{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.457 visninger | Oprettet:

Æder han for meget? {{forumTopicSubject}}

Er jo den heldige ejer af Charlie som jeg har haft i en lille måned. Han er dog på en minder fedekur da han gerne må tage en smule på smiley
MEN .. har den anden dag troede jeg han havde kolik, han viste alle tegn på det. Havde dyrlægen ude og Charlie havde en rigtig stor forstoppelse da hesten har ædt for meget halm. Så krikken står lige nu på spåner.
Har så fået af vide at jeg ikke fodrer min hest rigtig eller nok, derfor spiste han al den halm. Han boks har været helt tom for halm hver morgen!
Ifølge dyrlægen fik han den rigtige mængde foder.

Han får 2 kg vrinsk, 1 kg sort havre og ca 10 stk gulerødder (skåret ud) på en dag. Og så får han minimum 8 kg wrap eller hø også. Og alligevel æder han sit halm. ligemeget om det er byg eller hvede? Sulter han eller hvad sker der? Han står på spåner nu da jeg ikke vil risikere han for forstoppelse igen.

Hvad synes i jeg skulle gøre? er fodret for dårligt til ham? får han for lidt halm? han er kun 4½ så mener da han får rigtig foder. Har i selv oplevet jeres heste eller andres spiser så meget halm /stråfoder??

er i vildrede, vil ham jo det bedste smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Æder han for meget?
  • #1   14. nov 2011 Jeg forstår udemærket din fortvivlelse . Jeg er selv lidt i samme situation , udover at mine heste endnu ikke har fået forstoppelse - heldigvis !
    Men mine heste får endda mindre foder end dine , blot mere hø . Men specielt min ene hoppe spiser også rigtig meget af sin halm . Det er virkelig frustrerende ...


  • #2   14. nov 2011 Har du prøvet af dele hans mad op i tre, så han få mad tre gange om dagen, det kan måske hjælpe, det kan måske gøre at han føler sig mere mæt og gør at han ikke spiser så meget af sit halm (:

  • #3   14. nov 2011 min fik i en overgang forstoppelse hvergang den fik fodder, det resulterede i jeg blandede det med opløste roepiller og en stor sten i kryppen, så hun ikke bare kunne grovæde, ved det ikke svare på det du spørg om, men har en veninde der har haft samme problemer som mig med hendes 2 travere, tror det er noget der måske kunne ligge sig til racen ? smiley

  • #5   15. nov 2011 Annie B:
    Hvis man ikke må lægge gulerødder i foderet, hvorfor må man så gerne bruge det som gudbidder / belønninger? Skal de så bare lægges hele i?

    Godnat, min engel.. <3.. Vi ses :'/ :
    Synes det er lidt betrygende, at jeg ikke er den eneste med det problem. Det er nemlig vildt frustrerende, især fordi han fik forstoppelse af al halmen. Så tør ikke rigtig lade ham gå på halm i lang tid smiley

    *Trinderup gård* .
    Har desvære ikke mulighed for at dele hans mad op over tre gange på en dag pga. job. Men de får også hø ude på marken smiley Så tænker det måske kunne tage lidt af sulten.

    *lullepigen og Night Stars ejer *
    Okay, Havde egentlig kun hørt godt om Vrinsk faktisk smiley
    Men hvad kunne du anbefale jeg blandende op med havren i stedet? Roepiller måske? Eller müsli? Kender du nogle gode mærker? smiley


  • #8   15. nov 2011 Build up fra Brogården og Lucerne og intet andet. smiley
    Det virker og er et rigtig godt foder. smiley


  • #9   15. nov 2011 Hercules Heste Guf, bruger jeg til min traver hoppe, og det funger rigtig godt, og det giver også mere mæthed til hesten (:

    jeg bruger godt nok byg til, men man kan også godt bruge havre til (:

    Her kan du læse lidt mere om Hercule's foder (: kan jeg godt anbefale da jeg selv bruger det:

    (link fjernet)


  • #10   15. nov 2011 Det der Hercules Heste Guf eller Raket lyder som noget han ville have godt af. Han bliver slet ikke varm af havren overhovedet, så det kunne jeg sagtens fortsætte med hvis det var smiley Synes også det lød mærkeligt hvis han ikke kunne få det i fodret.

    Hercules kan det købes ved alle heste handlere eller kun over nettet ? smiley


  • #11   15. nov 2011 Er ret sikker på at det kan købes ved i fleste, men jeg køber mit i Galten hos Danish Agro Shoppen, og det kan både købes på nettet eller i deres butikker (: men gik på deres hjemmeside var de har deres butikker henne i landet,

    www.danishagroshoppen.dk


  • #12   15. nov 2011 Okay tak smiley har fundet en anden side hvor det er lidt billigere. Men skifter i hvert fald over til hercules regner jeg med smiley

  • #13   15. nov 2011 havre er ikke altid godt for hesten for hesten

  • #14   15. nov 2011 Det var så lidt (:

  • #15   15. nov 2011 mon du kunne omregne nogen af de FE han skal have fra foder til hø, og så give ham mere hø og mindre foder? så æder han forhåbentlig ikke halmen, hvis han har hø til rådighed i stedet.

  • #16   15. nov 2011 men jeg har ellers noget rigtig godt foder hvor der er alt det de skal havde er i men vejer ca405 kg og i skal havde 100gram per kg af det foder jeg foder med

  • #17   15. nov 2011 jeg tror der er forskel på hestes appetit, og forbrænding, fra starten af, dertil komer aktivitetsniveauet og hvor meget energi de skal bruge på at holde varmen... jeg har to grovædere i stalden, som næsten spiser 24 timer i døgnet. De får ikke ret meget foder udover strå, og det skal helst gøres besværligt at spise, så høet ikke forsvinder så hurtigt, at de står uden noget at tygge på... min pony og specielt hingsten derimod skal have mere krudt i foderet end det de kan få fra hø alene, så det er meget individuel fodring... Nu har jeg jo hestene lige uden for vinduerne, den fede pony æder i mange flere timer end min "slanke" pony.. han tager pauser fra at græsse/ æde hø, så der går jeg ud fra han simpelthen er mæt... hvis han ikke fik noget mere nærende end det hø han kan nå at æde ville han tabe sig...

  • #18   15. nov 2011 Maja K
    Hvad er det for noget foder du bruger? Tager jo imod alle forslag smiley

    Kia V- Omnivor med bid i ; D
    Tror også der er en stor forskel fra hest til hest.

    Men det er kommet efter jeg har købt ham. Ved tidligere ejer stod han på rideskole og kom faktisk sjældent ud på mark. Der fik han valset hvede og müli, der spiste han ikke sit halm som han gør nu. Nu går han ude minimum 6 timer om dagen og tuller rundt med de andre. Så tror da bestemt at hvis jeg nu skifter foder, så skulle det vidst blive godt igen. Så bliver han mættet godt. Håber det vil lykkedes smiley


  • #19   17. nov 2011 jeg vil enten bruge st hippolyt struktur E eller natur müsli + mach.
    Pavo har også en havrefri musli og en i pilleform og give 8 - 10 kg wrap om dagen og max give 7 kg gulerødder om dagen.

    min får ca 3 kg havrefri showmix og 7 kg wrap fordelt på 3 gange dagligt og hun står på hamp, og hun er i fin vægt bliver redet dagligt 1 - 2 timer og har 2 fridage om ugen


  • #20   17. nov 2011 Altså havde overvejet noget hercules og så opløste roer. Samt fortsætte med 7 kg wrap. Ligger bare inde med en masse sort havre.
    Pt bliver han ikke redet så meget pga arbejde og er ved at tage kørekort.

    Hvilken musli kunne jeg give ham?
    Synes ikke han reagere nagativt på havren, han har tværtimod taget lidt på af den også. Så vikke jo gerne fortsætte med det.



  • #21   17. nov 2011 Hercules Heste Guf
    det er det jeg bruger til min hoppe, + at hun får også Hercules Fiber Mix Senior, fordi hun er en ældre dame på 21 år, men kan anbefale Hercules heste Guf

    Lidt om Hercules Heste Guf:

    Müsliprodukt, målrettet heste i almindelig træning samt vedligehold.
    Sammensætningen er baseret på specialbehandlet valset byg og havre, som er letfordøjelig for hesten. Derudover indeholder blandingen grønpiller, majsflager og en pille, der blandt andet indeholder mineraler og vitaminer. Hercules Heste Guf er et velsmagende foder, som kan bruges som eneste kraftfoder sammen med godt grovfoder som hø/wrap.


  • #22   17. nov 2011 Synes også Hest Guf eller Raket lyder som noget for Charlie.
    Og det kan også blandes sammen med lidt opløste roer her vinteren over da han skal tage lidt mere på.

    Synes det foder fra Hercules lyder lækkert smiley


  • #23   17. nov 2011 Foder fra Hercules er rigtig lækkert, og det er faktisk okaay billigt (:

Kommentér på:
Æder han for meget?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce