{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.494 visninger | Oprettet:

Selvgående hest.... hvordan... {{forumTopicSubject}}

Vi har et dv opstaldet hos os, som jeg hjælper med at ride... Og han er sååååå tung at danse med. og efter et kvarters ridning sveder man helt vildt, og puster som havde man løbet en hel maraton..

Lidt om hesten:
Han er en som sagt en dv på 6 år, og som kun i en kortere periode for knap to år siden har været reddet godt op og i god form. Han er en god robust hest, med en meget høj smertetærskel, og bestemt hans egen meninger... en er de heste som tid tider er alt for bevist om sin styrke... Han er førhen blevet reddet med spore, men dette bruges overhovedet ikke, og vi arbejdet meget udfra at minimere vores brug af hjælper, og vil have ham til at reagere på små signaler... Og dette går rigtig godt... For det meste... Men til tider ville man kunne skyde ham i (undskyld udtrykket) røven, og han ville bare kigge bagud og tænke - hvad var det for en lille vind....

Men vi har gennem knap et halvt år nu arbejdet med at få ham i bare nogenlunde god form, og få ham ordentlig op i vægt. Vi gør alt for at variere hans træning, med turer, slappe af dage, hygge, gå-turer, dressur og spring.

På turer er der en okey energi, og han følger godt med vores fuldblodsarabere, og virker til at nyde det. Men rider vi dressur på vores mark, ridebanen eller andre steder er han meget sløv. Og springning har vi prøvet for at give ham noget gejst og sjov. men det er helt udelukket da han bare tromler springet, og vælter alt. Han har før været meget glad for springning, og selv trukket på... men det er helt væk...

Vi har joket lidt med, at på trods af hans finde afstamning, så er han helt igennem skovturshest.... Men synes nu, at når vi nu er så gode ved ham, så vil vi gerne have lidt igen...;-)

Han skal hverken gå samlet, eller koncentrere sig om ret meget, vil bare gerne have en hest, som kan gå lidt frem ad sig selv. Det bør jo være en fornøjelse for begge parter...

Håber på nogen med lidt gode råd, og ved selvfølgelig at rom ikke blev bygget på en dag, og at dette tager tid...

Karina

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Selvgående hest.... hvordan...
  • #1   20. jan 2011 For mig lyder det som om han er et klassisk eksempel på en slukket hest. En hest, der i stedet for træning er blevet tilvænnet, og nu, bare er døv overfor hjælpere og entusiasme. Det er ikke træningen hos dig jeg tænker på, men fortiden. Normalt ville jeg mistænke træneren (i dette tilfælde dig) for ikke at give energi og entusiame nok i træningen, men jeg ved, at du er et positivt og energisk menneske, så jeg tror ikke det er tilfældet her - derfor hælder jeg til at hesten er slukket og døv. Jeg skal dog se hesten i action, for at kunne udtale mig helt om det og for at kunne give råd, men umiddelbart, vil jeg tro, at den skal have træningen genopfundet. Selvom at du varierer træningen fint, kan det sagtens være, at det alligevel ikke er anderledes nok for den, til at vågne helt op.
    Heste kan for øvrigt godt få depressioner; symptomerne er blandt andet lav vægt, slukket/mangel på reaktion og længe stilstand.
    Prøv at fyld bagt/kogt/varmebehandlede hørfrø på den. De er rige på Omega 3, hvilket giver den mentalt overskud og vil hjælpe den med fordøgelse/vægtforøgelse mm. Og når den får mentalt overskud, kan den måske også genfinde energien.
    Det er i hvert fald mit bud - uden at kunne bliver præcis... skal simpelthen se hesten før jeg kan udtale mig helt om den.
    Lige meget hvad, så tror jeg bestemt ikke, at det er dig der gør noget forkert. I mit univers, er den energi og indstilling vi har til hesten, kernen i træningen, og jeg ved, trods vore uoverensstemmelser omkring træning generelt, at du ikke er typen der har en forkert/negativ/død energi i din håndtering.
    Umiddelbart vil jeg sige: bliv ved med at vær positiv, gør opgaverne lette og lad den få så mange succeser som muligt.
    Ellers, så spørg Susan når hun alligevel kommer og underviser dig - hun er jo, om nogen, god til den slags...

• #3   22. jan 2011 Altså vedrørende hørfrø så har han fået tilskud af linamix siden 1 november...

Og nej, jeg forsøger virkelig at være super energisk når jeg rider ham. Er sikker på alle naboer tror jeg er sindsyg... griner... Det overlever jeg nok...

Han virker på alle andre tidspunkter end dressuren til at være en meget glad og afbalanceret hest. Vi har en flok på 5 hanner og de virker virkelig til at bruge hinanden posetivt i alle situationer. og lidt skiftende hvem der går forrest.
    Hans ejer siger, at han aldrig har så tilfreds som han gør nu. Han er rolig, nem, og har fået en masse selvtillid...

Måske svaret ligge i at "tænde" den lille hest... Spørgsmålet er bare hvordan...

Skal vi gå videre med ingen dressur i en måned, og så bare turer og evt øgninger ( virker normalt motiverende på de fleste heste) ja også som chalotte skriver, lave dressuren midt på skovstierne....

Det kan til tider være en meget stor psykisk bold at stå med, da det er meget opgivende når man ser så lidt fremskridt... Meeeen jeg opgiver ikke så let.. Og vi er heldigvis to om problemet...

• #5   23. jan 2011 vi rider faktisk mest på en ca 1 hkt stor fold med græs, og hans dressur går mest ud på at lave volter i forskellige størrelse og bare få en fremaddrift. Ved det er kedeligt for en hest... men det er rettere sagt umuligt at lave nogle øvelse når hesten arbejder i slowmotion. Og ved han har været meget glad for at springe, så det har jeg prøvet nogle gange, for mange heste "tænder" bare en lille smule når de springer... men ikke ham har... hvis jeg galopere mod et spring, slår han han helt ned i skridt, og trasker henover, mens det hele vælter til jorden...

det skal lige siges at vi faktisk bare har hyggeredet de sidste par måneder og prøvet at få hesten glad... det er lykkeds nogenlunde på tur...

Pt er jeg ret frustreret, for selvom vi har redet mest turer, så har han vist meget lidt fremskridt, når vi så endelig har trisset lidt rundt på marken, eller de få gange vi har været på ridebanen. Lige nu minder han mig mest om den absolute kedeligste, dovne og stædige elevhest som har stået på rideskole de sidste 100 år... jeg har været passer og rytter på ham det sidste halve år, og jeg har aldrig været ude for sådan en langsom fremgang før... Jeg prøver virkelig at give hesten den rette tid, men det er ekstremt...

I dag har det så lige vendt... Han har nærmest skræmt hans ejer fra vid og sans...
    hun ville ride over og låne naboens ridebane, og hun ville trække ham derover, men når ikke engang ud af vores indkørelse, for han stikker af fra hende... han river sig løs fra 3 gange hvor han vender rundt og løber om til folden hvor de andre heste går. Derefter henter hun min far, som er istand til at holde ham, og følger hende derover... På banen kommer hun i sadel, men her forsætter han med være utilregnelig. han er bange for alt (er normalt en bombesikker hest) og han bakker uhæmmet, og springer til side for alt, som han aldrig har reageret på før. Hun har aldrig oplevet ham sådan, og har haft ham fra plag. Hun må opgive ridningen, da hun bliver bange for at falde af. Jeg er desværre på arbejde, og kan ikke hjælpe. Hun har sagt at de er forbudt for mig at ride på ham pt, hvis jeg er selv på gården. hun frygter faktisk for at jeg kommer til skade...

Det skal lige tilføjes, at hesten er en god robust hest på 164 og han er godt klar over at han er bomstærk. Og det bliver desværre en lille smule værre lige nu... og vi arbejder virkelig meget på at være konsekvent men med små blide signaler. Til dagligt bliver vi nød til at bruge hingstekæde. da han desværre oftere og oftere for ide'en om at gå sine egne veje, og så har du bare vers'go at følge efter... Vi har aldig haft problemer når han havde bid i munden, før idag...

Puha.... I må altså undskylde at det bliver lidt langt og roddet, men lige nu ved jeg faktisk ikke hvad jeg skal gøre... Overvejer meget at få ham tjekket fra ende til anden og dyrlæge og andet. og så få en proff. træner til at hjælpe os med fast undervisning...

Kommentér på:
Selvgående hest.... hvordan...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce