{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.450 visninger | Oprettet:

Hvem betaler ved forkert påsat sko? {{forumTopicSubject}}

Er det ejer der skal penge ud, hvis en smed sætter en sko forkert på?

Jeg stod i den uheldige situation, at min smed fik sat min hests sko lidt stramt på / gav sømstik(som måske har lavet hovbyld?). Jeg kunne ikk få fat på smeden(juleferie) og jeg endte med at få dr dyr ud. Skoen blev pillet af og damen er på lidt smertestillende. Skoen skal self på igen efter nytår(dr dyr bad hoven få ro et par dage) men... Skal jeg betale for den nye sko? Dyrlægeregningen er allerede på 2000 kr..., så jeg synes måske godt hun kan tage "sin del af fejlen" ?

I alle andre henseender ville man jo give "håndværkeren" skylden og de skal betale regningerne på skader - men gælder det for smede? Fx diskuterede jeg det med min veninde (der er hundetrimmer) igår. De betaler dyrlægeregningen, hvis de kommer til at klippe en vims hund i øret.. Men hvad står smede til regnskab for ved fejl?

Skal siges dr dyr var temmelig sikker på det var smedearbejdet som gav problemerne, da hun var visiteringsøm i samme side om et søm "ikke gad ind" under smedebesøget i sidste uge + dr dyr synes skoen sad lige lovlig "fast" i optoget..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvem betaler ved forkert påsat sko?
  • #1   30. dec 2012 Jeg har været ude for det samme, jeg kom ud til min hest en dag efter at smeden havde været der, og de havde beskåret hende så meget, så hun havde ponyhove ! smiley . Jeg vidste allerede inden jeg trak hende ud af boksen at hun var halt.

    Jeg har smeden ude to gange og anden gang måtte de ligge en sål på, så hun kunne gå smertefrit igen - og jeg betalte ikke en krone. De sendte mig godt nok en regning på sålerne, men da jeg ringede indtil dem for at høre om det virkelig kunne passe når det var dem som havde lavet fejlen, skulle jeg bare se bort for regningen,

    I mit tilfælde havde jeg jo kun smeden ude, så ved ikke om de betaler dyrlægeregningen, men det burde de næsten eftersom det er deres fejl smiley - Du skal i hvert fald ikke give noget for at få sko på i det nye år ! - Det kan de ikke tillade sig smiley .


  • #3   30. dec 2012 tror du skal snakke med din normale smed om det, men umiddelbart burde det vel være smeden der skal betale i hvert fald hvis det er smedens skyld smiley

  • #4   30. dec 2012 Hvis der er kvitering på det og man kan BEvise det, så er det smeden det skal betale. Hvis du ingen beviser eller kvitering har, så er det bare ærgeligt. Jeg står også i den uheldige situration at min hest blev sømstukket, nu har hun stået snart 3 mdr og det er stadig på overvejelse om hun skal opereres eller ej. Hvis hun skal kan hun måske ført rides om et halv år, og der er mit sidste ponyår jo næsten beugt inden jeg får hende genoptrænet og det. Så håber ikke du er så uheldig som os!:)

  • #5   30. dec 2012 Du gør selvfølgelig smeden opmærksom på problemet, fortæller hvad dyrlægen har sagt og spørger om de vil stå ved dere ansvar... Hvis de vil, så er det super, hvis ikke håber jeg du har kvittering på smedearbejdet, ellers har du ikke en chance smiley

  • #6   30. dec 2012 Jeg håber på, at du har brugt en registreret smed.. Og så følger du bare denne vejledning:
    http://hovpleje.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=10&Itemid=123


  • #7   30. dec 2012 Er smeden registreret har han/hun også en forsikring der dækker så self skal han/hun betale for udbedring af det dårlige arbejde smiley

  • #8   30. dec 2012 Snak med din smed om det. Hvis det er en ordentlig person vil han ikke have det siddende på sig, og betaler selvfølgelig dyrlægen og giver din hest ny sko på.
    Hvis han tager det pænt, og ellers gør sit arbejde ordentligt, ville jeg beholde ham som smed. Alle kan fejle, det vigtige er om han vil tage fejlen på sig smiley


  • #9   30. dec 2012 Mange tak for jeres svar alle sammen! Inden jeg går drastisk til værks, så starter jeg med at tale pænt med smeden om det - men det er dejligt at vide, at hun self burde stå til regnskab for det.
    Hun er registreret + jeg har regning så det burde ikke blive det store problem. Det er bare rart at vide "hvor man står med det" smiley


  • #10   30. dec 2012 Har før oplevet at min smed har lavet fejl, hvorpå jeg så selv har haft ham ude at rette det gratis - uden brok.
    Men er enig i, at hvis fejlen hun har begået er så slem at det kræver dyrlæge, så burde hun også stå til ansvar for det. Jeg ved ikke om man kan forlange hun dækker den fulde regning, men i hvertfald en andel! smiley


  • #11   30. dec 2012 RORK, problemet er nok mest, at jeg helst ville have haft smeden ude, men hun holder juleferie - og har ikke svaret på min telefonbesked (eller sms)... Og derfor valgte jeg at tage kontakt til dyrlægen

    Dyrlægen sagde også at smedearbejdet ellers var rigtig pænt (var blevet beordret sko grundet mistanke om mekanisk forfangenhed) - men at alle kan lave fejl. Man ér vel bare menneske smiley


  • #13   30. dec 2012 Det kommer vel an på om smeden er autoriseret eller autodidagt.. Er han selvlært er det på eget ansvar at bruge ham mener jeg.. (rent juridisk ihf)

  • #14   30. dec 2012 Ja, det kan jeg godt se problemet i.
    Jeg ville nok snakke med min smed om at sko den på ny gratis, og så selv betale regningen til dyrlægen. Selvom det er surt med sådan en lækker regning, dem har jeg desværre selv haft mange af på det sidste smiley


  • #15   31. dec 2012 Juridisk er smeden uden skyld, da der står beskrevet i loven, at ét sømstik på hvér hov er hændeligt uheld.
    Altså må smeden lave 4 sømstik i alt, så længe det er på hver sin hov. Og så er han juridisk set, stadig uden skyld.

    Så i det her tilfælde, må det være op til smedens egen moral og etik.


  • #18   1. jan 2013 <Ham-Der-Sætter-Sko-På-Hesten> >
    Wow, det er faktisk lidt skræmmende, at en smed kan lave "så meget forkert" (altså 4 sømstik) og alligevel ikke stå til skyld for det....

    Jeg håber jeg kan komme i kontakt med hende igen her i morgen, så skoen kan komme på igen. Det tror jeg min dame vil sætte pris på, så ser vi hvad det betyder mht regninger smiley


Kommentér på:
Hvem betaler ved forkert påsat sko?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce