{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
837 visninger | Oprettet:

sælges eller have fred? {{forumTopicSubject}}

Ja jeg står desværre i en meget svær situation og hård tid smiley
I onsdags skulle dyrlægen se Chanti under rytter for at se lidt nærmere på hendes halthed.. da jeg skulle trave fik hun pludseligt i flip.

Jeg faldte af, landte på ryggen og måtte på skadestuen.. det viser sig så jeg har brækket ryggen smiley

Dyrlægen mener Chanti måske har Kissing Spines.. og ellers er hun bare en meget bestemt og dominerende dame som virkelig kraver en hård og kontant rytter/ejer..

Jeg må ikke ride det næste år og skal derfor sælge hende da jeg er lidt utryg ved heste nu. og ikke tør tænkte på at skal sidde på ryggen af en.

Men nu er min dilemma så..
Hvis Chanti IKKE har ks, og bare en meget dominerede osv. så skal hun egentlig leve et liv med folk er "sure" på hende og efter hende for at få hende til at indordne sig..
Så nu sidder jeg og overvejer om jeg skal give hende fred om hun har ks eller ej?

Ville i synes det er rigtigt? eller er det DYBT forkert?
Hun er og bliver jo min lille prinsesse og jeg vil hende virkelig kun det bedste..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  sælges eller have fred?
  • #1   9. mar 2010 hvis jeg var dig ville jeg få konstateret med røngten eller aller helst scintigrafi, OM hesten har KS eller ej..

    HAR den KS, tjah så kunne jeg måske godt finde på at give hende fred (men så alligevel ikke, for Ks kan ofte trænes væk)...

    men har hun ikke KS, ville jeg ikke give hende fred... det er i mine øjne FORKERT at aflive et ellers rask dyr, som måske kan komme til at fungere med en alternativ træningsform...

    men det er noget DU skal gøre op med dig selv.. om du er villig til, at hvis du sælger hende, at du så risikere, at hun ender som "kastebold" (det risikere man ALTID når man sælger)


  • #2   9. mar 2010 Jeg synes at du skal få undersøgt om hun har ks, har hun ikke det synes jeg bestemt hun skal have en chance.. Du må bare være ærlig over for evt købere så de ved hvad de går ind til. Jeg mener aflivning er absolut sidste udvej.
    Der findes folk derude som er super gode til den slags heste og muligvis er véjen til forståelse bare en anden retning. så personligt synes jeg hun bør have en chance.


  • #3   9. mar 2010 hun skal selvfølgelig i røngten.. blev bare først udeskrevet igår og har ikke lige fået kontaktet dyrlægen.. da jeg lige havde brug for en dag til at puste ud i..

    ved godt der altid er en risiko men jeg ved også bare jeg bruge et år på at komme ind på livet at hende og hvis hver eneste ejer skal det er det sku synd..
    hvis min veninde fx. skridtede hende i ridehuset søgte hun altid over til mig.. vi har virkelig noget specielt sammen og ville hade mig selv for ALTID hvis hun ender som kastebold..

    + dyrlægen sagde jeg skulle overveje en hjernekirug så der er nok noget om snakken..


  • #4   9. mar 2010 Jeg tror at den eneste der kan svare på det, er dig. Grav dybt ned i dig selv, og se hvad du føler er det rigtige.
    Man behøver ikke have en hest for at ride på den, man kan også lave meget andet med dem.

    Jeg tror ikke på at du finder det rigtige svar ved at skrive herinde. Du skal grave ned i dig selv.
    Måske kan du få hende på afstand lidt tid (udlåne hende fx) og se hvordan du har det med det. Hvis du får det dårligt, kan du jo altid få hende hjem igen. Hvis ikke, så kan du jo sælge hende.

    - rigtig ked af at høre du har brækket ryggen smiley


  • #5   9. mar 2010 hmm det er godt nok en svær situation du er i. Men ville mene at vi ikke har ret til at bestemme over liv eller død bare på baggrund af at hesten er svær at håndtere. Hvis den er syg så tænk over det, hvis den er underlig i hovedet, så se om du kan finde en køber som kan håndtere sådan nogle heste. Måske har hesten bare ikk mødt sit totale match. hoppen Sussi jeg passer er også "farlig" i andre folks hænder, men sammen med mig er hun en engel. Det samme gælder for min søsters Herta. Hun er også svær at håndtere for andre, men er som en lille hund ved min søster.
    I sidste ende er det jo dit valg, men synes det ville være synd. smiley

    Og mange gange go bedring med rygge smiley


  • #6   9. mar 2010 Ej sikke noget.

    Ja få hende endelig undersøgt.

    Hvis hun intet fejler, behøver hun nu ingen hård og streng rytter/ejer, men måske bare en mere struktureret og forståelig hverdag, så hun ikke behøver udvise uønsket adfærd.

    Hetsen er jo et flok dyr, og flugt instinktet virker, selv på de rareste og sødeste heste, så måske har sin hyp "bare" følt sig truet og uheldet har derfor været ude.

    Ingen heste er bevidst onde eller farlige, det er noget VI gør dem til, grundet manglende forståelse....


    Håber du kommer dig og ikke får varrige meen. Sikke da en oplevelse...


  • #7   9. mar 2010 Det er din beslutning, når du har tænkt dig rigtig godt om, men jeg synes, at det ville være helt forkert at aflive hende, hvis hun ikke har KS. Og selv om at hun har KS er det nogengange ikke nødvendigt at aflive hesten... Aflivning er sidste udvej. Så måske sælge hende til nogle du kender og ved ville give hende et godt hjem.

    PS. God bedring med ryggen:)


  • #8   9. mar 2010 jeg skal ikke sælge min hest til nogle jeg kender... har hørt om flere der er blevet røvrendt selvom de har solgt til nogle de kender ;)..
    og kender ingen der vil kunne passe hende så godt som mig selv smiley


  • #9   10. mar 2010 enig med Sandie..
    har den ikke KS så vil jeg sælge den eller få fat på folk til at arbejde med den for det er et spørgsmål om træning, tror jeg


Kommentér på:
sælges eller have fred?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce