{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
947 visninger | Oprettet:

livsfarlig at gå med!! {{forumTopicSubject}}

Hej ;]
ville høre om der er nogle af jer der måske har en løsning på dette problem?
Min hest Zalka er super skøn og sød, normalt mærker man ikke hans arabergen specielt meget, men hvis man så skal gå en tur med ham så er det nærmest livsfarligt. han kunne aldrig finde på at løbe længere end træktovet er!! men han kaster sig til gengæld rundt som en psykopat, han kaster sig mod en, slår med hovedet så han næsten ik kan undgå at ramme en og løber frem og tilbage, rundt om en og ser egentlig slet ik man er der!.. nogle ganger virker det som om han egentligt ik vil gøre en noget, men at han bare keder sig lidt og andre gange hygger sig? dette er kun noget han gør når man går ALENE med ham. desværre har jeg nu også prøvet at han har overført det til når man rider ham alene hvilket jeg ik længere synes er sjovt! ved ik om det overhovedet har noget med hans arabergen at gøre, eller om det bare er fordi han i forvejen er lidt speciel..
prøvet på et tidspunkt bare at give helt løst tov og så gå virkelig stærkt næsten løbe og der stoppede han med det, men det virkede desværre kun denne ene gang jeg prøve troede ellers lige jeg havde fundet metoden, men nej:/
Håber der er nogle der måske har en løsning på det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  livsfarlig at gå med!!
  • #1   12. maj 2011 Hov, håber det er læseligt, selvom kommaer og punktummer magler og nogle endelser på prøvede*

  • #2   12. maj 2011
    Jeg tror det handle lidt om opdragelse, og han skal vide det er dig som bestemmer, og det er dig som er føren.

    Jeg havde samme problem med min unghest, og hun var ret ligeglad med mig, trådte mig ned, løb rundt om mig. Det var også livsfarligt..

    Jeg fik hende lært med meget tålmodighed at hun skulle blive bag min skulder.

    Og jeg skal stadigvæk være meget bestemt overfor hende.

    Så tror det er adfærden du skal ind og arbejde på.


  • #3   12. maj 2011 Jeg tror det handler om seperations angst fra flokken, da du kun siger at han gør det når han er alene (:

  • #4   12. maj 2011 nåhhr havde ikke lige læst at det kun var når han var alene....

  • #5   12. maj 2011 min plag begynder også at løbe med mig når han jeg går et par meter ned af vejen, væk fra foldene.. smiley jeg tør ikke gå alene med ham mere, da han er ret stærk (han er også lidt araber.) har ikke prøvet at gå sammen med en anden endnu, men det sker snart..... jeg kan godt stoppe ham, nogenlunde, men så står han bare og stirrer med store øjne hen imod de andre. smiley
    lyder næsten som det samme som dig..

    held og lykke med at finde en løsning :o)


  • #6   12. maj 2011 jeg tænker også opdragelse.
    Han skal lære at når I er alene så tager du ansvaret.
    Hvad siger han til longering? Det er mægtig godt til at lære ham at du bestemmer hvilket tempo han bevæger sig i og hvorhen
    Træn også stop, stå, bakke


  • #7   12. maj 2011 jJeg vill prøve at øve lidt stop og gå. og hver gang han går for langt frem ville jeg bakke ham tilbage.
    Og så ville jeg tage en masse godbider med, og sørge for at rose med godbiderne, så han fandt ud af når han gjorer noget godt bliver han også belønnet for det.

    Men Pernille? Jeg ville hører hvordan det kan være du vil anbefale longering?


    hvis det er fordi han bliver bange når du er alene, så ville jeg tage en anden med, og så gå hver sin vej på et tidspunkt, men ikke længere end den anden kan komme frem igen, og så have godbider med, og rose lige så snart han er alene, eller den anden er på vej væk.

    Bare et bud.


  • #8   12. maj 2011 Jeg tænker longering fordi han der er væk fra dig og dermed er det mindre farligt.
    Desuden har jeg prøvet det der med at stå med en hest som stresser og ikke ser mig og prøve at træne stop og gå og det er bare pisse farligt, i hvert fald for en på mit niveau, så er det bedre at starte med longering, som i princippet kan være træning af det samme (stop, gå) men med hesten væk fra en
    når så hesten har lært signalerne, med lyd, er det nemmere at overføre til trækning og øve det på tur væk fra de trygge rammer


  • #9   12. maj 2011 Tak for alle svarende ;]
    han kan sagtens stoppe bakke, longeres osv. også når vi går tur alene, men jeg kan jo ik stå stille eller bakke hele turen igennem, det lige så snart han går frem ad. tror ik hans opdragelse har noget med det at gøre for han er ret opdragen ellers, ingen unoder på nogle måder, kun på disse gå ture alene..
    tror evt. som SHT siger at det er noget med seperations angst, men hvordan håntere man så lige det? er det noget med som Nadia siger at tage en med og så gå fra hinanden og så rose ham, når han er alene.. han tåler ik så godt godbidder, han bliver alt for desperat overfor det, men hvis nu man kunne rose på en anden måde så kunne det måske lade sig gøre? ;]


  • #10   13. maj 2011 Måske du kan rose ham ved at snakke rigtig posetivt. kan du ikke bare skære 1 skive gulerod ud i 4 bitte små, så han bare får lidt ud af det...
    Jeg plejer at give gulerødder.. smiley


  • #11   13. maj 2011 jeg kan godt følge den med gulerødder, men jeg har så brugt det at han må græsse lidt, når vi er lidt væk, men inden han kommer op at køre, senere lidt længere væk, osv, til sidst med hovedtøj på og først noget guf på staldgangen efter turen

  • #12   13. maj 2011 Når jeg skal lære mina at forlade flokken, så gør de ofte også det du beskriver. Min Frieser gjorde det helt op til at hun blev redet til i en alder af 3 1/2 år.
    Det jeg gør er, at jeg vender retningen hele tiden.

    Jeg går bort fra folden/stalden, og går så længe der er ro på. Så snart der går "ballade" i den, så skifter jeg retning, og går så f. eks langs med folden.
    Når der så går ballade i den, så går jeg igen i retning væk fra folden.

    Det jeg oplever er, at når jeg skifter til modsat retning, hver gang de laver spilopper, så bliver de til sidst så forvirrede over hvad jeg vil, at de begynder at falde lidt til ro.
    Når der så er ro på lidt, så belønner jeg med at gå tilbage til folden.
    På den måde lærer de, at det lønner sig at være rolige, så får de det, de gerne vil opnå.

    Ved ikke om det giver mening, men det håber jeg.

    I starten går jeg ikke længere væk, end at de stadig kan se folden, og så øger jeg afstanden tur for tur.

    Det lyder for mig som om, du skal starte forfra, med at lære din hest, at være væk fra de andre.


Kommentér på:
livsfarlig at gå med!!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce