{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.361 visninger | Oprettet:

Dårlig samvittighed, frustreret og ked {{forumTopicSubject}}

Hej i dejlige Hg'er

jeg bliver simpelthen nødt til at dele en rigtig dårlig oplevelse med jer. jeg er dybt rystet og frustreret og må bare ud med det, så hold på hat og briller, for det blver langt.

Jeg føler mig som den værste heste mor ! smiley min dejlige pige bliver lånt nogle dage i elevskolen der hvor hun står opstaldet. det gør hun at den ene grund at jejg blev fyret og manglede penge for at kunne beholde min pige. optaldningsstedet tilbød at de kunne låne hende i deres elevskole, mod at de slog en del af opstaldings prisen. dette har så gjort at jeg kan beholde min pige. Beauty trives fint i elevskolen og hygger med at tulle rundt med de små piger... jeg har selvfølgelig stadig bestemmelsesret over hende og jeg bliver spurgt inder bliver lavet nye tiltag/aftaler. det kører super fint, Beauty trives så godt med det, og jeg har hende stadig som min egen, de dage hvor hun ikke bruges i elevskolen.

nå men nu til det ikke så gode...
der startede en ny pige på et af de øvede hold, og hun skulle ride Beauty, så langt så godt. tænkte ikke over det da hun virkede flink da hun sadlede op.

Jeg var tilfældigvis på rideskolen da jeg havde hjulpet smeden med at ordne alle elevhestene og Beauty, og tænkte at jeg da lige kunne sætte mg og se hvordan ridetimen gik. Og hvor er jeg glad for jeg gjorde det!

Tøsen kom op, og Beauty blev en smule utolmodig fordi hun var så lang tid om at ordne hendes stigbøjler, og Beauty ved jo godt at nu skal der arbejdes smiley (hun er arbejdsvillig - grænsende til det arbejdliderlige ;P)

Da hun endelig har fået ordnet bøjlerne, strammer hun tøjlerne, meget hårdt og forlanger samling med det samme! her er de endnu ikke nået ud på hovslaget, og har end ikke skridtet en halv runde i hallen. Beauty sætter sig i mod, og jeg beder hende slippe tøjlen, så hun kan strække halsen, og blive varmet op før hun forlanger samling. Det gør hun heldigvis, og de skridter varm, uden nogen andre problemer.

Da de så skal til at trave, samler hun tøjlerne så meget at man kan se Beautys mundvige bliver trukket helt tilbage og hun saver Beauty voldsomt i munden, Beauty værgrer sig mod den hårde hånd og tager hovedet op. Tøsen sparker hende alt hvad hun kan, og Beauty bliver vildt forskrækket, og svinger numsen inden for hovslaget. Igen reagere tøsen med et hårdt hug... Ridelæreren irette sætter hende på det kraftigste at den måde at ride på vil hun IKKE se. og det går fin 5 min. Ind til de skal øve slange gange...

Ridelæreren dirigere den en efter en igennem slange gangen, og det bliver til sidst Beautys tur. Her strammer hun tøjlerne yderligere, og i stedet for at bruge sæde og schenkler og halve parader til at guide Beauty rundt i vendingerne, HIVER hun hende rundt i hovedet. hun slipper simpelthen udvendige tøjle(den bliver helt slap) og hænger i den indvedige så Beauty helt kigger ud på hendes schenkel og er ved at miste balancen. Igen irettesætter ridelæreren på det kraftigste, og beder hende ride ordentligt.

Endelig kom de til galoppen. De andre heste sætter fint i et anspring og galopere der ud af. Tøsen sparker bare vildt til Beauty så hun løber hurtigere og hurtigere uden at slå over i galop. ridelæreren forsøger forgæves at guide hende igennem et galop anspring, men det lykkedes ikke.

Her går det helt galt. hun stopper Beauty i en noget brat parade - i Western havde det tangeret sliding stop! og så HIVER og Rykker hun i tøjlerne. 5-6 gange,hårde, bratte ryk, Beauty tager hovedet op, åbner munden og viser tydeligt smerte, og vender det hvide ud af øjnene. Her sad jeg med tårer i øjnene og var nærmest lammet!!!

Men heldigvis var ridelæreren der med det samme. Hun nærmest flåede tøsen ned af Beauty, og bad den pige der tilfældigvis var i hallen som hjælp om at trække hende ud i stalden og berolige hende og få hende sadlet af, hvor efter jeg styrter bag efter Beauty ud i stalden.

Da jeg kommer der ud, kan jeg se det skummer en smule rødt, og flår nærmest hovedtøjet af Beauty, og får hendes mund undersøgt.
Hun har i bare panik bidt sig i underlæben lige ved fortænderne, og det bløder heldigvis minimalt. der er heldigvis ikke andet at se af skader.

Inde i ridehallen kan jeg høre hvodan ridelæreren skælder ud, hun kommer stormende ud i stalde men tøsen i den ene harm og en meget stille far (til tøsen) listende bagefter. Ridelæreren siger noget med at sådan behandler man ikke nogen heste, hverken elev/privat heste. Og at hun aldrig får lov at sætte sig op på Beauty igen, og at hun på det kraftigste råder tøsen til at finde et andet sted at ride, eller begynde at behandle hestene med respekt for sådan gør man ikke "her"! Hun siger at vi vil få Beauty undesøgt af en dyrlæge, og at de vil modtage regningen, da Tøsen jo tydeligvis har fået beauty til at bløde, og hvem kunne sige om der var sket noget med hendes tænder. Faderen bliver lig bleg, men får fremstammet, at de må de jo acceptere det, når det er hvad ridelæreren forlanger, og at han godt vidste at hans datter er "hård" og "Konsekvent"...
Her hopper min kæde fuldtændig af. Hvis man ved ens datter er på den måde omkring heste, hvorfor prøver man så ikke at præge hende i den rigtige retning, i stedet for at straffe hesten for sin egen frustration...

min ridelærer tjekker også Beauty igennem for skader og kigger hende igennem i munden, blodet er holdt op, men man kan se den lille ridse. Hun undskylder gentagende gange over at det gik som det gik, og hun var meget frustreret. Men hun kunne lige så lidt som jeg have vidst at tøsen ville være sådan, så det er jo ikke nogens skyld. Ud over tøsens som jo valgte at ride sådan. Er bare ked af at det skulle gå ud over Beauty, som jo er godhenden selv, og altid forsøger at behage sin rytter. Jeg håber bare ikke at hun har lidt overlast.

Beauty var tydeligvis chokeret og stod og puttede hovede ind til mig... stakkels lille prinsesse

Jeg aftalte at nu får hun fri i elevskolen i nogle dage så jeg kan arbejde med hende i fred og se om hun er blevet påvirket i en negativ retning..

Så ja, desværre verdens værste ridetime. Er bare glad for at min ridelærer var sa handle kraftig, for jeg sad bare og var helt lammet, og målløs over den måde at ride på, at man overhovedet kan finde på at lade sin frustration i den grad gå ud over hesten, som jo ikke aner hvorfor den skal have tæsk lærer jeg aldrig at forstå.

Jeg er så frygtelig ked af at det skulle gå ud over min pige, ja bliver i det hele taget sur, ked af det og frustreret af at vide at hun før har behandlet heste på den måde....

håber i bærer over med at det blev så langt


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dårlig samvittighed, frustreret og ked
  • #1   17. jan 2011 ja jeg sad og tænkte tankennu skrider du ind!!. men kunne slet ikke røre mig, mine ben var bare som gele..sad bare med tåre i øjnene. jeg havde ikke i min vildeste fantasi forestillet mig at hun kunne finde på at være så voldsom. er bare glad for at Beauty er så ærlig at hun ikke bukker eller stejler, slev om jeg egentlig synes hun havde fortjent sådan en tur...

  • #2   17. jan 2011 En rigtig trist hændelse helt bestemt...

    Men dejligt at ridelæreren irettesætter pigen, så hun kan forstå det... Hvad angår faderen, så tænk på at han næppe ved hvordan man behandler en hest, og sikkert ikke kunne se at det var så slemt...

    Dejligt at du lige kan arbejde med hende et par dage og få hende til at slappe af igen... Heldigvis er det de færreste heste der bliver "skadet" af en enkelt gang...

    trøstekram herfra


  • #3   17. jan 2011 syntes faktisk din ridelære handlede rigtigt godt...
    så kan den dumme tøs da lære det


  • #4   17. jan 2011 Stald Esmann. ja du har nok desværre ret med hensyn til faderen. håber bare at han også har lært noget at denne situation

  • #5   17. jan 2011 ja jeg er så antastisk taknemmelig over at min ridelærer, som også underviser Beauty og jeg til undervisning, var så handlekraftig! har aldrig set hende så gal før...

  • #6   17. jan 2011 Det har han nok:-) Men svært som uvidende forældre at se når børnene laver fejl;-)

  • #7   17. jan 2011 Hvem mon der har lært pigen at ride sådan smiley og må her undres lidt over man lader pigen overhoved galopere første gang især når hun så tydeligt udviser styremæssige problemer. Men desværre ja så prøver man tit at behage eleverne og give dem lov til mere end de burde.

    Hende her skulle jo tydeligvis tilbage på skolebænken. aldrig sjovt at se andre ride ens hest, fordi man selv jo nærmest ved tankens kræft kan få dem til at dreje osv. men det kræver lidt mere for en ny rytter.
    Ærgeligt din hest fik den oplevelse med, heldigt der var nogle til at stoppe pigen. Håber der nogle som får taget en snak med hende, hvis hun ønsker at ride, så man kan nå at få rettet hende op. tænk på hvr mange heste hun ellers kan ødelægge. dette var kun en time! Sørgeligt.


  • #8   17. jan 2011 Tina C: kan desværre kun være enig. kan ikke holde ud at tænke på hvor mange heste der har fået den tur?! PUHA siger jeg bare

  • #9   17. jan 2011 øv for en ærgelig oplevelse.. men virkleig dejligt at ridelæren gjorde noget ved det i det mindste.. håber din skønne prinsesse er okay ovenpå opolevelsen, og fortsat kan bruges som super lærehest for de ryttere der virkelig gerne vil lære og ride på en ordentlig måde...

  • #10   17. jan 2011 Øv hvor en træls oplevelse :o(

    Og med forældrene er det jo ofte sådan at de ikke ved så meget, og et eller andet sted har pigen jo lært at ride sådan, og at det er ok, og i samme omgang har faderen vel lært at det er ok?

    Rigtig træls situation, kan godt forstå at du er led og ked ved det hele lige nu. Jeg er dog rigtig glad for at høre ridelærerens reaktion på det! Ros hende endelig herfra!


  • #11   17. jan 2011 det er en rigtig kedelig hændelse, men jeg ville ikke være bange for at låne min hjest ud til elevholdet en anden gang. smiley

    ridelæren har jo tydeligt vist, at hun er opgaven moden, og kan irettesætte hårdhændet ridning smiley

    dejligt!


  • #12   17. jan 2011 Øv, hvor en træls oplevelse smiley Håber at prinsessen kommer hurtig over episoden smiley Og dejligt med en ridelære der er konsekvent, og kan fortælle børn/unge mennesker hvordan hestene egentlig bør behandles/respekteres smiley

  • #13   18. jan 2011 tak for de søde ord alle sammen. ja min ridelærer skylder jeg bestemt en stor tak. hun er guld værd i sådanne situationer fordi hun simpelthen har nul tolerance over for sådan en opførsel.

    idag tror jeg bare d en står på TLC og dyrlæge/tandlæge besøg til prinsessen... ¨Så må vi tage den der fra. smiley


  • #14   18. jan 2011 Tænkte lidt efter at jeg havde lukke computeren ned...

    Nu skriver du at det er første gang pigen skal ride der? Dog ikke hvor gammel hun er...
    Men sidder og tænker på de unge mennesker jeg kender her.
    For det første har hun nok fået en heeel anden type undervisning der ikke var så meget på hestens præmisser, og det er en vane der skal fralægges og pigen ville have rigtig godt af at ride på "din" rideskole:-)

    Derudover ses det ofte at unge piger gerne vil vise hvor dygtige de er når de er nye. Hende her er nok blevet frustreret over at hesten ikke har reageret som hun ville have det, og derefter følt sig ydmyget... Ingen undskyldning bestemt. Men nok en grund til hvorfor hun gjorde som hun gjorde


  • #15   18. jan 2011 Stald esmann : pigen er 14. og kan sagtens følge din tanke. hun blev meget frustreret over at Beauty ikke forstod hendes signaler, og det tog simpelthen overhånd for hende og hun lod sin frustration gå ud over Beauty, som jo forståligt nok blev endnu mere forvirret og bange...

    men hun ville helt sikkert have gavn at at lære fra bunden af hvordan man bør omgås hestene. en ja når man er teenager kan det være svært at være ny, især når tingene bare ikke vil som man slev vil. så jeg er bestemt helt enig med dig. og håber da også at hun bliver så hun kan få vendt vanen..


  • #16   18. jan 2011 Var igang med at forklare en pige i aftes at det ikke hjælper at flå hendes pony i munden når han bukker, hun blev gal og frustreret og havde svært ved at kapere det...

    Heldigvis gjorde min pony det samme så jeg kunne vise hvordan det skal rettes da hun ikke kunne forstå hvordan... Forklarede at jeg osse blev sur(irriteret´)... Og nu sidder jeg og tænker at de to minder lidt om hinanden:-)


  • #17   18. jan 2011 jeg syntes bestemt at pige skal irettesættes for din måde at ride på, dog syntes at det lyder som en meget voldsom irettesættelse hun her har fået, og jeg mener ikke det er iorden.

    det er selvfølgelig heller ikke iorden at pigen behandler hesten på den måde, men manglende viden får os til at gøre mange ting dumme ting.



  • #18   18. jan 2011 jeg tror DESVÆRRE også pigen er skræmt væk fra den rideskole, hvilket jeg syntes er ærgeligt, for her havde hun netop mulighed for at lærer at ride ordentligt (lyder det til)

  • #19   18. jan 2011 Rikke Blume og Rina : Ridelæreren prøvede også at forklare og hjælpe pigen, står der også beskrevet i teksten, at hun forsøger at guide pigen, men når hun ikke vil høre/ bliver så frustreret, over hesten ikke forstår de signaler hun giver er det svært at hjælpe. så jeg forstår slet ikke hvor i har fra at ridelæreren ikke forsøger at hjælpe pigen... SELVFØLGELIG forsøger hun at hjælpe den emget frustrerede pige!!!!

    situationen blev bare værre af at Beauty slet ikke forstod hvad pigen ville, pigen blev mere og mere frustreret, Beauty blev mere og mere forvirret og det kulminerede altså i denne meget uheldige situation .

    min ridelærere er bestemt ikke en der ikke prøver at hjælpe eleverne, hun guider dem og bliver ved til elev har fanget fidusen. men denne gang blev frustrationen simpelthen for stor for pigen, og da ridelæreren flere gange, udtrykkeligt bad hende om at lade være at sparke, rykke hårdt i tøjlerne, save Baeuty i munden, er hun nødt til at reagere da det kammer fuldstændig over.

    måske gør hun det på en voldsom måde, men ridelæreren bliver jo også frustreret over den måde pigen vælger at reagere. hun hiver jo ikke bogstaveligtalt pigen ned, emn forlanger at hun kravler ned, og nu går den simpelthen ikke længere.

    kan fortælle at min ridelærer lige har ringet. hun vil tage kontakt til pigens forældre, så de kan få hele situationen snakket igennem. hun vil høre fra pigen selv, hvad hun følte og hvorfor situationen kammede over, selv om hun blev guidet. hun vil desuden bede pigen om at blive ved med at ride, og hun vil gøre alt havd der står i hendes magt for at vende hendes uheldige måde at omgås hestenen til noget positivt. deusden vil hun forklare pigen hvorfor hun reagerede så stærkt som hun gjorde. så håber jeg bare at pigen har mod på at komme tilbage og starte på en frisk igen smiley


  • #20   18. jan 2011 vil sige at det er fantastisk dejligt at hører en ridelærer der er så handlekraftig, for det kender jeg sku mange der ikk er, og lader de fleste elever ride som det passer dem.. desværre..
    surt det så sku gå ud over din hest, men tror ikk hun tager skade af den ene gang.. hun er vant til at ha det som blommen i et æg hos dig så hun er hurtigt tilbage i gamle vaner.. hvis du forstår hva jeg mener..
    men godt hun ikk ska ride på hende mere og at du har et par dage med din hest.


  • #21   18. jan 2011 Pigen fik sine chancer, og NEJ til du er en dårlig heste ejer, du reagerede jo. Ridelæren MÅ og skal du give et knus herfra, for bedre fås vist ikke... Flot gået til jer begge. Hesten skal nok komme igennem den oplevelse uden men, for hun har jo en super god ejer

  • #22   18. jan 2011 Øv hvor en træls oplevelse...
    Har desværre også gennem tiden i rideskoler set den form for ridning...
    Må jo tro at disse børn der rider sådan slet ikke har lært at ride...
    Syntes tit man oplever at forældre ikke helt sætter sig ind i den sport deres børn nu vælger, evt. er bange for de kære dyr...
    Denne pige trænger afgjort til at undervises og lære at ride istedet...
    Utroligt hvad heste må lægge liv til indimellem...
    Godt pigen blev stoppet og I fik hende irettesat, må da håbe hun har lært noget....også faderen...
    Din hest skal nok komme sig, det er jo taknemmelige dyr....
    Har desværre også set hvor store sår et for stramt næsebånd kan gnave et sår ind i mundhulen sammen med et bid...det smerter også.
    Dyrene forsøger at værge en smerte og den bliver tit aflæst forkert..
    Held og lykke med Beauty og søgen efter job igen...
    Hilsner og glade hestetanker...


  • #23   18. jan 2011 Sikke da en forkælet dum tøs. Jeg syntes ridelæren handlede helt korrekt. Dejlig. smiley
    Sidder med tåre i øjnene, for jeg bliver bare så rasende på sådanne tøser der tror de ejer det hele og ikke mindst faderen der bare holder med tøsen... han er et svat. JEG HÅBER FOR TØSEN HUN HAR LÆRT NOGET A DET HER ELLERS ER HUN IKKE EN VÆRDIG RYTTER. Håber a hele mit hjerte at din dejlige Beauty kommer sig efter denne behandling hun har været igennem. Giv Beauty et stort KRAM fra mig og giv hende en godbid. :-))))

    Mange kærlige tanker til dig og Beauty.


  • #24   18. jan 2011 Lena>> jeg siger ikke at ridelæren ikke har forsøgt, jeg siger at jeg syntes det lyder som en meget voldsom reaktion, og straf for de ting du beskriver her.

    du skriver så også at ridelæren bliver ved at forklare til eleven har forstået, det er jo så tydeligvis ikke sket i denne situation.

    jeg håber at ridelæren i sin snak med forældre og pige får det talt igennem og at pige vælger at komme tilbage så hun kan lære ordentlig ridning og omgang med heste.


  • #25   18. jan 2011 Rikke - Et overgreb mod hesten som det der beskrives her - trods gentagne gange at have fået at vide at det ikke er ok - kræver i min verden en meget stærk reaktion.
    At det så også følges op med en ordentlig og rolig samtale om det, er efter min mening et ekstra plus, som forhåbentligt hjælper pigen med at forstå at vold mod en hest ikke er ok.


  • #26   18. jan 2011 så er det overgreb jo heller ikke værre, jeg mener heller ikke det er en ok måde at behandle hesten på, men det er der så meget der ikke er efter min mening, men jeg mener stadig at pige kunne og skulle være tacklet anderledes.

    jeg kan godt forstå at det som heste ejer er svært at se sit dyr blive behandlet på den måde, det ville det også være for mig. og jeg kan også godt forstå at man får lyst til at fortælle pigen med store bogstaver at det ikke er ok. men her er det så at man bør lade sin fornuft sejre og få kontrol over sine frustrationer, og forklare frem for at skælde ud.

    pigen her har lige været udsat for et overgreb, verbalt, og hun er blevet ydmyget offentligt, og det oven i skæld ud gavner ikke


  • #27   18. jan 2011 Rikke Blume:

    Så er det heller ikke værre?! WHAT?! undskyld mig, men synes det var slemt nok. Ja det er desværre min hest det er gået ud over, men synes bestemt at det ville have været lige så slemt hvis det havde været en anden hest det var gået ud over!!!!
    ingen hest fortjener en sådan behandling!!!! Nogensinde!!!

    desuden kan jeg ikke se hvordan du kan gør dig til dommer over om det var rimeligt at ridelæreren satte en grænse! Ridelæreren forsøgte Jo på bedste vis at at tale fornuft ind i pigen, ved at forklare og guide.
    da pigen så vælger at gå over den grænse som ridelæreren gentagne gange har sat op synes jeg at det er på sin plads at hun får at vide at hun ikke bare kan gøre som det passer hende!
    desuden skal store bogstaver ikke forstås sådan at hun stod og bandede og råbte af pigen og skabte sig, men fortalte kort og kontant at den opførsel ville hun ikke acceptere.

    ja pigen er måske blevet ydmyget, emn som 14 årig ved man at alt har en konsekvens. at hun i hendes teenage frustration gik over stregen er bar uheldigt for hende, og jejg synes det er fair at hendes handling fik en konsekvens...som hun desuden var blevet gjort opmærksom på...

    og jo jeg ved godt noget om udviklingen hos børn og teenagere, da jeg er uddannet pædagog... kender til hjernens udvikling, modenhed, osv osv...

    desuden lader ridelærern den jo ikke ligge der, og svæve i det blå. men tager den op med forældrene og pigen igen, for at få afklaret situationen for alle parter. så jeg kan virkelig ikke se hvad hun kunne have gjort anderledes i situationen, da rideæreren selvfølgelig også var påvirket af den!!!

    ja du må meget undskylde, men jeg bliver ærlig talt en smule irriteret over dit indlæg!!!!!


  • #28   18. jan 2011 det er helt fint lena, du må gerne blive irreteret, din pædagogik er jo så bare anderledes end min, sådan er det. men du og jeg samt alle andre skal være forberedt på at når man poster noget på world wide web, så er det ikke alle der er enige i det man mener, og at alle har ret til deres mening.

  • #29   18. jan 2011 Bestemt har man det. det er heller ikke det jeg anfægter. jeg ved godt at jeg er meget farvet af situationen, men der fra til at mene at så er det heller ikke værre... der er det der springer mig i øjnene.

    dette fordi jeg har tænkt hele situationen igennem en del gange efterhånden, og jeg kan ikke finde nogel punkter hvor der burde være handlet anderledes. pigen gik over steregn, blev advaret, gik overstregen, blev advaret og pigen blev direkte voldelig, ridelæreren ( der også er chokeret over siuationen og meget påvirket) reagere ved at hun ikke får lov til at ride mere, og fortæller (dog kontant) hvorfor hun ikke vil acceptere situationen...

    måske du kan fortælle mig hvor det kunne have været gjort anderledes, for synes snart jeg har tænkt og tænkt, men kommer ikke rigtig nogen vejne andet end at ejg synes at ridelærern handlede helt rigtigt i forholde til situationen...


  • #30   18. jan 2011 netop fordi du er farvet af situationen bliver du nok så vred på mig, jeg selv ville hvis det var min hest, sandsynligvis reagere på samme måske endda kraftigere måde. og jeg syntes klart at der skal skrides ind over for den slags, men måden du beskriver det på lyder som ret voldsomt.

    jeg mener stadig at pigen burde være tacklet anderledes, og da hun tydeligvis ikke har forstået budskabet de første 3 gange må man finde en anden måde at nå ind til pigen på. jeg kan ikke sige dig hvilken, da jeg ikke var til stede. men en måde hvor på man selvfølge får stoppet den uretfærdige behandling af dyret, og hvor pigen går der fra med sin værdihed i behold.

    jeg kan sagtens se at når du er følsesmæssigt indvolveret i heste gør det ekstra ondt og når noget vi holder af ikke bliver behandlet godt, ja så skyr vi næsten ingen midler.


  • #31   18. jan 2011 Rikke - Så har vi nok forskellige grænser for hvad det er ok at gøre ved en hest, og også til det at straffe en hest. For mig er det meget uacceptabelt, som det blev beskrevet i første indlæg.

  • #32   18. jan 2011 selvfølgelighar vi forskellige grænser,du gør sikkert også noget ved din som jeg ikke kunne drømme om og omvendt.
    men jeg siger jo netop at det IKKE er acceptabelt måden pige behandler hesten på.

    men samtidig mener jeg at situationen kunne være tacklet anderledes.


  • #33   18. jan 2011 kan jo så som tillægs info, fortælle at det ikke kun skete 3 gange, men nævnte nogle af de værste, for at i kunne danne jer et billede... konsekvent i de ca 30 - 35 min pigen red, var der hård hånd, sparken, skælden ud hiven og saven. å synes bestemt hun fik mange cahncer for at "gøre det godt igen"... ellers var første indlæg blevet dobbelt så langt smiley

    jeg kan godt se at pigen blev behandlet hårdt og konsekvent. og det samme kan min ridelærer, der som følge af det hele jo sætter sig og snakker stille og roligt med alle parter om den meget ueldige situation.

    ja det gør estemt ond at se nogen behandle min hest sådan. da jeg aldrig i min omgang med hende er fysik (slår osv) eller skælder ud, vi har indlært andre metoder til at korekse uønsket adfærd. men jeg mener stadig at en hest aldrig skal behandles på den måde, uanset om man er farvet af situatioen eller ej!! det er 99% af gangene rytterens skyld når noget bliver miforstået mellen hest og rytter, rytteren bliver irriteret / frustreret og jeg mener derfor ikke man skal straffe hesten for noget den ikke ved hvorfor den bliver straffet...


  • #34   18. jan 2011 i misforstår mig jo de fleste af jer..... og ja det er en voldsom påstand

    jeg jo netop at behandlingen af hesten IKKE er i orden.

    mine heste bliver heller ikke slået og de skældes ikke ud, de tvinges ikke, rides ikke med hård hånd, tvangs udstyr eller spore. jeg får det skidt hver gang jeg ser hestene på en stævne plads der saves og får klø, jeg får ondt i hjertet når der ikke bliver givet efter på rette tidspunkt osv.

    men jeg ved også at ikke alle rider som jeg gør, og at jeg bliver nødt til at have is i maven hvis jeg på nogen måde skal ændre folks dårlige vaner og dårlige ridestil, jeg bliver nødt til at finde et sprog som rytteren kan forstå, og det kræver is i maven


  • #35   20. jan 2011 Sikke da noget fis Rikke... Den tøs er har gang på gang fået besked a ridelæren stille og roligt hvordan hun vil have det i hendes undervisning, men tøsen fortsætter jo og så er det jeg mener at hun skal irettesættes som ridelæren har gjort... det har intet at gøre med OVERGREB mod TØSEN... tværdigmod... Hun har vidst at sådan noget gør man ikke. Det er forkælelse og ikke andet hun har ikke lyttet og lytter man ikke til hvad der bliver sagt så er det fordi hun som regl altid får sin vilje, men det gjorde hun bare ikke her. derfor har det intet at gøre med et OVERGREB mod TØSEN. Tøsen skal efter min mening give en undskyldning til ridelæren og ligledes faderen som jo ikke kan se tøsens fejl. Husk at det jo er dyr vi har med at gøre, hun skal da ikke bare have lov til at gøre som hun vil, hun skal rette sig efter hvad der bliver sagt og gøre det. Tøsen skal da have lov til at ride igen og få undervisning, men det skal altså være på ridelærens præmisser. Håber hun vil lytte fremover og behandle hesten med respekt. Vi skal huske at se tingene fra begge sider og det føler jeg jeg har... holder på at ridelæren har gjort det rigtige i denne sag. Hilsen Jane. :-)))

  • #36   20. jan 2011 Jane, hvor har du dog ret i det du skriver..

  • #37   20. jan 2011 jane K :

    Kunne ikke have sagt det bedre selv...

    en lille update med den smukke. vi havde en tandlæge ude og kigge på hendes tænder. der er heldigvis ikke sket noget med tænderne, men hun er øm på laderne, når tandlægen lagde et tryk på dem, værgrede hun sig en smule. så ikke noget bid til Beauty, før hun ikke er øm mere. vil jo ikke have at hun skal forbinde biddet med smerte. så den står på jordtræning, gå ture og longe arbejde (med kapsun) indil hun er klar igen


  • #38   20. jan 2011 Rina :

    hvis du læser første indlæg, står der, tydeligt, at det var en ny pige på et af de ØVEDE hold... så hun ved udemærket hvad ridelæreren mener når hun taler "heste sprog!" . så det kan på ingen måde være hendes undskyldning...


  • #39   20. jan 2011 siger bestemt heller ikke at alle automatisk kender "heste sproget" men pigen gør!

  • #40   20. jan 2011 Hej Piger.

    Det må jeg sige, det er en rigtig go debat der er i gang her. Jeg vil sige tak for at i syntes jeg har svaret som jeg har gjort. Det betyder bare så meget at få den her snak i gang og som er i gang... Vigtigt for os som voksne for at kunne se tøsernes fejl og tage hånd om dem i tide, så sådan noget her ikke sker igen. Så til jer der underviser tøser/piger og drenge, vær opmærksom på jeres ryttere og sørg for at de ved hvad der bliver snakket om og hold evt kurser for nye og øvede ryttere omkring behandling a hesten under undervisningen, og "hestesprog" da det kan blive en stor hjælp for rytterene så det her ikke vil ske igen. Jeg håber virkelig at Beauty får sit bid igen snarest så i kan få en go lang skov/ride tur sammen. Stort kram til alle jer der føler med Lena og hendes smukke Beauty. ;-))))


  • #41   21. jan 2011 Jane K :

    tak for dine søde ord.

    og jeg synes bestemt også det er en rigtig god debat. tror vi alle har set nogle unge ride på en måde som vi ikke synes er acceptabel, og jeg synes at det er vores pligt som voksne at vi tager ansvar og får lært de unge hvordan man behandler om omgåes hestene og hvordan hestenes sind er i forhold til frygt/flugt, men også hvordan en harmoisk hest ser ud og er i it reaktons mønster.

    jeg kan som endnu en bonus fortælle at ridelæreren har snakket med pigen og forældre, og hvad grunden til denne voldsomme reaktion har været. grunden er dog meget personlig, så den vil jeg for pigens skyld udelade. men pigen kunne fortælle at der hvor hun red før, var det bare sådan man red i elevskolen, og ridelæreren opfordrede til at være hård ved de "frække" og "dovne" og "signal døve" elev heste. de skulle bare sættet på plads - hårdt og konsekvent. så der er ikke noget at sige til at den stakkels pige blev så forvirret, da den nye ridelærer bad hende om en helt anden ridemåde end hun har været vandt til - og det var i korte træk det pigen fortalte. som nogen af jer havde gættet på, har forældrene ikke meget forstand på heste og har derfor ikke kunne hjælpe og støtte pigen i rigtig omgang med hestene, og har ikke kunne se den forkerte adfærd, da det var den måde den forrige ridelærer underviste, alle red åbenbart sådan i den elev skole...

    da jeg kom ud til Beauty igår, stod der en stor kurv ved Beautys boks, med alt muligt lækkert til Beauty, Æbler, Pære, Guffer, Sliksten og alt mulig andet til pleje af hende. der var lagt et meget langt brev i. brevet var fra pigen, hvor hun skrev at hun var meget ked af sin opførsel, og at hun håbede at jeg kunne tilgive hende, og at Beauty var okay. brevet var langt, men det var essensen... Beauty nyder kurven smiley

    Behøver jeg sige at jeg blev meget rørt over at pigen har erkendt at hun handlede forkert, og gerne vil lære den rigtige metode. hun bekymrede sig faktisk over at hendes handling kunne have gjort at Beauty var kommet til skade. jeg har derfor taget kontakt til pigen og fortalt at jeg selvfølgelig kan tilgive hende.

    pigen er desuden blevet tilbudt at blive en del af vores søndags passer ordning, hvor pigerne passer en af elev hestene. her lærer de om omgangen med hestene, hestens sind osv... pigen har sagt ja tak til dette tilbud...



  • #42   21. jan 2011 ja en god slutning på en dum situation. men synes dgu det er stort at hun har indset sine fejl, og vil lave om på sin måde at være sammen med hetene på... det er så flot!

  • #43   21. jan 2011 ej hvor er det dejligt og læse.. stort af dig at tilgive og hvor er det rart at hører at der er en rideskole hvor man rent faktsik lærer tingene på en ordentlig måde.. rigtig fedt at der er taget videre hånd om sagen og pigen her får en ny chance i hesteverdenen som den burde se ud smiley

  • #44   22. jan 2011 Ih, bliver helt så rørt på pigens vegne at det har fået tårene frem (ellers ikke min stil sådan at "vande høns") :o)
    Det var en dejlig opdatering at få. Jeg håber pigen kan blive ved at ride på rideskolen og lære en anden måde at ride på end det hun tidligere har lært :o)


  • #45   23. jan 2011 Sikke en dejlig afslutning og en ny start i læring med hest for pigen.

Kommentér på:
Dårlig samvittighed, frustreret og ked

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce