{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
689 visninger | Oprettet:

En lille debat {{forumTopicSubject}}

Læs denne artikel og kom med din mening.

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-41648343:truer-med-at-aflive-katte-i-annonce.html

Efter min egen mening, så burde folk vide, at katte bestemt ikke er som hunde. Du kan ikke sige til en kat, at der og der må du ikke gå ind. Og det er vel også en af grundene til at vi er katteejere, katte er selvstændige.
Og desuden er det alment kendt at sandkasser SKAL være overdækkede, ellers kommer der sådanne overraskelser.

Men kan vi som katteejere virkelig stilles til ansvar for vores kattes færden?
En løsning kunne være at hvis det blev dokumenteret at det var ens kat, der rendte inde hos naboen, så kunne katteejeren være med til at betale for kattesikring af naboens have?
Ellers må katteejer enten selv indhegne sin have eller skille sig af med katten.

Hvad mener I?
Ang. Manden i annoncen, så er jeg rigtig glad for, at han tager katten med til dyrlægen og ikke selv begynder at aflive....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  En lille debat
  • #2   14. jul 2011 Principielt har vi som katteejere lige så stor pligt til at holde vores dyr på egen matrikel, som en hundeejer har. Hvis det skal være helt rigtigt, er det ikke fair, at f.eks. naboen skal have kattelort i bedene, i sandkassen osv. og måske strint fra en fertil hankat i og på sit hus og sine ting, bare fordi man har valgt at have kat - og i nogle tilfælde måske endda en fertil hankat - og lade den løbe frit. Kort og godt!!

    Sagt med andre ord; manden har ret til at sige, at han ikke ønsker naboernes katte på sin matrikel. Han har IKKE ret til egenhændigt at aflive kattene, hvis de kommer der - det er selvtægt, som heldigvis er ulovligt i Danmark - men han har ret til at indfange og aflevere kattene til politiet eller på et internat, hvis han efter at have givet udtryk for ikke at ville have dem på sin matrikel, alligevel bliver ved med at finde dem der.

    Når det så er sagt, er det jo noget andet at holde en kat hjemme på sin egen grund, end det f.eks. er at holde en hund. Hunden kan du opdrage til at blive på din egen matrikel - en kat kan ikke opdrages på samme måde. Og her på landet, hvor jeg bor, er der massevis af gårdkatte, som vandrer rundt i området - mange af dem katte, som ikke engang er tamme. Hvordan skal landmanden holde dem hjemme?

    Så jeg synes faktisk, det er en lidt svær debat...

    Jeg har selv en staldkat, som går frit rundt og helt sikkert også ind imellem besøger naboerne. Hvis jeg skal være helt ærlig, er jeg ikke begejstret for dette - ikke kun pga. hensyn til naboerne, men mindst lige så meget af hensyn til kattens sikkerhed - men det er et nødvendigt onde, hvis han skal kunne holde mus osv. fra dørene, sådan som han er anskaffet til. Jeg kan ikke spærre ham inde og forvente, at han kan udføre den opgave. Ergo er jeg nødtvunget til at lade ham gå frit.

    Her ude på landet, hvor vi bor, er det som sagt heller ikke så slemt. For her har stort set alle de omkringliggende gårde også katte, som løber frit rundt. Og jeg har - i modsætning til mange andre i området - valgt at lade min staldkat kastrere, vaccinere og øremærke, så han dels bliver beskyttet lidt mod sygdomme, han kan møde på sin vej og i kontakten med fremmede katte, og dels så han ikke kan blive far til uønskede killinger.

    Men havde jeg nu f.eks. boet inde i byen, havde det været noget helt, helt andet. Størstedelen af mine katte er stuekatte, som ikke kommer ud, som det er lige nu. Jeg vil gerne give dem muligheden for at komme ud og få nogle sanseindtryk ude fra, men det bliver så i form af en stor, lukket løbegård, hvor de er i sikkerhed, og hvor de ikke kan genere naboerne. Og havde jeg boet i byen, havde jeg slet ikke haft så meget som en eneste fritløbende kat.


Kommentér på:
En lille debat

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce