{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.373 visninger | Oprettet:

Angst for galop :-( {{forumTopicSubject}}

Jeg har et problem, jeg er bange for at galopere på min fjordhest, ikke sådan helt vildt, men nok til at når min underviser siger"så kommer du lige med et anspring når du er klar", ja så spænder jeg op og bliver nervøs. det er kun på min fjordhoppe, på min tinker er der intet problem, på ham kan jeg jorde stubmarker mm, men på fjordhesten er jeg utryg.

Det resulterer i at jeg ubevidst flytter tyngdepunktet for langt frem, og så skal hun næsten løbes igang, så er det hun kan finde på at bukke. Idag bukkede hun med mig 3 gange....første gang i ren kådhed, ørerne lige op og tjuhej hvor det gik, de to næste gange tror jeg hun manglede balabcen.
I skridt og trav har hun fået en fantastisk balance, hun er selvbærende og træder godt ind under sig med aktiv bærende bagpart, aldrig bag lod. Så hun er klar til galop.

Mit spørgsmål er så: Hvordan bliver jeg mere tryg, hvordan gør jeg det lettere for hende, hvad skal jeg stille op?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Angst for galop :-(
  • #1   10. aug 2011 Jeg tror, at for at blive tryg på din fjordhoppe, er det vigtigt, du prøver at mærke efter, hvorfor du netop bliver nervøs på hende? Hvad er anderledes ved hende end f.eks. din tinker, som du ikke er bange for?

    Det er altid nødvendigt at kende årsagen til et problem for at kunne løse det. smiley


  • #2   10. aug 2011 Jeg er blevet kastet af min gamle hest fordi han bukkede helt ustyrligt! det var umuligt at holde sig på, han gjorde det pludseligt og uden varsel, han sendte også en berider på sygehuset. Min hoppe ville bukke i starten da jeg fik hende, ikke noget voldsomt, jeg er aldrig faldet af hende, men jeg bliver rigtig bange når hun begynder på det igen smiley

  • #3   10. aug 2011 Ej det var da skægt, jeg har nøjagtigt samme problem, bortset fra at min fjordhoppe ikke bukker, men hun søger bare meget ned i galloppen og får, for meget fart på, og det gør mig nemlig også lidt nervøs.... Hvor min tinker-vallak kan galloppere på en fem-øre efterhånden....
    Jeg følger lige med.... Men tror der skal øvelse til, vi øver i hvert fald MEGET lige i tiden, hehe....


  • #4   11. aug 2011 har du fortalt din underviser om din usikkerhed???

  • #5   11. aug 2011 Kender det godt, gør det også selv, men det er fordi jeg i tidernes morgen er faldet af på hende, og er blevet rigtig bange for og ride(gør det dog stadig) men jeg gør det når vi skal galopere, står jeg hjernen fra, sætter mig som en sæk kartofler(helt afslappet, så alle mine deller kommer frem, og så springer vi stille og roligt an i galop.. min fjordhest har lært og springe an, når det yderste ben, er tilbage, og det inderste bare slapper af, det kan jeg mærke er det der gør jeg får sprunget an.. så slap af og tænk på noget andet.. god fornøgelse

  • #6   11. aug 2011 Grimme oplevelser har jo desværre en tendens til at sætte sine spor i os - det har jeg selv prøvet, så jeg ved godt lidt om, hvordan du har det, tror jeg.

    Det, jeg selv har gjort og haft succes med, er at gå tilbage og "starte forfra", samt tage alting i små steps, hvor jeg hele tiden har haft mig selv med hele vejen igennem og taget alt i mit eget tempo. Det er en proces, som tager lang tid, men den har i hvert fald hjulpet mig.

    Der ud over tror jeg, det er vigtigt, du er ærlig overfor din underviser om, hvordan du har det, og ikke lader dig presse. smiley


  • #7   11. aug 2011 Tog mig over et år efter jeg var væltet med en, før jeg var nogle lunde tryg igen.
    Vil som de andre siger tag det i etaper. fortæl din træner at du vil sætte farten ned. er hun stabil i longe i galop? evt kan hun t tage dig i longe i galoppen i starten. og ellers nøjes med at lave anspring og tag 1 langside. tag tingene stille og roligt, så skal det nok komme. Måske det tager 1 måned måske 6 men det kommer en dag smiley


  • #8   11. aug 2011 Hun HAR været stabil i galop i longe i foråret, og jeg kunne også sagten galopere på hende da, men efter jeg er blevet nød til at ride hende bidløst da hun fik en skadet læbe. I longen bukker hun v anspring, ikke når hun er igang. Jeg har besluttet at øve galop fra jorden indtil hun holder op med at fjolle rundt, t skridt og trav er hun fantastisk!

  • #9   12. aug 2011 Vi fik lige vores første hele runde igår, nogenlunde stabilt..... Juhuuu.....

  • #10   12. aug 2011 Woop woop, sådan Jannie C

Kommentér på:
Angst for galop :-(

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce