{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.133 visninger | Oprettet:

Tilridning af heste {{forumTopicSubject}}

Hei.

ville bare høre hvis man har ca 25 dage til at tilride en halv rå hest.

ville bare høre hvad der er normalt tid at tilride
har tænkt mig at arbejde 30 min 5 dage i ugen med lørdag og søndag fri. den skal kunne på 28 dage:

servostyring og elevator skal ikke kunne gøre 100% godt da det er en læring der kan tage meget lang tid. men mere for at de kommer ned og slapper af og servostyring for at give dem en føling af respons og eftergive. statuen laver vi hvis vi har mere tid.

- Servo styring(bakke, frem, sidelæns) samt blive på din egen linje når vi går
- Elevartor
- (Statue)
- Accept af saddel
- Accept af bid
- Accept af strammende gjord
- Accept af vægt hængene
I sadlen
- Accept af rytter
- Skridt
- Trav
- galop

hvordan plejer i at gøre, og hvor lang tid plejer i at tage alså træning fra dag til dag og hvor mange dage tager i om det færdige resultat?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tilridning af heste
  • #2   20. jun 2012 synes også det lyder som et meget ambitiøst projekt og lidt synd for en unghest på 3-4 år (eller hvilken som helst alder) at skulle være klar så hurtigt. Bruger selv 2-3 mrd nogle gange mere på at ride dem til.
    De skal kunne følge med i hovedet og kroppen.
    Ydermere ville jeg ikke lærer en unghest sidebevægelser før den har alt andet inden på rygraden og mestre dette.

• #3   20. jun 2012 så skal hesten godt nok være rolig i hovedt. kunne nok også have gjordt det på den tid med min. men valgte at gøre det over 4 mdr. så jeg var sikker på han ikke blev presset for meget.

• #4   20. jun 2012 Jeg er enig med mange af de andre, knap en måned er meget kort til hesten skal lære alt dette.
    Jeg bruger gerne 2-3 måned på unge heste, alt efter hvor meget de kan inden de kommer til mig.
    Men det kræver også at ejer selv træner videre med dem når de kommer hjem igen.
    Hesten er jo ikke færdig tilredet på så kort tid.

Men også at træne en unghest 5 dage på en uge er også en del.
    Husk at den jo også skal have mulighed for at sætte muskler til det, så den ikke bliver overbelastet under træning.

Jeg vil mene at det er alt for kort tid du har i tankerne også når du skriver den er halv rå.

• #7   20. jun 2012 En måned.. Plus påbegyndt galop.. Efter 2 måneder bør hesten gå stabil i alle ganarter.. På 25 dage kan man som ejer forventet en hest der kan skridte, trave, og som har smagt på galoppen..

• #8   20. jun 2012 Jeg bruger to mnd på en nervøs/varm hest til at vænne den til at være i hænder, have sadel og trænse på samt at have rytter og blive longert. Så bliver den videresendt for at blive "rigtig" tilredet i en mnd før den får fri et stk tid, og så bliver uddannet videre. Så jeg synes det var meget ambisiøst og jeg ville aldrig byde en hest det da det kan ødelægge mere end det gavner.

• #9   21. jun 2012 hei tak for jeres svar.

og de 2 af dem er 6 og 7 år og den den sidste 4 år.

men kan høre at galopen skal have længrer tid.

men hvis vi så tager galopen fra. kan man vel godt nå det.

jeg har ind til august at få dem tilredt. og mine weekender vil jeg nogen lunde gerne have fri så det vil blive de der 25-28 dage sammen langt man træner dem.

Jeg har lavet en lille plan i kan lige de den over hvad jeg skal krysse af og hvordan min fremgangs måde ville være er meget inspiretet af andrew mclean smiley

DEt er også skrevet lidt i stik ordsform noget af teksten og dem der er lidt bange ved munden tester jeg self først om det er helt hen i vejeret at tænke på at ligge bid på.

Fælles mål: rytter vante skridt trav acepter bid/ bidløs

Midnight
    Historie:
    kan have sadel på. Bange i munden. Stærk, ikke følsom lidt klumpedumpe
    HMS Jorden:
    - Servo styring(bakke, frem, sidelæns) samt blive på din egen linje
    - Elevartor
    - (Statue)
    - Accept af bid (se træning af bid)
    - Accept af sadlen (se træning af sadlen)
    - Se de 12 trin i acept af rytter

I sadlen
    - Accept af rytter
    - Skridt
    - Trav
    - galop

Pippi
    Historie:
    Han have sadel på. Bange i munden. Følsom
    HMS Jorden:
    - Elevartor
    - (Statue)
    - Accept af bidløs (se træning af bid)

I sadelen
    - Accept af rytter
    - Skridt
    - Trav
    - galop
    -

Devind
    Historie:
    Sadel 3 gange ellers rå, lidt problem med ben. følsom
    HMS Jorden:
    - Elevartor
    - (Statue)
    - Accept af bid (se træning af bid)

I sadelen
    - Accept af rytter
    - Skridt
    - Trav
    - galop

Fra jorden
    Træning af styring med reb grime
    - Frem
    - Baglæns
    - Flytte forpart
    - Flytte bagpart
    - Sænke hovedet
    - Løfte ben/smed træning i sær diven
    Smed/løfte ben. divendet sort hyp
    Ved spark gives kraftig signal om at stande/bakke. Hver skridt den går frem bakkes den tilbage i samme modstand som den selv udøver.
    Hver drejning af hovedet er et tegn på flugt hold hovedet nede og lige ud
    Hav sænket hoved på hesten og ha kort tov 10 cm med tomlen opad. Med trense eller hingstebis hvis svær at kontroler elelrs grime.
    Stivhed i benet/ trækker det op viber man tovet i samme kraft som bennets stivhed er. Hvis benet bliver tung viber med 5 gange pr sekund.
    Smider hesten bennet viberes der kraftig og bakkes et skridt.

Tilvæning bid.
    -Sweet iron bid eller 3 delt

1. Test øerene
    2. Berør mund og hage
    3. Test en finger der løfter mund vigen
    4. Tense på uden tøjer eller andet der kan rive den i munden lad gå løs med den i en times tid
    5. sæt tov på lær de samme signer bare med trense på
    inden sadlen kommer på de 12 trin
    1. hoppe op og ned unden at rør den
    2. hoppe op og ned med hænderne på ryggen
    3. at hoppe op og ligge kort varigt og så hoppe ned med det samme
    4. at hoppe op og ligge på maven af hesten
    5. at hoppe op og ligge på maven og stryje med højer hånd hestens anden side
    6. at ligge over hesten og langsomt bringe højer knæ mod hestens rygrad
    7. at ligge over hestens og at føre højre ben op mod hestens rygrad og højre side af dens bagpart
    8. at kærtegne hesten med højre fod mens du ligger udstrak hen over hestens ryg
    9. at føre begge ben mod hestens 2 sider
    10. at gnubbe hestens sider let med benene ’
    11. at side en smule oprejst og bøje forover igen, derpå igen lidt mere oprejst ect
    12. at side oprejst og stryke hesten over manken og hele hals rerionen.

Ved fremad drift viber den ene tøje til at gå til siden( hold let mod tryk så hesten ikke bare bøjer halsen. Tryk da med begge shjenkler i det den drejer.
    Træn signalerne i 3-4 dage. 5 gange frem til siden respons af 3 gange

Sadelen tilvænning.
    ( Ud styr: tilsadel, en krog til at hente gjord)

Spænd sadlen som vi plejer, send ud i longen må ikke bukke træ longen ved ad og viber med den. Lav over gang fra skridt til stop og fra tav til galop. Tag stig bøjerne og sænk dem så hesten vænner sig til når de dasker hvis rytteren falder af.
    Stig op ved at springe og der efter lægge vægt på lidt efter lidt. Hold kroppen tæt til hesten så presset på dens bryst ben ikke bliver større end nødvendigt.

Der øves igen frem ad og stop når det er på plads øves drejning som før.

• #10   21. jun 2012 Kan de godt holde til man træner hverdag fra mandad til fredag i 30 min og så give lørdag og søndag fri? eller skal man træne 2-3 dage og give en pause i mellem?

• #11   21. jun 2012 Ikke alle kan holde til 30 min. Nogle dage kun 5 min andre 20 min. Det er så vigtig at man ser på hesten sit formåen og ikke sætter en tid på. At rides skal være hyggelig og lærerigt. Ikke sur pligt. Så kik altid på hesten!

• #12   21. jun 2012 Oke tak for alke jetes gode svar smiley

Kommentér på:
Tilridning af heste

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce