{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
402 visninger | Oprettet:

Barfodstrimning - godt eller skidt? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen!

Min mor og jeg har besluttet os at få en anden smed da vi ikke er helt tilfredse med dem gamle.
Min mor vil gerne have en traditionel beslagsmed, hvor jeg har læst nogle få artikler om barfodstrimning som jeg synes lyder interessant. På den anden side har jeg også læst kritik af denne metode. Derfor kunne det være rart hvis folk havde lidt for og imod barfodstrimning.

Hvilken smed bruger I selv?
Er der nogen der har erfaring med de såkaldte boots som skulle erstatte skoen på skovture?
Den gyldne regel, som jeg er opvokset med, er smed hver 7. uge. Men hvor ofte har I smed til jeres heste?

Håber I havde det sjovt i går. Havde desværre ikke selv mulighed for at komme.

Med venlig hilsen Signe.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af vægbeslag med udtræk samt tv der skal sidde derpå 350 kr.
  • Samling af skab 1.180 kr.
  • Hænge hylde op 450 kr.
  • Paint and wood work 10.000 kr.
  • Opsætning af håndvask og opvaskemaskine 1.640 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Barfodstrimning - godt eller skidt?
  • #1   3. sep 2010 Jeg skifter til trimmer nu. Hun var dog meget reel og sagde, at det var mere hele pakken der var forskellig fra smeden. Det var rådgivningen og nytænkningen. Jeg vil så sige, at nu har jeg jo fornøjelsen af at have en barfods-hest i stalden pt. Jeg er jaloux på dens hove, og glæder mig til, at alle mine heste kommer til at se sådan ud.
    Jeg glæder mig til at følge med i denne tråd!

• #2   3. sep 2010 Jeg bruger traditionel smed, og overvejer først et alternativ når han går på pension. Jeg er virkelig altid tilfreds med hans arbejde, han er super kompetent fagligt, rådgiver mig om anatomi og sygdomme, og han er punktlig og overholder ALTID sine aftaler. -Men det er altså også meget atypisk for smede generelt - desværre! Der findes desværre mange dårlige smede i branchen.

Dog ville jeg ikke turde at lægge mine hestes fremtid i hænderne på en barfodstrimmer. Jeg ved ikke nok om deres uddannelsesforløb til at kunne vurdere om de har kompetencerne til at kunne tage de rigtige beslutninger i forhold til mine hestes hove.
    Så vidt jeg ved findes der flere forskellige muligheder for uddannelse inden for barfodstrimning, og jeg har ikke overblik over dem til at vurdere hvilke af disse, der er fornuftige og hvilke der ikke er.
    Men overordnet, så tror jeg at ét års uddannelsesforløb er for lidt til at man kan opnå den fornødne erfaring til at kunne beskære korrekt og kunne behandle eller finde eventuelle begyndende symptomer på sygdom.
    En beslagsmeds uddannelse tager fire år til sammenligning.

Men det skal også lige nævnes at jeg generelt er forsigtig over for alternative metoder til det er ordentligt gennemprøvet og gerne dokumenteret smiley

Jeg har smed hver 4-5 måned, og mine hestes hove er altid fine. Jeg har dog lige købt et par boots til min hoppe, da hun kan blive lidt øm af at blive redet lange ture på grusveje med store sten.

Det er kun hvis hesten har sko på at den skal have smed hver 7.-8. uge smiley

• #4   3. sep 2010 Vi bruger også trimmer (det er den ene af vores heste, der pt. står hos Pauline) og vi er YDERST tilfredse med vores trimmers arbejde. Hun er enormt vidende og kompetent.

I min verden hører en jernsko ikke hjemme på en hest - men det er jo smag og behag :o) Det vigtigste er, man ser på den enkelte hest og hvad dens behov nu engang er.

Trimmer eller traditionel smed - der er brodne kar i alle brancher. Så mit bedste råd er at være kritisk og ikke være for autoritetstro, men turde sige fra hvis noget føles forkert ift. til din hest og ikke mindst - selvfølgelig! - se, hvordan din hest trives bedst.

• #5   4. sep 2010 Jeg syns også, at det er væsentligt at pointere, at der er forskel på målet i de 2 'lejre'. Det kan godt være, at en beslagsmed er under uddannelse i 4 år, men han har så til gengæld også noget mere at fokusere på/lære om, som jeg personligt mener, ikke har noget at gøre med et godt hesteliv.
    Den faglige stolthed syns jeg også har en indflydelse her. Jeg må indrømme, at jeg da tit har kigget på min smed og sagt 'fedt, nå, Klodsen skal ikke ha' smed igen, fandeme godt, at han er ærlig'... Det tror jeg ikke, en trimmer kunne finde på! Det faktum, at trimning er bygget op over hyppige små-justeringer gør faktisk, at jeg kan blive helt skræmt over, at jeg har ladet eksempelvis Klodsen gå over... For det er nok ikke for sjov, at de hyppige besøg er en del af det og få trimmet i stedet for skåret. Tja, det ligger jo i ordene... trim vs. skær...

De vilde mustanger lever almindeligvis til de er bade 30 og 40 år gamle. Det skyldes blandt andet, at de er fænomenale til at absorbere stød. Hestens fodder er så meget mere komplicerede end vores. Vi har en smule fedt-depoter under fødderne, som hjælper os med at absorbere stød. Heste, der stimuleres og bevæger sig frit, på forskelligt underlag, udvikler et net af fibre. Den made der trimmes på, stimulerer dette nets udvikling, så hele hesten bliver bedre til at absorbere stød.
    Vi har vores heste I så unaturlige omgivelser, at hesten let kommer til at slide forkert, tørre ud eller det der er værre. Mange af os, lader ofte en hest gå et par uger, selvom hovene er ‘små-chippede’ – det betyder nok ingen ting. Men jo, det gør det. Det tager så meget af støtten væk fra hesten. Heste erg ode til, at udfylde hoven, så den selv kompenserer for mange af de mangler, som vores folde giver dem. En trimmer, styrter jo ud, og kigger på jordforhold, surhed og tærren. Det har jeg aldrig set min smed gøre. Han beskærer efter ‘bogen’, trimmeren, efter vide nom ‘hele pakken’.

Der ud over, så syns jeg, at der er forskel på, om man Sætter sin lid til et liv uden sko, og udforsker den vej, eller tager skoen som løsning og derved, lukker mange muligheder der står ustuderet – 4 år eller ej.

Jeg syns heller ikke, at man kan sammenligne antal år, et uddannelsesforløb varer. Dels, er der (mener jeg) stor forskel på, om man uddanner sig som ung eller som passioneret voksen, med tro, vilje og filosofi med I faget.

Trim er summen af mange kurser. Smeeuddannelsen består af meget andet end beskæring, den største del handler om sko, og beskæringen tager også sigte på sko, ikke kun på barfod. Man kan sagtens blive smed uden at have gennemført 4 års uddannelse, der er flere smutveje. Og så består en god del af smedeuddannelsen faktisk af praktik.

Summa summarum: der findes gode og dårlige smede og gode og dårlige barfodstrimmere. De gode barfodstrimmere er eksperter indenfor deres felt, altså at beskære heste til at gå barfods. Så længe man er åben og ikke hælder til sko, fordi det har man altif gjort, er jeg glad smiley

Jeg glæder mig til at få trimmet i stedet for skåret!

• #6   4. sep 2010 Måske er det egentlig sagt såre simpelt (igen, det er min filosofi omkring det, og ikke fakta, men det siger det hele for mig): en smed beskærer, så det ser godt ud når han går, en trimmer skærer/trimmer, så det også ser godt ud, når hun/han kommer igen. Det er helheden, og ikke arbejdet nu og her, der tæller...

• #7   5. sep 2010 Jeg bruger barfods trimmer.. som kommer hver 5 uge.. syntes det fungere helt fantastisk.. i sær fordi der er masser af tid, hvis hesten ikke vil stå stille, venter han bare, ingen tvang, og ingen hiven rundt i hesten så den stresser.. det hele foregår stille og roligt smiley

• #8   6. sep 2010 Mine heste er alle tre barfodsheste.

Min hoppe bliver redet på meget lange ture og på hårdt underlag, så jeg bruger boots til hendes forhove. Det virker rigtig godt!!!!

Der findes mange forskellige boots på markedet og det er selvfølgelig vigtigt at finde den boot der passer din hest bedst.

Prøv at kigge på www.hovfokus.dk hjemmesiden er vores hovtrimmers, men handler mest om boots. Jeg er personligt stor fan af easyboot.

Kommentér på:
Barfodstrimning - godt eller skidt?

Annonce