{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
886 visninger | Oprettet:

Urentgående? {{forumTopicSubject}}

Hej HG'ere smiley

Jeg har en DV springhest på 15 år, som har gået MB/MA og S klasser siden han var 5/6..

den sidste månedstid har han været on/off urentgående bagtil ( vi HAR dyrlægen inden over også! )
Der er intet at se i bøjeprøve og i longe er det som i ridningen kun nogen gange han er uren..

i mandags var der INGEN tegn på at hanvar uren under min dressur ridning.. Tirsdag var den der så igen. Jeg har prøvet at starte med at varme op i en løsgørende galop fordi det er nemmere for mange ældre heste hvis de er ved at være lidt kolde og stive. så det gjorde jeg igår ( Tirsdag ) jeg galoperede i ca 25 minutter hvor jeg en enkelt gang imellem slog ned i trav for at se om han var varm nok til ikke at være uren.. men uanset hvor længe jeg galoperede blev han bar ikke ren i traven. så ringede jeg til min mor, som har meget heste erfaring på bagen, så hun lige kunne lægge øjne til.. og hun kunne intet se, men jeg kunne bare føle det oppe i sadlen.. han var slet ikke til at få balance på.

Ejeren der havde ham inden jeg købte ham havde haft et trailer problem med ham hvor han havde hængt fast med et af bagbenene og hele benet var revet ud af led.. først sagde alle at han aldrig ville komme sig. og da han så kom sig sagde alle at det aldrig ville påvirke ridningen..

Er der nogen der har oplevet noget lignende eller som har nogen idéer til hvad faaaa**** der er galt med min hest ?
Det skal over siges at ryggen også er blevet tjekket af dyrlæge.

-Sarah Straten


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Urentgående?
  • #1   1. feb 2012 Jeg ville få røntgenfotograferet benene da min også har haft noget af det sammen. Jeg står lige nu med en hest som ikke må rides mere fordi det blev gjord for sent, og dyrelægerne ikke kunne finde ud af hvad der var galt smiley

  • #2   1. feb 2012 gisp s:
    Ja det håber jeg da ikk at min havner med.. s:
    Har de stadig ikk fundet ud af hvad det var?


  • #3   1. feb 2012 vi startede med og have ½ års pause fordi de troede han var halt. Men efter det var han så stadig halt, så han fik smertestilende og skulle så rides 2 uger. Men da han så stadig var halt blev han sendt til dyrelægen hvor vi først fik svar efter en uge. De fortalte så at han har betændelse i senerne og slid på kodern smiley

  • #4   1. feb 2012 øv øv..
    Men min er ikk direkte halt.. han er uren bagtil men vi kan slet ik se om det er ryg, læn, hofte eller ben..
    Og han bliver hverken værre eller bedre i bøje prøve.. og han er ikke varm eller øm for dyrlægen har mærket ALLE stedr fra sadelleje helt ned til koderne på begge bagben og viste ingen steder tegn på ømhed.. det er bare så mærkeligt, fordi en gang imellem når jeg har redet knap en time så er der ikke noget.. slet intet.. hverken at se eller at mærke fra sadlen .. og så en dag som igår.. der var bare hele tiden noget.. men hvor det kun kunne ses fra jorden den første halve time.. resten af tiden jeg red, kunne de ikk se noget men jeg kunne mærke det ligeså tydeligt oppe fra sadlen..


  • #5   1. feb 2012 Surt /:
    Håber i finder ud af hvad der er galt så <33


  • #6   1. feb 2012 tak smiley

  • #7   1. feb 2012 Har du overvejet en kiropraktor?
    Det havde jeg god gavn af da min var uren bagtil. Det viste sig at der var en lille skævhed i krydset som ikke kunne ses med det blotte øje. Hun havde også gået høje springklasser siden hun var ganske ung.


  • #8   1. feb 2012 ups (:
    Glemte lige og spørger.. har i tjekket forbenene?
    For vi troede selv ved min at det var bagbenet men fandt jo så ud af at det var forbenene...


  • #9   1. feb 2012 havde du den ikke gennem handelsundersøgelse inden du købte den?
    Når den har haft sådan en skade, ville jeg bestemt havde fået den handelsundersøgt inden der var køb på sigt.

    Jeg ville få den i røngen, andet ville jeg ikke gøre, før jeg vidste mere.
    Kiropraktor er også mulighed, men igen, er det inde i selve benet, kan en dyrlæge ikke se eller mærke det, derfor ville jeg få den røngenfoto.


  • #10   1. feb 2012 Lige nogle tanker, når jeg læser dit indlæg - brug dem eller lad være:-)
    1. Det at han er ren i bøjeprøve får mig til at tænke at det sidder i hov-leddet. Det kan ikke påvirkes v bøjeprøve.
    2. Er du sikker på at det ikke er modsatte forben?
    3. Jeg ville få lavet røntgen - formentlig forudgået af blokader for at se hvilket led det præcist er....det kan faktisk vise sig at det så drejer som om begge bag- el forben, hvor han har lidt ondt hele tiden og aflaster lige meget. De dage hvor han halte/er uren er det ben så mest ømt.
    For mig tyder det nok på en gigtlidelse...


  • #11   1. feb 2012 har du overvejet at få lavet de der billeder der viser inflamation i muskler og led??

    som andre skriver kan problemet sagtens sidde et helt andet sted i hesten, og den bliver uren på bagbenene fordi den aflaster et andet sted og det så viser sig i bagbenet..
    men istedet for røngten, kan man lave sådan nogle billeder eller scanninger, og kan jo selvfølgelig ikke huske hvad det hedder, men det viser hestens krop i farver alt efter hvor stresset området er.. altså hvis hesten er meget øm et sted vil det sted blive vist som rødt, og er der ikke noget galt er den blå eller grøn eller sådan noget..

    og ja ellers som andre skriver, en kiropraktor kan gøre underværker :)..

    held og lykke


  • #12   1. feb 2012 Tusind tak for alle jeres indlæg.. og endnu mere tak fordi i gør det i en ordenlig tone! smiley

    Team små smiley LUCKY BEACH!<3 OH YEAR smiley :
    Ja han var igennem alle undersøgelser inden vi købte ham smiley


  • #13   1. feb 2012 Scintigrafi- Team Rosenskjold :o)
    Det viser kun hvis det er noget nyligt opstået- min gamle hest var igennem det for en del år siden.
    Mht den er on/off halt så kan det være noget længere oppe selvom hesten ikke viser umiddelbare ømhedstegn. Kendte en vi til sidst kørte til Tyskland da de intet kunne finde herhjemme. Han kunne gå nok så fint den ene dag og dagen efter kunne han næsten ikke støtte på benet og det var ikke selve benet der var noget med. Det viste sig i dette tilfælde at ligge i skulderen hvor han så blev behandlet med nogle indsprøjtninger engang imellem resten af hans liv men så blev han heller ikke halt mere. På det ben ihvertfald....
    Jeg ville også få en dyrlæge der er uddannet kiropraktor til at kigge hesten igennem- det kan snildt ligge andre steder hvor en almindelig dyrlæge måske ikke formår at trykke det rigtige sted....


  • #14   1. feb 2012 hihi mange tak Janni smiley

  • #15   2. feb 2012 Jeg ville nok få en fys på.... Måske der "bare" er noget, der sidder i klemme i f.eks. krydset.

  • #16   6. feb 2012 Har selv haft en ældre hest (fra han var 14-20) som begyndte at få de symptomer, du beskriver. Han var ca.15 da det begyndte, i starten kun når han havde været sprunget, så vi holdte op med at springe, men senere kom det sporadisk i perioder... Jeg må indrømme det aldrig var noget vi tog særlig seriøst, hvis han var halt skridtede jeg den dag og lod ham stå en dag eller to og så gik det igen. Han havde været højdespringshest på temmeligt højt plan da han var ung, så vi tog det egentlig bare som et tegn på at han var blevet gammel og slidt smiley
    Han kom på 'pension' da han var 20, idag er han en tyk herre, der går rigtig meget (alt for meget...) på græs og engang imellem leger rideskolehest smiley


  • #17   6. feb 2012 så det var faktisk bare fordi han var ved at være oppe i årene? smiley
    Fortsatte i med at bruge ham som i hele tiden havde eller blev han bare hygge hest ?


  • #18   7. feb 2012 Jeg red på ham normalt, red noget la2-3 stykker, mest på klubplan, da han ikke havde pas, men startede distriktstævner på hjemmebane, der ku jeg få dispensation smiley
    Jeg kunne især mærke han blev gammel fra han blev 18-19 til vi satte ham på pension da han var 20.. Han er hyggehest idag og været det de sidste næsten 3år..:-)
    Jeg tror personligt han var gigtplaget, hvilket jo er en gammelmandslidelse.. så ja, tror bare han blev gammel smiley Det var altid værst når d var koldt og regnede og det er jo typisk at gigt giver udslag når det er kolft og fugtigt i vejret....


  • #19   8. feb 2012 Ja okay smiley
    Jamen så er jeg mere rolig .. så klør vi bare på i ridningen smiley
    Han har været rengående siden sidste tirsdag mener jeg,... jeg kan ikk helt huske det men han har i hvertfald været rengående den sidste uges tid.. jeg sprang 135 til træning sidste insdag uden nogen form for problemer.. hverken under træningen eller dagene efter.. såå .. dit lyder faktisk mest logisk..


  • #20   9. feb 2012 Lyder godt, bare husk at tage det roligt, når den så småhalter, der er jo altid en grund til det, når de er urene smiley


  • #21   9. feb 2012 Jep selvfølgelig smiley

    Tusind tak smiley


Kommentér på:
Urentgående?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce