{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.754 visninger | Oprettet:

Islænder farve avl. {{forumTopicSubject}}

Jeg har en rigtig god unghoppe, som jeg tænker på at trække føl på. Hendes afstamning og bevægelser er top iorden, så jeg tænker at der måske er mulighed for at avle en kommende avlshingst.
Min spekulation er så at det kunne være fedt at lave en i en lidt sjældnere farve, hvilket der også skulle være god mulighed for med Hilling, som er ulsblak og derfor bære både blak og cremegen.

Spørgsmålet er så hvilken farve hingst vil kunne give de mest interessante farver på et eventuelt afkom? Og det skal altså være farver der er muligt indenfor islænderavlen.
Kom med jeres bud!

Hun ser sådan her ud: (link fjernet)

Billeder af stort set hele hendes afstamning kan ses her: http://www.hestegalleri.dk/fotoalbum/diverse_hest/296944-hillings_afstamning


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Islænder farve avl.
  • #1   8. nov 2012 Følger lige med smiley men super flot hest smiley

  • #2   8. nov 2012 http://www.animalgenetics.us/CCalculator1.asp?Error=1

    Denne side kan du regne forskellige farver ud på smiley

    Og mulige farver til islænder:

    De er sat i alfabetisk orden, og efter hvor 'sjælden' farven er ;))

    Colors
    1% Apricot Dun
    0.5% Apricot Dun Sabino
    0.2% Apricot Dun Tobiano
    2% Bay
    0.5% Bay Sabino
    0.7% Bay Tobiano
    0.7% Black
    0.7% Black Bay
    0.3% Black Bay Sabino
    0.5% Black Bay Tobiano
    0.3% Black Sabino
    0.7% Black Tobiano
    1% Blue Roan
    0.6% Blue Roan Sabino
    0.6% Blue Roan Tobiano
    2% Brown
    0.3% Brown Sabino
    0.6% Brown Tobiano
    1% Buckskin
    0.5% Buckskin Sabino
    0.4% Buckskin Tobiano
    2.5% Chestnut
    1% Chestnut Sabino
    1% Chestnut Tobiano
    2% Chocolate Chestnut
    1% Chocolate Chestnut Sabino
    1% Chocolate Chestnut Tobiano
    0.2% Cremello
    1% Dapple Grey
    0.5% Dapple Grey Tobiano
    1.2% Dapple Rose Grey
    0.5% Dapple Rose Grey Tobiano
    0.7% Dark Bay
    0.4% Dark Bay Sabino
    0.5% Dark Bay Tobiano
    1% Dun
    1% Dun Roan
    0.7% Dun Roan Sabino
    0.5% Dun Roan Tobiano
    0.2% Dun Sabino
    0.5% Dun Tobiano
    0.8% Dunskin
    0.4% Dunskin Sabino
    0.2% Dunskin Tobiano
    2.5% Flaxen Chestnut
    1% Flaxen Chestnut Sabino
    1.5% Flaxen Chestnut Tobiano
    0.8% Golden Roan
    0.5% Golden Roan Sabino
    0.2% Golden Roan Tobiano
    1.2% Grey
    0.5% Grullo
    0.5% Grullo Sabino
    0.5% Grullo Tobiano
    1% Isabella
    0.6% Isabella Sabino
    0.3% Isabella Tobiano
    2% Liver Chestnut
    1% Liver Chestnut Sabino
    1% Liver Chestnut Tobiano
    1% Mahogany Bay
    0.4% Mahogany Bay Sabino
    0.5% Mahogany Bay Tobiano
    0.2% Mosaic Chestnut
    0.8% Olive Dun
    0.2% Olive Dun Sabino
    0.2% Olive Dun Tobiano
    1% Palomino
    0.6% Palomino Sabino
    0.3% Palomino Tobiano
    0.5% Pearl
    0.6% Pearl Sabino
    0.2% Pearl Tobiano
    0.2% Perlino
    0.7% Red Chestnut
    0.7% Red Chestnut Sabino
    0.8% Red Chestnut Tobiano
    1.5% Red Dun
    0.5% Red Dun Sabino
    0.5% Red Dun Tobiano
    1% Red Roan
    0.7% Red Roan Sabino
    0.6% Red Roan Tobiano
    2.5% Sandy Bay
    0.5% Sandy Bay Sabino
    0.7% Sandy Bay Tobiano
    0.7% Seal Brown
    0.3% Seal Brown Sabino
    0.2% Seal Brown Tobiano
    0.2% Silver Dapple Bay
    0.2% Silver Dapple Bay Sabino
    0.2% Silver Dapple Bay Tobiano
    0.5% Silver Dapple Black
    0.2% Silver Dapple Black Sabino
    0.2% Silver Dapple Black Tobiano
    0.2% Silver Dapple Buckskin
    0.2% Silver Dapple Buckskin Sabino
    0.2% Silver Dapple Grullo
    0.2% Silver Dapple Grullo Sabino
    0.2% Silver Dapple Grullo Tobiano
    0.2% Smoky Black
    0.2% Smoky Black Sabino
    0.2% Smoky Black Tobiano
    0.2% Smoky Cream
    1% Sooty Buckskin
    0.5% Sooty Buckskin Sabino
    0.4% Sooty Buckskin Tobiano
    0.8% Sooty Palomino
    0.4% Sooty Palomino Sabino
    0.3% Sooty Palomino Tobiano
    0.2% Splash White Apricot Dun
    0.2% Splash White Bay
    0.2% Splash White Black
    0.2% Splash White Blue Roan
    0.2% Splash White Brown
    0.2% Splash White Buckskin
    0.2% Splash White Chestnut
    0.2% Splash White Chocolate Chestnut
    0.2% Splash White Dapple Grey
    0.2% Splash White Dapple Rose Grey
    0.2% Splash White Dark Bay
    0.2% Splash White Dun
    0.2% Splash White Dun Roan
    0.2% Splash White Dunskin
    0.2% Splash White Golden Roan
    0.2% Splash White Grullo
    0.2% Splash White Isabella
    0.2% Splash White Liver Chestnut
    0.2% Splash White Mahogany Bay
    0.2% Splash White Olive Dun
    0.2% Splash White Palomino
    0.2% Splash White Pearl
    0.2% Splash White Red Chestnut
    0.2% Splash White Red Dun
    0.2% Splash White Red Roan
    0.2% Splash White Sandy Bay
    0.2% Splash White Seal Brown
    0.2% Splash White Silver Dapple Bay
    0.2% Splash White Silver Dapple Black
    0.2% Splash White Silver Dapple Buckskin
    0.2% Splash White Silver Dapple Grullo
    0.2% Splash White Smoky Black
    0.2% Splash White Smoky Cream
    0.2% Splash White Sooty Buckskin
    0.2% Splash White Sooty Palomino
    0.2% Splash White Steel Grey
    0.2% Splash White Strawberry Roan
    0.2% Splash White Wheat Sorrel
    2% Steel Grey
    0.5% Steel Grey Sabino
    0.5% Steel Grey Tobiano
    1.2% Strawberry Roan
    0.7% Strawberry Roan Sabino
    0.6% Strawberry Roan Tobiano
    2.5% Wheat Sorrel
    1% Wheat Sorrel Sabino
    1% Wheat Sorrel Tobiano
    1% White Grey
    2.5% Wild Bay
    0.5% Wild Bay Sabino
    0.7% Wild Bay Tobiano

    Kan ikke lige hjælpe med hvilken farve hingsten skal være, men mon ikke andre kan ;)?


  • #3   8. nov 2012 Ahr, jamen så skal jeg lige bruge en oversættelse på de Engelske farvebetegnelser og hvilke gener der ligger til grund for dem, hvis jeg skal kunne bruge det til noget..

  • #4   8. nov 2012 Jeg ville nok vælge en hingst der var broget (tobiano og/eller splash) og/eller vindótt (o: og helst en hingst der var homozygot, hvis muligt (o;

    Så er der også roan, men synes at de overnævnte ville være en smukkere kombi (: Men det er nok smag og behag (o:


  • #5   8. nov 2012 Du har også mulighed for at avle en BEC, hvis du synes om dem (o;

    Det kan du gøre ved at bruge en hingst som er: cremello, perlino, smokey creme = 50% BEC

    eller: palomino, buckskin, smokey black = 25% BEC (men her vil du også kunne risikere at få "normale farver" som rød, brun, sort)


  • #6   8. nov 2012 Der er ingen kårede cremello, perlino eller smokey creme hingste indenfor islænder avlen lige pt. Men det kunne være ret fedt at lave en måske. Der er vel stort set altid chance for en almindelig farvet, med mindre man bruger en homozygot hingst.

    Jeg har faktisk kun set en hest der var vindot og blak på samme tid. Jeg er i tvivl om man vil kunne se det hvis den er creme og vindot på samme tid.


  • #7   8. nov 2012 Jeg ville smide en brun hingst på, og håbe på ulsblak igen. Du kan også få brunblak, eller moldott ud af det (eller brun). Jeg har ikke kigget aner, og det vil også afhænge af hingsten, men der kan muligvis også være chance for sortblak, smokey black ,rødblak og palomino (og sort og rød) ved sådan en kombi.

  • #8   8. nov 2012 Denne her skulle være creme vindott.
    http://joras.dk/MySql/Forum/uploads/816/silkisiv_2.6.05_hos_Mette_o_Bj_Small.JPG


  • #9   8. nov 2012 Altså jeg kender ikke umiddelbart nogle specielt gode hingste som er vindot eller roan, så alle farver er selvfølgelig med i mine overvejelser. Undtagen rød. Jeg gider ikke bruge en rød hingst.

  • #10   8. nov 2012 Overo findes ikke indenfor Islænderne.

    Ellers ville jeg også foreslå noget broget (tobiano) eller noget splash for at få de fede aftegn. Og eller vindott kunne være en mulighed.

    Hvis du vil avle BEC kan du også bruge en heterozygot hingst, altså palomino, moldott ect. Så er chancen bare kun 25%


  • #11   8. nov 2012 Blöndal giver creme og vindott hvis det er. Han er også kendt for et godt sind, og en misundelsesværdig man. Så ved jeg ikke om du synes om hans kåringsresultater?

    http://www.islandskhest.dk/bed%E6kning.html


  • #12   8. nov 2012 Jeg kender godt Blöndal og han er slet ikke god nok. Han avler jo mest skovturs og børneheste. Jeg er ude på at avle noget der kan være med på toppen.
    Ikke at jeg har noget imod dem der avler skovtursheste, dem er der jo ligeså meget brug for, men det er ikke lige det mest oplagte med min hoppe.


  • #13   8. nov 2012 Nej nej. Det er skam helt fair. smiley

  • #14   8. nov 2012 Er ikke så meget inde i islændere men har boet ved siden af Lotte og Peter som har denne hingst
    http://www.toelt-hest.dk/index.php?p=show_p&sp_id=75&mp_id=2


  • #15   8. nov 2012 Jeg ville kigge på Hósías fra Engholm.
    Super flot bygningsbedømmelse som 4 års, han er halvbror til Halfadan & Hektor fra engholm, han er Móldott.
    Hvis det skal være sjove farver i super god kvalitet.

    Desværre ender man til tider ud i med farveavl at kvaliteten bliver ret svingene, og det ser man hos især de få kårede vindothingste der er..

    Ljósfari frá Vorsabæer også en mulighed, moldott efter Garri smiley


  • #16   8. nov 2012 Så kunne man lige så godt bruge Halfdan eller Hektor (jeg er selv meget lun på Halfdan) - der er lige så stor chance for moldottafkom efter en brun hingst som efter en moldott, når hoppen selv har cremegen. Den ligger på 50%

    Den eneste forskel er at de øvrige 50% bliver opdelt på ikke-creme og BEC.


  • #17   8. nov 2012 Nu kan jeg ikke lige så mange i hovedet, men der er f.eks Hamur fra blesastödum som jo er globrun farveveksler, dvs han bærer på cream, så har du jo muligheden for BEC oveni en evt farveveksler.
    hvis du vil have lidt mere aftegn, så er jeg stor fortaler for Ísak fra kirkjubæ eller Glotti fra sveinatungu, hvis vi snakker hingste der skal have kvalitet til at lave avlsdyr smiley
    ellers ja ville jeg måske overveje noget vindott eller evt bare en broget.
    det er sådan lige det jeg kan huske i hovedet..

    Cecilie P: flere af de farver du lister op findes slet ikke indenfor islænder, Champagne og overo gør ikke, og ingen er testet positive for sabino mig bekendt smiley


  • #19   8. nov 2012 Blue Eyed Cream.... det er en fælles betegnelse for de farver der opstår når en hest er homozygot for creme genet.

  • #20   8. nov 2012 Kristina: Det er da sært, for det er ellers en MEGET pålidelig side jeg har fundet dem på, så at de ikke findes er da sært. Og nu er jeg jo nok blind, men hvor er overo i den liste :)?

  • #21   9. nov 2012 Cecilie P: nå det må du undskylde så, synes også den stod der, den er lidt svær at overskue smiley

  • #22   9. nov 2012 Jaa, den er jo ret lang x3 Men grunden til at du ikke har hørt om en af de farver, kunne måske være, at de ikke er ret udbredt? Aner det ikke :)?

    Har fundet dette om farven Champagne ved islændere:
    Champagne may be the same color as globrunn in Icelandic horses and lilac dun in other ponies.

    Men det kan da godt passe med sabino, jeg ved det ikke lige umiddelbart smiley

    Og har fundet dette om overo: http://www.icelandichorse.is/overo.html - kan det passe, at ved islændere er overo kendt som splashed white?


  • #23   9. nov 2012 Jeg ved godt at farveavl godt kan ende ud i noget skidt, og jeg har bestemt heller ikke tænkt mig at vælge UDELUKKENDE på farven. Der er bare så mange hingste at vælge imellem på markedet lige nu, så jeg vil mene at der skulle være god mulighed for at finde en der passer min hoppe som også er lidt spændende at kigge på.

    Jeg kan fortælle jer hvilke hingste jeg indtil videre har på min liste.
    Almar frá Ketilsstöðum
    http://www.facebook.com/pages/Almar-fr%C3%A1-Ketilsst%C3%B6%C3%B0um/175164555862788
    Sigursteinn frá Austvaðsholti 1
    http://www.facebook.com/SigursteinnFraAustvadsholti
    Fagur fra Limfjorden
    http://www.hestegalleri.dk/galleri/179181-islaender_fagur_fra_limfjorden
    Hrimnir fra tyrevoldsdal
    http://www.toelt-hest.dk/index.php?p=show_p&sp_id=1&mp_id=2

    Jeg ønsker selvfølgelig ikke at forringe avlen, men at lave en god hest som OGSÅ har en spænende farve.


  • #24   9. nov 2012 Uhh... er helt vild med Hrimnir fra Tyrevoldsdal smiley

  • #25   9. nov 2012 Forresten, mange tak for jeres forslag! Der blev lige tilføjet et par stykker mere til listen, som jeg skal tjekke ud smiley

  • #26   9. nov 2012 Cecilie Globrun er det samme som gyldensort eller smokey black altså sort med creme gen smiley

    Splashed White er homozygot splash gen det er ikke det samme som overo der er letalt i homozygot form..


  • #28   9. nov 2012 Men som der står, er det "islænder verdenens" Champagne smiley Men ja.

    Mente heller ikke, at overo er det samme som splash, men blev godtnok forvirret, da der i parentes stod overo bag splash smiley


  • #29   9. nov 2012 nå jo men altså champagne og creme er jo to forskellige gener smiley

  • #30   9. nov 2012 Vi har ikke champagne genet, måske nogle farvekombinationer godt kan ligne lidt, men er det ikke rigtig.
    Jeg har selv haft en gyldensort, hun så noget speciel ud i farven, men det var bare helt almindelig cremegen på sort baggrund.


  • #31   9. nov 2012 Champagne og creme er ikke det samme, nej, og man kan ikke sige at cremegenet er "isænderens champagne", for det gælder for alle racer at de er forskellige. Ellers ville du hellere ikke se både buckskin, palomino og sooty palomino og champagne på listen.

  • #32   9. nov 2012 Nu er jeg selv til rødblak, men syntes ulsblak er super flot. Findes der ulsblak hingste? ellers kunne det da være en mulighed.

  • #33   12. nov 2012 Altså Hilling er jo selv ulsblak, så det tilfører jo ikke rigtig så meget nyt i forhold til at vælge en der kun har endten blak eller creme gen.

    Austri frá Austurkoti skulle være ulsblak, men jeg er ikke sikker på om det er testet.


  • #34   12. nov 2012 Ja måske, men hvis der ikke er særlig mange ulsblak så er det vel også en flot farve. Er kommende føl en beholder?

  • #35   12. nov 2012 Og med en ulsblak hingst får du jo samtidig muligheden for BEC smiley

  • #36   12. nov 2012 Hihi, men hvem vil dog have BEC hvis man kan nøjes med ulsblak? smiley

    Ej, det er bare mig der er vild med de blak, men ikke lige BEC..


  • #37   12. nov 2012 Eeeelsker BEC.... glæder mig til at avle en perlino en dag smiley

    Men ja dun osv. er skam også rigtig fint.. men nu har jeg både en bay dun og en buskskin.... så håber på en perlino en dag smiley


  • #38   12. nov 2012 Anna - Ja, det er det gode ved smag og behag, der er en farve til os alle..


  • #39   13. nov 2012 Elisa, jo men jeg kender kun den ene hingst i farven, og den er ikke god nok hvis der skal være sandsynlighed for at avle en kommende avlshingst. Har hørt om flere tilfælde hvor han avler heste med besværligt eller direkte dårligt sind.
    Vi har selv haft en efter ham der var meget besværlig at tilride.

    Jeg ved ikke om det bliver en beholder eller ej, det kommer jo an på om det bliver noget jeg kan bruge smiley
    Jeg synes det kunne være rigtig fedt hvis jeg kunne avle en BEC avlshingst på hende, da det er noget vi mangler i islænderavlen. Det er selvfølgelig ikke alle der er til det, men de fleste er vilde med de farver det giver når man sætter en kedelig farvet hoppe til.


  • #40   13. nov 2012 Enig, som hingst er det praktisk at have, netop fordi folk så med f.eks. en rød hoppe kan lave palomino afkom med garanti smiley
    (Derfor jeg er glad for min europé hankat er homozygot for Agouti, så der kun kommer tabby afkom efter ham, det giver mig næsten frit spil ifht hunkatte versus mine farve ønsker)

    Men hvordan er islænder avlen med fryse-sæd? Jeg er slet ikke inde i islænder avl, men det er vel at gennemgå showresultater og diverse special-klubbers hjemmesider for at kigge efter om der er en hingst man har overset, eller? smiley Evt. spørge hos avlerne/special-klubberne for om der er nogen man har overset? smiley


  • #41   13. nov 2012 frysesæd er ikke så normalt, i hvert fald ikke i DK, der er enkelte hingste hvor der bruges inseminering men det er ikke så udbredt endnu..

  • #42   14. nov 2012 Frysesæd bruges kun ved de aller bedste hingste. Det er ikke så normalt at man bruger det.
    Vi har noget der hedder worldfengur som er en database på nette,t der indeholder alle informationer om alle islændere. Afstamning så langt tilbage som det er kortlagt. Konkurrence og kårings resultater. Hvor mange afkom en hest har fået og meget meget mere. Så her tjekker man selvfølgelig de hingste man har kig på.
    Hvis man ikke har nogen ideer om hvilken hingst man vil vælge, så udgives der hvert år nogle bøger med info om landets avlshingste. Ellers har vi hjemmesiden Joras, hvor der vidst også skulle være en liste over avlshingste også.

    Jeg ved ikke hvad du helt præcist mener med special klubber. Vi har DI, Dansk islandshesteforening, svarer lidt til DRF. Og så har vi lokal klubberne der afholder stævner og kurser. Lidt ligsom ponyklubberne, som dog oftes hænger sammen med en rideskole.


  • #43   14. nov 2012 Lady - Jeg mener de foreninger/klubber der er for islænderen specifikt. smiley Det var bare lige et udtryk der sprang med fra katte-verdenen smiley (Der har vi stambogsførende organisation, og så specialklubber for racens interesse, der ikke er stambogsførende)

    Men OK, så er der vist et godt overblik for jer via worldfengur og de andre ting du beskriver. Det jeg mente var at der måske var en spændende hingst i udlandet, som du havde overset hvis du f.eks. kun havde kigget på danske sider smiley


  • #44   14. nov 2012 Ja, men det er ikke relevant for mig. Det er for besværligt at transportere hesten til udlandet, og frostsæd bruger man kun ved de aller "største" af hingestene. Og dem har jeg godt nok ikke helt råd til.
    Vi har nu også rigeligt af gode hingste her i Landet.


  • #45   14. nov 2012 Lady B - Nu ved jeg ikke hvor man bor i verden, men f.eks. bor man på sjælland er det måske nemmere til en vis del af Sverige end til jylland, og bor man i jylland, så er det nemmere lige at krydser over til Tyskland. Det var bare sådan noget jeg havde i tankerne smiley

  • #46   14. nov 2012 Jeg bor i midtjylland, så det er bestemt nemmest for mig at tage en der står i Dk smiley
    Jeg tror nu forresten Danmark har langt flere gode hingste end både Tyskland og Sverige. Det går ret så godt for den danske avl lige pt.


  • #47   14. nov 2012 Lady B - Okay, hvad ved jeg om islænder avl, hehe...
    Men håber du får fundet en lækker hingst til hende. Bliver spændende hvad du vælger, synes jeg smiley


  • #48   14. nov 2012 Det gør det i hvert fald smiley Hun skal nu mest være ridehest, men et par føl skal vi da også have.

Kommentér på:
Islænder farve avl.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce