{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.236 visninger | Oprettet:

vallak springer på hoppe - skidt ? {{forumTopicSubject}}

Hej i kloge mennesker smiley

jeg har en vallak som jeg købte for snart et år siden - han har altid været noget frisk og har nu været skadet siden 7 maj.. han har de sidste 3 uger været på alm fold men han er blevet helt vildt hingstet !
han har slået efter jeg og staldpasser, udfordrer hestene på de andre folde både hopper og vallaker..

i fredags fik han sin faoldmakker igen, en DV hoppe på ca samme str som ham selv, og nu er han blevet meget beskyttende. igår kunne jeg nælsten ikk fange ham på folden. jeg har fået fortalt at han var fuldstændig åndsvag i boksen den anden aften da hoppen stod på strigle pladsen..

og idag kom dråben så - ser ud til at han har været hoppet på hende smiley hoppe ejer har valgt at flytte hoppen til brunsten er ovre - hvilket jeg er helt inforstået med..
men er dette noget der kan skade hende ?? hoppen er DC, 164 cm og bred type. Min vallak er DV, 163 cm og sporty model.

håber i kan


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  vallak springer på hoppe - skidt ?
  • #1   27. jun 2012 Det skader ikke som sådan, men fordi en vallak også sprøjter en væske, selvom de er kastereret, kan det gøre hoppen uren og føre til sterillitet hos den.

    Hvilket ikke er så smart hvis hoppe en dag skal sættes i avlen smiley


  • #2   27. jun 2012 oka - ja det er jo skidt smiley ved ikk om hoppe ejer vil avle på den senere hen men da hoppen kun er 5 år er det ikk til at vide..

    er det normalt at vallakker reagerer sådan ??har snart haft ham 1 år og han har aldrig været sådan før som han nu har været den sidste måned ca ..


  • #3   27. jun 2012 Ikke kun det at vallakken gør hoppen uren, men ved at de tit bare springer på hoppen både bagfra og fra siden, kan ryggen altså ødelægges gevaldigt, her snakker jeg altså af erfaring.



  • #4   27. jun 2012 Det kan ske pludseligt ved alle vallakker, specielt ved flytning eller anden ændring i fold ig flokke. Min dv vallak havde også en voldsom hingstet periode sidste år, hvor han var ekstremt agressiv over for andre vallakker og hingste, og vi havde ham en del på isolation fold.

    Men efter hans hoppe blev solgt og han fik en fold kun med drenge blev det bedre, og han er helt normal kedelig vallak nu og går både med hopper og vallakker igen.


  • #5   27. jun 2012 oka - ja det er virkelig underligt og irriterende !
    det er ikk nemt når han opfører sig sådan - vil helst ikk have ham gående alene men hoppe ejer tør ikk lade dem gå sammen og jeg tør ikk sætte ham sammen med anden vallak når han er så hingstet hverken for hans eller evt anden vallaks skyld...


  • #6   27. jun 2012 Det bedste er ihvertfald at han ikke kommer til at stå med hoppen igen, eller tæt op af hende.



  • #7   27. jun 2012 aldrig mere eller bare i brunst perioden ??

  • #8   27. jun 2012 Problemet ved de kære brunstperioder er at hopperne kommer ekstrem meget i brunst når en hopper på dem.

    Jeg har oplevet en hoppe komme til berider til fremvisning, den kom direkt fra hoppefolden,alt var iorden, men efter 5 timer gå hoppen helt amok da der kommer rytter på hende.

    Det vidste sig at hendes brunst var toppet helt efter hun havde været på fold med to vallakker.

    For hoppe ejernes skyld, hold dem afskilt, jeg ville være overlykkelig over hvis de ville gøre det ved os, men nej der er jo kun to hopper, og 12 vallakker, heldigvis er der kun en lorte dreng der er ekstrem slem, så når min lånehoppe er i brunst kommer hun på fold alene i 5 dage


  • #9   27. jun 2012 Vil os foreslå det bliver permanent adskillelse. Desværre smiley held og lykke med det smiley

  • #10   27. jun 2012 øvøv det er jeg godt nok ked af at høre..

    hvad med en anden hoppe eller vil det give samme problem ??
    hvad med en vallak ? ville det kunne lade sig gøre eller ville der blive kampe ??


  • #11   27. jun 2012 Det skader ikke hoppen men det kan gøre hoppen uren hvilket kan medfølge at hoppen bliver steril og ikke kan komme i fol

  • #12   27. jun 2012 nogle vallakker er mere hingstet end andre, ville ikke tvivle på at den gå med andre vallakker det jo bare når hopperne er i brunst der er problemer. men ja er han først begyndt ville jeg nok også vælge ikke at sætte ham sammen med den hoppe og sker det med andre hopper også så må han på vallak fold. du skriver han er skadet og derfor er blevet fræk, alt træning fra jorden kan han vel nok lave stå bak flyt dig osv. så han ikke får de griller i hoved og tror han ejer det hele. trods skade må man stadig godt opdrage.

  • #13   28. jun 2012 Vi aftalt at hoppen kommer ned på fælles folden igen til brunsten er ovre og så prøver vi igen om d et kan lade sig gøre .. De har gået sammen før uden problemer ...

    Han er trænet i jord træning gennem hele skades perioden og er de sidste 3 uger blevet skridtet i genoptræning hvor vi nu er oppe på 45 min smiley det er først for ca en mdr siden at dette hingste pjat rigtig er begyndt .. Det var for 3 uger siden hvor ha. Fik lov at komme på alm fold str pg begynde genoptræning i skridt.. Han fik i den forbindelse baldrian med humle i foderet .. ca 1 1/2 efter han begyndte at få det begyndte hingste nykkerne ...


  • #14   28. jun 2012 Jeg har en privat fold men synes det er synd hvis min går alene derfor ville vi lade fem gå sammen og dele en fold smiley men nu må vi se - vi prøver når brunsten er slut smiley det er en stald med knap 40 heste og stort set alle hopper er i brunst lige nu ...

  • #15   28. jun 2012 Han trænger til at komme ud og i hænder og væk fra folden og de andre heste. Min vallakker gjorde det samme da jeg havde et fravær fra ridningen. Altså det med at være "dum". Han har aldrig sparket men var svær at fange. Han springer dog stadig men er blevet væsentligt mindre. Nu kan jep jo ikke kigge på ham 24 timer i døgnet, men han har forandret sig. Hoppen kan blive særdeles uren, men vores hopper fejler ikke noget. Jeg synes til gengæld at da han havde dækken på sprang han slet ikke

  • #16   28. jun 2012 Han er i hænder hver dag ca 1 1/2 time med ridning 45 min i skridt og 45 min med strigling før og efter fordelt smiley og så står vi tit og hygger i boksen smiley

Kommentér på:
vallak springer på hoppe - skidt ?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce