{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.069 visninger | Oprettet:

Gåture ender galt? {{forumTopicSubject}}

Har tidligere skrevet om min plag, som har været lidt i holpa, når vi har gået tur. Hvilket hun ellers ikke var i starten, hvad der har ændret sig ved jeg altså ikke...

Nå, men anyways. Jeg har så her i noget tid ladet være med at gå ture med hende, og i stedet trænet forskellige ting med hende på et aflukket foldstykke, så hun kunne finde ud af signalerne igen, og måske finde af at tingene ikke spiser hende, så længe jeg er med. Har også introduceret hende for bomme og presenning, for at kunne udsætte hende for "farlige" ting. Men hun er komplet ligeglad! (Når vi er hjemme altså)
Det har jeg gjort i noget tid, og i går mente jeg vi var klar til at bevæge os ud af indkørslen. Ikke længere end de 20 meter ud af indkørslen, kigge på markvejen og tilbage igen. Helt ærligt. Det burde vi kunne klare? Hun har jo gået der 100 gange før. Af sted vi gik, og det gik glimrende. Der var en farlig stige på den ene fold, men ikke værre end at vi skulle trutte af den og så af sted igen.
Men da vi kom op for enden af markvejen og skulle kigge kom der en ANDEN hest. Som hun aldrig har hilst på. Hun stivnede fuldstændig, og jeg besluttede, at hun fik lov til at kigge. Da de kom tættere på, tænkte jeg at jeg ville gå tilbage igen, da den anden hest virkede lidt utryg ved situationen, og jeg ved ærlig talt ikke altid hvor jeg har Jackie (endnu) smiley Men hun blev helt ustyrlig da jeg vendte om, og løb i cirkler omkring mig. Jeg blev stående med løst tov, og lod hende spasse ud. Prøvede så vidt muligt at have en rolig fremtoning.
Men var det rigtigt? Hvad havde I gjort? Da hesten var forbi gik vi tilbage og kiggede på markvejen og gik hjem igen.

Hvad gør man i sådan en situation? Og hvorfor kan vi ikke bare få lov til at gå en tur, hvor der ikke sker noget uventet i form af en cykel, bus, hund eller nu en hest. Synes det er SÅ synd for hende at hun altid får en panikfølelse når vi går. Skal jeg bare affinde mig med det, og gå alligevel, eller hvad gør man?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gåture ender galt?
  • #1   27. feb 2013 Jeg plejer at stoppe min op, gøre hende rolig og gå videre. Man skal have styr på at være rolig før man kan tage det næste skridt, som er at gå. Det kan snilt tage en halv time for 20 meter smiley

  • #2   27. feb 2013 jeg syns det lyder som om a du har klaret det super fint.... når jeg går med min store 3 års frieser dreng, øver vi hele tiden start/stop og vendinger.... på den måde koncentrere han sig kun om mig og mine signaler... hvis han begynder a se på noget anden lavet jeg enten en start (hvis vi er i stop) eller modsat... sådan a han får noget andet a tænke på... hvis han spasser ud over noget jeg syns a det er "okay" som fx en plastik pose eller noget andet uventet eller som han ikk har set før prøver jeg a berolig ham.... hvis han hidser sig op over noget der altid er der og som han har set 100 gang giver jeg et kort og fast nej, måske samt et kort ryk i trækketorvet.... vi går i grime... og prøver igen a vende hans opmærksomhed på mig ved a lav en start/stop smiley

  • #3   27. feb 2013 Jeg synes også umiddelbart, du håndterede situationen ganske fint... Du gik ikke væk med hende, men forholdt dig roligt, indtil hun var rolig. Så fortsatte I med det, der var planen og sluttede af med en positiv oplevelse.

    Det er bare sådan, at uventede ting sker, når man er på tur. Og det er jo blandt andet det, hestene skal lære at forholde sig til UDEN at blive rædselsslagne. Det gør de kun ved at prøve det og opleve, at der ikke sker noget grimt. smiley


  • #4   27. feb 2013 Jeg syndes du har reageret helt rigtigt, jeg ville have gjordt det samme.
    Men vil sige at min unghest var fuldstændig sådan indtil min far en dag spurte mig hvorfor jeg tog hende væk fra det hun var bage for, nu gør jeg istedet det at jeg viser hende at jeg ikke er bage og tager hende med hen til tingen og lader hende snuse til den indtil hun er tryk ved det og så går vi videre. det gar gjordt at vis hun bliver bange for noget idag kopire hun min opførsel, vis jeg lader som ingen ting og fortsætter gør hun det samme(-:
    Stoppede igår en cykelist og spurt om hun måske ville hilse på min hest, og Mango syndes det toppen(-:


  • #5   27. feb 2013 Okay, mange tak for svarene.

    Er meget rart at vide, at det jeg gør ikke er helt ude i skoven smiley

    Min veninde (som har en lidt varm hest, og derfor er vant til lidt hoppen) gik med hende i dag. Jeg observerede blot. Det synes jeg var rigtig rart, også at se at min veninde også havde "problemer". Hun var nemlig lidt i tvivl om jeg bare overdrev det, eftersom jeg er vant til min den anden, som er virkelig rolig. Også fordi det har været svært for hende at forestille sig at den rolige plag vi hentede pludselig kunne eksplodere.

    Men hun blev klogere smiley Dog er der intet ondt i Jackie, og stikker ikke af. Det hun gør (som også er slemt nok) er at springe op på skulderen af en. Det er jo fint nok, i og med det vel viser en form for tillid - at der er trygt ved os. Men omvendt kan det blive super farligt.


  • #6   27. feb 2013 Gad vide, om det er en "Frieser-ting", det der med at springe på nakken af folk?? Falle gør det nemlig også og har altid gjort det - derfor bl.a. er jeg blevet bange for at gå med ham selv. Min kæreste, som jeg nu har ladet få helpart på ham, er væsentligt større og højere end mig, så han kan bedre håndtere, når han gør det.

  • #7   27. feb 2013 Synes det var fint det du gjorde. Min bliver på samme måde og springer rundt mig osv. Jeg forholder mig rolig og når han ser ud til at falde lidt ned så begynder jeg at gå som intet er sket. Hvis han så går rolig med så fortsætter vi. Hvis ikke så går jeg frem igen/tilbage til det farlige, står i ro til han er rolig og så fortsætter. Hvis han så ikke går rolig så vender vi om igen. Vi går ikke før han tager det med ro og har fundet ud af at tingene IKKE spiser ham:-)

  • #8   28. feb 2013 Det lyder umiddelbart flot... Men en anden gang så lad være med at vende om inden det farlige, men få lidt afstand til det og lad det komme forbi i ro og mag... Og så først bagefter vend om... Ellers fremmer du bare hendes flugt instinkt:-)

    profilbillede
  • #9   28. feb 2013 June: Ville egentlig også have været blevet stående, hvis ikke det var fordi den anden hest virkede utryg ved situationen også. Og jeg var ikke sikker på om Jackie havde tænkt sig at springe den ene eller anden vej, hvis hun ville springe. Så for at den anden rytter helst skulle undgå at komme til skade, måtte jeg tage en anden beslutning smiley

Kommentér på:
Gåture ender galt?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce