{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Er det muligt?
  • #1   24. maj 2011 Jo selvom forældrene er sorte kan de sagtens bære brun..

  • #2   24. maj 2011 Det mener jeg jo så ikke at de kan, i og med at brun dominerer over sort, men ikke rød, så jeg mener rød kan være bærer af brun ikke omvendt...

  • #3   24. maj 2011 Brun kan ikke bæres skjult under sort. Ikke så vidt jeg har forstået det.
    Så jeg vil mene at der er noget galt med stamtavlen når to sorte heste får et brunt føl..


  • #4   24. maj 2011 Enten er den ene forældre mørkebrun i stedet for sort, ellers kan det ikke lade sig gøre.

  • #5   24. maj 2011 Shakila har lavet lidt forskelligt afkom, men har faktisk kun set sortbrogede efter De dagda:-)

    Nina: Der er intet i vejen med stamtavlen:-) Det ER De dagda der er far, og Shakila der er mor og de er begge sortbrogede


  • #6   24. maj 2011 Kan Shakila ikke være meget mørkebrun?

  • #7   24. maj 2011 (link fjernet)

    Vil mene at hun er lige så sort som elton:-)


  • #8   24. maj 2011 Altså sort med rødt skær:-)

  • #9   24. maj 2011 Så må en af dem være brun og ikke sort. Om ikke af udseende, så i det mindste genetisk..

    Ellers er det magi smiley

    Det kunne være interessant at kende genotyperne på forældrene, for der er ihvertfald ingen tvivl om at følle er brun. Og umiddelbart ser begge forældrene jo sorte ud..


  • #10   24. maj 2011 Synes kun jeg har set sorte/ sortbrogede afkom efter begge forældre med mindre den anden part til føllene har haft anden farve... Så ja det er ganske mystisk...

  • #12   24. maj 2011 Rina har lige fat i det, jeg ville frem til.. Det er jo ikke sikkert at begge er forældre er sorte trods det, de visuelt er det. Det kan være den ene er brun med sooty.
    Ang det røde skær, så tror jeg ikke den holder, rigtig mange friesere har rødt skær, men intet brunt gén..


  • #13   24. maj 2011 Begge forældre er SORTE og kan IKKE bære brunt.
    Føllet er derfor enten sortbroget, med en følpels der snyder... eller også er der som nævnt rod med tavlen.

    Sortbrun er ikke brunt genetisk, men derimod afblege sort. Mørkebrun er der ingen af forældrene der er, men selv om en af dem var mørkebrun, vil føllet ikke kunne blive brunt, da brun dominerer over mørkebrun, og derfor ikke kan bæres skjult hos nogen af forældrene uanset.

    Så ja, enten viser føllet sig at være sortbroget istedet for brunbroget (hvilket det første billede af føllet godt kunne ligne) eller også er De Dagda ikke farmand alligevel smiley


  • #14   24. maj 2011 Berit og John, så vidt jeg kan se, som vist også er herinde, og som ejer De Dagda..

  • #15   24. maj 2011 På billederne herinde ser hun også mere grå ud i det, så det kan nok snyde, blir interessant at følge hende...

  • #16   24. maj 2011 Rina: Brune føls maner er vel oftest også sorte?

  • #17   26. maj 2011 Nej manen er tydelig sort synes jeg smiley

  • #18   26. maj 2011 Jeg vil ikke afvise at den er rød - Havde egentligt ikke tænkt over det tidligere.

    Måske kan det ses bedre når der kommer flere billeder - Den bliver da spændende at følge :o)

    (",)


  • #19   27. maj 2011 John&Berit; Hun ser bare brun ud som du selv skriver, og det burde i så fald ikke være muligt.

    Det svarer til at 2 blåøjede forældre får et brunøjet barn, i så fald bør man også blive mistænksom...

    Der er ingen der konkludrer noget, bare at umiddelbart kunne det se ud som om at der måske kunne være ugler i mosen... Men at det først kan ses, når hun engang fælder følpelsen...


  • #20   27. maj 2011 Men hun viser sig sikkert at være en snyder der bliver enten rød eller sortbroget...

  • #21   28. maj 2011 Lene R: Slap nu lige af engang... der er ingen der siger at du snyder. Men det er jo set før at der er sket en smutter... ja ofte faktisk. Uden at nogen ved det selvfølgelig. Jeg har da set flere føl, der blev født en farve de ikke kunne være, hvor det viste sig at eks. hingstestationen var kommet til at inseminere med den forkerte hingst eller sådan noget lignende.

    Udover et er der jo ingen der slår fast at hingsten ikke er far til føllet... vi siger bare at med de forældre kan føllet ikke blive brunt.
    Højst sandsynlig vil føllet derfor vise sig at være sortbroget og ikke brubroget når det smider følpelsen smiley

    Har du evt. billeder af føllet fra det var helt nyfødt? Der vil det være tydeligt at se om føllet er brun eller sortbroge smiley


  • #22   28. maj 2011 Lene: Smuk er hun helt sikkert:-) Og ved at det er den skønne Dagda der er faderen;-)

  • #23   28. maj 2011 Anne F; Ja det er vel i virkeligheden det eneste fornuftige man kan bruge hestes farver til; at farven i nogle tilfælde kan afsløre smuttere.

    Sidste år påpegede jeg over for en herinde, at stamtavlen måtte være lidt anderledes, end ejeren gik og regnede med. Ejeren fik her et broget føl efter 2 ensfarvede heste, hvilket ensfarvede heste ikke lige kan gå hen og få, når det er almindelig tobiano broget vi snakker om... Viste sig at være en 1 års hingsteplag ejeren havde haft gående et lille stykke tid, der var synderen... Og det er da meget rart at vide hvilke gener der er i hesten... Ejeren blev faktisk ganske glad...

    Lene R; Der er ingen der har sagt, at du har et dårligt føl eller du har snydt, hun er smuk smuk, og tror også hun er helt igennem ægte tinker.

    Og altså sommetider sker fantastiske ting... Og nu kan jeg huske at Berit og John havde en meget smukt brunbroget hingsteplag sidste år, så det kunne jo have været ham, der havde lavet en lusker...

    Hvis det skulle vise sig at være tilfældet, kan jeg på ingen måde se at nogen af jer skulle have haft nogen gavn af at snyde, så vil gætte på hændeligt uopdaget uheld...

    Men vent og se resultat af DNA...

    Føllet blir jo ikke dårligere af den grund... Det ville bare få de rigtige forældre...



  • #24   28. maj 2011 Ok, undskyld, jeg giver mig gerne. Det var et sandsyneligt bud på hvad der kunne være sket, hvis hoppen havde været hos jer... Det har hun så ikke. Ergo passer forældrene.

    Føllet kan med de forældre, være noget særligt rent farvemæssigt hvis hun altså er brun, og hvis begge forældre er sorte eller sortbrogede som grundfarve... Kunne være spændende med en farvetest...

    Var også fra start usikker på at lave denne tråd i og med jeg godt var klar over at nogen kunne opfatte den forkert, afhængig af hvad der blev skrevet. Men hvis man ikke skulle kunne bringe et interessant 'farveføl' op i en gruppe om hestes farver, så ved jeg ikke hvor man ellers skulle kunne tale om det.

    Og selvom i som ejere og hingsteholder er vrede, så gir i meget nyttig info til tråden for mig. Bla at det ikke drejer sig om en smutter, og at forældrene vitterligt er dem de er. Glæder mig til at følge jeres smukke føl og se hvordan hendes farve udvikler sig.

    Men undskylder gerne.


  • #25   28. maj 2011 Og som jeg skrev længere oppe kan jeg ikke se at nogen af jer skulle have en fornuftig grund til at snyde. Der ville aldrig være nogen fornuft i at bruge en ukåret hingsteplag bevidst, fremfor en vekåret hingst, som i disse krisetider nok ikke ligefrem bliver overbelastet af bedækninger, sådan lyder det i hvert fald til at være rundt hos andre hingsteholdere.

    Men synes stadig det gør tråden mere interessant.
    For så har vi umiddelbart sort hoppe + sortbroget hingst = brunbroget føl, ifølge både hoppe, hingsteejer, og mange af buddene herinde incl. mit eget. Hvis det er rigtigt er det noget særligt synes jeg.

    Og Anne F, der er nyfødt billeder inde på ejers profil i fotoalbum.


  • #26   28. maj 2011 Nu har de jo skrevet :

    shakila har et rødt gen og har lavet røde føl med sortbroget hingste, der findes iøvrigt 3 brunbrogede efter De dagda godt nok på brunbrogede hopper , der udover 2 skimmelbrogede.

    Dette burde i osse tage op til overvejelse i det farvemæssige regi:-)


  • #27   28. maj 2011 ¤ Stald Esmann ¤¨: At Shakila er bærer af et rødt gen, har ingen betydning. Det gør hende ikke til bærer af brun.
    De brune føl De Dagda har fået med de brune hopper, har fået deres brune gen fra mødrene.
    Brun ka aldrig bæres skjult på sort, hvorfor hverken De Dagda eller Shakila kan være bærere af brun, og derfor kan føllet heller ikke være brunt.


  • #28   28. maj 2011 men det røde gen må da gøre et eller andet?
    Nu har jeg osse set en hest hvis farve hed Et eller andet med "green". Sort man og hale, men røde ben og derfor ikke brun:-) så der er vel mange muligheder som ikke er normale?


  • #29   28. maj 2011 Det røde gen domineres af det sorte, og kommer derfor ikke til udtryk hvis hesten er e/E, kun når hesten er e/e bliver farven rød... ellers har genet ingen effekt.

  • #30   28. maj 2011 okey:-)

  • #31   28. maj 2011 Jeg forstår slet ikke i hidser jer sådan op. Der er ingen der på noget tidspunkt har hentydet at i skulle have løjet eller snydt på nogen måde. Eller hvis der er det er det røget henover mit hovede?

    Jeg kender intet til hverken hoppen eller hingsten eller ejere af disse.
    Jeg udtaler mig alene på baggrund af farvegentikken, idet dette er en stor og spændende hobby for mig, og gså grunden til at jeg er medlem af netop denne gruppe.
    Er reelt helt ligeglad med føllet og hvilke forældre det har... er kun interesseret i farverne smiley
    Så jeg kan ihvertfald personligt sige at jeg på intet tidspunkt har haft i sinde at hænge nogen som helst ud... har kun været fokuseret på at opklare det spændende farvegentiske mysterie smiley

    Det er helt normalt at mange sorte heste falmer... det er det man kalder summer black (nogle kalder det sort brun) men genetisk set er hesten stadig sort... Hvis De Dagda aldrig falmer er han det man kalder jet black... super smuk farve!


  • #32   28. maj 2011 Tråden blir ikke slettet, i hvert fald ikke af mig... Så dårlig samvittighed har jeg altså ikke, vi fik fastslået at forældredyrene er dem de er, tak for det til ejer og hingsteholder og så blir det som sagt spændende at se hvordan følles farve udvikler sig...


  • #33   28. maj 2011 Der er intet fantasi i det jeg kom med som et yderst forsigtigt bud, smuttere sker for nogen, det kunne sikkert være sket for mig, så jeg dømmer altså ingen.

    Det fantastiske og spændende er derimod hvis 2 sorte heste får et brunt føl. Vær dog glade for at have avlet et spændende dyr...


Kommentér på:
Er det muligt?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce