{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.395 visninger | Oprettet:

Hyggetråd - Avl {{forumTopicSubject}}

Bare et for sjov emne.... Hos mig går alting op i avl pt. smiley Min kæreste og jeg har sendt min hoppe til hingst, vi går og venter på, at vores opdrætters tæve føder et kuld hvalpe, hvoraf vi skal have en lille fyr mere, og så har min staldejer lige fået føl... smiley

Så deraf kom jeg til at tænke på et sjovt og hyggeligt emne.
Hvis du har hoppe: Hvis du skulle avle på din hoppe, hvilken hingst (og race) ville du sætte på hende, og hvorfor netop ham? smiley
Hvis du har vallak: Hvis din vallak havde været en hoppe, hvad ville du så ændre/med hvilken hingst ville du lave et afkom? smiley
Hvis du har hingst: Hvilken hoppe og hvorfor, hvis du selv skulle beholde føllet? smiley

Min hoppe er sendt til hingsten her på billedet. En ren islænder, min egen er kun 3/4 islænder. smiley Udseendesmæssigt håber jeg på et føl, der får samme mængde garn, som han har, og gerne glat - ikke pophår som Mini. smiley Gerne en spændende farve ligesom hans. Håber på hans lækre gangarter,særligt hans trav, bliver givet videre, for Minis er ikke noget at råbe hurra for.
Ift. sind så er de meget ens, og jeg håber på, at de begge giver deres nemme og venlige sind videre. smiley


Hvad med jer? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hyggetråd - Avl
  • #2   11. jul 2018 Puha smiley
    Du ved jo at jeg gerne vil have en Frederiksborger hoppe, og jeg har et føl i kikkerten.. Jeg går dog meget op i at være med til at bevare Frederiksborgeren, så jeg vil tage fat i nogle af de dygtige mennesker i foreningen og finde en hingst der både vil opveje hoppens svagheder, og være et afkom af en af de mere sjældne stammer. Og også selvfølgelig kigge på indavlsprocenten smiley

    Mvh TT


  • #3   11. jul 2018 Goldy er irish cob og jeg sætter hende ud til ham lige så snart han kommer hjem fra tilridning - han er welsh sec C med cob - hrunden til jeg har valgt ham er fordi han står i min "baghave" han er smuk og rigtig godmodig - følle - hvis i så fald goldy bliver ifolet - vil blive en wpbr med rød pas - han er billig i betaling og jeg skal ikke være flere timers kørsel væk fra min goldy

  • #4   11. jul 2018 Ih det lyder spændende, held og lykke med følle! Der er også en masse spændende farvekombinationer, med farveksler mor og palomino (der er det han er, ikke?) far! smiley

    Jeg håber selv på, og regner med, at få et føl på min hoppe når jeg starter på uni om 1-2 år.
    Indtil videre hælder jeg meget til at bruge Feykir frá Háholti: https://www.youtube.com/watch?v=SksoxHGzZV4
    Han har over 8 i alle gangarter, flere 8.5- og 9-taller, deriblandt 9 for tølt, hvilket passer godt med at jeg ønsker at avle en god alround 5-gænger, men med stærk tölt. Desuden har han en virkeligt god bygning, også med mindst 8 i alt, og flere 8.5- og 9-taller. Han er også meget høj (148), og sporti men kraftig, hvilket passer godt med min hoppe der er lidt lille og spinkel. Han har også flere godt kårede afkom, og ser ud til at give de ønskede egenskaber videre. Og så er han efter Andvari frá Ey, som jeg elsker!


    profilbillede
  • #5   11. jul 2018 Vil jo rigtig gerne have føller på Natash. Og håber det kan lade sig gøre næste år!

    Har altid gerne ville have noget Welsh eller stor pinto på hende, men er faktisk kommet frem til at jeg vil have min venindes Araber hingst på hende. Han har en god højde, han er halv egyptisk/halv polsk afstamning af hvad jeg husker, så ikke så spinkel bygning eller konkav næseryg. Han har et skønt temperament og han komplimenterer Natash så fint.
    Eneste ulempe ved ham er at han er rød. Ville gerne have haft noget mere farve, men ellers er han perfekt, og derfor bliver det ham!

    Har også overvejet at få føl på Tinka engang, men hende er jeg lidt mere meh omkring, hvad der skal på hende.


  • #6   11. jul 2018 Tsk Sacha, de røde er bedst smiley

    Hvis jeg havde en hoppe, eller nok snarere tre, alle arabere, ville jeg få en renracet sabino hingst på den ene, Rhocky Rhoad i egen høje person smiley Ved allerede at de sender frostsæd til DK, så mangler bare hoppen smiley Han er simpelthen så lækker.. For det ikke skal være løgn har jeg også fundet på et navn, hehe.
    https://www.chasenit.com/attachments/Image/2010foals/RHOCKYRHOAD728.jpg
    Den anden skulle bedækkes af min vallaks far, Monograf, fordi jeg har et ønske om at få en (halv)søskende til ham. Elsker hans temperament, så hvis jeg bare kunne få noget af det i en følle, ville det være det bedste!
    https://cdn-scale.hn.dk/simple/c7b38970e2ce722830c7bd291d2208643893d8ef/hn_pehf6iu8qrabozljxmlc3felu7mtp8z8_225_300.jpg
    Og den sidste skulle ifoles med Baikal, en reining hingst smiley Lækker leverrød hingst som bare har en hjerte af guld! Mødte ham engang til et araberstævne på Vilhelmsborg, helt fra Østrig, og der faldt jeg pladask for ham.
    http://www.perfecthorseauctions.com/user_images/2015/8886654.jpg

    Når jeg selv skal til at lave føl vil jeg have rene russiske, da jeg synes de polske er begyndt at blive for "fine". Min drøm er at importere en hoppe fra Tersk Stud i Rusland, og så bruge den i min egen avl. Alternativt en palomino, champagne eller broget hoppe med min. 75% araberblod, for jeg vil nemlig også gerne avle farver engang smiley Her har jeg også flere muligheder, det er bare alle millionerne der mangler.. Suk!


  • #7   11. jul 2018 Han er så fiiin! Og hvis følle bliver sort med lækre aftegn (uden skimmel!) bliver jeg lykkelig!!!

  • #8   11. jul 2018 Har fået føl i år på min Rockland/Leendert hoppe.
    Har valgt at bruge Crelido, da han er dobbelt begavet, godt temperament og havde mange styrker, hvor min hoppe ikke er så stærk.
    Har fået et dejligt stor hingsteføl.


    profilbillede
  • #9   11. jul 2018 Nu har jeg jo lavet et føl på min dame og vil da mene jeg har fået en rigtig fin pige ud af det, og på mange måder er hun alt det jeg ønskede - Der kom dog ikke meget farvelade på hende, men det kunne jeg heller ikke regne med i forhold til hingste valget smiley

    Det jeg gerne ville opnå var at få en anelse mere attitude samt lidt mere showy udseende uden at det blev for ekstremt, sunde lemmer med stærke hove hvilket min dame heldigvis har avlet videre til Tayisha. Amina har ikke meget hals at prale med, derudover er den sat lidt lavt, så derfor valgte jeg også en hingst med en fyldig og højtstillet hals.

    Valget faldt på den skønne Van Marc fra Davidson Arabian
    http://www.davidson-arabians.dk/gallerivan.htm



    profilbillede
  • #10   11. jul 2018 Hvis jeg skal have føl igen tror jeg dog at jeg vil fokuserer mere på at avle et føl som er lidt mere, ja hvad siger man.. Ridelig? Jeg vil rigtig gerne lidt videre med springningen, og da araberen desværre ikke kan prale af at være supertalenter indenfor spring, så tror jeg at jeg vil krydse med en anden race og gerne en hingst som udelukkende er ud af springlinjer, eller hvad pokker man kalder det? smiley

    Dog bliver det nok ikke med Amina, da jeg syntes hendes helbred har haltet lidt og selvom det ikke er arveligt, så vil jeg kun avle på sunde individer smiley


  • #11   11. jul 2018 Om et par år ønsker jeg at lave et føl efter min nye hingst.
    Da jeg endnu ikke helt kender hans svagheder og stærke sider, må jeg vente og se tiden an, til at han er tilredet og har været lidt i sporten.
    Ønsker dog et afkom med lidt højde, godt temperament og gode gangarter, så det kræver lidt at vide hans svagheder, stærke sider osv.. Ved ej heller om han avler stort eller småt - Det må tiden vise. smiley


    profilbillede
  • #12   11. jul 2018 Jeg står og overvejer noget om jeg skal have føl på min hoppe, da hun nok ikke kan gå som ridehest mere. Har kigget lidt rundt, men synes det er noget svært både det at vælge, men også det at der er så mange ting man skal forholde sig til.
    Jeg ved det skal være en springbetonet hingst gerne en med mere gang og gå på mod end min egen har. Har altid tænkt jeg gerne ville have en skimlet, men efter jeg har set de er udsatte for at få den der sygdom der kan brede sig til organerne er jeg lidt mere tilbageholden, men synes stadig det er en virkelig smuk farve smiley
    Har tænkt lidt på Ci Ci Senior ask, eller Cavall ask, men også lidt Balou fra stald Cajus, han virker virkelig fin, men han er lige det dyrere suk.. smiley
    Kan rigtig godt lide racen Holstener, så det kunne også være interessant smiley
    Hvis nogen har nogle input eller idéer til en hingst, må de meget gerne sige det smiley


  • #13   11. jul 2018 min hoppe skutla er ligenu ved isak fra kirkjubæ (ham på billedet) og er blevet bedækket første gang i dag ??
    jeg har avlet islændere siden 2012 (kun på hobbyplan) og er blevet utrolig bidt af det ??
    vi har fået lavet nogle rigtig gode afkom, så det gør det kun endnu mere spændende ??

    der er jo rigtig mange hingste jeg gerne vil prøve i fremtiden smiley


    profilbillede
  • #14   12. jul 2018 Jeg sendte sidste år min hoppe til inseminering med palominohingsten Richelieu's Fièvre d'Or.

    Valget faldt på ham, da jeg havde fulgt ham og hans far et stykke tid - jeg var ude og se på lidt forskellige hingste, og han var 100% det rette match, han var så blid og sød.
    Derudover er han smaddergodt sat sammen både i lemmer og i hovedet - og har nogle gode gangarter, alt sammen noget der opvardede min hoppe.
    For godt 4 uger siden kom mit drømmeføl til verdenen, en buckskin hingsteføl med lange stænger og et godt miks af både far og mor. smiley

    Skal hun ifoles igen tror jeg, at jeg vil lede efter en homozygot broget, med et lige så godt sind som Fiévre - måske knapt så høj. smiley


    profilbillede
  • #15   12. jul 2018 Jeg har hoppen bolette.
    Hun er blandingspony, men af hvad, vides ikke. Dog har hun en del kødfarvede pletter, på mule, baller, hud, yver mv. Jeg har ikke planlagt noget endnu, da vi stadigvæk lærer hinanden at kende.
    Bolette kan egentlig godt spadsere, og tror hun vil opnå fine point i gangarter. Hun er opmærksom og til tider ret varm. Er egentlig ok sat sattem, med et fint kønt hoved, og rimelig harmonisk at se på. Ca 136 i stg. smiley
    Men jeg har overvejet 3 ting.

    1. Få hende kåret i forregister hos dansk knapstrupper. Og få hende ifolet ved en af hingstene der. Hingsten skal være af den gamle danske type. Han må gerne tilføje lidt højde, og selvfølgelig opveje nogle af de ting bolette ikke har.
    - hvis hun kan kåres må hun vidst ikke have anlæg til at være gråskimlet, så det er det første der bliver undersøgt.

    2. Kåring i DSP's forregister, ifoles med en hingst med stort potentiale indenfor dressur, god udstråling og godt temperament. Skal tilføre højde til føllet.

    3. Se muligheder inden for kåring i forbundet zsse. Finde en hingst med godt temperament, udstråling, højde. Hvis hun kan optages.


  • #16   12. jul 2018 Lige et billede smiley

    profilbillede
  • #17   12. jul 2018 Jeg har valgt at sende min hoppe (Hilling) til Sigursteinn fra Austvaðsholti. Det har jeg gjort fordi jeg mener han er en af de få hingste som har hele pakken og samtidig er det en fair pris.
    Sigursteinn har et fænomenalt godt sind, han er medgørlig selvom han er hingst og avler positive og behagelige afkom som er nemme i al håndtering. Han har 5 gode og meget adskildte gangarter, uden nogen svage sider. Noget af det jeg faldt mest for ved ham er at hans hals. Han har ikke den bedste hals i verden, MEN han bære sig utroligt flot og går meget i naturlig holdning, og det gør næsten alle hans afkom også. Han er smart nok til at kunne gøre sig godt på konkurrencebanerne, men uden at være spinkel og skrøbelig som de mest moderne typer. Sådan en god mellemtype.
    Han er sund og stærk i kroppen, uden hybermobilitet som mange islændere med store bevægelser lider af (som min hoppe fx.)
    Alt dette er ting som jeg har fundet meget vigtige i og med at jeg vil lave en ridehest til mig selv, som jeg kan bruge til stævner, agility, skovture og alt hvad jeg nu ellers finder på i fremtiden. MIn hoppe har været meget svær at træne og gøre stævneklar, så jeg ønsker mig en hest hvor tingene kommer lidt nemmere.

    Sidst men ikke mindst har han jo også både udstråling og fed farve! Han er homozygot tobiano broget og bærer desuden splash gen. Så mit føl får pletter, og hvis jeg er heldig får den måske også blå øjne og sjove aftegn ^_^
    Farve er et stort plus hvis hesten ikke bliver god nok og alligevel skal sælges. Heste i flotte farver får mere opmærksomhed og er ofte nemmere at få solgt.

    Nu købte jeg jo en 3,5 års hingst efter Sigursteinn i efteråret og efter vi fik ham, var hverken min mor eller jeg i tvivl længere. Vi havde længe beundret Sigursteinn og hans afkom på nettet længe, men efter vi fik Siggi, var vi SOLGT! Dem måtte vi have flere af! Så hun sendte også sin hoppe til bedækning, og vi venter derfor to flotte pletføl tidligt i foråret næste år smiley


    profilbillede
  • #18   12. jul 2018 Uh, min hoppe Weltizze er egentlig dressuravlet. Men hun hopper ret godt, så ville vælge en springhingst.

    Hun er blanding, svensk varmblod, men tænker en af stutteri ask's hingste ville være gode til hende. Jeg synes egentlig ikke hun mangler noget særligt. Hun har godt temperament, god højde, godt sat sammen, så på den måde kan man smide meget på hende. Men en fin springhingst, så jeg kunne få et lille springende føl. smiley
    Her ville jeg sætte stor pris på en ikke for lang model, med et kraftigt spring og godt hoved.

    Hvis jeg skulle sætte en dressur hingst på hende, ville jeg nok kigge på nogle fra Helgstand eller Blue Hors, igen, man kan sætte meget forskelligt på hende.
    Men på dressurfronten, ville jeg gerne have noget mere gang. Så det ville være en fordel med en hingst som har enormt god gang, samt et godt hoved. smiley

    Det er svært at sige præcis hvilken, for der er såååå mange fine!


  • #19   12. jul 2018
    Min har for mange skavanker til at jeg vil avle på hende, selvom de ikke direkte er arvelige.
    Der udover er hun ikke kåret fantastisk og er bare en gennemsnitlig pony.

    Jeg vil langt hellere købe en lækker hest, avlet lidt så den passer til mig end sætte endnu et føl i verden af "gennemsnitlig" karakter.

    Også ville jeg heller ikke kunne avle en strl. hest på en 143 cm høj pony smiley Uden den bliver en for lav hest.


  • #20   12. jul 2018 Jeg ville klart vælge en hingst fra Spanien og forblive i racen. Jeg ønsker mig en buckskin PRE efter min egen hoppe - så han skal nok være cremello eller noget, og gerne en lidt større model for at få højde på følle

  • #22   13. jul 2018 Vi bruger udelukkende TWH hingste, men har dog haft en knapstrupper i tankerne, med henblik på at lave en Walkaloosa - Desværre er vores brogede, og skulle de give det brogede gen videre kan føllet ikke registreres, så det er lidt et sats vi ikke har turde endnu.

    Vi har pt. kig på Custom Label til vores ene hoppe Pearl: www.twhb.de/custom-label
    Han er en af favoritterne af det hingsteudvalg vi har i EU. Vi skal ned at se ham IRL i løbet af sommeren.


    profilbillede
  • #23   13. jul 2018 Jeg synes det er utroligt svært. Jeg har jo også overvejet at lave et føl på min hoppe, dog tvivler jeg på at jeg alligevel gør det. For jeg vil for det første helst ikke miste ridetid på hende, og slet ikke lige nu. Men det er også snart ved at være hvis hun ikke skal være for gammel til det (hun er 9 år). Derudover er jeg næsten for bange for at der sker hende noget ved at gøre det.

    Men hvis det var, skulle jeg finde noget der har et passende temperament. Der skal selvfølgelig være power i dem, men ikke et temperament der er for hysterisk og det behøver heller ikke være en der har tendens til at overspringe. Det tog mig nogle år med min før hun ikke sprang mig ud af sadlen mere. Så en fin springhest der heller ikke er alt for stor, da jeg synes min egen har en passende størrelse (163 cm).

    Jeg ved ikke præcist hvilken hingst, så i får et billede af min hoppe i stedet smiley


    profilbillede
  • #24   18. jul 2018 Hyggeligt emne på en længe savnet regnvejrsdag smiley

    Jeg har to hopper.

    1 Svensk Sportspony, som vi faktisk har snakket lidt om at lave et føl på. Hun har gjort det godt i sporten både i Danmark og Sverige, så det er lidt tiltalende at lave et afkom der kan godkendes i DSP. Dog skal vi lige have læst lidt mere op på hvordan det lige fungerer, når man har en hoppe fra et avlsforbund der kan godkendes i DSP - om hun skal kåres ind, eller om hun blot kan registreres - eller om det er nok at føllet bliver kåret eller registreret i DSP (hvis hingsten selvfølgelig også kan bruges til det). Vi har to overvejelser om hingste til hende HVIS det bliver aktuelt:
    Scenarie 1: Vi ønsker et føl der holder ponymål og på sigt kan starte stævner. Hoppen er kraftig, men med feminint og udtryksfuldt hoved. Mest springbetonet og med meget varmt og sensitivt temperament. Hingsten skulle derfor være 1'er pony af lidt lettere bygning med roligt og fornuftigt temperament og gerne lidt større gangarter. Vi har et par connemara hingste og en enkelt welsh hingst i lokalområdet, som jeg nok ville kigge på først.
    Scenarie 2: Vi ønsker os et lidt mere ædelt afkom med lidt mere højde og roligere temperament, og krydser fingre for en spændende farve. Afkommet vil formentlig blive en vi beholder selv. Afkommet vil formentlig stadigvæk kunne registreres i DSP. Vi har en lækker palomino araber hingst i området, som har gang og temperament i orden. Han er også større end hoppen. Ulempen med ham er at jeg ikke er helt sikker på at føllet vil kunne holde ponymål. Hvis jeg beholder det er det jo selvfølgelig ikke noget problem, men hvis jeg en dag skal af med føllet, kan det blive svært at komme af med en lille hest af ponyafstamning.

    Min anden hoppe er en broget Drumhorse på 2 år, så der vil gå noget tid endnu inden avl bliver aktuelt for hende. Men når den dag kommer, så regner vi med at bruge en af de lokale shire hingste. Håbet er at beholde det gode temperament og pletterne fra hoppen, og det gode temperament og lidt mere højde fra hingsten. Den ene hingst har store hvide aftegn, og er fint kåret, den anden er lettere af bygning, så jeg ved endnu ikke hvem af dem jeg vil vælge (hvis de stadigvæk er her begge to til den tid). Hvis de begge (mod forventning) ikke længere er i mit lokalområde når den tid kommer, vil jeg nok vælge en Clydesdalehingst i stedet, for at få noget helt andet blod i føllet.


Kommentér på:
Hyggetråd - Avl

Annonce