{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.299 visninger | Oprettet:

Mit føl vil ikke spise kraftfoder {{forumTopicSubject}}

Jeg har købt et føl som nu er 6 mdr. og 6 dage jeg har haft hende hjemme i 3 uger de første 2 uger var hun på græs. Nu er hun kommet ind og skal til at have foder, men hun røre slet ikke sit kraftfoder og jeg har ikke flere ideer til hvordan jeg får hende til det..

Har i nogle forslag til hvad jeg kan gøre??

Hun spiser fint sit hø og hun har taget på igen.

Dyrlægen har været her og se til hende og finder ikke noget galt der skulle gøre hun ikke spiser..

Håber i har nogle gode råd og håber at jeg har overholdt reglerne i gruppen


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mit føl vil ikke spise kraftfoder
  • #2   21. sep 2010 prøv at give den roepiller, de bliver jo blødt op, så de er nemme at spise... og så kan du blande det andet foder i lige så stille, så den til sidst vender sig til at spise foder der skal tykkes og er hårdt smiley

  • #3   21. sep 2010 put nogle æbler som du har skæret rigtig godt ud, gulerødstumper og sådan lidt i, så putter du bare mindre og mindre i :o).
    eller prøv og putte lidt melasse i smiley
    vi havde nemlig samme problem med vores føl smiley


  • #4   21. sep 2010 hun har nippet lidt i morens, men de sidste måneder har hun kun fået græs..

    Jeg fodre med brogårdens face 1

    Jeg har prøvet med gullerødder, æbler, rugbrød, sirup, flyende melasse, og lucerne, men sjovt nok tager hun kun lucernen af det


  • #5   21. sep 2010 Det ved jeg heller ikke.. ved bare at hun ikke vil spise og det går mig lidt på... Men jeg forstår bare ikke hvorfor hun ikke vil.. Tænker lidt at hun burde have lært det lidt bedre inden hun kom fra sin mor, men heldigvis spiser hun massere af hø og har taget på igen...

    Hvad skete der med dit fjordheste føl?? begyndt det at spise??


  • #7   21. sep 2010 Okay det må jeg se om jeg kan finde i morgen..

    Jeg har prøvet med brogårdens face 1 + jg har prøvet at givet hende det foder jeg har til de andre det vil hun heller ikke...


  • #8   21. sep 2010 Havde det samme problem med mit ene føl han ville ikke spise suregrow og lucerne, men har skiftet til TM Følmüsli og nu er han rigtig glad for sit foder og spiser op så og sige hver gang.

  • #9   21. sep 2010 Havde et hingsteføl som ikke ville spise andet end hø og lidt gullerødder - det viste sig at være mavesår grundet stress over fravænning...

  • #10   21. sep 2010 Bettina hvordan opdager man at hesten har mavesår??? Bare om der er noget jeg kan holde øje med..

    Hun har virket okay alle dage jeg har haft hende hjemme bortset første dag hvor hun valgte hegnet 6 gange, men ellers har hun været rolig, sød, nem at snakke med og vrinsker når jeg kommer ind i stalden


  • #11   21. sep 2010 Ja jeg fortsætter med at prøve at få hende til at spise... lige nu siger dyrlægen at hun er okay i foderstand, men hun skal have regn dækken på når det regner for ikke at skulle bruge kræfter på at holde varmen..

    Jeg overvejer om jeg skal give hende wrap i stedet for hø, nogle siger det feder lidt mere


  • #12   21. sep 2010 Har du en anden hest, du evt. kan stille hende sammen med, når hun skal spise?

    Da jeg fik Futte hjem, ville han heller ikke spise det foder, jeg serverede for ham (det var jo noget andet, end hvad han var vant til), så jeg prøvede at stille ham sammen med Falle. Så var det, som om han forstod, det var spiseligt, det der i krybben, og der har absolut ikke været problemer med appetitten siden. smiley


  • #13   21. sep 2010 Hun har prøvet at stå sammen med andre mens de spiser, men hun vil spise i deres krybbe, vilket ingen af mine andre heste vil tillade da de tror de aldrig ser mad igen...

  • #14   21. sep 2010 Læg mærke til om hun drikker mindre da det også er et symptom på mavesår og så prøv med opblødt foder...

  • #15   21. sep 2010 okay det vil jeg holde øje med... tror os jeg prøver at bløde fodret op

  • #16   21. sep 2010 jeg har prøvet 3 slags foder til hende

  • #17   21. sep 2010 okay dyrlægen kiggede hendes afføring igår og sagde den så okay ud

  • #18   22. sep 2010 hvad med lidt lun mash og så stille og roligt komme hendes foder i. det er nemt at spise.

  • #19   22. sep 2010 det kunne godt være jeg skulle prøve det

  • #20   22. sep 2010 Vores føl får TM Raket og de elsker det.
    Og de har fået det siden de var ca 1½ mdr gammel, ved siden af mors mælk.
    Det er velsmagende og nemt for dem at tygge, smiley



  • #21   22. sep 2010 okay det må jeg prøve.. det her foder jeg bruger ser rigtig lækkert ud

  • #22   22. sep 2010 Hun er flyttet fra hoppen for 3 uger siden ca.. Hun er meget intra i de andres foder, men de vil ikke lade hende smage..
    Jeg har prøvet at give hende det i hånden men det er hun lige glad med


  • #23   22. sep 2010 Jeg har prøvet 3 forskellige slags foder nu

  • #24   22. sep 2010 Giv den masser af hø/wrap og tilbyd den dagligt foder, og vil den ikke spise det så fjern det igen.
    Den skal nok få interesse for det..

    Tænk hvor meget der er sket i den liv de sidste 3 uger :-S så slå koldt vand i blodet smiley
    Ting tager den tid, ting tager...

    Min import vallak levede af wrap i 1½ mdr før han begyndte at vise interesse for hestefoder (havde han aldrig fået før på Island)
    Og nu elsker hans sit foder og prøver gerne at stjæle af de andres smiley



  • #25   22. sep 2010 Hun har hø al den tid hun er inde... og hendes mad har hun os alt tiden hun er i boksen

  • #26   22. sep 2010 Begge mine føl elsker og spiser fint deres foder, de får Horselux Easy og Fiber Pellets, de spiser endda det ølgær jeg putter i også smiley
    Easy er et lucerne baseret foder, så måske det var værd at prøve, nu hun godt kan lide lucerne??


  • #27   23. sep 2010 Idag fandt jeg ud af hvorfor mit føl ikke spiser hø i boks han spiser kun når han har selvskab. måske er det tilfældet hos sit føl at det skal lære af de andre

  • #29   23. sep 2010 Jeg prøvede igår at bløde maden lidt op, hun smagte da lidt på det..

    Idag er min plan:

    Vi har et stort langt "grise" fodertrug liggende uden for, det vil jeg gøre rent og så tage baby og en hest mere og så vil vi holde en hest hver, men så stille hende sammen med en anden hest og så se om hun spiser lidt når de kan spise næsten af det sammen foder


  • #30   23. sep 2010 krydser fingre...det er bare så fustrerende når de ikke vil spise....

  • #31   23. sep 2010 Ja det er meget fustrende... hende jeg købte hende af sagde at jeg skulle ikke tænke så meget over det, men det er sku da svært at lade hver.. for hun er jo også min baby

  • #32   23. sep 2010 Tina j - Jeg har fået lavet foderplaner FRA tjørnehøj mølle og via mit arbejde hvor jeg køber mit foder, er vi dagligt i snak med folk fra tjørnehøj af og DE har altså sagt godt for det.

    Og mine dyrlægere roser alle mine heste i en alder af 4 mdr og op til 13 år som alle får Raket foder for at de ser rigtig fine og sunde ud.

    Mht deres nye såkaldte føl foder musli - Har jeg haft prøvet 2 og mine føl nægtede at æde det, da der var sten hårde byg kerner i den :-S Hvilke jeg også straks meldte tilbage at det ikke var særlig smart med deres små og følsomme tænder.
    Og da jeg så ville give det til en voksen (en føl hoppe som trængte til lidt extra), der fik den stolpe ben, som forsvandt da jeg stoppede med det. Så den blanding kommer ikke ind for mine døre igen ellers tak!
    Og min kritik af blandingen er også blevet fremlagt for tjørnehøj som beklager..





  • #33   23. sep 2010 Jeg sys det meget svært hvad foder man skal bruge, da der er så mange der anbefaler noget forskelligt.. derfor bliver jeg ved med at prøve den jeg har købt da det er den de fleste af dem jeg kender har anbefalet..

    Jeg tror at min baby's problem er at hun ikke har lært hvad foder er, siden hun gerne vil spise med ved de andre, jeg tror ikke det er fordi det er dårligt foder


  • #35   23. sep 2010 wee nu sker der noget... Idag da de kom ind gik hun igang med sit halm i boksen, jeg hentede en håndfuld af de voksenes piller og dryssede på halmen, så havde hun skubbet halmen væk så man kunne se gulvet, så tog jeg en håndfuld piller mere og lagde på gulvet, og hun spise dem, så puttede jeg 200 gram piller i en spand og hun gik igang med at spise, så nu har jeg lavet en spand med 400 gram af de andres hestes piller og 300 gram føl musli, så nu er jeg spændt på om hun har spist det når jeg kommer ud igen

  • #36   24. sep 2010 Hvis føllet ikke har lært at spise af krybbe, så er det jo unaturligt at finde mad "højt" oppe.
    Prøv at lægge alt hendes foder i spanden på gulvet.


  • #37   24. sep 2010 I løbet af natten har hun stort set spist alt hvad der var i spanden, der var ca 700 gram så det går frem af

  • #38   24. sep 2010 WOW det var godt nok en kæmpe dosering at starte med :-S når den aldrig har spist sit foder før smiley
    Hust at den har en meget lille og meget sart mavesæk..

    Men godt at den spiser..


  • #39   24. sep 2010 Hust = husk smiley

  • #40   24. sep 2010 Tja jeg prøver jo bare så godt jeg kan, og sys det var synd at tage det fra hende når hun endelig gik igang med at spise

  • #41   24. sep 2010 Ja selvfølgelig vil du det, men det er altså helt misforstået kærlighed forstå mig ret smiley
    Og selvom det er ens "baby" så SKAL man altså stadig fastholde sin sunde fornuft smiley
    Den skal jo vænnes til foder stille og roligt og i små portioner, da den ellers kan blive rigtig syg.

    Min startede op på ca 100 g 1xdagligt i 2 uger og så satte jeg det op uge efter uge og han får nu ca 450 g.
    Det er selvfølgelig ikke den samme mængde alle skal have, MEN alle føllebasser uanset racer skal langsomt vænnes til foder, uanset produkt og mærke..


  • #42   24. sep 2010 Dem der har lavet min foderplan sagde bare at jeg skulle give hende lidt i 3 dage og på 4 dag skulle hun have sin fulde mængde, men det der er os er svært i det er at hun er tynd...



  • #43   24. sep 2010 Okay de er så enormt uproff kan jeg så fortælle dig :-S
    Har du lyst til at dele med os andre brugere herinde, hvem der har lavet dine foderplaner ??
    Et foderskift bør altid foregår over et par uger og især når det drejer sig om en sart lille føllemave og tarmsystem der skal vænnes til foder, og som lige er taget fra.
    (har arbejdet på et dyre hospital, så jeg er tit blevet spurgt om det)

    Da der ellers er risiko for at den udvikler mavesår pga stress i forbindelse med at blive taget fra og flyttet til nye omgivelse, og så yderligere blive stresset ved nyt foder.
    Hvis du synes hun er for tynd så giv hende istedet alt det hø hun gider at æde, da det er sundere og slet ikke så hårdt ved hendes mave at blive fedet op på, og så giv hende lille mave et par uger til at vænne sig til hendes nye foder, for hendes egen skyld smiley

    Og hold øje med om hendes afføring den ændre sig og om hun gøder som hun plejer..





  • #44   24. sep 2010 Hun får i forvejen alt det hø hun vil have, men hun er mere intra i sin halm desværre.... Det er 3 uger siden vi hentede hende... Jeg ved hun skal op på 1 kg af hendes følfoder, men vil gerne høre hvad du synes jeg skal starte med at give hende

  • #45   24. sep 2010 Så fjern noget af halmen fra hende, hun har bedre af at spise sit hø istedet for smiley
    Ja selvfølgelig er det meningen at hun skal op i dosering for at matche hendes færdigudvoksne vægt og masse.
    Hvilke produkt endte du med at få hende til at synes om ?


  • #46   24. sep 2010 Jamen lige nu får hun lidt af de andres piller oh så går hun lidt følfoder fra brogården face 1, det var nemlig de andres foder hun synes bedst om, lige nu er jeg lykkelig for at hun spiser så når hun er van til det skal hun kun have sit føl foder

Kommentér på:
Mit føl vil ikke spise kraftfoder

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce