{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.757 visninger | Oprettet:

Øvelser for koncentration og fokus {{forumTopicSubject}}

Nu er det så blevet min tur til at spørge efter råd... igen. smiley

Jeg er netop startet op med regelmæssig træning af basserne igen efter en lang vinter, hvor træningsmulighederne har været minimale... og det kan mærkes.

Okay; det skal til både bassernes og mit eget forsvar siges, at det er forår, og det har blæst en stiv pelikan hver eneste dag den seneste uges tid, men, men, men... det kan ikke undskylde alting. Og jeg må erkende, at det har været mere end svært at holde drengenes fokus og koncentration fanget under træningen.

Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre, om nogen af jer herinde har nogle forslag til gode øvelser, som netop sætter fokus på koncentration og.... ja fokuserer hestene mere på mig under træningen?

Jeg har pløjet igennem mine mange bøger, men det er åbenbart ikke lige præcis den ellers - efter min mening - utrolig vigtige del af jordtræningen, de bøger har størst fokus på. Så jeg er åben for forslag. smiley

Det skal måske lige forklares kort, at jeg har med:

1) En super sensitiv Frieser-bølle på 2 år, som reagerer enormt hurtigt selv på lette signaler... men desværre også let bliver distraheret af sine omgivelser.

2) En cool og nysgerrig Tinker-basse, som er utrolig lærevillig, men liiiidt langsommere i det end Frieseren og ekstremt fokuseret på alt, der bare ligner mad.

3) En varmblodsplag som mangler lidt selvtillid, men som på mange måder samtidig virker lidt egenrådig. Han er intelligent, men skal ind imellem "overbevises", før han udfører en øvelse.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Øvelser for koncentration og fokus
  • #1   24. mar 2011 Kigger med. smiley

  • #2   24. mar 2011
    1) - Træn kort tid 2min fx. og forlang kun at han udføre 2 tricks.. Giv så fri.. Så prøv at forlæng fokuset efter lidt træning - og måske også i bedre vejr.

    2) Ham vil jeg mene du godt kan træne længere tid med. Når han er så fokusere på mad er det som regel let at få deres opmræskomhed.

    3) Ham ville jeg udsætte for farlige ting som plastic mm. så har du opmærksomheden.

    Men i det hele taget - især i blæsevejr - ikke gøre træningsperiode for lang. Hellere stoppe, give fri, også starte igen.


  • #3   24. mar 2011 Min har samme problem, jeg plejer at lave elevator øvelsen, bakke og fram, og elllers hver gang han mister fokus får han en nu opgave. Target træning er ellers også super godt, man kan så sige at det ikke fluter fokus på dig, men på den lille gule boldt(:

  • #4   25. mar 2011 Jetske mister også koncentration jeg minder hende lige om at den skal ligge ved mig. Altså jeg kalder lige på hende. Jeg tror det er fordi hun keder sig så jeg forsøger at lave øvelser der er sjove og spænnende for hesten.

  • #5   25. mar 2011 Jeg føler mig nogenlunde sikker på, at det ikke er kedsomhed, som er årsagen til, at mine basser bliver distraheret - snarere tværtimod. Jeg tror snarere, "skylden" skal skydes på, at de endnu er så unge og dermed - ligesom børn - har svært ved at fastholde koncentrationen i længere tid af gangen (af samme årsag træner vi maks 20 minutter med flere små indlagte nussepauser), samt at når det f.eks. blæser, så sker der en masse omkring dem, der forvirrer og distraherer.

    Dette er også årsagen til, jeg håbede lidt på, at nogen måske havde forslag til specifikke øvelser, som træner koncentrationsevnen...


  • #6   25. mar 2011 Ja, men børn kan også ked sig.


  • #7   25. mar 2011 Jeg ved godt, at børn også kan kede sig. smiley Min opfattelse er blot - ud fra de signaler, de udsender - at det ikke er kedsomhed, der ligger til grund for mine bassers manglende koncentration. I hvert fald ikke Falle og Stuntman. smiley

    Men man kan måske sammenligne det lidt med børn i skolen? De skal jo også lære at koncentrere sig om undervisningen, og børn - uanset om vi taler menneske- eller dyrebørn - bliver bare lettere utålmodige og distraherede, end voksne.. smiley


  • #8   25. mar 2011 Jeg tror faktisk også det kommer med alderen.

    Min hest er utroligt god til at fokusere på mig under træning (hvorfor ved jeg ikke, nok fordi han elsker ros), men han er stadig ung og kigger på ting. Eftersom han kun plejer at kigge i 5 sek og så vende fokus tilbage til mig, lader jeg ham faktisk bare gøre det. Jeg har tiltro til at det går over af sig selv, for med alderen lærer han jo at naboens hund ikke æder ham og at plastposen ikke jagter ham.

    Og mht selvtillid, så gælder det bare om at udsætte hesten for farlige ting, men kun i det omfang hesten kan håndtere det mentalt. Hvis du fx kun kan få den til at stå 3 meter væk fra en blafrende pressenning, så er det fint, så længe du efter 1 uge kan få den til at stå 2,5 meter fra den. Hellere tage tingene langsomt end at forskrække hesten. Og så bruger jeg det trick med at altid afslutte træning med noget jeg ved min hest kan og så rose ham for det smiley


  • #9   25. mar 2011 synkron bruger jeg som fokus øvelse. Jeg har den type krikke der VIIIIIRKELIG skal overtales, og heller vil stå og blive tyk. Så det er frem, stå bak, stå, bak, frem, stå,frem,bak,frem,frem,stå.... OSV



Kommentér på:
Øvelser for koncentration og fokus

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce