{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
693 visninger | Oprettet:

Ridning af 4 års.. {{forumTopicSubject}}

Ja jeg er jo endelig kommet igang med tilridningen af Bounty, og det går rigtig godt smiley Han har været redet reglmæssigt i ca. halvanden måned nu, og ureglmæssigt siden 2. april i år.
Jeg stræber efter at vi rider 3-4 gange om ugen, og at det cirka er hver anden dag vi rider. Stræber også efter at cirka halvdelen af ridningen er turridning. Alt efter vejret og sådan.
Han reagere rigtig godt på ben og tøjlerne. Dog stadig lidt ukoncentreret, men det er okay når det stadig er nyt smiley
Når jeg/vi rider indenfor, så skridter vi kun, da hans balance er en by i Rusland? Når vi prøver at trave går det galt i næsten hvert hjørne, (og ridehuset er ikke så stort, så vil være ret besværligt at f.eks. nøjes med at trave på langsiden) Derfor skridter vi rundt og laver slangegange, volter, stop, bak, skråt igennem og skridter mellem kegler for at hjælpe ham med balancen. Har også tænkt på at prøve at lægge en eller to cavalettier ud, som vi kunne skridte over (altså bare ligge dem som bomme..)

Men jeg tænkte bare I evt. har nogle andre måder at hjælpe en nybegynder ridehest med at få trænet balancen?
Ikke fordi jeg har travlt, bare for så kunne man jo skifte lidt imellem de forskellige øvelser.
For i skridten er det ikke noget problem, men når vi traver (også udenfor) har han slet ikke nogen balance endnu.

Og så var min tanke også, hvor meget kan man forlange af hesten i sådan en alder, ang. ridning? Altså jeg beder ham ikke om at gå til bidet endnu! Langt fra. Men jeg ser f.eks. nogen som ridder på en 5 års, hvor hesten bare går i holdning fra at de sætter sig op på hesten til at de hopper af igen, og de træner ca. i 1 times tid, det synes jeg personligt næsten er for meget at forlange, når de aldrig laver andet med hesten, men ved ikke om det bare er mig som er lidt pivet eller hvad?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ridning af 4 års..
  • #1   17. sep 2011 Synes at det du gør på ham, lyder rigtig fint.. Men for at styrke hans balance endnu mere, skal I også begynde at trave - bare start med korte intervaller, hvor det bare går lige ud og så skal han bare fremad. Har selv samme problem med min 5-års som jeg lige har fået hjem igen. Han har heller ingen balance overhovedet. Og da jeg spurgte til råds herinde, var det de svar jeg fik - og så en masse øvelser, som du allerede gør smiley held og lykke med ham.

• #2   17. sep 2011 Jeg læste noget af en berider, som sagde, at en hest får kun balance på en måde - ved at får lov til at være ubalanceret. Altså ud at ride de volter etc., og hjælp den igennem. Senere kan du udfordre den ved at skifte volter ved slangegang, etc.

Tænker dog også, at nogle heste har et uheldigt eksteriør e.l., som gør, at de ikke har så meget balance, som andre.

• #5   17. sep 2011 Katrine P

Det er ikke fordi han ikke fysisk kan komme rundt, når han er løs, traver og galopere han fint rundt, hans balance er bare ikke så godt når jeg er ovenpå ham? Og han er en hest som ikke rigtig tænker over hvor han sætter sine hove, dem sætter han bare og håber på det bedste. Har han altid gjort.

Altså vores ridehus er fint, men det er ikke særlig stort, så vi har ikke en særlig lang, langside hvor man sådan virkelig kunne trave lidt. Ved ikke hvor stort det er, men ca. 2 sekunder i trav så er man ved et hjørne igen.

For det første er hans trav MEGET hurtigt og slet ikke afslappet (prøver at lære ham at skridte afslappet, selv det er en kamp, da han så tror at han skal stoppe, og når vi traver, hvis jeg så prøver at få ham til at trave langsommere, så stopper han BRAT op!) Han tripper afsted som en anden lille shetlænder, selvom han er en stor pony/lille hest på omkring de 147-150 cm., jeg er vant til ponytrav, men jeg kan næsten ikke følge med i hans trav og jeg gør bare mit bedste for at holde fast. Jeg rider selvfølgelig letridning, men kan mærke at han er meget usikker på sine skridt. Er lidt svært at forklare smiley

Du skriver også at jeg skal ride for løse tøjler, altså jeg river ham ikke i munden, men jeg skal have fat i ham konstant, ellers så smutter han bare. Selv når vi skridter af, og jeg prøver at lade tøjlerne hænge, det kan jeg godt droppe, for så går han bare sin egen vej.
    Jeg er i gang med at lave halve parader, men vi er ikke kommet så langt med det endnu.

• #7   18. sep 2011 Katrine P

Ja, jeg får undervisning, ugentligt. Men ikke på min egen. Da vi begge mener at han ikke er klar til det endnu. smiley

Det med at holde presset i tøjlerne træner jeg selvfølgelig også smiley

• #9   18. sep 2011 Katrine P
    Jeg får holdundervisning ugentligt. Det er ikke et specielt højt niveau, men bare det når vi traver rundt i 5-10 minutter af gangen, det er min slet ikke klar til smiley Målet er helt klart at jeg skal have min egen at ride på, på holdet når vi føler han er klar til det..
    Jeg har desværre ikke råd til at skulle betale for ene undervisning særlig tit...

• #11   18. sep 2011 Katrine P

Tak for rådet smiley Det er også det jeg prøver, rart at vide det ikke kun er mig som tænker at man skal gøre det sådan smiley

• #13   18. sep 2011 Katrine P

Jeg giver dig helt ret smiley Det er også sådan jeg træner.
    mange tak smiley

Kommentér på:
Ridning af 4 års..

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce