{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.067 visninger | Oprettet:

Forslag til hingst.. {{forumTopicSubject}}

Jeg har den dejligste lille hoppe på 93 cm uden kendt afstamning. Hun fik føl sidste år, men mistede det desværre på 1. døgn. Vi har besluttet at bedække hende igen til forår/sommer, hvis vi kan finde en god hingst til hende....

Det vi gerne vil opnå er mindre fylde på føllet, så jeg leder efter en spinkel og elegant hingst, fine lemmer, lille kønt hovede, en kort stærk overlinie, og selvfølgelig overordnet godt eksteriør. Derudover, vil jeg gerne, at han er velgående og ikke mindst skal han have et godt og blidt væsen. Farve og aftegn som fanger er selvfølgelig et plus, men kommer som sidste prioritet..

Det er Morgana Le Fey i min profil, som skal bedækkes, og jeg kender godt selv hende minusser, så det har jeg i baghovedet i forhold til hingsten.

Om hun bliver avlet op eller ned i str er ikke så relevant, da hendes føl uden tvivl aldrig kommer til at forlade adressen, men lige gyldig hvilken vej, så vil jeg ikke have en fyldig hingst til hende..

Da det jo heller ikke er et føl til en formue, synes jeg ikke, jeg vil smide mange 1000,- i en bedækning, men jeg er dog åben for muligheder..
Jeg vil ikke køre hende til Sjælland og helst heller ikke Jylland, men jeg synes, det er næsten umuligt at finde fine/spinkle hingste på Fyn??

Så nu håber jeg, der er nogle af jer derude, som har nogle gode forslag til hingste, på forhånd tak for hjælpen smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forslag til hingst..
  • #1   9. dec 2010 hej smiley

    Jeg ved a en veninde sælger hendes miniature/shetter hingst (han er avlet miniature, men har shetter afstamning), han laver utrolig fine føl på grove hopper, kig evt mille på min profil hun er efter perle som også er der, hendes far hedder sandet's chico (han står på fyn, hun har også faren til mit hoppeføl til salg BW's matchmaker, som er halv welsh = fine og forædlet føl)...

    ellers er der på min venne liste en ved navn susan, tag evt et kig på hendes hingste både Dandy og Baeu avler småt smiley


  • #2   9. dec 2010 *Stald Yukon *: Ja det var da et super bud!! Han har ihvertfald super brugsværdi, så temperament må være i orden, og skal da love for at han er den finlemmede type. Og koster kun 1000,-


  • #3   9. dec 2010 En hingst med shetter afstamning ville jeg nok holde mig fra hvis der skal avles spinkelt....

    **Stald Lille T** .: Jeg ville vente til Mille er mindst 4 år, før jeg ville udtale mig om hun bliver fin elelr jraftig af bygning ,)
    Mange shettere, især mini'erne er sent udviklede, så får først fylden, når de bliver 4-5 år.


  • #4   9. dec 2010 Anna>>> hmm det ved jeg nu ikke, jeg avler og er inde i mini avlen, og der er mange hvor man kan se hvor grove de er fra de er ca 4 måneder... tror du ska læse lidt på lektien inden du udtaler dig... og desuden kan du da se hun ikke er lige så grov som sin mor, og ikke har den samme fylde?

    spidermann, er helt klart et godt bud, det er den samme som ejer både sandet's chico og BW's matchmaker....


  • #5   9. dec 2010 **Stald Lille T** .: Nu er der jo stor forskel på Miniature avl og avl af mini shetlandsponyer. Det var dig selv der skrev at din vendindes hingst, havde sherlandspony afstamning. Og der må jeg alligevel mene at jeg ved en smule mere om shetlandspony avl end du gør.

    Du kan umuligt sige noget om et føl endelige fylde, når det ikke engang er et år endnu. Det kan man ihvertfald ikke når det kommer til shetlandponyer, så meget ved jeg.

    Et godt eks. er vel vores hingst Arthur. Han var meget spinkel, både som føl og især som plag:
    (link fjernet)
    Her er han ca. 1½ år gammel

    Her er han: 3½:
    (link fjernet)

    Og han udvikler sig endnu, og bliver mere og mere fyldig:
    (link fjernet)

    Et andet eksempel er Buzz. Se hvor meget han udvilkede sig på bare et år.
    Her som 3 års til kåringen:
    (link fjernet)
    og her et år efter som 4 års:
    (link fjernet)
    Han er nu lidt over 4½ og er blevet endnu mere fyldig. Han stilles til endelig kåring til foråret.

    Vores lille Amanda var også ret spinkel som plag:
    (link fjernet)

    men er blevet en flot fyldig og kraftig hoppe:
    (link fjernet)

    Hun var som føl, nogenlunde lige så spinkel som hendes nuværende føl Albert:
    (link fjernet)
    Her er hun selv som føl:
    (link fjernet)


  • #6   9. dec 2010 det er også helt ok, og ja du har forstand på shetter avl, men som skrevet er han avlet til a værende miniature, og give nogle gode kvaliteter videre, og på grove hopper laver han nogle fine lang benet føl, som ikke er grove

  • #7   9. dec 2010 **Stald Lille T** .: Ja det vil jeg gerne tro på... smiley
    Det jeg prøver at sige er at når nu han er shetter afstamning, er det ikke sikkert at føllene bliver ved at være så fine og langbenede at se på når de bliver voksne (4-5 år).
    For som sagt er mange af vores føl også alt for fine/spinkle som føl/plae, men heldigvis fylder de fleste af dem godt ud, når de nærmer sig de 4 år. Hos standard shetterne går det meget hurtigere. De er som regel meget mere kraftige som føl og plage end mini shetterne er. Men så længe mini mini shettere kommer efter det når de bliver ældre, så er det fint med mig at de ikke er så kraftige som føl/plage.

    Har dog en enkelt - Bella - der allerede som 1 års var fyldt rigtig godt ud! Hun har også fået rigtig fine karakterer til føl og plageskuerne... især i type.


  • #8   9. dec 2010
    **Stald Lille T** .
    Nu betragter jeg nu ikke Fey som en grov hoppe, fed ja, men med meget fine lemmer og et fint hovede.. Desuden har hun været slank engang, så jeg ved, hun er en fin lille dame smiley
    Men jeg vil lige kigge på den hingst, du nævner..


  • #9   9. dec 2010 *Stald Yukon *
    Spiderman har jeg kigget på, men hans kåringsbilleder er fra 3 års alderen, så jeg har svært ved at vurdere, om han har sat mere fylde nu.. Desuden har jeg jo så desværre ingen chance for at vurdere hans afkom, når han ikke er ældre..
    Men jeg overvejer at besøge ham, da han jo ikke bor ret langt væk smiley


  • #10   9. dec 2010 **Stald Lille T** .
    Hov glemte lige at tilføje, at Susans har jeg i kikkerten også..


  • #11   9. dec 2010 kan fortælle a både dandy og baeu er supre lækre hingste, og hun kan henvise til en masse føl efter dem smiley

  • #12   9. dec 2010 Ja Beau og Dandy ser super lækre ud... de er også begge AMHA ik?
    De er som regel finere i bygning end de danske miniaturer synes jeg.


  • #13   9. dec 2010 jo de er begge AMHA'er, dog af den gamle type, man kan fortælle de er super dejlige begge to smiley

    album af dem og deres afkom
    http://www.hestegalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=123831

    dandy har lidt mere temp end baeu, men vil sige de er begge meget søde og dejlige heste smiley jeg overvejer selv a bruge enten dandy eller bo når min maddi engang selv er gammel nok smiley


  • #14   9. dec 2010
    **Stald Lille T** .
    Ja super fine begge to.. Men jeg overvejer lidt af to årsager.. Hun bor lidt langt væk og så synes jeg begge hingste, har en lidt lang overlinie, hvilket ikke er så godt til Fey.. Men jeg skal da have kigget deres afkom helt sikkert, så kan jeg jo danne mig et indtryk af, hvad de avler smiley

    Men kender I ikke det, det skal altså være den helt rigtige hingst...


  • #15   9. dec 2010 kig evt hendes gigante, han er efter dandy... men kigger du i mini verden tror jeg de ville være et godt bud på nogle gode hingste, som avle moderne smiley

  • #16   9. dec 2010 Det er nogle rigtig fine afkom, de har..

    noget af det, jeg synes, der gør det svært i mini-verdenen, er barberingerne, de snyder altså en lidt nogle gange, og giver et andet indtryk, end det man ville se normalt..
    Nogle af de hingste, osm er vist her, er stadig smarte med pels, hvor andre af dem, straks ligner en shetter..


  • #17   9. dec 2010 det er jo det samme med varmblods heste, de er også smartere når de er klippet end når de står med lang vinterpels smiley

    fx ved jeg a dandy ikke sætter meget vinter pels, men om han giver dette videre, det ska jeg ikke kunne sige smiley


  • #18   9. dec 2010 (link fjernet) 17:09:46

    når jeg kigger på et sådan billeder, og de andre hun har i hendes profil, ville jeg mene (hvis du vil have en mini) at du ska sætte noget på som giver længere underben og en længere hals smiley hun ser ellers utrolig fin ud, og ville helt sikkert kunne gennemgå en kåring smiley


  • #19   9. dec 2010 Nej det er ikke det samme, minierne får barberet hele hovedet og hvad man ellers kan komme til, og de ser ofte meget anderledes ud med pels.. Selv et groft hovede kan komme til at virke fint uden pels..
    Eks se Spidermans profil, barberet og ung modsat vinterples og et års mere fylde på bagen.. På hans vinterbilleder, kan jeg ikke se en meget spinkel, smart pony..

    De må gerne sætte vinterpels smiley Jeg vil bare helst vurdere hingstene med alm pels på, ikke vinterpels, men bare pels..


  • #20   9. dec 2010 hehe så er det måske ikke tiden til a kigge de små, der er ikke mange som klipper, så du kan se dem uden pels smiley

    Araber klipper jo også hoved osv smiley


  • #21   9. dec 2010 Profilerne indeholder jo billeder fra sommerperioden også smiley

  • #22   9. dec 2010 hehe ja

  • #23   9. dec 2010 Hmmm jeg ved intet om de her racer... men Spidermann ser smart ud.

    Anna F: jeg kan sagtens se hvad du mener med at der er mere fylde hos dine naar de er aeldre... (det samme gaelder jo for mine polske OX).... MEN.... jeg syntes du skulle overveje om hvor sundt det er for dem at vaere saa fede, jeg ved jo du er dyrlaegestuderende, saa du maa jo kunne forstaa at se dine direkte har fedtbrammer.


  • #24   9. dec 2010 Ja Buzz er blevet lidt småfed, men har tabt sig igen efter jeg har tilkørt ham til materialeprøven. Så nu er han bare muskuløs istedet smiley

    Arthur er bestemt ikke fed når man palperer ham. Han er bare robust og muskuløs.

    Min plag Bella blev også alt for fed fordi hun gik med sin mor for længe, og er bestemt typen jeg skal passe på. Men hun er heldigvis begyndt at tabe sig igen smiley

    Man skal passe på med at huldbedømme ud fra et billede. Især med shetlandsponyerne.

    Men jeg vil give dig ret i at der desværre er mange overvægtige shetlandsponyer. Og det er jo ikke det der er meningen. Ideen er at de skal være kraftige grundet bygning (knogler) og muskler. Lidt at sammenligne med de store koldblods køre racer.


  • #25   9. dec 2010 Slet ikke flere, osm har nogle spændende hingste, der kunne gå til Fey?

  • #26   10. dec 2010 Arthur ser heller ikke fed ud, han er bare en tung bygget dreng, men smart pony.

    syntes de andre ser fede ud... og mener at jeg efter at have arbejdet paa hestehospital igennem flere aar godt kan huldbedoemme ud fra billeder, ogsaa naar vi taler shetlandsponyer.


  • #27   10. dec 2010 Ja Buzz var da billederne blev taget, betydelig overvægtig. Det kom faktisk ret hurtigt, efter at hans hopper blev fjernet.
    Men ja forsvant lige så hurtigt igen da jeg tilkørte ham.

    Amanda har også været ret godt i stand, men er det ikke længere. På billederne her, som er fra kårngen, havde hun stadig en smule for meget på sidebenene, men bestemt ikke fed.

    Og ja Arthur er som du selv skriver bare robust bygget. Han har meget lidt fedt på kroppen, men er alligevel dejlig fyldig. Selvom han jo som plag var MEGET spinkel.


Kommentér på:
Forslag til hingst..

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce