{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.067 visninger | Oprettet:

Blankt kandar {{forumTopicSubject}}

Hej folkens smiley
jeg er igang med en debat med nogen der rider på blankt kandar med 'almindelig' tøjlekontakt og to hænder. Ofte nok kontakt til at biddet er anstillet.
Jeg holder debatten 'stueren' og spørger ind til deres tanker og deres underviser. Selv mener jeg at blankt kandar bruges ala. Bent Branderup på 1 hånd - tøjlekontakt er rigtig fint, men ikke i en grad så stangen er aktiveret, da tøjlerne ikke bruges til at styre munden men skuldrene.

Kunne rigtig godt tænke mig lidt ekstra inspiration til debatten, så tænkte at jeg ville høre jeres synspunkter smiley
Så kære HG-folk:
Ridning med 2 hænder på blankt kandar - yes or no?


Kommentarer på:  Blankt kandar
  • #2   17. jul 2013 Kandaren er oprindeligt designet til det formål hvormed den bruges i akademisk og klassisk, hvor den bruges med ugangspunkt i den biomekaniske effekt.

    Sådan er det desværre ikke i moderne dressur. Folks hyppigste forestilling om, hvorfor man rider med kandar i de højere klasser er "så man kan vise, at man kan ride hesten med meget fine hjælpere og at man kan styre et stærkt bid"

    ... ehm... nej?

    Men sådan er der jo så mange ting. Og jeg hvis du har sagt det, du ville sige, ville jeg trække mig ud af debatten hvis jeg var dig. Der er så mange moderne ryttere, der diskutere udelukkende for diskussionens skyld, og det er slet ikke åbne overfor andre synspunkter, fordi de føler sig så ramte over det vi akademikere siger.


  • #3   17. jul 2013 er ik så meget til at man rider med kandaren på to hænder, da man hurtigt får revet for meget tilbage. dog hvis man udover kandaren os har kapsun tøjlerne. vil de fleste tage mere fat i kapsun tøjlen. men jeg rider med 3 og 1, det synes jeg pt fungere bedst.

  • #4   17. jul 2013 Jeg er enig med dig Majken. Der skal så lidt til at aktivere stangen at man ikke kan undgå det fordi der ikke findes en rytter med SÅ ekstremt rolige og fjedrende hænder - vil jeg mene.

    Synes bare det er rigtig trist at der er nogen der rider med (blankt) kandar uden at vide 100 % hvorfor de gør det.


  • #6   17. jul 2013 Blank kandar på to hænder med kontakt? Niksen biksen. Kandarstangen er slet ikke lavet til at skulle føres på to hænder eller med kontakt.... Kan man ikke føre tøjlen på en hånd uden at sidde skævt, må man blive på kapsunen/trensen, indtil man har lært det...



  • #7   17. jul 2013 Så er det ikke mig der har glemt at følge med tiden smiley Tak folkens! Eventuelle links eller faktuelle oplysninger er meget velkomne.

  • #8   17. jul 2013 Bent Branderups bog Ridning på Kandar giver en glimrende gennemgang af kandarens virkemåde og korrekte brug...

  • #9   17. jul 2013 Jeg har den herhjemme, og har lige skimmet den endnu engang for at se om der er noget kort og konkret om hvorvidt man må ride på to hænder, men det er der desværre ikke smiley

  • #10   18. jul 2013 Jeg er meget enig med dig mht til den tråd, du snakker om,. Blankt kandar er til 1 hånd og ingen direkte kontakt til biddet. Men Lars Poppel er også en tvivlsom karakter i min optik,.

  • #12   18. jul 2013 Disturbia ved hvilken debat det er jeg har gang i det andet sted smiley Og der nævnes han.

    Dejligt at der er nogen der er enige men virkelig irriterende at de ikke vil svare mig det andet sted :b man ved forhåbentlig hvorfor man rider med det udstyr man gør


  • #14   18. jul 2013 Synes også det er virkelig irriterende, at ingen svarer i den anden tråd. Min konklusion er, at de simpelthen ikke ved, hvad de laver og derfor ikke kan svare på spørgsmålene smiley

  • #16   18. jul 2013 Jeg kan godt forstå at de føler sig lidt udsatte - jeg var nød til kun at skimme lidt, og jeg standsede da jeg så én skrive 'at det så flot ud'...
    Okay, jeg er all in for at et show skal se godt ud, og at man derfor måske opgraderer udstyr - men så kunne man trods alt vælge et pelham m. to tøjler eller en kandar, hvor man så kan lade stangtøjlen hænge. Det giver et sært udtryk at ride med to hænder, letridning og stangbid. host.


  • #17   18. jul 2013 Lige præcis Veo.. Bare ærgeligt at optræde offentligt så smiley

    Kan desværre ikke linke. Det er på FB.


Kommentér på:
Blankt kandar

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce