29. nov 2003 Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.389
Min part har fejlredet min hest {{forumTopicSubject}}
Jeg har ellers været glad for min part.. hun virkede oprigtig og hun accepterede at jeg ønskede hesten redet efter bestemte principper.. hjalp hende mange gange i starten med at vise og forklare og undervise (for har før haft kedelige oplevelser med parter).. hun har redet hesten i ca ½ år og hver gang jeg var der foregik det som instrueret..
Nå men hesten skulle så egentligt sælges og det havde jeg det rigtig skidt med, brød nærmest sammen når jeg var i stalden, og da vi samtidigt er igang med flytning + forsøg på at "lave" baby og så min kroniske sygdom, så var tiden der ikke til at tage de 70 km til hesten med offentligt.. derfor har parten haft hende som sin egen i 2 måneder.. følte mig tryg ved det da hun jo havde redet hende et stykke tid (og behøver ikke få at vide at jeg skulle have været der mere, har det skidt nok som det er)..
Men har så brugt tiden til at få styr på en masse og har fundet et sted jeg kan have hesten i nærheden og billigt endda, så det blev muligt for mig at beholde hende.. så idag tog jeg ned for at hente hende.. parten kunne ikke være der.. men har selvfølgelig takket hende for at tage sig af hesten i denne periode.. (skal lige siges hun ikke skulle andet end nusse og ride og det gratis).. min part har så kun skullet ride ture her de sidste par måneder, da jeg mente hun havde brug for en "læringsfri" periode, samt at jeg ikke ville ligge ansvaret for indlæring på parten.. så det var klart aftalt kun rolige tur..
Lige inden jeg tager afsted får jeg en besked(på HG) for en der lige ville fortælle mig hvor sød min hest er og hun kender den fordi hun underviser min part på den.. øhhh ava ?? parten har ikke fået lov at ride undervisning, hun skulle ride ture ikke dressur og hun skal ikke bruge en underviser jeg ikke har godkendt, de billeder underviseren har fremviser bestemt ikke en ridemetode som jeg går ind for..
Skriver pænt tilbage og spørge ind til hvordan og hvornår osv, uden at antyde at der er noget galt..
Tager med uro ned for at hente hesten og får et chok, men hest har ingen ryg mere hvad hulan har hun lavet i de 2 måneder, hestens ellers så pæne og nærmest medfødte rygmuskler som vi har arbejdet med i 1 år er væk og hun er tydeligt sammensunket på hver side af rygraden, rygraden står en anelse frem (og hesten er en fjordhest hvor rygraden normalt lå nede mellem 2 gode muskler).. blev så ked af det..
seriøst hvordan kan man ride rygmusklerne væk på 2 måneder..
Og nu har underviseren/veninden skrevet at min part har sagt hun har fået springundervisning (har hun fortalt hende).. for pokker min hest er ikke indsprunget..
Hvordan tillader man sig at misbruge en andens hest på den måde og misbruge den tillid man er blevet vist af ejer ? er så skuffet, nu kan jeg begynde for fra, hun har mindre ryg end før tilridningen
Hvad ville i sige i den situation ?? jeg ved da godt det ikke er normalt at man ikke ser hesten i sådan en periode.. men svare nærmest til at parten har lånt hende som tur hest i den periode, fordi der var så meget jeg skulle have styr på.. øv at man ikke kan stole på mennesker..
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.389
nov 2003
Hun er blevet longeret (en ting hun heller ikke har fået lov til, da dette skal gøres korrekt) på den så jo det er rigtig undervisning.. evt også spring undervisning af en anden selv om hesten er 4 år og ikke indsprunget..
Egentligt er det jo ikke relevant hvordan den rides.. for min hest og jo mig der bestemmer.. men hun rides i ungheste form (frem og ned, foran lod) og med adskilte signaler, fokus på stræk af hals, ro og brug af ryggen og hun har altid haft en flot ryg... ved ikke helt hvad hun har gjort (altså hvordan hun har redet, men dens rygmuskler er væk, så den har jo nok ikke brugt ryggen..
nov 2003
nov 2003
jul 2006
Følger: 177 Følgere: 166 Heste: 6 Emner: 330 Svar: 2.553
jeg havde selv part på en hest for 3½ år siden.. det endte med at ejeren endag flippede ud og jeg ved stadig ikk hvorfor, men jeg har ikke snakekt med ejer siden elelr set hesten og er så øv over jeg ikke ved præcis hvad jeg har gjort gal..
jeg havde selv en pony engang som jeg ville finde en part til så jeg kunne have lidt mere tid med venner osv.. fandt en sød pige (X) som havde været og ride den flere gange mens jeg var der til at kunne hjælpe. skal siges at det var en speciel hest som selv havde "valgt" at ville arbejde sammen med mig.. en dag ringer pigen og spørger om hun må tage ned og ride den, jeg siger selvf ja da jeg ved der er andre i stalden den dag
jeg fik fortalt X hvad hun havde gjort men nok på en lidt skrap måde - men var bare så tosset på hende..
håber virkelig at du finder ud af hvad der er foregået og at i kommer igang igen hvor i var nået til
jul 2009
Følger: 208 Følgere: 183 Heste: 4 Emner: 392 Svar: 3.562
mar 2007
Følger: 13 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 1.007
Der er ikke noget lettere end at få ødelagt det arbejde man har brugt på at få bygget muskler op. Så det er muligt at få det ødelagt på 2 måneder når der rides på underlignen. Historien melder ikke noget om hvor tit personen har redet og om det kun er dressur der er blevet lagt mest vægt på.
Men ja så kan du starte forfra. Jeg har selv en kronisk sygdom, men har dog ikke haft part til mig hest. Jeg har haft det i tankerne, men efter at have hørt din historie er jeg 110 % sikker på jeg ikke vil have nogen part til min eller nogle af mine fremtidige heste.
mar 2008
Følger: 137 Følgere: 120 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.590
For jeg finder mig ikke i at folk ødelægger min hest..
Når der er klare retningslinjer, og parten har fået afvide KUN tur, skal hun sku kun ride tur, og når så den er redet på en helt anden måde end det de har fået besked på, så var jeg gået amok..
Jeg søger part til min vallak, men vil være til stede hver eneste gang, simpelthen fordi jeg er så bange for at få ham ødelagt, for der skal ikke meget til at ødelægge ham..
jun 2007
Følger: 24 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 49 Svar: 185
mar 2008
Derfor vil jeg is være til stede hver eneste gang..
jun 2007
Men på den anden måde må man vælge... Jeg ville måske kigge uanmeldt forbi, og i hvertfald lave en kontrakt med parten. Men jeg ville ikke brokke mig bagefter, bare fordi der er ting jeg ikke havde taget forbehold for. Jeg er bare blevet det klogere, så jeg kan tage mine forbehold til evt. ny part... Synes selvfølgelig osse at det er skide ærgeligt for signe og alle andre der låner deres heste ud til folk der er skide ligeglad med aftaler, men sådan er der desværre bare nogen der er.....
mar 2008
Har passet mange heste i årernes løb..
Passede en hoppe gratis i 5 år, og mig og ejer var som bedste veninder selvom hun var en del ældre end mig, og snakker stadig med ejer idag, og hjælper hende gerne igen den dag i dag, selvom den hoppe jeg passede er blevet aflivet:(
Jeg måtte alt hvad jeg ville med hoppen, (dog var springning begrænset pga. gammel skade så måtte max springe 1 gang hver anden uge ca. og ikke særlig højt, og det holdte jeg, ofte gik der meget længere i mellem) det var gratis for mig, og hun var min helpart, havde hende hver eneste dag:)
Jeg har fuldt hende igennem alt, og på et tidspunkt havde jeg ikk set hende i 6måneder, men lille chiquitha gik som en engel og genkendte mig med det samme, det var skønt, og ejer vidste at chiquitha var så glad for mig, og at det var de færreste ud over mig som kunne ride hende, og ingen ikk engang ejer havde et bånd til hende som jeg havde
Men det jeg gjorde til gengæld var fodrede ind i mellem, jeg tilred for hende, uddannede og vidreuddannede heste for hende, indsprang og ja kan blive ved hun solgte og købte heste, og chiquitha har der os været tale om mange gange skulle sælges, men pga. mig blev hun det ikk
Det synes jeg er et perfekt forhold mellem ejer og part, og det er sådan noget jeg ønsker selv:)
jun 2007
Og Hende der har lånt Spirit, har osse taget sig rigtig godt af ham, og intet gjort uden at kontakte mig først, og da vi underskrev kontrakten spurgte hun må ud om ridning af ham, så hun ikke selv var i tvivl om hvordan han måtte rides.... Så sådanne pragteksemplar findes der osse, så det er jo skønt;-)
nov 2003
Benita: Ej skidt med din også
Pictures by ida - Pibi : Kan godt forstå du blev negativ
Dinne *hov-trim* F: Kan godt forstå du fik et chok, især når du intet anede om at hun lod andre ride den
Anette S: Tror desværre ikke en kontrakt havde hjulpet.. jeg var der hver gang de første 2 måneder (der måtte hun kun trække ture når hun var der alene), de næste 2 måneder sås vi ca 3-4 gange om måneden.. og i alt den tid forklarede jeg og underviste osv, så jeg var helt sikker på at hun red den korrekt og vidste hvad reglerne var.. så tror desværre ikke en kontrakt havde fået hende til at holde dem..
Maria A: Det handler ikke om at være sart.. men min hest er 4½ år og jeg vil ikke have hende forvirret eller ødelagt af forkert ridning, hjælpetøjler eller alt muligt.. og søgte en tur part, da jeg mente den trængte til at komme lidt mere ud.. og forklarede og underviste hende så i hvordan den er tilredet så hun og hesten lettest kunne kommunikere... det kan jeg ikke se er at være sart..
Hun har fået lov at ride ture gratis, det giver hende ikke lov til at ride dressur og springe en ikke indsprunget hest.. og nej jeg vil da ikke sælge min hest fordi jeg er syg og derfor ikke kan ride hver dag.. den betyder rigtig meget for mig både psykisk og fysisk.. og deler hende gerne med en sød pige, når blot denne følger reglerne..
Nadja: Ja selvfølgelig er der søde parter.. og det er noget møg at de ikke søde ødelægger det for dem der godt kan finde ud af det..
jun 2007
Følger: 85 Følgere: 76 Heste: 2 Emner: 152 Svar: 1.563
Men jeg tror virkelig det er svært at finde en part, hvor både ejeren og parten passer sammen og kan finde en balance som begge parter kan holde ud. Jeg har selv været ubeskrivelig uheldig med at finde parter, og på nær dem der flyttede fra mig, var det ejeren alle de 3 andre steder, som gjorde jeg valgte at stoppe. Jeg har endog oplevet at ejeren opfandt ting jeg gjorde forkert for at have en grund til at få mig til at stoppe - fordi hun var misundelig over at jeg havde fået et bedre forhold til hesten.
Som part på andres heste, er jeg altid meget opmærksom på hvad ejeren synes om det jeg gør, og når ejeren er der, vil jeg tit bemærke om der er noget hun mener er negativt. Hvis ejeren retter på mig, vil jeg straks rette det, og måske skal det siges et par gange under en time, men så husker jeg det så også.
Som part på en andens hest, synes jeg man skal være bevidst med, at det ikke er ens egen hest, og at man skal være afklaret med ejeren om hvad man må og hvad man ikke må, og hvordan man gør tingene. Hvis man er i tvivl eller måske har lyst til noget andet, er det nemmeste da lige at sende en sms og spørge om det er rigtigt eller om det er okay..
Suk, at nogen kan gøre sådan, altså..
nov 2003
Jeg gør meget ud af at hjælpe parten i starten (eller hvis de beder om det) netop så alt er klart og ingen misforståelser.. men bagefter hænger ikke ikke på parten, for det er jo også ballast og man vil jo gerne være alene med hesten og ikke have ejeren hængende.. derfor skal man jo også stole på at reglerne holdes
Og forstår også hvis man i starten skal have hjælp, bare man indrømmer hvis der er noget i stedet for at lyve og lave fejl.. ser jeg noget så siger jeg det, men på en pæn måde..
jun 2007
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 952
Jeg er simpelthen så glad for hende - hun kommer 1 - 4 gange om måneden alt efter hvad der lige passer og hun skriver selv når det passer hende, så finder vi bare ud af noget. Og så har hun ham den dag.
Jeg har ikke dårlig samvittighed og har ingen problemer med at lade andre ride mine hest.
Jeg skal bare kunne stole på at det de gør er det rigtige. Og kan jeg ikke det så skal de ikke ride min hest. Længer er den ganske enkelt ikke.
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.066
Nu har jeg selv haft part på en del heste og ved hvor let det er at smide en sms til ejer / snakke med personen hvis man gerne vil have undervisning, ride bidløst eller andet i den stil som man self skal være enige om!!
Det er under al kritik det hun har gjort og synes faktisk slet ikke at man kan være i tvivl om at man selvfølgelig spørger inden man får undervisning! (især når det er imod dit princip)
jun 2007
nov 2003
Vilddyret: Ja det er svært at stole på andre desværre..
Katrine: Ja jeg havde endda sagt meget tydelig "vil du gerne noget "nyt", noget du er i tvivl om, eller vi ikke har snakket om, så kontakt mig lige og spørg".. det burde da være til at forstå..
jun 2007
ærgerligt hun ikke vil svare dig!
nov 2003
(link fjernet)
(link fjernet)
Synes det er et stor svind på kort tid og ser nærmest ud som om musklerne er svundet under sadlen.. tænker at parten (som er en ret stor pige) måske har redet nedsidning en del som Emma slet ikke var klar til og hun derfor ikke har kunne bruge musklerne i sadellejet.. lyder det logisk ??
Min part har fejlredet min hest
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside