{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
780 visninger | Oprettet:

Overvægtig Fjordhest {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Jeg har lidt et problem jeg har i kan hjælpe med...

Jeg har en dejlig Fjordhest på 18 år, som desværre er blevet pænt overvægtig, fed egentlig.
Det sidder primært på halsen (selvom hans hals bare ER stor af natur!) og på bugen. Dvs. det er ikke så slemt ved gjorden, men lidt længere bagud.

Spørgsmålet er nu, hvordan får jeg ham til at tabe sig? Helst lidt hurtigt...

Han går på fold uden græs (der er LIDT at pille i, men det kan næppe kaldes græs!), får wrap og lucerne med vitaminer. Ikke andet!
Det er ikke muligt at ride ham, longere eller gå ture med ham.

For lige at præcisere det lidt... Han får 200 gram lucerne (Dangrønts Alfalfa), 100 gram vitaminer (Eggersmann Golden Minerals) og ca. 4 kg wrap om dagen.

Jeg forsøger at undgå alt sukker (udover det i wrappen, som jeg ikke aner hvor meget er).

Men hvad kan jeg gøre anderledes?
Det er ved at være ret vigtigt at han taber sig smiley

Der er billeder på hans profil under Sebastian, men det er ikke nye billeder.

Håber i kan hjælpe.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Overvægtig Fjordhest
  • #1   27. okt 2011 jeg ville gi hø i stedet for wrap også ville jeg give roepiller i stedet for lucerne for hvis der er olie i lucernen så ka det osse være med til at fede

• #2   27. okt 2011 Jeg ville også give roepiller, men han vil dælme ikke spise det smiley

Der er 3% olie i hans lucerne... Jeg kan ikke finde noget uden olie, så er der melasse i.

• #3   27. okt 2011 Jeg vil ikke skifte over til roepiller. De feder mere end man tror.
    Men lucernen ville jeg nok skifte ud til dangrøndt lucerne light. Den er uden olie. De fleste steder hvor de har dangrøndt kan de sangtens skaffe den type selv om de ikke har den i butikken så spørg om de ikke kan få den hjem.

Hvis ikke ville jeg skære lidt ned på lucernen. Han burde tabe sig med den mængde mad han får så der skal nok bare tid til.
    Hvor mange måltider er de fordelt på? Det bedste er at give små og mange portioner om dagen.

• #4   27. okt 2011 Det kunne godt lyde som EMS!

Hvorfor er der ikke mulighed for at motionere den???

Roepiller ville jeg ikke bruge.
    Har lige kopieret dette fra en anden tråd hvor Camilla Kaaber skriver følgende:
    fibrene i roepiller er utroligt letfordøjelige for hesten og derfor bliver anvendt til energi, hvor overskydende energi går til fedtsyntese altså fedt depot. Så det er altså et præstationsfoder og ikke et foder til heste i vedligehold, der ikke behøver tage på. Dette gælder også for de typer roepiller uden sukker, man kan købe.

Jeg ville også skifte wrappen ud med hø/lavfruktan hø da der ofte er meget sukker i wrap

• #5   27. okt 2011 Nej roepilelr lyder da ikk godt så smiley

Jeg har lige kigget på Lucerne Light fra Dangrønt. Der er både olie og melasse i, så den vil jeg ikke bruge.

Umiddelbart fejler han ingenting udover overvægt. Jeg har fået ham undersøgt og taget blodpørver. Alle tal er fine. Intet at komme efter der.

Jeg kan ikke forklare hvorfor han ikke kan rides, men det kan han ikke. Og han er ikke turhest, har aldrig været det, og har heller aldrig kunne longeres...

• #6   27. okt 2011 Hmm.... hvorfor kan du ikke forklare hvorfor han ikke kan rides?
    Så kan du jo gå lange ture med ham, gerne i skoven hvor terrænet er skiftene op og ned.
    Hvad med at "jage" ham lidt rundt på en bane?

• #7   27. okt 2011 Jeg vil nu også mene at gå ture kan man vel altid??

Men vil anbefale dig enten at kontakte dyrlæge Jórun eller ihvert fald læse hendes blogs på hest-online. Hun er super dygtig indenfor overvægt og EMS hos heste

(link fjernet)

• #8   27. okt 2011 Han kan ikke gå tur... Udover det har vi ikke skov i nærheden.

Fordi det er en længere forklaring og en diskusion jeg ikke gider.

Glemte lige at svare på et andet spørgsmål... Hans måltider (lucernen) er fordelt over to gange. Dvs. 100 g lucerne og 50 g vitaminer to gange dagligt.

• #9   27. okt 2011 Heidi: nej... Han smutter fra en på tur. Især hvis jeg skal gå med ham. Så det er ikke en mulighed!

Han har ikke EMS. Det er han undersøgt for.

• #10   27. okt 2011 Hold da op, ja så er der jo ikke meget at gøre ved motionen....
    Hvad med at jage ham på en bane? Det er vidst det eneste der er tilbage af motion han kan?

• #11   27. okt 2011 Kiggede lige den der blog smiley Det lyder som noget af det rigtige, vil klart prøve at kontakte hende smiley

• #12   27. okt 2011 Håber ikke du bliver sur over min besked, - det er kun ment venligt smiley

Først og fremmest ville jeg fjerne lucernen, - så han kun får vitaminer, - og så hø - eller hvad du nu vælger, - så han blot er tilpas beskæftiget og ikke for sulten så han risikerer at få mavesår. Går han på græs?

Dernæst, - så får du nok aldrig en slank hest, hvis du ikke kan motionere den på nogen verdens måde. Vi mennesker taber os heller ikke, hvis vi er inaktive, - jo man kan selvfølgelig sulte sig til det, - men det er yderst skadeligt.

Så vil du have slanket din hest, må du altså gøre ét eller andet. Den slanker sig næppe meget ved at ændre fodermængden, - for det lyder til at han i forvejen får en rimelig fornuftig kost, - med minimum det han har brug for. Så enten må du gøre noget, - eller også kan du ikke få din hest til at tabe sig.

Derudover, - så går det ikke hurtigt hvis man skal tabe sig på en sund måde. Der er ikke nogle nemme smutvej's-løsninger, - det tager tid, og kræfter.

• #13   27. okt 2011 Jeg vil give Einfari ! fuldstændig ret!
    Du kan jo træne ham til ikke at stikke af når du går med ham.
    Et bid i munden så han er lettere at holde. Det handler kun om opdragelse.

• #14   27. okt 2011 Jeg bliver ikke sur over din besked smiley

Jeg ved godt han skal motioneres på en eller anden måde. Det er bare meget begrænset hvad jeg kan gøre.
    Jeg ved også godt manikke må tabe sig for hurtigt, men hvis ikke det skal give ham vejrtrækningsbesvær så skal der altså en smule fart på smiley

Lucernen får han kun for at "fåle han får noget". Vitaminerne er selvfølgellig for han ikke kommer i underskud af noget.
    Jeg vil ikke fjerne lucernen så han kun får vitaminer. Han er nødt til at få noget når de andre får, ellers sparker han som en gal på væggen. Dét er heller ikke sundt.

• #15   27. okt 2011 liva: Ja. Men det er ikke en kamp jeg vil igennem. Jeg har kun mulighed for at gå på vej med ham og et bid forhindrer ham ikke i at stikke af.

• #16   27. okt 2011 Det er jo også bare synd for ham hvis han får følgesygdomme af at være tyk fordi han absolut intet motion får. heste har ikke godt af at være overvægtige over længere tid.

Har i ikke en lille fold hvor du kan jage ham lidt rundt så? Det er slet ikke for at være næbet eller noget, men synes godt nok det er vildt hvis der slet ikke er mulighed for at give ham nogen form for motion.

• #17   27. okt 2011 Jeg ville "jage" ham rundt på marken så han får lidt motion den vej igennem

• #18   27. okt 2011 Godt at du ikke blev sur smiley Prøvede også at skrive det så forsigtigt som muligt smiley

Kan godt se han ikke kan undvære lucernen.

Du kan nok godt selv se, at når foderet ikke kan ændres, - og når han ikke kan blive motioneret så er der et stort lighedstegn med "ingen ændring"..

Hvis jeg var dig, ville jeg få en træner til at komme ud og hjælper jer, så han kan blive til at håndtere. Er sikker på at det er muligt, at få ham til at blive en fornuftig hest, som man kan trække en tur med, og motionere i en eller anden grad smiley

• #19   27. okt 2011 Der er altså nogle af jer som tager rigtig meget fejl det hjælper ikke noget og sætte Herren mere ned i foder min fjordhest får 1,6 kg kræft foder + yo store håndfulde lucerne og ville ikke sætte ham ned i goder hvis han skulle tabe sig og jeg ved 100 % hvordan Christina har det da heg selv har haft det problem med min fjordhest hvis de først har sat sig noget i hovedet så det ligemeget hvor stærkt et bid man har givet dem i munden den skrider alligevel men ja det en dårlig vane men hvis man ikke har tiden og modet til og træne med den flere timer om dagen så skal man heller ikke begynde da de glemmer det til næste gang

• #20   27. okt 2011 Jeg tror nu ikke man behøver at træne mange timer hver dag.
    En hest er jo ikke ond af natur, men har den sluppet afsted med at stikke af en gang, vil den selvfølgelig prøve igen.
    Jeg synes ikke man skal opgive hvis man virkelig gerne vil have en sund og glad hest, alt kan lade sig gøre hvis man vil det nok, måske har man bare nogle gange brug for hjælp og det er da også fint nok. heste glemmer ikke hvad man træner med dem! De husker faktisk ganske udemærket.

• #21   27. okt 2011 Lise: Tak, endelig en der kan "forstå problemt" smiley Det er bestemt ikke fordi jeg ikke vil motionere ham og gå ture, det er bare for farligt.

• #22   27. okt 2011 (Det er bare en tanke, ikke blive sur) Hvis ikke man kan styre hesten skulle man måske ikke anskaffe sig sådan en hest.. jeg ved godt hvordan fjollebakker kan være men hvis man ikke magter at sætte den på plads hele tiden så var det måske ikke sådan en hest man skulle have smiley nu kender jeg self ikke din hest og det kan være han hurtigt får ideer og de ikke er til at komme af med, men så kunne du evt arbejde med ham på marken smiley

• #23   27. okt 2011 Jeg bliver ikke sur smiley

Men jeg kan så tilføje at jeg ikke lige har købt ham... Jeg har snart haft ham i 12 år og han har altid været en god dreng. Man har sagtens kunne ride ham, men med tiden synes han ikke om det mere og så skal han ikke rides! De andre ting han ikke kan har han aldrig kunne.

• #24   27. okt 2011 okay smiley

• #25   27. okt 2011 Nu ved jeg godt det kan lyde lidt koldt, men hvis du ikke kan bruge ham, ikke gå tur ikke ride han er 18 år gammel. altså naturligvis skal han ikke fedes op og dø af overvægt, men omvendt hvis han bare skal gå og hygge så ville jeg nok vælge at sige lad hesten nyde sin alderdom.

Og hvis ikke, hvis du virkelig vil slanke ham så der ingen kære mor, så få kiropraktor ud, find ud af hvorfor han ikke vil have rytter på. er det udstyret har han ondt i ryggen. få hsm træner ud, så han kan lærer at blive longeret. evt. også gjort trafiksikker. Jeg har lidt svært ved at du ønsker at sætte hesten på slank, for at den kan leve lidt længere, men uden at den reelt skal bruges. Det er hårdt for hesten mentalt at smide overvægt, fordi de reelt skal sultes.

Du kan skylle din wrap i en trillebør, lad det ligge i ca 24 timer, så sukkeret fra wrappen trukket ud i vandet og kan hældes fra.

Og huske den skal have noget at tygge på, ellers får den mavesår.

• #27   27. okt 2011 Så lidt men ja hvis de først går igennem bidet en gang gør de det også næste gang og ja forstår godt du ikke vil udsætte dig selv eller andre for fare da det er nogle store og stærke dyr hvis du boede noget sættere på ville eg med glæde lære din hest og gå i snor uden og stikke af smiley

• #28   28. okt 2011 crazy.. kan du ik spille lidt bold med ham ude på folden..
    få ham til at løbe lidt rundt derude?

jeg tænker bare hvis han allerede er på folden så skidt da med at du ik kan holde ham osv smiley

• #29   28. okt 2011 Drop Wrappen og give den hø istedet ... vitaminer skal du self. blive ved med smiley ...

Halsen er muligvis forfangenhed og der skal hesten næsten udsultes før det går væk ....

jeg vil nu sige, at du skal gå nogle ture med ham. det behøver ikke være et halv-marathon men måske bare nogle få hundrede meter.. lige så han kommer ud og rør sig. eller gå med ham i ridehuset ...

ALLE heste kan longeres, men ikke alle der rider dem kan finde ud af det.
    jeg vil anbefale dig at kigge efter en bog der hedder "Longering, Korrekt og Fornuftigt" af Dagmar Schmidt

• #30   28. okt 2011 Jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare det, men jeg har ikke kun hest for at ride på den... Jeg har ham fordi han er en dejlig dreng og betyder meget for mig. Det er ikke vigtigt om han kan rides...

Han har aldrig kunne longeres. Han er virkelig bange for det. Det har han altid været. I alle de snart 12 år jeg har haft ham!

Og igen... Han kan ikke gå tur. Hverken med eller uden rytter. Det har han heller aldrig kunne. Nok mest fordi det ikke siger mig noget at ride tur, så det er ikke noget jeg har gjort med ham.

Jeg ville gerne give hø, men det er virkelig svært at finde noget i GOD kvalitet som ikke støver. Og så har vi ikke verdens bedste plads til opbevaring da vores høloft ikke kan bruges mere smiley

• #31   28. okt 2011 Iøvrigt... Mads... Halsen og forfangenhed? Det forstod jeg ikke lige?

• #32   29. okt 2011 den øverste del af nakken bliver kæmpe når de har været forfangne smiley
    De for en slags Tyrenakke som jeg kalder det ... det er ikke altid at de har været forfangne når de for den men det sker tit som en optakt til det smiley
    Det der egentlig sker er at de sætter en fedtkam i den øverste del af nakken. lige under manen smiley

Jo han kan smiley .. ALLE HESTE kan longeres .... den eneste grunde til at DEN ikke kan er hvis den har skader... end of disussion ...

og jeg synes du skal prøve smiley det er muligt det ikke siger dig så meget (sådan har jeg det også lidt selv), men hvis din hest har brud for at blive motioneret, vil jeg sige at det er en nødvendighed at ihvertfald prøve smiley ...

• #33   29. okt 2011 Eller rettelse til longering: Alle heste kan Lære det smiley

• #34   29. okt 2011 Du kunne jo prøve at øve den i longerering eller også "jage" den lidt rundt med en longepisk på ridebanen så den begynder at løbe lidt :)???

• #35   29. okt 2011 Mads: Han har ikke fedtkam... Han er bare bred. Han har heller ingen tegn på forfangenhed. Og nej han kan ikke lære at gå tur eller blive longeret. Jeg vil ikke udsætte ham for det stress og panik han får når man prøver. Jeg har haft ham længe nok til at jeg kan sige at jeg HAR prøvet!

Kommentér på:
Overvægtig Fjordhest

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce