{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.049 visninger | Oprettet:

Hesten er hidsig- Hvorfor? {{forumTopicSubject}}

hej Hg.

nu når alle folk har deres ideer til hvorfor heste opføre sig som de gør.

så nu prøver jeg at forklare noget, for så at i skal komme med ideer til hvorfor han ter sig sådan.

Phoenex er 5år og en blanding af Amrikansk Paint og Amrikansk Appalossa.
han er i stalden Rigtig rolig, og megegt forsigtig, han tænker altid oer hvordan han placere sig i forhold til mig, og rygger sig adrig fra det sted jeg har stillet ham på staldgangen.

når man går med ham osv, er han stille og rolig, men en gang imellem,, hisdser han sig vildt op, små traver og hopper rundt, men han holder sig bagved min skulder, og når jeg stopper op stopper han ogs op og står helt roligt, og når jeg så går frem kan han blive ved Men hvis jeg først tager fat i ham, og siger stop, kan han finde på at blive hel panisk og stejle.

Fr ryggen, er han for det meste ogs helt rolig,og en hest man kan skridte for med lange tøjler, men nogle gange får han bare de der flip, hvor han bare køre på højtryk, han småtraver, eller galopere super langsomt, men det ikke sådan en alm gang, et er sådan noget hidsigprop halløj, så helt nem er han ikke til at side på. Mange siger bare, jeg skal stoppe ham hvergang han sætter farten op ((og ja mit stopsignal virker)) men hvis jeg bliver ed med at stoppe ham, hidser han sig mere op og begynder at stejle og danse rundt.

han har aldrig ørene tilbage, de er altid fremad, og hoved er ikke højt lyftet men sådan midt i mellem, og hvis der er noget han er bange for stopper han op, og når han øler sig tryk ved det vader han lige over til det, og når han har fundet d af det ikke er farligt fortsætter ham

det er lige meget om jeg er alene eller samemnmed en anden, dog er det værst hvis der er en rolig og kold het med.

Og det har ikke noget med fodder at gøre, nu har vi prøvet så meget forskelligt, og der her ikke været nogen ændring.

Så er der nogle der har en god grund til hvorfor han er sådan?

Mich


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hesten er hidsig- Hvorfor?
  • #1   25. sep 2010 Det kan være rigtig mange ting..

    Hesten kan føle sig presset, den kan være ulydig, den kan være forvirret..
    På sådanne tidspunkter, skal tænke over sine signaler man sender..
    Men jeg plejer at arbejde heste ud af det, strimler dem og give dem opgaver,
    så man fjerner deres tanke om at bøvle af sted, og får den til at koncentrere sig..

    Hvad sker der, hvis di beder den og at træde tilbage, kan se du rider western


  • #2   25. sep 2010 jeg tror ikke han føler sig presset (intet kan siges med sikker hed, da jeg ikke ved det)

    jeg mener selv jeg sider og slapper af, jg kræver abre han går lige ud hvilket han gør.

    jeg kan godt lave øvelser osv, det bare lidt træsl at sklle gøre det hele tiden, når man er på langdistance tur.

    jeg kan stoppe bagge og alt det der, men hvis jeg bliver ved med det for at holde han i skidt, panikker han, og kan finde på at stejle, så kræver geren hans opmærksomhed 5min f gangen, hvis dte lieg køre lidt for stærkt for mig.


  • #3   25. sep 2010 Hvis det er på langdistance tur kan jeg godt forstå han vil fremad..
    Men det er bare at holde fast i, Hey kammerat, det foregår altså i skridt.


  • #4   25. sep 2010 nu det bare tur generalt rider gerne en tur på 2 -3timer.

    ja men hvis jeg holder fst og holder han tilbage, går han i en slags panik, hvis man kan kalde, det, så bliver han "bange" for mig.


  • #5   25. sep 2010 Det lyder rigtig underligt, men tja, heste har jo også gode og mindre godt dage..

  • #6   25. sep 2010 ja det rigtig nok. men jeg må jo bare prøe at søge og spørge vidre om hvorfor han er sådan.

  • #7   25. sep 2010 han er ogs sådan på banen.

    og han er kun sådan i perioder.

    har ingen steder at loncere, jo når vi køre i ridehus, amn det er ikke rigtig hjulpet, for der tager han det helt roligt


  • #8   25. sep 2010 nu vevd jeg ikke hvornår han er blevet kastereret, men jeg trro det er ret tidligt, for han r ikke det mindste hingstet.

    jeg kan da prøve at ligge mærke til det en gang.


  • #9   25. sep 2010 Jeg tænkte med det samme Een ting:-) 5 år:-)

    Mange har en bøvle periode omkring de 4-6 år hvor ALT er mærkeligt... Den ene dag rider man rundt på verdens roligste hest og dagen efter et rent fartuhyre...
    Det burde gå over med tiden, bare sørg for altid at være rolig og bestemt så han ved at han kan stole på at du er der for ham:-)


  • #10   25. sep 2010 han har været sådan fra dag 1 da vi fik ham hjem

  • #11   25. sep 2010 Hvad får den at spise??

  • #12   25. sep 2010 han levet pt, næsten kun af wreab roepiller, og vitaminer.

  • #13   25. sep 2010 Ja så kan det jo ikke være der problemet ligger smiley

    Så er det nok bare ungheste nykker smiley


  • #14   25. sep 2010 Unghestenykker?

  • #15   25. sep 2010 Og du er sikker på det ikke bare er angst for ting? smiley

    Forresten, når han panikker, skal du passe på med ikke at give efter. Han skal ikke lære, at når han teer sig, slipper du presset, for så vil han blive ved for at få dig til at slippe presset smiley Fx. når han stejler må du ikke tage hænderne frem - selvfølgelig skal du heller ikke hænge dig i dem, så kan i vælte, men drej ham til siden i stejlet. Hold altså kontakten i tøjlen hele tiden, hold dig på og drej ham til den ene side.

    Og forresten kan det altså være nødvendigt at lave de øvelser på turen når han teer sig sådan smiley Selvfølgelig er det irriterende, det synes jeg også når min opføre sig sådan, men det kan være nødvendigt - og du kan evt ende med at pille det af ham, hvis du laver nogle bestemte øvelser når han gør sådan. Så ved han, at det ikke er det han skal gøre smiley

    Det kan blive en kamp, og den må man altså blive nødt til at tage op med hesten engang imellem smiley Det er ikke fordi han vil være ond eller fræk, men han forstår bare ikke hvad du vil have ham til ELLER der er et af de ''indgroede hesteinstinkter'' som bare overgår dine signaler smiley måske skulle du evt. hoppe af og få ham ned og berolige ham. smiley

    Jeg tænkte på om du kunne skrive en præcis beskrivelse af en af hans ''udbrud`''? smiley Altså hvad gør han helt præcist; puster sig op, bakker, drejer, ''sitrer'', stopper, spænder op, pruster? smiley


  • #16   25. sep 2010 Ja altså bare det faktum at han 5 år og stadig er en unghest..

    Så kan de stadig godt være lidt sprælske og få flip..

    Jeg havde som regel min fri inden jeg skulle ride, så løb han rundt på banen og hvinede, bukkede og sprang rundt..
    Når han så var færdig med sit hurlumhej, kom han hen til mig, så efterspændte jeg sadlen og så kunne vi ride...
    Ellers fik ham lov at løbe lige så hurtigt han ville med mig på ryggen i trav, og til slut en galop (i let sæde)..

    Hvis jeg ikke gjorde dette, så havde jeg en spændt hest, det ikke var til at arbejde med, og som trippede, og var krop umulig...
    Nu hvor han er blevet 10, er det dog gået over smiley

    Dette gjorde at jeg fik meget bedre rideture hver gang.. Hvis han så en dag var helt umulig, ja men så stoppede jeg bare træningen (fra ryggen) for den dag, så fik han bare nogen jorde ture rundt på banen og lidt løsspring så han fik krudtet af.. Når først han var hidsig og jeg ikke kunne få ham ned igen, så var der ingen grund til at træne videre, for det fik vi alligevel ikke noget ud af...


  • #17   25. sep 2010 E.B altså i udbrud mener du når jeg bliver ved at stoppe og ligne.

    MlC. han går på fold fra ca kl 9 om morgen til kl 8 om aftenen, og der burde han være krydtet af, og hvis jeg smider sadel på ham, går u på bane eller ligne og slipper han står han bare og glor, hvis jeg så jager ham, løber ham måsjke 5 meter væk hor efetr han kigger på mig, og vader hen til mig igen


  • #18   25. sep 2010 Nej, inden det smiley Det der er grunden til at du bliver ved med at stoppe ham og sådan smiley

  • #19   25. sep 2010 Tja det lyder sært... Min gik også ude hele dagen, og havde alligevel ekstra energi, min din lyder jo ikke som noget energi bundt..

    Så må der være noget andet bundet til adfærden... Så kan det næsten kun være noget du fremkalder under omgang med hesten og under ridningen, og det er svært at give gode råd om, når vi ikke kender dig bedre, ikke har set situationen og ikke har set dig ride...


  • #20   25. sep 2010 han tripper hele tiden, danser lidt sideæns eller går bare meget stærkt, og hvis der er en anden hest, med galopere han ved siden af den lige meget hvilken gangart han er i.

  • #21   25. sep 2010 Okay. I det tilfælde ville jeg nok dreje ham rundt indtil han stoppede. Altså som en slags forpartsvending. Ikke spinn (red du ikke western?) men altså en langsom, lille vending. Lige meget hvad han fandt på. Også måtte den du red med finde sig i at du bliver nødt til at gøre det for sikkerhedens skyld smiley Hvis du forklare dem det før turen vil de sikkert også kunne forstå smiley

  • #22   25. sep 2010 Laver volter osv, og det har han intet i mod, de første to gang bliver det bare noget spin, da så kommer han hurtigt med igen, laver nogle gange ogs noget 8tal osv.

    ja jeg er westernrytter.



  • #23   25. sep 2010 Hmm.. HAr du prøvet at bakke ham som en anden foreslog ? smiley

  • #24   25. sep 2010 Det har kan du prøve eller lade være smiley Det hjalp mig, da min blev nervøs efter et uheld med en hund, for et par år tilbage, hvor jeg faldt af kom til skade med min hofte og først var i sadlen efter ca 3 mdr og fandt ud af, min hest ikke var den samme mere..
    Det udviklede sig til et mareridt, hvor vi begge blev nervøse og usikre og jeg faldt af, gud ved hvor mange gange, fordi min hest blev bange for alt..
    Efter jeg ændrede attitude, så ændrede min hest sig fuldstændig...

    Hvordan er du når du rider?

    Prøv, hvis du har mulighed, at filme dig selv..
    Ellers så prøv virkelig at lægge mærke til dig selv næste gang du rider...
    Ved godt du rider og western og man som regel har en rimelig afslappet ridestil, men derfor kan man sagtens spænde op alligevel..

    Hvis du er en følsom pige og han er en følsom hest, kan det hurtigt kom til at gå på kant af hinanden, dvs der skal ikke meget til, så mærker han feks at du er frustreret/anspændt og så bliver han det også..

    Hvis han begynder at trippe og spænde op, så kig på dig selv, spænder du i kroppen, hvordan er din verjrækning osv, jeg fandt ud af, at jeg ofte spændte i skuldrene.. Slap af, træk vejret dybt, stryg hesten på halsen, tag en lille hyggestund og forsæt så når i begge er rolige...

    Det virkede ihvertfald på os.. Kan jo ikke garantere at det virker for jer smiley


  • #25   26. sep 2010 ,,Hvis han begynder at trippe og spænde op, så kig på dig selv, spænder du i kroppen, hvordan er din verjrækning osv, jeg fandt ud af, at jeg ofte spændte i skuldrene.. Slap af, træk vejret dybt, stryg hesten på halsen, tag en lille hyggestund og forsæt så når i begge er rolige..''

    Det har MLC skrevet lige over. Hvis du ikke gør det, så prøv smiley Var i skoven på min idag, og der gjorde jeg præcis som hun skriver når han blev hys, og det hjalp smiley

    Der var sågar et sted hvor jeg prøvede at ride ham frem da han var bange for et eller andet (den gør han tit fordi han har fundet ud af at når man så sidder der, kan han vende om og løbe hjem) Men her VAR han så virkelig bange. Så jeg lod ham stå lidt og aede ham og sådan, også gik han sørme bare forbi smiley



  • #26   26. sep 2010 E.B. .

    He he godt det kunne hjælpe lidt smiley

    Men det kræver godt nok noget af os ryttere, kan huske de første par ture med Chivas, hvor jeg var mega bange, der måtte jeg hele tiden rette på mig selv, til sidst smed jeg tøjlen (altså okay, havde jo lige fat i dem), tog fat i sadlen foran, så jeg vidste at hvis han sprang, ja så faldt jeg alstå ikke af så nemt.. Så kunne jeg blive rolig, og koncentrere mig og mig selv..
    Efter den tur, så blev det bare så meget bedre og vi kunne ride turer igen, hvis jeg blev nervøs, tog jeg fat i sadlen, istedetfor at tage fat i tøjlen, løse ben og afslappet holdninig...
    Men for dælen, hvor det skal der overvindes noget inde i en selv smiley

    Men fedt du prøvede smiley


  • #27   26. sep 2010 Hehe, vidste det nu godt i forvejen smiley

    Jeg læste noget om afslapning og om hvordan det at du sidder og spænder op og bliver hidsig virker på din hest. Siden det har jeg altid taget mig selv i at spænde op, og så hurtigt jeg kunne har jeg så slappet af igen - selv i fuld galop gennem en skovsti smiley Afslapning er ren guld smiley


  • #28   26. sep 2010 i dag vavr der intet

Kommentér på:
Hesten er hidsig- Hvorfor?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce