{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.157 visninger | Oprettet:

Trækker hovedet op.. {{forumTopicSubject}}

Hejsa jeg har en unghest på tre år som lige er blevet tilredet i år. Jeg har en del problemer med at få trensen på ham. Han stikker hovedet i sky så snart man prøver at give ham det på. Det er bidet han ikke vil have i munden, men når man endelig har fået bidet i munden er der ingen problemer med det resterende. Har i nogle forslag til hvordan jeg skal gribe det an så han bliver bedre til det?? På forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Trækker hovedet op..
  • #2   26. aug 2012 Start med at uden hovedtøjet kæler hesten omkring dér hvor hovedtøjet skal sidde, specielt ørerne. Hvis hesten allerede der trækker hovedet op, ville det vær en god idé at arbejde mere med det. Så hesten er tryg over du rører den disse steder. Og ellers ja tag det stille og roligt, husk at det altid skal være en god oplevelse for hesten smiley

  • #3   26. aug 2012 Og så selvfølgelig sikre at bidet ikke fx slår mod tænderne når det skal i munden eller på anden måde genere

  • #4   26. aug 2012 Jeg har forsøgt med alle overnævnte ting smiley med det samme jeg begynder at ville føre trensen op til mulen stikker han hovedet helt op i luften. Idag forsøgte jeg med en af hans favorit godbidder foran bidet men det hjalp ikke spor smiley men jeg må vel blive ved i den retning og så håbe på det blir bedre med tiden. Skulle lige være sikker på jeg greb det ret an og ikke stod og forværede situationen.. Mange tak for jeres råd smiley

  • #5   26. aug 2012 Nu får jeg jo nok en del hesteejere på nakken ved at give det råd videre,jeg selv har brugt . Jeg lavede en opløsning af sukker,rugbrød og lidt vand,så dyppede jeg biddet i opløsningen og tilbød ham ,det gjorde jeg flere gange hver gang jeg ville ride.Satte hele hovedtøjet på og af igen, det hjalp min hest og mig . Har en veninde som fandt løsningen i et gummibid.

  • #6   26. aug 2012 Jeg har det samme problem med min ungfyr, han er en rigtig bisse lige for tiden.. Når han fjerner hans hoved griber jeg fat på næserggen med den hånd jeg også har trensen i, og fører biddet op til munden med den løse hånd, så plejer det at gå af sig selv smiley

  • #7   26. aug 2012 Hannah: hvad gør den?

    jeg ville forslå som nogle af de andre at få ham til at kunne lide biddet. Måske lad vær med at fokusere så meget på at få hele trensen på, men bare på at få biddet i munden. Det er dig der kender ham så du ved hvad han kan lide, om det så er godbidder nussen bag øret what ever. Bare han han begynder at forbinde biddet med noget rart, i stedet for nogle irriterende der skal være inde i munden smiley


  • #8   26. aug 2012 Start med at sikre dig han ikke har smerter, er hovedsky, biddet er skarpt eller andet. Lad ham snuse til det og vænne sig roligt til det. Stil dig eventuelt med ham som om du vil give ham det på, og stå sådan uden at give ham det på indtil han er rolig, så kan du rose ham og lade ham slippe for den gang, og så rid eventuelt med bidløst hvis det er muligt, eller prøv dig stille og roligt frem, hvis han ikke er så vild med det smiley

  • #9   27. aug 2012 Skift bid i en periode.. Find et gummibid, et der passer, et der er delt på en anden måde.. Eller rid med lidt løsere tøjlekontakt.. Der er noget ved den ikke bryder sig om og så nytter det ikke altid bare at gemme problemet med godbidder.. Det forsvinder ubehaget jo ikke af..

  • #10   27. aug 2012 Hannah: heste er ikke frække, de mangler den del af hjernen der gør dem istand til det

  • #11   27. aug 2012 Hannah: Bestemt heller ikke "ondt" ment, bare som oplysning.. Jeg lærte det samme som yngre og mange tror det stadig, enten fordi de afviser videnskab til fordel for "det har jeg lært og sådan ser det ud for mig" eller fordi de simpelthen aldrig har fået andet at vide..

  • #12   27. aug 2012 Hannah: Du kan jo let undersøge det, hvis ny viden interessere dig.. Jeg kan også sagtens ligge nogle link ind hvis det har interesse smiley
    Jo alle svare jo id fra deres viden.. Men hvis hvis du ser nogle skrive noget hvor du ved (altså 100% ved ikke bare mener noget andet) så retter du dem vel også ? Jeg ønsker da i hvert fald at folk skriver hvis jeg har misforstået noget eller lært noget forkert..


  • #13   28. aug 2012 Hannah: jamen det er jo altid godt gerne at ville lære smiley jeg prøver at finde nogle links på dansk (ved ikke om du kan læse engelsk) lige så snart jeg er ved min computer i stedet for telefonen..

  • #14   28. aug 2012 Altså jeg har lige haft en hest med det helt samme problem. Ved du om han har haft en dårlig oplevelse med sin mund? Min gamle unghest, El. Diego, gjorde det helt samme, bortset fra at han også bakkede alt hvad han kunne eller vendte rundt. Han havde nemlig(da han var plag eller der omkring) skæve hingstetænder. Så når han spiste eller fik bid i gjorde det jo ondt og det var ubehagligt. Så dem fik han jo fjernet. Men lige siden var han bange for at få bid i fordi han havde haft en dårlig oplevelse med det. Så jeg brugte mine tre måneder med ham til at træne hovedtøj, af og på, af og på. Og selvfølgelig at ride osv. men når vi ikke red lavede vi stort set kun horsemanship og trænede alle mulige ting som er vigtige i deres opvækst. Han havde lidt fået lov til at gøre som han ville, så det skulle jeg jo lave om på. Men til sidst var han næsten helt god til det med hovedtøj:-)
    Jeg brugte også guffer, gulerødder eller noget af hans foder. Håber at det kan hjælpe dig lidt. Men endelig ikke bliv sur på ham hvis han stadig vil gøre det selvom du syntes han er stoppet. Min den nye laver stadig fis og ballade selvom de sagde at han var stoppet:-)


  • #15   28. aug 2012 Teame hedegaard : han gør nøjagtig som din. Har ikke hørt noget om at han har haft dårlig oplevelse med det, men tidligere ejer nævnte han var lidt bøvet med bidet nogle gange men ikke det store problem. Men jeg må prøve at træne med ham hver dag at tage det af og på smiley

  • #16   30. aug 2012 Tak Nanna, du har helt klart ret i at der er jo en årsag til at han gør det og det er lige at finde ud af hvad det skyldes. Han rides med almindeligt bridon bid (tykt). Er der anden form for bid jeg evt bør forsøge med i stedet?? har kigget lidt på et todelt gummibid evt. Jeg vil prøve at gå trensen efter men mener bestemt ikke jeg spænder noget af det stramt overhovedet på ham. Sælger fortalte at han var lidt træls mht bidet, så hun havde også problemet inden jeg købte ham. Har kun haft ham 2 mdr ca. Han ønsker simpelthen ikke at få bidet i munden, og når han skal have trensen af kan han ikke finde ud af for godt at slippe bidet, så der tager han også hovedet op. Men jeg bare gerne vende det til noget positivt da han klart ikke synes om det smiley

  • #17   30. aug 2012 Når han tager hoved op når det skal af også kunne set godt lyde som om det har slået imod tænderne, mange heste kan ikke lide hvis bidet rammer tænderne.. Der kan et gummibid evt hjælpe

  • #18   30. aug 2012 Vil et todelt æblebid (gummi) kunne bruges evt?

  • #19   30. aug 2012 Æblebid plejer at være plastik, de er blødere end metal, men hårdere end gummi.. De kan sagtens bruges, men vær opmærksom på at nogle heste bider i dem så de kan få skarpe kanter

  • #20   30. aug 2012 Hvilket form for gummi bid vil i anbefale at jeg prøver? Sådan et lige et der ikke er delt??

  • #21   6. sep 2012 Hannah: Her er en artikel omkring forskellene og lighederne på vores og hestens hjerne.. den er på engelsk, kan ikke lige finde den på dansk på nettet
    http://www.aebc.com.au/articles/23/


  • #22   6. sep 2012 Så er der købt gummibid - det er han meget mere med på smiley tak for hjælpen alle sammen smiley

Kommentér på:
Trækker hovedet op..

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce