{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.518 visninger | Oprettet:

sadel {{forumTopicSubject}}

Hejsa her inde smiley

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvilke sadel I rider med på jeres dejlig ismuler.

Jeg har en karslund krafla, men jeg synes den er meget hård at side i, jeg har været vant til at ride i bates dressur sadler og dette er min første islænder sadel, og overvejer nok at se om der er en anden sadel der måske er lidt bedre at side i, eller man skal måske også bare vænnes sig til den, jeg er også i tvilv og hvor mange tommer der en og hvor bred den er, så hvis der nogen der kan hjælpe mig med dette, ville jeg blive rigtig glad smiley det eneste der står på sadlen er dens navn og dette nr 006-16, hvad jeg lige kan se smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  sadel
  • #3   20. okt 2012 Jeg har en AlliUnn exclusive, og jeg har været utrolig glad for den, men har valgt at sælge den, da jeg gerne vil have en bomløs i stedet ... det viser sig bare at være sværere at komme af med sadlen end tænket smiley

  • #4   20. okt 2012 Jeg har en Eques Sella, som klart kan anbefales!! Jeg elsker den bare, skal aldrig have en anden sadel igen!! smiley

    Jeg har haft min sella sadel i næsten 3 år og den passer bare på alle heste.
    Man sidder pisse godt, man sidder tæt på hestens ryg så man kan mærke dens bevægelser. samt man får ikke ondt bagi på lange ture.

    Den findes jo i almindelig Sella og Sella soft som er med ekstra fylde i sædet.


  • #5   20. okt 2012 Jeg har en Karlslund K2 til min hoppe, og den er jeg yderst tilfreds med smiley

    Planen for min unghest, er derimod at købe en bomløs når han engang skal tilrides, en Karlslund Kontakt eller Töltsaga Dyggur, så han kan udvikle muskler, uden at blive forstyrret af en bom han på et eller andet tidspunkt kommer til at vokse fra. Når han er ved at have udviklet tilpas muskelfylde, vil jeg have Jim fra PH ud og måle ham, så vi kan få lavet en sadel der er syet til hans ryg og min røv smiley Sådan en PH koster jo ca. det samme som en Sella, så jeg synes det er et KUP for en specialsyet sadel.


  • #7   20. okt 2012 Jeg har en topreiter jr speciel
    Og den er jeg super glad for smiley


  • #8   20. okt 2012 Hæhæ..
    Åh ha. Ja så er det jo lige, om man har råd til en Draupnir SP. Hooold da kæææft det er mange penge for en sadel. Den ser lækker ud, men så mange penge vil jeg ikke give (har jeg SLET ikke råd til). Meeen.. Hvis nogen vil forære mig den, så siger I bare til. smiley

    Jeg har en Santa Cruz Hekla til min brede og korte hoppe og det fungerer rigtig fint. smiley Den ligger godt på hende, og giver plads til bevægelser. Jeg sidder også godt i den.


  • #9   20. okt 2012 Jeg rider i en OS dressur sadel. Lavet af sadelmageren hubertus.

  • #11   20. okt 2012 Jeg har også redet i draupnir og kunne overhovedet ikke finde mig til rette i den, følte at jeg sad alt for låst fast i sædet.

    Men det er jo smag og behag, og vi er alle forskellige og har hver sin mening.
    Jeg synes at du skal få en sadelmager ud som finder nogle sadler der passer din hest og finder en som du har det godt med. Lån evt nogle stykke og mærk forskellen.


  • #12   20. okt 2012 Signe: Jeg er selv på SU lige nu og har selv to heste + bil og lejlighed. Det kan aldrig komme til at hænge sammen. smiley Men havde jeg pengene kunne det godt være, at jeg ville investere i en dyrere sadel.


  • #14   20. okt 2012 Jeg vil også anbefale Draupnir. Jeg rider selv med den, og det er en vildt god sadel smiley

  • #15   20. okt 2012 Nicole det var den nye model, jeg følte mig låst i.
    Desuden har Walter Feldmann sagt at Draupnir ikke ligger så godt på min hest da han er 5 gænger og den er ikke god for passe.

    Caroline Holvad hvordan kan du sammenligne en sella med draupnir? siden du snakker om kopi. synes da det er to vidt forskellige sadler både udseendemæssigt og ridemæssigt.


  • #16   20. okt 2012 Hvad mener du med at den ikke er god for 5-gænger? smiley

  • #17   20. okt 2012 Den er ikke god for hans pas. smiley

  • #18   20. okt 2012 Okay smiley

  • #19   20. okt 2012 Ja det synes jeg nu heller ikke de kan, derfor kunne jeg godt tænke mig at vid det :).

    Nicole det ved jeg godt, men vælger nu at lytte til Walter Feldmann i denne sag :).
    Mener jo heller ikke alle pas heste eller 5 gængere, men mener min passer den bare ikke til..


  • #20   20. okt 2012 Jeg rider i en Karlslund S sadle, super lækker sadle.
    Som giver mig en rigtig god støtte.
    Kan varmt anbefalde den smiley


  • #22   20. okt 2012 Vil endnu engang anbefale PH sadlen. God kvalitet til en rimelig pris. Den bliver tilpasset din hest, så den ligger som den skal (selv hvis du køber en demo) du kan designe den som du gerne vil og så ja er det bare en pisse lækker sadel. Rigtig mange af de pro ryttere er begyndt at skifte til denne sadel smiley
    http://jimssadelmageri.com/toppraestationer-til-dm/
    Jeg har selv tre og skal aldrig ha andet!
    du kan se dem her www.jimssadelmageri.com


  • #24   20. okt 2012 Jeg har en Topreiter JR Special, hvliket jeg er yderst tilfreds med! Har før redet med hilbar royal jc delight. føøøøj en forfærdelig sadel smiley man sidder enormt låst i den, de gigantiske knæpuder blokerer mig i letridningen, og hvis man skal springe, ja.. Så hellere uden sadel smiley

    Min topreiter er jeg tilgengæld enormt glad for, jeg føler der er den støtte jeg skal bruge, uden at den blokere noget, eller man føler sig låst.
    Men det med at springe i en sadel er jo ikke i alle tilfælde nødvendigt.. Jeg vil bare gerne prøve mig med alrid næste år sååå, det er en nødvendighed for mig smiley

    Min sadel er 17" sæde, 32" bom som svarer til en medium bom smiley
    Jeg tror de sidste tal i det du skriver, står for 16" sæde smiley


  • #25   20. okt 2012 jeg rider pt, bomløst i en barefoot cheyenne men har lige bestilt en london, elsker den frihed hesten får ved det

  • #26   20. okt 2012 Tak for alle jeres svar smiley jeg har kigget lidt på eques sella, som et mulig valg og jeg vil helt sikkert have sadel mager ud når det er smiley
    Men jeg har lige et spørgsmål i nu, jeg ser rigtig mange med geleunderlag under sadlen eller anden for afkastningen af sadle/rytter, er det en gamle vane fra fortiden hvor man ikke tilpasset sadlen til hesten, da man den gang brugte samme sadle til alle sine heste ?


  • #28   20. okt 2012 Jeg bruger også geleunderlag for hestens skyld det er stødabsorberendes og skåner hestens ryg.

  • #29   20. okt 2012 Jeg rider i en hrimnir pro, og den er vildt lækker, jeg vil aldrig fortryde at jeg valgte den, hold da op det er en lækker saddel. Ellers syntes jeg også at draupnir sadlerne er lækre, syntes dog at der er lige nok støtte i mange af dem til mig smiley

  • #31   20. okt 2012 det er nok bare mig, men jeg har fået at vide af flere, at man skal ikke putte noget andet under sadlen end sadelunderlag, til at skåne sadlen for sved, hvis sadlen er tilpasset hesten og man kun ligger gele og andet stød afdæmpende under sadlen, hvis sadlen ikke passer hesten, for at forhinder tryk sår, der er ikke noget åndbart ved nogen som helst geleunderlag og det kan da heller ikke opsuge sveden, så jeg tænker hvor sundt er det kun at have det under sadlen?
    jeg kan godt se at det er aflastene for ryggen, ved unge heste og heste der starte op igen , ved at de måske har tabt en masse muskler, men ellers er det en by i rusland for mig at man bruger det, jeg har snakket med andre og den eneste begrundelse de har er det gør andre islænder rytter, så derfor gør jeg også, synes bare ikke den holder i byretten smiley


  • #33   21. okt 2012 Jeg bruger bare det der tynde "sommerfugle-underlag" som de kalder det .
    Havde et lidt tykkere gele underlag, men synes det bliver for tykt når sadlen er tilpasset til at ligget perfekt på mine hestes ryg. Det tynde underlag bruger jeg bare for at sadlen ikke skrider - når de f.eks er for fede hæhæ


  • #34   21. okt 2012 Jeg har både et sadelformet som er lidt tykt og så har jeg et tynd firkantet.

    Bruger det tykke på den nye da han har en fremtræden rygsøjle og mangler muskler.

    Brugte det tynde på min gamle hest for sadel ikke skulle flytte sig for meget da han havde en god stor mave :).

    Men hvis du ikke ser nogen grund til at bruge det så er det jo heller ikke forkert, bare fordi andre gør det. Der er måske også gået lidt sport i den. Men nogle har også dem med løft i som jo hjælper til at holde sadlen på plads.


  • #35   21. okt 2012 Jeg fik af vide af hubertus, at mit gele underlag skulle ud for det beskyttede slet ikke sadlen. Et almindeligt stof underlag er det bedste, og det kan forlænge sadlens levetid i op til 5 år.

  • #36   21. okt 2012 Jeg rider selv med gelpad ((link fjernet) på den sadel, jeg låner i øjeblikket, men jeg gør det udelukkende, fordi den sadel, hun har, er blevet omstoppet, så den passer en MEGET svajrygget hest, og har jeg ikke det under, svæver den 3-4 centimeter over hestens ryg ... og jeg har bare almindelig underlag under, da padden kun dækker det bageste stykke af sadlen.

  • #37   21. okt 2012 Jeg bruger også mit gele underlag, og min saddel er også tilpasset min hest af en sadelmager. Men jeg vil klart tage det til mig som Sabine siger 5 år det er godt nok meget især når man jo giver så mange penge for en saddel, men jeg syntes altså også at underlag de glider frem hvad gør man så ?;-)

  • #38   21. okt 2012 Man spænder dem fast, haha...

  • #39   21. okt 2012 Jaguar islændersadel, en oldgammel PH og TopReiter JR Spezial.

    Jaguaren er lidt hård, men er dejligt flad, og meget rummelig, trods sin korte længde, hvor PH'en er meget dressur-agtig (modellen er lidt sjov), så man sidder temmeligt godt fast og blødt. PH'en synes jeg er bedre til når hesten skal koncentrere sig på kortere stræk - baneridning o.l., fordi jeg sidder dybere, men min ryg holder bedre til jaguaren på længere ture.

    TopReiteren er min mors. Den er meget behagelig at sidde i, men jeg ved ikke hvordan den er at arbejde med. Den passer ikke min hoppe, så den var super irriterende dengang jeg brugte den til hende - men det er jo ikke rigtigt sadlens skyld.


    Mht underlag, så bruger jeg equest propad, almindelige underlag eller gel - hvad jeg nu er i humør til den dag. Mit primære middel mod glidende sadler er anatomiske og banangjorde. Det fungerer fint herhjemme.


  • #41   21. okt 2012 jeg har ogsp kigget meget på sella, men det er jo ikke sikkert at den kan ligge på min ....., men den sadle jeg ligger også super på min hoppe det er bare min popo der bliver lidt øm ved længere ture :(, men der står heste klipper før anden sadel ....

  • #42   21. okt 2012 Jeg rider i en Equest Kosmo, den er super behagelig at ride i, med gele i sidde-stykket, og da den er med enkelt klap, har man rigtig god kontakt til hesten:-)Da jeg brækkede min ryg i 2007, får jeg let ondt, så har yderligere en gele "sæde" som gør at jeg sidder som i en sofa:-D Som underlag bruger jeg Equest pad, men anti-skrid på undersiden, og neopren på oversiden - da jeg købte min hest i sommers havde han ikke særlig mange muskler, så ville være sikker på at han ikke blev øm i ryggen. Idag er hans ryg tiptop, men bruger alligevel underlaget, just in case!

  • #43   21. okt 2012 Jeg har næsten lige købt en New Alfur, og den er vildt dejlig at ride i! Ligger helt perfekt på hesten, og er ikke hård at sidde i. Dog har jeg været vant til at ride i sadler med meget lidt/næsten ingen støtte, så derfor skal jeg lige vænne mig til knæpuderne især. Men ellers super dejlig sadel!
    Og slet ikke dyr! smiley


  • #45   21. okt 2012 Caroline det vil jeg da lige høre Rasmus om smiley kender ham meget godt privat og hjælper i stalden.

    Har aldrig hørt om det og kender mange der har valgt sella frem for draupnir.
    Kan slet ikke se det er en kopi, men vol da spørge ham smiley


  • #47   21. okt 2012 Ja det har man :). Det ville da også være kedeligt hvis vi alle havde de samme meninger :).

  • #48   21. okt 2012 Grunden til at jeg rider med et gele underlag er fordi, at jeg synes at man har en bedre føling med hesten, end når man har et stof underlag som, er tykt og fylder hele sadlen. Det kan godt være det ikke er sundt for sadlen, at ride med gele underlag Men jeg vil heller have så lidt underlag som muligt, så jeg kommer tættere på hesten. Og mine sadler har det fint smiley

    Tro mig, har redet med stof underlag, det super godt for sadlen, men jeg føler det svære at ride hesten med sædet. Men det kan godt være det bare er mig, det bare min mening og hvad jeg har det bedst med smiley


  • #51   21. okt 2012 Jeg bruger wintec's hvide "skumgummi eller et eller andet underligt slags stof" underlag, men synes det er alt for tykt, når Kjarni har en Sadel der sidder som syet på.. Men når jeg bruger mit stof underlag (det er lidt gummi på indersiden, og noget specielt stof på ydersiden, som skulle forhindre sadlen i at glide) glider sadlen, så det er desværre også udelukket. Pt har jeg kun et geleunderlag med skulderforhøjninger, og det duer heller ikke til ham, så jeg er næsten nødsaget til at bruge penge på et tyndt gele underlag smiley


    Men til alle jer kloge hoveder.. Jeg har et alm stof underlag, ville man godt kunne bruge et tyndt gele underlagt under eller over det? For at forhindre sadlen i at glide.. Tænker under nok er bedst, men har no idea.. Ved heller ikke om det bliver for meget med to underlag? Om ikke andet må jeg nøjes med kun gele smiley


  • #52   21. okt 2012 Jeg fik et gele underlag med min Ismule men når vi det under glider sadlen og ligger heller ikke særlig godt på hende, men efter jeg bare har et alm. Underlag glider sadlen ikke og hun går meget bedre smiley
    Men hvis du vil have 2 underlag under og der er plads til det vil jeg vælge at have Helen imellem sadlen og underlaget


  • #53   21. okt 2012 Jeg har i tankerne at købe en Levis, men jeg har ingen sadel da jeg lige ser solgt den smiley

  • #54   22. okt 2012 Jeg har storset altid redet i draupnir og synes virkelig det er en helt fantastisk saddel, og har altid lagt rigtig godt på mine heste, men sælger desværre min nu da den ikke passer min konkurrencehest så godt mere det er den gamle model Draupnir SP m. fast bom 17,5" m bom og med korte knæpuder så hvis det var noget kan du jo lige skrive er helt ked at jeg bliver nødt til at sælge den, man sidder virkelig godt i den + at den er lavet af rigtig kvalitets læder smiley

  • #55   22. okt 2012 hvilken en saddel skal du så heve camilla smiley

  • #56   22. okt 2012 Den nye fra topreiter tror jeg eller også den nye draupnir eller måske den Ditte har smiley smiley


  • #57   22. okt 2012 Jeg bruger også Eques Sella.
    Jeg er super glad for den. Valgte den frem for draupnir, synes man sidder meget bedre i sella'en. Den kan klart anbefales smiley


  • #58   23. okt 2012 Caroline

    Du kan godt bruge gel sammen med et tyndt stofunderlag. Det sker der ikke noget ved - men jeg kan til gengæld anbefale equest propad, eller lignende, hvor der er indbygget skumflader og antiskrid i bunden.


Kommentér på:
sadel

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce