{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.300 visninger | Oprettet:

Vægt boots hvorfor? {{forumTopicSubject}}

God aften!

Jeg har længe undret mig over, hvorfor det er så normalt og velset at ride med vægt på forbene?

For mig at se, er det bare en unaturlig og i-sekundet løsning på at skabe takt og evt. Løft med en hurtig løsning.

Hvorfor rider i med det?
Er det okay?

Jeg er imod, alene på det grundlag at det for mig at se kun gavner rytteren og ikke hesten. smiley

Kom med argumenter! smiley

Kh
Malle


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vægt boots hvorfor?
  • #1   29. jul 2012 Jeg er absolut enig med dig! Det er unødvendigt og kunstigt.. Boots og klokker burde kun bruges til beskyttelse,

  • #2   29. jul 2012 Jeg følger lige med smiley Er spændt på at høre folks svar.
    Jeg bruger ikke selv vægtklokker, da jeg bare rider for hyggens skyld, men er egentlig ret interesseret i emnet.


  • #3   29. jul 2012 jeg rider med vægt til stævner for at få mere løft men også for at få længere skridtlængde og jeg rider også nogle gange med det til træning der hjemme. At ride med vægt er ligesom vægttræning for mennesker, de får muskler af det, hvis man rider med det til hverdag vil man også lægge mærke til at hesten begynder og kunne bære mere i takt med at den får flere muskler, og når hesten får flere muskler begynder den også og få et højere løft uden vægt og en bedre takt, hesten skal selvfølgelig også være løs og smidig for at den får et bedre løft og sådan.

  • #4   29. jul 2012 Sigrid; men hvorfor ikke tage den lange vej istedet,naltså ride den bagfra og løsgøre den? smiley Jeg er rigtig glad for at du gad svare smiley

  • #5   29. jul 2012 Jeg rider med det, da min vallak har enormt svært ved at tølte rent, så jeg gør det for at hjælpe ham med takten, ikke for et pænt løft, det har han i forvejen. Jeg har dog allerede skåret 150g af på hvert ben, og det bliver jeg ved med, så længe det går godt.
    Det har på ingen måde været en "i-sekundet" løsning for os, vi har kæmpet os frem til en pæn tølt i 4 måneder nu, og det er først nu den er blevet rigtig god smiley
    Jeg synes det er helt okay.
    Og ellers er jeg helt enig med sigrid smiley


  • #6   29. jul 2012 Jeg gør det for at hjælpe min hest i passen, vægten (170) gør at hun bliver mere firtaktet og derved ikke springer i krydsgalop, hvilket ikke er særlig rart for hesten og dernæst for at hun ikke slår sig. Jeg er ikke tilhænger af meget vægt, for kommer bevægelserne ikke fra naturen, vil en masse hjælp kun hjælpe kortvarigt

  • #8   29. jul 2012 Caroline Sandbeck: Det lyder faktisk meget fornuftigt!

    Edall Hestar! : Super fedt, at du som rigtig højt rangeret rytter holder fast i de naturlige værdier. Jeg var helt bange for at vægten blot var mainstream! smiley

    Malene Hald: Så er det jo netop en i-sekundet løsning, hvis det ikke har nogen effekt fremover, men at du kun bruger dem op til stævner. Eller hvad? smiley


  • #9   29. jul 2012 Tak smiley Jeg håber da på at kunne være uafhængig af vægten en dag. Det er federe med et "naturligt talent" end at være afhængig af alle de hjælpemidler..! smiley

  • #10   29. jul 2012 malle: jeg rider ikke med meget vægt og syntes det er flottest hvis hesten kan gå med så lidt vægt som muligt og har naturligt højt løft og store bevægelser, og jeg tager skam også den lange vej for hesten skal jo have musklerne og jo flere muskler den får jo mindre vægt behøver den jo og gå med, jeg har lige fået ny hest og den rider jeg ikke med vægt på lige nu da den slet ikke kan bære det den har et meget naturligt løft og store bevægelser, men på min gamle hest red jeg med vægt da han havde rigtig svært ved at gå rent i tølten ikke for at få mere løft, men da de kan få dårlig ryg hvis de går rigtig meget mod passen/grissepas og vægten hjalp til at han fik nemmere ved at løsne gennem kroppen og opbygge de muskler der skulle til for at han kunne gå rent det skal siges at det tog omkring to år før han gik rent tølt så jeg vil bestemt ikke sige at jeg tog den lange vej og ikke en i-sekundet vej jeg tog selvfølgelig noget af vægten af i takt med at det blev bedre

  • #12   29. jul 2012 Stutteri Droninggård:
    Det handler jo overhovedet ikke om at hesten falder om og dør når den får 200 g. på fødderne, men om HVORFOR de bruges.

    Jeg kan sagtens hidse mig op og 200 g. gummi, når det er rytterens konkurrence tørst der står over for hestens natur.

    Kan der ikke rides mere løft og takt i hesten, uden brug af diverse hjælpemidler, jamen så er enten rytter eller hest ikke dygtig nok. Nu er det jo også langt fra alle heste der er bygget til at kunne gå de høj klasser. smiley


  • #14   29. jul 2012 Malene Hald, Det er præcis det jeg mener med i-sekundet løsning.
    - Er det for hans eller din skyld at du tager bootsene på? smiley


  • #17   30. jul 2012 altså jeg har aldrig brugt det til en i-sekundet løsning men til og danne de muskler der skulle til for at min hest kunne gå rent og ikke fik ryg problemer efter 2 år havde jeg en hest der gik ren tølt uden hjælp af vægt eller andet fordi den havde opbygget musklerne og blev løs gennem ryggen osv.

  • #19   31. jul 2012 Men når det så er sagt.. hvis man hidser sig op over 200 gram, hvad så med såler+silikone+kunsthov! Det vejer jo ENDNU mere og det er jo virkeligheden DER man risikerer skader, som følge af for meget vægt. Det er ikke de 200-250 gram der gør det, hvis du rider 8mm sko normalt..
    Synes næsten det værre når man rider med såler og silikone bare for at gøre det, for det gør alle andre. Nogle rider sågar med det året rundt.


  • #20   31. jul 2012 forresten Eðall Hestar ! held og lykke til nordisk imorgen i T.1 !! smiley

  • #21   31. jul 2012 ening med Eðall Hestar ! er det så også kunstigt og ride med stangbid hvis hesten skal have flottere form eller er svær og holde det kan man da også kalde en i-sekundet løsning for det er da også bedre og bruge lang tid på og få hesten til at vente og få den til at lystre på bid og hjælper så den ikke stikker af eller få bygget musklerne i overlinjen ordentlig op sådanne hest kan gå i en rejst form. Altså så er der jo pludselig så meget der er kunstigt er energi booster så også kunstigt for det er jo også bare flydende energi du giver hesten for det er jo også en i-sekundet løsning hvis din hest ikke har nok vilje eller energi... jeg syntes det er en god diskussion for der er så mange meninger og når man virkelig går i dybten med alle mulige ting man bruger i forbindelse med konkurrencer er der jo nok mange af dem i kalder i-sekundet løsning?

  • #22   31. jul 2012 .

  • #24   1. aug 2012 Malene, hvor i alverden har du det fra? Et bid er selvfølgelig så blød som hånden der styrer det, men et stangbid er bestemt ikke blødere at ride med end et almindeligt muffebid! Det passer altså ikke..

  • #25   1. aug 2012 Stangbid, boots og det at lægge sadlen for langt tilbage er alle "i-sekundet-løsninger" og jeg er af den holdning at den slags ikke skulle tillades ved stævner. Jeg foretrækker at se veltrænede, lydige heste og dygtige ryttere, fremfor vilde gangarter og hidsige, stressede heste.

  • #26   1. aug 2012 stangbid er ikke så hårdt som folk går og tror, hvis bare man kan finde ud af og ride med det for hvis hesten reagere rigtig på det og hvis man kan finde ud af og ride med det, så giver hesten efter på kæden og ikke på bidet, så heste der har problemer med at få sår i munden kan det hjælpe og bruge stangbid da hesten giver efter på kæden ved det af erfaring da jeg har haft en hest der fik sår i munden af og se på et bid og han kunne rides med en sytråd så det var ikke fordi han lagde sig på og gik imod og det hjalp!! man skal selvfølgelig ikke ride med det til hverdag da det giver en meget stiv hest fordi det er et stift bid

  • #27   1. aug 2012 Sigrid: En sådan hest kunne måske have lige så meget gavn af at blive redet bidløs. Det ville jeg i hvert fald foretrække.

  • #28   1. aug 2012 ja men efter som jeg havde haft hesten i 5 år så vidste jeg at det ikke ville have en god indvirkning på ham har prøvet noget alla bidløs som slet ikke gik!! så for ham var det den bedste løsning, men jeg tager hatten af for jer der rider med bidløs, men det passede bare ikke til ham! smiley

  • #29   1. aug 2012 Jeg vil ikke kalde mig hverken bidløs eller bidrytter, jeg gør begge dele, og jeg har også et korrektions bid som jeg nogen gange bruger. Jeg ved af erfaring at nogle heste har sværere ved bidløs hvor det hos andre falder helt naturligt, men jeg vil nu mene at alle heste kan lære det med den rette træning smiley

  • #30   1. aug 2012 jaja selvfølgelig kan de det, men jeg lægger mig jo op ad hvad min underviser siger og hun syntes vi skulle prøve en stangbid og det reagerede han helt vildt godt på...så det var det vi valgte smiley

  • #31   1. aug 2012 Fair nok. Der er også mange "professionelle" der ikke tror man kan træne lige så godt med bidløs og derfor tager afstand til det. Men så vil jeg bare lige gøre opmærksom på at Eyjolfur Isolfsson gør stor brug af bidløs ridning i sin træning og undervisning! smiley
    Men nu har vi vidst taget et sidespring fra trådens emne.


  • #32   1. aug 2012 hehe ja det tror jeg som ikke hun gør men da min hest reagerede så godt på det var det jo oplagt at ride med det til stævner:)

  • #33   1. aug 2012 Ahhhh stangbid er ikke som sådan blødt .
    min veninde fortalte mig om en konkurrence på island hvor kæden var strammet så hårdt at bidet skar sig ned i tungen og hesten fik et kæmpe sår - den blev aldrig ridehest igen . Man har også set at kæben er brækket . Så nej det er ikke just rigtigt.
    Men tak Sigrid :-))


  • #34   1. aug 2012 ja men jeg tænker mere hvis køden ikke er for stramt så har jeg hørt fra rigtig mange at de ikke er så hårdt fordi de giver efter så kæden, men det kan selvfølgelig også være et rigtig hårdt bid hvis kæden er for stram!!! har hørt af de kan brække kæben hvis kæden er for stram??

  • #35   1. aug 2012 Jeg vil gerne lige slå fast at det ikke er udstyret der giver skader, men den dårlige ridning! selvfølgelig er det nemmere at skade hesten med nogle typer udstyr, men der skal stadig forholdsvis meget til før det går så galt.
    Min mors gamle hest fik rykket kæben af led med et almindeligt trensebid da den var på prøve hos nogle der måske skulle købe den.


  • #36   1. aug 2012 Jeg mener ikke såler og silikone er det samme som stangbid og boots, min hest har KUN såler og silikone på for at mindske de stød der kommer op gennem benene, så der ikke sker skader det er for mig hverken en mode ting eller for at få mere løft for min hest er ikke typen der kan gå med vægt. Selfølgelig er det nok for nogle for at få mere løft og jeg tror at nogle putter det på i et desparat forsøg på at få noget løft, men hus hesten ikke er veltrænet og har musklerne til at bære det så kan det jo også give skader, der gik lang tid før jeg puttede det på min fordi jeg ville være sikker på at hun kunne ære det med muskler osv. Jeg får også altid taget det af om vinteren også får hun normale sko på, da jeg ikke træner så meget konkurrence ridning eller hvad man skal kalde det, der rider jeg dressur på hende for at lave muskler, og så er det ikke nødvendigt da jeg meget shældent kommer op i fart, som fri tølt eller hurtig gallop. I.f.t stangbid så reagere min hest meget voldsom på det, for hende er det et hårdt bid jeg har ligsom Sigrid prøvet at ride med det pga. Sår i munden, men hun bliver stresset af det og de gange jeg har redet med det har hun gået meget dårlig, selvom jeg faktisk ikke har kæden spændt, så jeg rider med hackemore nu, og det fungere rigtig godt i starten var det enormt svært og der er gået lang tid før vi fandt ud af det, og Hvitasunna lærte det, men det kan lade sig gøre nogle heste har bare sværer ved at lærredet end andre.;-)

  • #37   1. aug 2012 Man siger at det mindsker stødet lotte, men det gør det faktisk ikke. Skal sålen fjedre vil den presses sammen når hesten træder ned og så vil der være mellemrum mellem sko og sål og det vil gøre at sømmene vil sidde og glide rundt i "hullet". Så nej, fjedring giver det ikke. Det er bare vægt, desvæære .

  • #38   1. aug 2012 Vores beslagsmed har travheste, og har trænet nogle af de aller bedste og de har silikone på for at mindske stødene fordi at benene bliver udsat for hårde stød i den fart, og en plastik bund er ikke det samme som en jern bund, plastikken vil altid være blødere end jernet smiley

  • #39   3. aug 2012 Ja ingen tvivl om det, men det kan ikke give direkte affjedring. Det har noget at gøre med stødet som du siger smiley

  • #40   3. aug 2012 Det også forkert formuleret af mig at det ikke mindsker stødet, det jeg blot vil sige er at det ikke kan affjedre, henviser igen til min forklaring. Men jo self vil en plastik bund altid være blødere end jern, men dog vejer det altså også en hel del smiley

  • #41   3. aug 2012 Jamen så mener Vi jo det samme, kan godt se det er lidt forkert formuleret, men der er forskel på vægten i det silikone man får i noget vejer næsten ingenting mens andet er rigtig tung smiley

  • #42   6. aug 2012 njah, silikonen vejer det samme smiley min smed siger også det bare er for affjedring og det intet vejer, men nu har jeg stået med den silikone i hånden og den vejer mere end man tror. Du skal jo tænke på at 200 gram for os er INGENTING, derfor tænker vi heller ik lige over hvor meget det vejer når man bare står med det. Men på en hest er 200 gram jo en hel del! Men når det så er sagt, det er så sålen der trækker vægten op + skoen. Så hvis man putter 200 gram oven, kan en hest snildt komme over et halvt kilo på hvert ben. Skoen vejer jo meget i sig selv, + sål + silikone + boot. Det er meget vægt smiley

  • #43   6. aug 2012 Er jeg skam godt klar over pointerer bare at det kan bruges til at mindske de hårde slag der kan forkomme smiley

Kommentér på:
Vægt boots hvorfor?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce