{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.045 visninger | Oprettet:

Ridning af 4-års... {{forumTopicSubject}}

Hejsa.
Har endelig fået taget en masse ride-billeder af min pinto Proud og mig.
Vil i kigge forbi mit fotoalbum og lægge en kommentar om, hvordan I synes det ser ud?
Hun bliver 4 år i juni. Jeg har selv tilredet hende herhjemme uden hjælp.
Synes selv det går rigtig fint fremad med hende, men vil da meget gerne have andres vurdering af mit arbejde:-)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ridning af 4-års...
  • #1   20. jan 2012
    Alt for samlet efter min mening, især hvis den kun er 3½ og lige tilredet...
    Også mangler du vist nogle længere bøjler smiley
    Men da nogle skønne farver hun har :o)

• #2   20. jan 2012 Super godt arbejde, fortsæt du bare med det smiley Men husk at give den pause, da den jo ikke er ældre smiley

• #3   20. jan 2012 Fint ridning, bare pas på hun ikke kommer under los hele tiden, selvom jeg ikke tror det er tilfældet, og det er svært at få dem ud og søge fra starten af, det skal de jo også lære,
    -også længe den er 3 bør den ikke rides mere end max 3 gange ugentligt,

• #4   20. jan 2012 Hun er ikke 'lige' tilredet, hun har været redet i 9 mdr nu, dog stort set kun i skridt og trav.
    Ja længere bøjler skal jeg nok få, skal bare lige vænne mig til det da jeg er gammel springrytter og vant til at ride i kombisadel:-)

• #5   20. jan 2012 Hun er jo faktisk 4-års, da hun fylder 4 i år. Og hun bliver kun redet i weekenderne lige nu, da det er mørkt når jeg har fri.
    Ja hun søger selv ned og kræver ikke stramme tøjler.

• #6   20. jan 2012 Er den født i januar? ellers bliver den jo faktisk først 4 til sommer smiley

• #7   20. jan 2012
    9 måneder og den samling, det er stadig ikke noget jeg syntes om.
    Men dig om det, det er jo din hest smiley

• #8   20. jan 2012 Nej - men heste har jo 'fødselsdag' til nytår, så hun regnes som 4 års selvom der er nogle måneder til hendes rigtige fødselsdag.

• #9   20. jan 2012 Krikken: Det er jo ikke en tvungen holdning, og det er ikke samlet

• #10   20. jan 2012 Krikken se f.eks billede 2 hvor tøjlerne næsten slasker. Hun søger som sagt selv ned og vil gerne arbejde.
    Har du lagt mærke til hvordan heste skal gå til 4-års championater? Tror ik det går an at man kommer trækkende i en grime fordi det er synd hesten har bid i munden. Men ja, hver sin holdning.

• #11   20. jan 2012 Det ser ganske fornuftigt ud! smiley
    Men som du skriver i albummet er hun stadig høj bagtil,
    så jeg vil råde dig til at give hende en voksepause,
    måske indtil til sommer, hvor hun ikke rides.
    Det skræmte mig lige lidt at du ventede på foråret så i kan
    arbejde mere intensivt, for det vil jeg mene er for tidligt,
    når hun langt fra er færdig med at vokse smiley

• #12   20. jan 2012 Aamira: ja hun elsker at arbejde, det er en fornøjelse at ride hende.

• #13   20. jan 2012 Det ved jeg godt, men betyder jo ikke at hesten bare "pludselig" er ½ år ældre i sine ben/knogler
    (håber du ikke misforstår mig)

• #14   20. jan 2012 Kathrine:
    Når jeg skriver jeg vil arbejde mere intensivt, mener jeg ikke at hun skal presses til hårdt arbejde hver dag. Mener bare at det vil hjælpe os begge at jeg kan fordele vores rideture over flere ugedage, da jeg nu kun har mulighed for weekend ridning.
    For mig handler det ikke kun om at ride en masse dressur, det handler også om skridtture i naturen og arbejde fra jorden:-)

• #15   20. jan 2012 Østmark jo jeg forstår:-) hun bliver heller ikke redet hårdt, har endnu ikke trænet galop på banen. Kun enkelte gange på tur.

• #16   20. jan 2012 Nå okay, ja det misforstod jeg jo så smiley
    Men vil nu stadig råde dig til at give hende en voksepause,
    hvis hun er høj bagtil.

Held og lykke med hende - hun ser super dejlig ud! smiley

• #17   20. jan 2012
    E.B.P - Du har en vis tøjle længde, ergo kan hesten kun være inden for denne. Jeg ved godt hvordan heste går til 4års championater og det er heller ikke en samling jeg finder passende for 4års.

At tøjlen er løs, kan så men også bare være din ros/give efter for at hesten går der ind. Og da heste vil gøre alt for at undgå pres finder de hurtigt ud af, hvad de skal gøre, for at undgå det - som fx. at tage snuden et bestemt sted hen.

Ved ikke hvorfor du nævner en grime og bidløs, det er vist malplaceret :o)

• #18   20. jan 2012 Krikken - vil du foretrække at en 3-års render med snotten lige i vejret og med ryggen nede? smiley

• #19   20. jan 2012 Tak Kathrine:-)
    Krikken tak for din vurdering. Vi har vist hver sin holdning, og det behøver vi ikke diskutere:-)

• #20   20. jan 2012 Krikken: Nu er der jo forskel på at ride en hest med snævre ganascher, eller at ride en hest med meget ganasche frihed smiley

Jeg siger bare held og lykke med fortsat ridning, dog ville jeg også mene den skal have pause hvis den er høj bagtil, også skal den have pause indtil den er vokset "sammen" igen smiley

• #21   20. jan 2012
    E.B.P . - Du spurgte selv om hvad man syntes. Forventede du kun roser? smiley

*<Østmark'sMacClaud&Iben>* . - Der er forskel på en 4års og en 8års - den 4års bør efter min mening ikke rides så højt op i nakken , men længere frem med snuden, lang hals.
    Og det har intet og gøre med hvordan dens ganache er :o)

• #22   20. jan 2012 Ja det er måske en god ide:-) det er nu ik meget hun er højere bagtil, men måske vokser hun en cm eller to mere:-)

• #23   20. jan 2012 Hun ser noget højere ud bag til - umiddelbart ville jeg give hende en voksepause. Til hun ser mere færdig ud.
    Måske er det også det der snyder, syntes der mangler lidt ryg og lidt bagpart, ville give lidt længere tøjleføring og få hende frem og ned for at få bagen og ryggen med.

Super lækker hest ellers, rigtig fin og skøn maling smiley
    Fedt navn...

• #24   20. jan 2012 Krikken: en hest med stor ganacshe frihed vil bare til først være mere tilbøjelig til at ligge sig lidt under lod, indtil de har lært at søge frem på tøjlen. -den knap er jo ikke født med...

• #25   20. jan 2012 haha for samlet? smiley
    Hvis det skal være en dressur hest så er det super fin ridning! En dressurhest skal jo være lidt samlet den kan jo ikke rende med næsen i skyerne...
    Men rigtig fin ridning!

• #26   20. jan 2012 Heste er meget forskelligt sat sammen, og umiddelbart ser det ud til at din 4 års har det bedst ved at være "deroppe" lige nu, hvis du bare rider frem imod at få den til at forlænge halsen og komme frem med næsen, er det ikke det store problem. Det eneste der lige skærer mig i øjnene, er at det ligner du rider nedsidning på din hest hvilket jeg synes er alt for tidligt... Og hvis du har redet den i 9 mdr. nu, ville jeg klart give den en måned eller to at vokse i...

• #27   20. jan 2012 Du har ikke en video af hende?
    Syntes tit billeder kan snyde, da de jo er taget i klip a træningen og ikke viser det fulde bevægelsesmønster.

• #28   20. jan 2012 hej, jeg sytes det ser dejligt ud, dog vil jeg også mene at den søger meget ind frem for ned.. meen kender det selv, for min 4 års gjorde det samme. han puttede sig helt ind for at holde balancen, der red jeg bare mere frem så han blev mere lang fortil, men stadig rund (: men ellers syntes jeg at det er skønt ud ;P

• #29   20. jan 2012
    Team Tagesen, Cecilie og Camilla . - Der er vist heller ingen der har skrevet næsen skal være i sky smiley

*<Østmark'sMacClaud&Iben>* . - Det mener jeg så ikke :o)
    Bag lod kræver at hesten spænder, bygger forkerte muskler osv. - det er ikke noget den gør frivilligt med mindre der er noget "galt" men det vil jeg undlade at diskutere her smiley

• #30   20. jan 2012 Tror bare vi lukker dette indlæg her inden det ender i intern diskussion:-D
    Tusind tak for alle jeres kommentarer og forslag til forbedringer. Jeg vil tage det til mig og arbejde ud fra det næste gang jeg tager en tur på min lille hest:-)

• #31   20. jan 2012 Krikken: Hvis man ser på din part, så er den jo slet ikke tæt på at være i holdning, så kan god forstå dit syn på det her.. men for at hesten bruger sine musker rigtigt, er den nød til at søge frem og ned.. Og E.B.P ´s hest, går fint og afslappet rundt, hvis det var en tvungen holdning, ville den være mere snæver og høj i halsen.

• #32   20. jan 2012
    christine S - Han ER i holdning, han er bare ikke særligt samlet endnu - men er på det stadie, jeg ville have en 3-4års på. Nemlig det sted, hvor man opbygger muskler, har en hest der ikke har været redet i dressur noget tid - frem og ned. Det sted hvor man arbejder imod at bygge muskler på, så hesten kan få mere og mere vægt flyttet om på bagparten.
    Des mere vægt på bagparten, des højere i nakken.
    Ikke høj i nakken og trukket op et sted, hvor den ikke har muskler til at bære sig selv og derfor enten vil smutte bag lod eller blive tung og overlade alt vægt fra hovedet, til hænderne.

Finder det misforstået at man starter i en høj holdning på heste - de skal samles fra start, der er ikke noget med at starte lavere og bygge muskler op til at rejse dem i nakken.
    Er hesten ikke høj i holdning, så laver den åbenbart intet.
    Og er hesten frem og ned ( frem og ned, som i halsen lang, næsen frem ), så luller man bare rundt og hygger sig.

• #33   20. jan 2012 Ja ja så siger vi det.. Bliver vi ikke enige om!

• #34   20. jan 2012 Jeg synes nu også det ligner ganske fornuftigt arbejde med en lyttende og arbejdsom hest :o)

Personligt ville jeg nok afholde mig fra nedsidning på så ung en hest indtil den havde opbygget noget mere styrke, men jeg mener absolut du er på vej den rigtige vej med hende :o) Jeg ser absolut ikke en hest der er samlet - tvært imod har den plads til at søge dybt fortil, men med en støtte, som forhindrer den i at smide al vægt ud på forbenene, som de unge kan have tendens til :o) Det bekræftes jo kun når man kigger på gangmønsteret og faktisk ser en hest som løfter forhov og diagonale baghov SAMTIDIGT - at den så stadig er en anelse på forparten er jo noget man gradvist retter op på efterhånden som hesten får mere styrke i bag :o)

Fortsæt endeligt det fornuftige arbejde og jeg glæder mig til at se billeder af den fine plethest igen :o)

Desværre ender denne diskussion nok som så mange andre i "skyttegravskrig", hvor det absolut ikke er tilladt at ride en hest efter de principper, som vi nu har redet efter de sidste 100 år og som har været yderst virkningsfulde - nej, vi skal alle reformeres til at tulre rundt med en laaaaaang tøjle, hvor vi hænger ude over halsen i luntetrav.... Sorry, men jeg tror bare jeg holder mig til hvad min yderst kompetente underviser lærer mig ;o)

• #35   20. jan 2012
    Det er sjovt, at der ryger det med at tulle rundt med lange tøjler, hænge udover halsen i luntetrav, hvis man ikke liiiige mener at en 4års skal stå højt i nakken.

For der er ingen der har sagt at man skal dette - men yes, fordomme længe leve :o)

• #36   20. jan 2012 Krikken - Gu fa'en lever fordommene - lige netop fordi vi nok er ved at være dødtrætte at skulle have tudet ørerne fulde, hver eneste gang vi laver et indlæg eller smider billeder ind, om hvor meget vi ødelægger vores heste og at JERES vej er den eneste rigtige vej!

Newsflash: Det er det ikke for alle heste! Og nej, jeg har ingen intentioner om at ride i årevis, som du viser på dine billeder! Det fungerer for dig - Flot! Fint, godt for dig! Men det fungerer hverken for mig eller mine heste :o) Så lad dog for hulan være med altid at komme med de stikpiller, hver eneste gang, der er en der viser noget ridning med ambitioner :o)

Er det virkeligt for meget forlangt?

• #37   20. jan 2012
    .... Jeg er slet ikke med?

Hvem er "jeres" og hvor ser du jeg skriver at hesten bliver ødelagt?
    Og hvor læser du jeg vil ride sådan de næste 10år på dyret?

Stikpiller? Trådstarter spurgte om hvad man syntes, så kommer jeg med min mening, vil hun ikke have alle slags meninger, så må hun holde det til hendes veninder. smiley

Er slet ikke med smiley
    Du stempler mig, propper mig i en gruppe, som jeg på intet tidspunkt har fortalt jeg er i, stempler min ridning, uden jeg har fortalt hvordan den skal foregå. Kommer med udtalelser, jeg aldrig har sagt.

Så er der vist ikke meget debat over det, hvis man bare stempler den anden og propper den i en kasse der hedder " sådan gør du, det er dumt "

• #38   20. jan 2012 Jeg arbejder skam også med at få hende frem og få bagparten med. Men al begyndelse er svær, har heldigvis ikke noget vi skal nå:-)
    Har ikke video af hende desværre.

• #39   20. jan 2012 Som sagt synes jeg ikke der er grund til intern diskussion. Vi blir alligevel ikke enige. Jeg tager de forslag jeg kan bruge til noget og så lader jeg resten ligge:-)

• #41   20. jan 2012 dolnra ved ik hvor du vil hen med den kommentar?
    Jeg bad om konstruktiv kritik og det har jeg fået.

• #42   20. jan 2012 Super flot arbejde med hesten, og jeg er også enig i kommentarerene om en vokse pause smiley

åhh den endeløse debat der varer ved og ved i hesteverdenen smiley
    Jeg er enig med Christine og lille hesten. Det skal fungere for en selv og hesten det man gør og den metode man bruger. Jeg ønsker selv min 4 års skal blive til noget godt i dressuren så jeg rider hende også samlet men tager det self i et langsomt tempo, men ikke så langsomt at der skal gå år før det kommer. Jeg tager det i det tempo, at jeg kræver mere af hende når jeg synes hun har har rykket sig. Så det er passet ind efter hende. smiley

• #43   20. jan 2012 Krikken - Nu er det jo ikke første indlæg du giver udtryk for holdninger som "ned i tempo", "lang tøjle", "utvungen holdning" osv. - alt sammen ting som giver et indtryk af at du ridemæssigt er ovre i den "anatomiske/biomekaniske" gruppe af ryttere.

Sætninger så som "Men dig om det, det er din hest" behøver ikke udpensles - det siger alt for tydeligt hvad meningen er bag det... Eller at championatshestenes holdning ikke er acceptabelt - uanset hvordan du vender og drejer det sætter dine udtalelser dig i en bås :o)

Lige som mine udtalelser også meget tydeligt sætter mig i en bås - det er jeg fuldt bevidst om, og jeg har det ganske godt med at være i den bås :o)

Jeg siger ikke du vil ride sådan de næste 10 år - hvad jeg siger er at du bevidst har valgt at ride dressur på en hest, som ikke er bygget til at kunne følge med på konkurrenceplan. Derfor må dine mål unægteligt være nogle andre, end de af os, som rent faktisk har købt en hest med ganaschefrihed, velansat hals og stort gangmønster - alt sammen noget som kan give hesten en frygtelig masse ubalance, som den skal hjælpes med i de unge år - aka støttes! Hvis jeg red med så lang tøjle, som du rider med på min røde ville der ske 1 ud af 2 ting i kraft af hendes kropsbygning. Enten ville hun søge højt op i nakken og pladsere sig hvor hun ikke kan bære med ryggen, da hun naturligt har halsen ansat til den holdning. Det ville give spændinger i kroppen og hun ville ikke kunne styre sin store krop. ELLER hun ville søge helt ned til jorden med hovedet og kaste AL sin vægt på forbenene - en effekt jeg IKKE er interesseret i, da hun er en stor og tung hest, på spinkle ben. Og uanset hvilken vej hun vælger vil hun blive dybt frustreret da hun kan mærke hendes krop ikke fungerer...

Netop derfor hjælper jeg hende med at finde rammen hun skal være i, hvor hun kan bevæge sig frit uden spændinger og i balance. Tro mig, når man sidder på den hest er man ikke i tvivl om hvor man giver hende den optimale hjælp.

Mens din hest er bygget på en måde, hvor den ikke kræver den store hjælp for at holde styr på sin krop, så er min (og pintoen her i tråden ligeså) bygget på en måde, hvor den kræver megen støtte for at bruge sin krop korrekt!

Men nej, alligevel skal vi have at vide at det IKKE er sådan man rider en unghest - I beg your pardon, men før du har prøvet at sidde på hesten eller i hvert fald en hest af den type og kaliber, kan du faktisk ikke udtale dig om hvordan man rider den eller ikke :o)

Jeg siger ikke "Sådan gør du, det er dumt!" - Jeg siger derimod "Sådan gør du, men vi er andre der vælger noget andet! Respekter det venligst!" :o)

• #44   20. jan 2012 E.B.P .
    Tror mit indlæg smuttede i al debatten...

Du havde ikke en video af hende?

Ja alt tager tid og især at få musklerne på plads, så hun kan komme om på måsen og sætte sig noget mere... men sådan er det jo.
    Du må arbejde videre, syntes dog ikke at det ser ud til du på nogen måde holder/tvinger hende i holdning.
    Tøjlen er afslappet på langt de fleste billeder og man ser jo ikke en hest med åben mund el tungen ud af siden smiley

• #45   20. jan 2012 Christine jeg er så enig:-)

• #46   20. jan 2012 Team Hjortkjær nej jeg har desværre ikke en video. men kan lige se om jeg kan finde en sammenhængende billedserie:-)

• #47   20. jan 2012 Hvor er det da en fin unghest.
    Jeg synes, at du rider hende rigtig fint. Hun ser ud til at nyde at arbejde. Derudover er det tydeligt, at du ikke presser hende. Hun virker "bare" til at have funder stedet, hvor hun pt er i balance. Det er vigtigt med en unghest, at de selv finder deres balancepunkt, for at styrke deres muskulatur. Når dette er opnået kan man så begynde at forlange en anderledes holdning. Både dybere eller højere.

• #48   20. jan 2012 Tak team lillebror:-)
    Sikke en lækker unghest du har der, den ser rigtig glad og frisk ud.
    Min pony skal nu heller ik specifikt være dressurpony, vil bare gerne have grundridningen helt på plads. Med tiden skal hun også lære at springe og ride masser af ture. Har indtil videre kun redet ture når Prins har været med. Han er såååå rolig og lærer hende en masse:-)

• #49   20. jan 2012 Jeg er også enig i voksepausen . smiley

Og så vil jeg sige, at når man har en hest der dykker ind bag lod ved lidt for meget støtte på tøjlerne, så plejer vi at drive dem lidt mere fremad, så de kommer ud til biddet, og så sku du gerne ku ride den lang , i stedet for at den går ind og putter sig . smiley
    Hvis det ikke giver helt nok at drive den fremad, så prøv at hæve hænderne en lille smule . smiley

• #50   20. jan 2012 Camilla tak for svar, det arbejder jeg også på:-) Men dejligt lige med nogle gode råd så jeg kan holde fokus på det der er vigtigt:-)
    Får ikke undervisning på hende, så jeg skal være lidt efter mig selv for ikke at lave for mange indgroede fejl...

• #51   20. jan 2012 Jeg ville så absolut ikke begynde at hæve hænderne for at få snuden ud på hesten - det er jeg dybt uenig i :o) Det er ganske rigtigt at når den putter sig, er det fordi bagbenet skal aktiveres mere/træde dybere ind under hesten så næsen skubbes frem bagfra :o)

Men ikke alle heste har styrke til det fra start og skal stille og roligt have opbygget styrken. Hvis man begynder at hæve hovedet i hånden mener jeg man skaber signalforvirring - så betyder tryk på biddet ikke længere et anholdende signal, men lige pludseligt "løft hovedet" - det forstår hesten ikke :o)

Hænderne har til enhver tid pladsering lige foran sadlen, med albuen/underarmen vinklet, så der går en ubrudt linje fra bid, gennem hænderne, til albue :o) At begynde at flytte rundt på hænderne er at symptombehandle og retter ikke problemet der hvor det opstår :o)

• #52   20. jan 2012 Det var nu også det med at ride hende mere frem jeg sagde jeg arbejder på:-)
    Hun er ikke så muskuløs endnu, regner med hun begynder at få bagparten mere med efterhånden som hun bliver stærkere.
    Synes vi er ved at få godt styr på fremaddrift og halve parader og kan mærke hun er ved at have styr på alle mine signaler.
    Så mon ikke jeg med tiden kan få bagparten mere med:-)

Kommentér på:
Ridning af 4-års...

Annonce