Klikkertræning - inspiration? {{forumTopicSubject}}
Jeg klikkertræner min dejlige Berner Sennen på 15 måneder. Det går super godt - han er enormt lærenem, og det er tydeligt, at han synes, vores træning er lige så sjov, som jeg gør. Jeg elsker at se ham tilbyde adfærd for at finde den rigtige adfærd, der udløser klik + godbid, og så kan jeg godt lide, at det er en træningsmetode, som styrker hans selvtillid og initiativ.
Men, men, men... en af udfordringerne ved at træne, er jo at blive ved med at hitte på. Vi kan allerede flere forskellige øvelser:
- Sit
- Dæk
- Stå
- Gå pænt
- Gå fri ved fod
- Plads
- Gi' pote
- Indkald
- Target-træning
- Samle op + aflevere (som vi er ved langsomt at udbygge hen mod en apport)
- Stå med forpoterne på et omvendt vaskefad
- Stop/selvbeherskelsesøvelser
Selvfølgelig er der mange af disse øvelser, man kan arbejde videre med og udbygge, man kan kombinere dem i serier, så han f.eks. skal lave sit + dæk + stå + target, før klikket og godbidden kommer osv. Men ind imellem synes jeg også, der skal nye, spændende øvelser til.
Når vi er ude at gå i skoven osv. er det forholdsvis nemt at hitte på. Så kan det være noget med at balancere på en træstub, f.eks. + vi også træner meget i det der med at gå pænt uden at trække og uden at storme over og hilse på alle dem, vi møder, når vi er ude at gå tur.
Men om aftenen, hvor det p.t. stadig er mørkt, mangler jeg lidt inspiration.
Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre, om der er andre herinde, som træner deres hunde med klikker? Og hvilke tricks/øvelser I lærer jeres hunde? Måske kunne jeg finde lidt inspiration iblandt.
jun 2008
Følger: 158 Følgere: 154 Heste: 9 Emner: 116 Svar: 532
"Flov" (en forpote over snuden)
"Hvile" (hovedet skrå på forben)
"Død"
"Kravle"
"Garage/sluk lys" (går mellem dine ben og tager den ene forpote i din hånd når du siger sluk lys"
Ellers kan jeg anbefale Dorthe Odefey's trænings DVD'er - de kan købes i maxi zoo
Håber du kan bruge det
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 96 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.709
jun 2008
Er ved at uddanne mig som clickker instruktør
aug 2007
jun 2008
Det ligger i Tjæreborg her i syd Jylland..
Der kommer snart en ny omgang uddannelse, så dem der kommer langvejsfra fra kan være med..
Du kan læse mere på hendes hjemmeside Odefey.dk
aug 2007
aug 2007
Klikkertræning - inspiration?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside