{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
726 visninger | Oprettet:

Er min træning dårlig? {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg har lige skændtes (ja, rent ud sagt skændtes) med en person herinde fra i et emne.
Hvis I fulgte det ved I godt hvem det er, jeg vil ikke hænge nogen ud.

Men jeg fik af vide at min træning var forkert fordi at jeg var truende i mit kropssprog når jeg bakker hende. Det her kræver en længere baggrundsforklaring og jeg håber I har tid og lyst til at læse det.

Jeg har for nylig fået mig en bog der hedder 'From Leading to Liberty - 100 games your horse will want to play' af Jutta Wiemers.
Den er jeg begyndt at eksperimentere med og den har givet mig så utrolig meget mere viden om mit kropssprog! smiley

Så nu er jeg begyndt at vise mine heste at jeg vil kommunikerer med dem på deres plan.
- Der var det så at jeg skrev I dette indlæg på grund af at vi snakkede lidt om psykisk/fysisk pres at jeg bakkede min ved at jeg rettede mig op, skød brystbenet ud, løftede hagen og stirrede min hoppe i øjnene.
Bare ved dette så kunne jeg få hende bakket.

Her får jeg så afvide at det er alt for truende den adfærd jeg udviser og hvis den person var hest ville den da også rende væk i skræk fordi jeg viste rovdyr.

Men min hoppe er overhovedet ikke skrækslagen? Hun bakker stille og roligt.

Her kommer så noget andet, at jeg forklarede at når lederhoppen kiggede på hestene så var det almindelig skik at flokmedlemmerne vendte hovedet væk fra hoppen i respekt.

Her fik jeg så af vide at jeg var helt galt på den og det var da en mærkelig måde jeg trænede på.

Efter dette har jeg fået forklaret at min træning er dominerende og diktaterende og at jeg nok skulle vokse med lektien som jeg tog kurser osv.

Nu til mit endelig spørgsmål: Er min træning virkelig så dårlig?
Min selvtillid er røget helt i bund efter det her fordi det virkede bare så mega godt på mig og mine heste og de var interessede i det jeg lavede.
Men efter dette så føler jeg mig bare så luset og elendig.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er min træning dårlig?
  • #1   27. dec 2012
    Når ens træning virker, giver en de resultater man gerne vil have og virker som man gerne vil have det, så kan den ikke blive dårlig :o)


  • #2   27. dec 2012 Tak tak Day Dreamer og Krikken.. Blev helt forvirret af dit ikon fordi det ikke er det samme som du plejer og have DD, haha smiley

    Jeg tror ikke alt hvad bøgerne siger er sandt smiley Der er en del ting jeg er uenige i med en del bøger men den her giver ret meget mening for mig og det lader til at virke på mine heste..


  • #4   27. dec 2012 Hvis ikke hesten virker truet/bange, så er den den nok hellere ikke. De plejer ikke at være nærige med kropsproget på det punkt.

  • #5   27. dec 2012 Jeg fik bare af vide at hvis personen var hest ville den da blive bange og hvis muligt flygte langt væk. Det giver mig virkelig dårlig samvittighed, for hvad nu hvis det er sandt?

  • #7   27. dec 2012 Istosserne!

    Jamen har den ikke mulighed for at "flygte"?

    Hvis jeg træner, så kan jeg aller bedst lide at træne det uden at have snor på dyret..
    Hvis jeg så er for "truende/pressende/dominant/indsætselvnoget" så fiser han bare væk fra mig..
    Hvilket i min verden er helt ok.. For hvem gider at blive presset fuldstændig, uden at kunne gå sin vej.. Så ved jeg også, hvor hans grænse går til næste gang..
    Trial and error smiley
    Man må aldrig være bange for at forsøge, men må også accepteret at det kan gå galt og hesten skal have lov at reagere.. Også selvom det ikke altid lige passer ind i ens plan og man kommer til at ligne en klaptorsk, når ens hest smutter, når man står og er igang med noget..
    Det kender jeg SLET ikke noget til -.-


  • #8   27. dec 2012 Jeg arbejder uden tov og uden grime så ja, hun havde mulighed for at smutte men gjorde det ikke :o)

  • #9   27. dec 2012 Så ville jeg ikke være bekymret.. Hvis hesten ikke viser tegn på stress/ubehag, så er der ikke fare på færde smiley

  • #10   27. dec 2012 Jeg vil gerne læse emnet, hvis du gider sende mig linket i pb :). Så er det nok også lidt nemmere at "vurdere" hvad man kan svare i en sådan situation, + tror en tråd som den kunne være lærerig for sådan en som mig, som altid leder efter nye ting at tage til mig.

    Og nu har jeg jo ikke læst dit skænderi med personen, så jeg vil helst ikke udtale mig før jeg har set det :). Ikke fordi jeg tror du gør noget forkert, det lyder ikke sådan, men det er lidt svært at kunne skrive noget uden at kende historien bag :).


  • #11   27. dec 2012 Istosserne - Jeg tænker, at hvis du udviser den adfærd overfor en vildhest, eller en meget mistroisk hest, så vil den sandsynligvis se det som en trussel.

    Men din hest er jo garanteret tryg ved dig, og opfatter dig ikke som en trussel, og jeg tror ikke at den vil flygte pga. så lille en trussel, som dit kropssprog er, da vi ofte bruger langt mere truende adfærd, helt uden at vi ved det.

    Når jeg bakker min hest, når jeg står foran hende, fører jeg armene frem mod hende og 'skubber' ud i luften mod hende. Det er jo i sig selv også en truende adfærd, men hun reagerer ikke negativt på det. Hun bakker som normalt, og virker ikke truet.

    Men nu er øvelser hvor man flytter hesten jo meget dominerende. Og om du skubber til hesten, eller giver de tegn du giver, synes jeg egentlig kan komme ud på ét. Pointen er, at hesten forstår det, og ikke bliver nervøs af det. Men hvis din hest var blevet nervøs, kunne jeg forestille mig, at du ikke havde gjort det mere. smiley

    Du virker som en fornuftig pige, der er opmærksom på sin hest, og det er noget af det vigtigste når man træner. smiley

    Og nå ja - ofte når man lærer hesten at bakke, bruger man i starten meget dominerende kropssprog/tegn, som så med tiden bliver blødere og blødere, fordi der ikke er behov for de voldsomme tegn mere. smiley Så med tiden vil det måske ikke være nødvendigt for dig at være så truende. smiley


  • #12   27. dec 2012 Jeg vil ikke sige at din træning er forkert (langt fra)
    Noget af det som du bruger fra den bog, har jeg også selv brugt på min nye hest William. Med ham har jeg været nødt til at være førehoppen der siger du skal gøre hvad jeg siger og jeg skal nok føre dig sikkert over på den anden side. Jeg har bedt ham om at stole på mig, når han gør det er der ikke langt, før jeg kan stole på ham. Noget af det jeg bruger i min jordtræning med ham (som jeg har lært af en uderst proff) er at jeg føre ham rundt ved hånden. Dvs. at han skal ude udstyr følge mig rundt, gå ved siden af mig og følge mig i skridt, trav og galop. Jeg har en longepisk i hånden som jeg bare har liggende på jorden men som jeg bruger som signal pind for ham. Fx. når jeg føre den ind foran ham er det et tegn til at han skal stoppe. Husk det er altid bedre at kunne stoppe din hest, end at kunne drive den fremad. Nu ved jeg ikke helt hvad du vil opnå med din træning, men en god måde og tjekke om du har vundet dens tillid og om du kan stole på den er, at den lader dig røre ved dens øre (uden at den prøver at undvige) på den måde sikre du dig at du kan stole på din hest. Jeg ville abslut aldrig sætte mig op på en hest, uden at jeg er sikker pån at den vil give mig dens øre.
    Din træning er ikke forkert, måske skulle du bare ikke stille dig op foran den og tvinge den til at bakke. I skal i stedet finde en løsning hvor både du og hesten kan arbejde på samme plan, uden tvang, hvor du siger til den at du gerne vil kommunikere med den. Men selvfølgelig er det stadigvæk dig der bestemmer smiley
    Jeg synes bare du skal fortsætte din træning, og så husk at lytte til din træner som du ved har styr på det, istedet for at lytte på folk her inde smiley fortsat god arbejdslyst


  • #14   27. dec 2012 Sandie C: Hvis du er skrap til engelsk så kan du købe den inde på: Horseconsult.com smiley

    Personligt er jeg af den mening at det er den bedste bog jeg har købt fordi jeg på alle synspunkter er enige med personen bag, men det skifter jo fra person til person smiley

    Det der med at jeg tvinger min hest baglæns, kan man ikke vende den om og sige at enten så hiver man tilbage i tovet eller presser på bringen dvs. fase 2 i Pat Parellis system: 'Hud'. Eller også så starter man med fase 1 'Luft eller hår'? smiley

    Min træning går ud på at den skal være uden fysisk pres og der skal etableres en kommunikation som vi begge to forstår smiley


  • #16   27. dec 2012 Hvis din hest regerer på din træning,uden at gå i panik,eller andet
    altså hvis den samarbejder og du føler den er godt tilpas
    så synes jeg du klart,skal forsætte smiley
    Også længe det hele går godt,forsæt på egen hånd smiley


  • #17   27. dec 2012 AS .: Starten var faktisk fordi at der var én som havde oprettet et indlæg pga. en sætning som jeg havde sagt smiley Hun drejede det lidt så vi bidløse igen kom til at lyde hellige og guru-agtige. Fra deraf kom der noget med psykisk og fysisk pres og da jeg forklarede hvordan jeg bakkede min hest fik jeg fortalt at jeg var forkert på den.

    Så jeg havde ikke bedt om at nogle skulle bedømme min træning i første omgang men efter skænderiet havde jeg det bare så dårligt for tænk nu hvis hun havde ret?.. smiley


  • #18   27. dec 2012 Ind af det ene øre.. ud af det andet smiley

  • #19   27. dec 2012 Hehe, ja Laura smiley
    Jeg har altid gerne villet være ligeglad med hvad andre siger men det kan bare ikke... :s


Kommentér på:
Er min træning dårlig?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce