{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
704 visninger | Oprettet:

Hvordan guider du din hest i løslongering? {{forumTopicSubject}}

Hey folkens!

Igår havde jeg virkelig en helt igennem, lortedag(hesten sked på mig + jeg trådte i lort .. -.-) og fantastisk dag.

Fantastisk og fantastisk .. Positiv var den!

Jeg er begyndt at løslongere med Aram, da jeg har snakket med det om staldens/ridehusets ejere, som siger at det er under kontrol, så det er OK. Så længe ingen anden hest er derinde.

Fedt fedt fedt!

Igår tog jeg ham derfor ind i ridehuset og ville løslongere.( Er gjort før, men var ikke en stor succes.)

Jeg starter med bare at gå rundt med ham i ridehallen, og sætter i trav efter en runde.(Eneste måde hans ben bliver varmet op på. ER prøvet med andet før..)

Den første del var bestemt ikke den store succes, da jeg kom til at presse ham en 2-3 gange helt forkert, og han sparkede derfor ud efter mig i galop, som en VETO. (Selvom det stadig ikke var acceptabelt, at det var så tæt på mig.)

Jeg holder så pause og går rundt med ham igen, og denne gang presser jeg ikke kun ham, men også mig selv, og guider både ham og mig..

Pisken lagde bag nummeren af ham(et godt stykke fra, men min krop, var sådan, ved røven, igen langt fra.).

Den røg med rundt som en vind, plus at jeg selv ændrede mit kropsprog som hans, og løb med rundt for at vise jeg også var med på det her! Det resulterede til slut en nogenlunde ikke anspændt hest.

Det gik SÅ godt til sidst, at jeg er næsten helt trist over at jeg ikke fik det på video!

At se han hellere ikke var så anspændt som normal er også utrolig positiv, da han slet ikke bryder sig om longering, fordi han åbenbart mener det er alt for dominerende ...

SUCCES, SUCCES!

- Hvordan gør i når i løslongere jeres hest?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan guider du din hest i løslongering?
  • #1   27. jun 2011 Tulle vil nogle gange, og andre ikke. Det handler faktisk lidt om at aflæse hvordan hendes dag er og hvilket humør hun er i. Jeg giver bare præcis samme signaler som når jeg har tov i, bruger stemme samme måde og samme kropssprog smiley

  • #2   27. jun 2011 - og Tillykke i øvrigt!!

  • #3   27. jun 2011 Stemme og kropssprog. Samme kommandoer som hvis longen var i smiley

  • #4   27. jun 2011 Hvor dejligt for jer smiley

    Jeg sender Cruizer bagud, ved at trykke let på hendes næseryg, og derefter pege i den retning jeg ønsker hun skal gå rundt.

    For at holde hende ude på volten peger jeg på hendes skulder, hvis hun kommer for tæt ind til mig, og ellers gør jeg som med tov på. Stemme signaler.
    Når jeg vil have hende til at komme ind til mig inviterer jeg hende ved at trække navlen ind og evt træde et skridt tilbage. Det virker super både i skridt og trav, og vi arbejder stadig på at hun kommer ind til mig i gallop, men det er lykkedes et par gange.


  • #5   27. jun 2011 Jeg løslongerer med brug af kropssprog og placering. Så det virker bremsende hvis jeg står foran og drivende bagfra - sådan i grove træk :0) Og så bruger jeg mig selv, så ved trav "traver" jeg med og det sammen med galop. Det virkede rigtig godt på den gamle Bjarne. Og parade var en halv parade altså at jeg "satte mig ned"-agtigt. Hvis han var i det rigtige humør og vi virkelig havde kontakt kunne jeg med mit kropssprog samle hans trav og galop, og gøre ham lang igen, ved at læne mig frem eller tilbage. Det var ret sjovt :o)

  • #6   28. jun 2011 nu elsker min at springe, så med hende er det ret nemt. smiley Ellers gør jeg som følger med alle.

    Laver en kort løbegang hvor springet er ca. midt i. Kan godt lide at det kan springes fra begge sider, så hesten får brugt både højre og venstre galop. Men nye og usikre heste går/løber jeg med rundt i starten og springe også med over.

    Når de kan selv og ligesom ved hvad de skal, bruger jeg en longepisk til at vise vegen med. dsv. jeg bruger den som pegepind. Ikke til at piske med ell. slå slag i luften. Bruger også mit kropssprog og stemmen til at vise hvor hesten skal hen. Egentlig bliver de samme signaler brugt, som dem jeg bruger ved alm. jordarbejde.

    Hesten får selv lov til at styre sit tempo. Hvis hesten har det med at styrte vildt afsted, trækker jeg den i skridt hen mod springet indtil vi er ca. små 10 m væk. Først der slipper jeg den og lader den gå på springet. De fleste heste lærer faktisk den vej, at den ikke behøver at jorde over et spring. Ikke alle, men de fleste.

    Jeg ved at mange ikke bruger eller vil bruge en løbegang, men jeg synes den giver ro og stabilitet, lige som jeg er sikker på at hesten får et godt lige tilløb og det samme når de lander, lige har nogle meter at løbe lige på, så de ikke vrider rundt lige efter springet. Det er især med unge og urutinerede heste.

    Jeg kunne ikke drømme om at presse på eller jagte dem igennem. Lige som de har lov til at refusere. Jeg lukker aldrig af for dem. En hest skal altid kunne komme ud af en løbegang. Så må man tage det forfra og med ro, til hesten viser tillid, villje og glæde ved at gå ell. springe over. smiley

    Så mine fysiske redskaber er løbegangen og pegepinden sammen med min krop og stemme.


  • #7   28. jun 2011 Bine: Hun spørger ind til løslongering, ikke løsspring smiley

  • #8   28. jun 2011 kropssprog

Kommentér på:
Hvordan guider du din hest i løslongering?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce