{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.088 visninger | Oprettet:

Palomino skimmel efter brun gen?? {{forumTopicSubject}}

Spændende forum som jeg lige har ladet mig forvirre af.

Min hoppe tusindfryd er ikke farvegen testet. Hun er welsh sec f (welsh sec a,b drp,dsp).
Hendes far er brun og mor Dun.
Morsiden fra oldeforældre er renavlet gråskimmel welsh sec a indtil banen blev brudt med med en enkel rødskimmel, som så er blandet med sec b både sort, brun og rød ponyer/gen evnt.
Langt ude på morsiden i tiptipolderne er der 1 enkelt BEC samt 4 cr gen afkom herefter. Men kun hendes mor efter en skimmel farvet far (begge forældre er skimler til ham) og brun mor blev bleget til Dun- det er ca 4 generationer efter.

Tusindfryds far Yealand Vandal er noteret som brun men så vidt jeg husker var der vist en cr gen meget langt tilbage Han har lavet flere palminoer på brune heste-bære nok rød gen eller skjult cr-smoky creme??)

Moren-Dunfarven blev så bedækket med Yealand, føllet er så tusindfryd. hun skjuler ikke skimmelgenet når man løfter halen. Samt hun muligvis bære den her serbino gen (sokker,blis,snip og plet under maven- hun har ingen pintoer i stamtræet) Hun har 1x0,5 cm blå iris i nederste del i begge øjne. -Jeg troede hun skulle være rødgen for at blive palomino. Men mor må jo være brun bære da hun er dun? og faren yealand vandal må dabære rød? med mindre mor kan bære rød og brun? Arrh forvirret griner!!

Når øjnene viser lidt bec udslag kan man da her udregne om der er enkelt eller 2 cremgen? eller er det bare tilfældigt der lige er bleget der?

Jeg har bedækket hende med Sonourous Echo som er palomino efter rød hingst og palomino mor. Så er spændt på om der kommer cremello (rød), perlino(brun) eller palomino, brun eller rød følle. eller dun. hmmm .

Jeg har læst en del af det her farve gen men er stadig ikke helt dus med kombinationerne med bære og hvad de viser visuelt. Virkelig spændende men sikke et videnskab.

Samt er der nogle af jer farve genier der har en "ordbog" over hvad alle forkortelserne betyde fx ee Ee A osv? De engelske sider er jeg ikke så forstået af i gen sprog


Kommentarer på:  Palomino skimmel efter brun gen??
  • #1   22. aug 2012 Okay det er simpelthen for forvirrende til jeg kan hitte hoved og hale i det du skriver hehe.

    Lad os starte med at lade være med at kalde buckskin for dun... det er for forvirrende, og har intet med dun genet at gøre.

    Det at dit føl har lidt blåt i det ene øje har heller intet med creme genet at gøre, men hænger sammen med sabino genet sandsynligvis.

    Nå udover det hvad er så dine konkrete spørgsmål?? Kan ikke helt hitte ud af hvad det er du spørger om ud fra ovenstående.

    e/e betyder at hesten er homozygot for den recessve allel "e" i extension locus. Alle røde heste er e/e.
    E/e betyder at hesten er bærer af rød.
    osv... det er svært at forklare dig præcist uden en meeeeget lang smøre om farvegenetik generelt... jeg er igang med en lille side, hvor jeg synes du skulle prøve at læse under disse to sider, for at få en generel forståelse for genetikken og grundfarverne. Det er de sværeste at forstå, men bør sidde på lads før man begiver sig videre ud i fortyndingernes verden ect.

    http://shadyacres.dk/Genetik%20Begreber.html

    http://shadyacres.dk/Genetik%20Grundfarver.html


  • #2   22. aug 2012 Ja Anna jeg synes også det er lidt svært at hitte ud af...

    Din hoppe er palomino (cremegen + rød). Cremegenet har hun sikkert fra sin mor som er Buckskin (Cremegen + brun).

    Med hensyn til kommende føl så kan den blive både rød, palomino og cremello. (vil jeg tro)


  • #3   22. aug 2012 Ahh ja det hjalp lidt at kigge på profilen... ja hoppen "Tysindfryd" er palomino.
    Hvis du har brugt en palomino hingst til hende er der følgende muligheder:
    25% Rød
    50% Palomino
    25% Cremello


  • #4   22. aug 2012 Og ja Tusindfryd har rød grundfarve.... altså er både mor og far bærer af rød og har begge givet et rødt gen videre og moderen har ligeledes givet et creme gen videre.
    Rød grundfarve + creme gen = palomino


  • #5   22. aug 2012 Skimmel er din hoppe dog ikke, så jeg ved ikke hvad det er du mener med skimmel under halen?
    Desuden kan hun jo ikke være skimmel når hverken far eller mor er det. Genet er dominant og kan ikke bæres skjult.


  • #6   22. aug 2012 Undskyld forvirringen. Men i fangede den røde tråd :0)

    Okay så misforstod jeg noget. creme + brun = buckskin så buckskin og dun er ikke den samme, men hvad er dun så?

    Så det vil sige at mor der er ud af sandsynligvis brun gen har givet et rødt gen til tusindfryd. Men moren kan vel ikke give både rød og brun videre?

    Ang skimmel. Når jeg løfter hendes hale fx er hun skimmel i huden også huden i ansigtet. Hun har også blommer- ved ikke om det har noget at sige.

    Hmm.. hvordan kan en hest så blive skimmel hvis mor og far er røde og bedsteforældre er skimmel ?

    Okay vidste så ikke at blå tone i øjnene er sabino og ikke creme.

    Dejlig en dansk side. Den vil jeg med glæde læse!!


  • #8   22. aug 2012 Jo moderen kan sagtens give både anlæg for rød og brun videre da det er to forskellige loci.
    Ja creme + brun er buckskin, men mange avlsforbund kalder det fejlagtigt for dun.

    Dun er en helt anen snak:
    http://shadyacres.dk/Genetik%20Dun.html

    At hun er lidt meleret i huden har intet med skimmel at gøre. Skimle heste har ikke meleret hud, de har bare en kontinuerlig iblanding af hvide hår blandt de farvede.
    Hun er ikke skimmel.

    Hvis mor og far er røde kan afkommet ikke blive skimmel.

    To creme gener (BEC) giver også blå øjne. Men det er der mange gener der kan gøre. Men det er tydeligt at se om hesten er BEC, da den da foruden to helt lyseblå øjne også har lyserød pigmentløs hud.

    Når der kun er lidt blår i det ene øje, så kan det ikke være pga, creme gen.

    Her er link til hele min side... den er som sagt under opbygning, men vil blive opdateret løbende når jeg får tid:

    http://shadyacres.dk/Farvegenetik.html


  • #9   23. aug 2012 Har været inde og læse lidt. Samt gemt siden dejlig der bliver taget initiativ til at lave en dansk side med farvegener.
    Kan godt høre jeg har meeeget at lære.. pyhh.
    Der er helt lyseblåt (isblå) i begge øjne samme sted. Men som du skriver kan de være andre gener, der må læses ...

    Tak for hjælpen !!


  • #10   23. aug 2012 Ja men det skal være hele øjet der er blåt.... og selv helt blå øjne kan også ses ved andre gener.
    Din hoppes hud er ikke lyserød, så hun kan ikke være BEC smiley

    Men ja det tager nogle år at sætte sig rigtig ind i det med farver.... det skal nok komme smiley


  • #11   24. aug 2012 Hoppens far: Brune heste kan ikke bære creme skjult. Hvis de havde creme, ville de være "forvandlet" til buckskin smiley
    Men sorte/sortbrune heste kan bære creme skjult, men så hedder deres farve smokey creme (altså hvis en sort/sortbrun bærer creme) smiley
    Så hvis hendes far har givet palominoer med brune hopper, så er han måske smokey black?
    Har du billeder af din hoppes far og mor? (:


  • #12   24. aug 2012 smokey creme er nu altså en sort hest med to creme geer... og det er bestemt ikke skjult... de er helt lyse med lyserød hud og blå øjne... ligesom cremello og perlino smiley

  • #13   24. aug 2012 Og føllet er palomino fordi moderen er buckskin og dermed har givet sit creme gen videre til føllet.

  • #14   24. aug 2012 <'3 Færøske heste <'3 Elisabet T : du kan google yealand vandal og amigo margarit (er herinde) hvis de kke kan bære skjult creme gen forstår jeg ikke hvordan en skimmel og brun kan få buckskin..

    Anna F : det kan jeg sagtens følge.


  • #15   24. aug 2012 En skimmel kan sagtens bære skjult creme gen... den er jo skimlet... så den er sikkert bare hvid, men var sikkert palomino da den blev født....

    Men som jeg forstod det var din hoppes forældre hhv., buckskin og brun ik?


  • #16   25. aug 2012 Ups, mente selvfølgelig smokey black Anna :b

    Ja, hoppen her kan selvfølgelig have arvet creme genet fra sin mor, men hvis jeg forstod det rigtigt, så havde faren avlet palomino flere gange med brune hopper? Brun+brun, kan jo ikke give palomino

    Ja, jeg fandt moren: http://www.hestegalleri.dk/galleri/174897-welsh_pony_sec_b_amigo_margerit
    Men jeg kan desværre ikke finde nogle billeder af faren smiley


  • #17   23. okt 2012 Jeg fandt et billede af Yealand Vandal: (link fjernet)

    (",)


  • #18   23. okt 2012 Jeg prøvede lige at søge lidt på Yealand Vandal, for at se, hvilke farver hans afkom var. De afkom, jeg fandt, var røde, brune og så nogle knabstruppere (efter knabstrupper mor) og så skimler (efter skimmel mor). Tusindfryd er den eneste palomino og hun har nok genet fra sin mor ;o)

    (",)


  • #19   26. okt 2012 Der er bl.a hende her og vist 3 andre. leder stadig efter den side jeg fandt alle hans registrerede afkom.
    http://www.hestegalleri.dk/galleri/199545-welsh_partbred_sec_f_amigo_utah_miss_goldie_solgt


  • #20   30. okt 2012 Helene P
    Amigo Utah, som du linker til, er efter en skimmel mor med palomino længere tilbage i familien. Amigo Utah's mor er formentligt født som palomino og senere skiftet farve til skimmel og dermed registreret som skimmel ;o)

    (",)


Kommentér på:
Palomino skimmel efter brun gen??

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce