{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lære hesten at trække Kælk
  • #1   12. sep 2013 Du skal først (helst købe et seltøj) til hesten ellers købt de kælke seler men ville anbefale en rigtig køresele fordi at kæleseler ligger ikke gdot på hesten og hesten få pres på et meget lille punk..

    Nå men man kan jo starte med og lade hesten gå for lange liner også ellers nå det kælke tid en sætte sig på en kælk bag ved og styre ogholder fast og en rider eller trækker hesten til den har lært det og have noget bag ved


  • #2   12. sep 2013 Det er som at tilkøre hesten - bare lidt mindre farligt måske .... og nok lidt mindre tidskrævende, men princippet er mere eller mindre det samme. Lær først hesten at gå for lange liner (hvis du altså vil sidde i kælken og styre samtidig). Væn derefter hesten til kælken, til lyden af den omkring den. Begynd at gå med hesten, mens du trækker kælken ved siden af eller bagved, og spænd til sidst kælken for, når hesten er helt tryk ved alt det forrige. Når hesten har vænnet sig til dette, kan du langsomt øge vægten i kælken - start f. eks. med at lægge en sten i, en sæk kartofler eller lignende, før en person sætter sig derop, så det ikke ender ud i noget slemt, når hesten ikke er vant til at trække ting.
    Før du sætter dig i kælken og styrer, kan et godt tip være at trække hesten eller ride på den, mens en anden sidder i kælken. Det giver også sjov for to mennesker på samme tid!

    Jeg lærte Menja at gå for lange liner samt trække kælken efter både med og uden person i - dog blev hun aldrig spændt for kælken, eftersom jeg ingen sele fik købt. Alf skal tilkøres, når vi engang er ovre alle vores andre problemer, og så starter jeg nok også med kælken, før jeg køber vogn og seletøj.


  • #3   12. sep 2013 Det gjorde jeg meget da jeg var ung, det var fantastisk! smiley
    Jeg ville slå mig sammen med en anden, der kan trække kælken ved siden af hesten indtil den vænner sig til det, derpå bagved hesten indtil den føler sig helt tryg ved lyden af det.
    Dernæst ville jeg lære den at gå i lange liner, og så kombinere de to ting, med langsomt at lægge mere og mere vægt i kælken.
    Det er vigtigt hele vejen igennem at tage det i hestens tempo, og at den er tryg ved et trin før man går videre til det næste.
    Vi brugte bare nogle træktove, men sørg for at kælken hurtigt kan løsnes hvis nu hesten skulle blive nervøs.
    Håber du kan bruge det til noget smiley


  • #4   12. sep 2013 Tusind tak det er min part og ejer har tømmer det man sætter kælken fast med

  • #5   12. sep 2013 Kan man bare bruge en almindelig kælk til det?

  • #6   12. sep 2013 Jah kan man sagtens

  • #7   12. sep 2013 Men ville det ikke give meget stor risiko for at blive sparket i hovedet når man sidder lige bagved på den måde?

  • #8   13. sep 2013 Men kan jo side så langt bag i at hesten ikke kan nå en.

  • #9   13. sep 2013 Og skal lige høre de lange liner når man træner det uden kælk skal de så bare sidde i biddet eller hvordan montere man det?

  • #10   13. sep 2013 Du sætter dem i bidet jah og igennem longejorde ringe også det det

  • #11   13. sep 2013 Okay tak skal man ha andet på

  • #12   13. sep 2013 Nææh

  • #13   13. sep 2013 Okay heller ikke når man engang skal køre kælken andet end en kælk og snoren til at sætte den fast i

  • #14   13. sep 2013 først til kører du ponyen.
    også plejer jeg at spænde snore fast i køretøjet (ikke i bidet eller hovedet, har desværre set folk der gør det smiley ) men så holder jeg bare fast i de snore, også plejer jeg at bruge longe til at styre med smiley


  • #15   13. sep 2013 Altså det vel en ske sele du har?? den skal jo bare på hesten også a på om den som kælker selv skal styrer for så skal der jo køreriner ti bidet så man kan stryre skal en anden løbe eller ride heste så skal der jo bare almindelig trense eller grime til =)

    og nej man behøver som sådan ikke tilkøre hesten da en kælk er lidt noget andet end og skulle ud og køre på vej med en stor vogn bag hesten..


  • #16   13. sep 2013 camilla
    hesten skal da tilkøres først? det jo ikke sikkert den forstår at den skal gå frem ?


  • #17   13. sep 2013 Les det kommer jo an på om der er en som skal løbe med den eller side på den =)..


  • #18   13. sep 2013 Jeg er igang med at lære Chanel det.
    Indtil videre har hun været i køresele og lange liner, dvs. tømmer der sidder fast i en kapsun, går gennem ringene i selen og så om til mig. I starten gik jeg kun lige bag ved hende, men kan nu gå så langt som tømmerne rækker. Først lærte jeg hende at gå frem og stoppe, men kan nu løbe bag hende i både trav og galop, over små forhindringer, igennem en L-bombane, stafet mv.

    Næste trin er, når jeg finder en kælk, at hun skal vænne sig til den, så den kan trækkes rundt omkring hende, røre hende mv. uden at hun bliver nervøs.

    Næste trin er at jeg trækker den bag hende, mens hun går i lange liner. Derefter skal den spændes fast til hende, mens jeg går bag hende med lange liner. Når hun ikke siger noget til det, putter jeg vægt i kælken: en melpose, sten, sæk kartofler, så hun vænner sig til at trække. Og når sneen engang kommer, så sætter jeg mig i kælken. Formentlig den første gang med en der gå ved siden af hende. smiley
    Det er første gang jeg 'tilkører' en hest, så jeg er meget spændt på det hele, og vil gerne høre råd, så jeg følger med i dette emne, men tænkte at jeg lige ville dele min plan med dig i hvert fald.
    Et råd jeg fik med mig på vejen: lad være med at lære hesten at gå frem ved at 'slå' med tømmerne. Så jeg har lært min hest i longe at gå frem ved mundsignaler, og slå i galop på 'kom', og det kan jeg så bruge, når jeg har hende i lange liner. Det synes jeg fungerer super godt! smiley


  • #19   13. sep 2013 Der er mange forskellige måder og tilkøre på. lad være med og ligge vægt i kælken et sted hvor det ikke er nemt og trække den plus hvor der ikke larmer da det kan skræmme din hest fra vi og sans. Plus den kan føle sig forfulgt af tingen og gå amok. så nå man sætter hesten til og trække noget så gå sammen med den altså ikke gå bag ved den gå med den oppe foran..

  • #20   13. sep 2013 Ja, sørg altid for, at hesten er tryg ved kælken, INDEN den spændes for - sæt nu, at der sidder en person i kælken, og hesten går i panik ...! Så træk din lillebror eller mor eller søster i kælken, mens du går med din hest, inden du beder hesten trække læsset. Og det handler ikke om at få det til at lykkes hurtigst muligt, det handler om, at det skal lykkes. Så hellere at det tager 3 måneder, og hesten er tryg ved det, fremfor at du får en hunderæd hest, der ikke kan gå for kælk, fordi du gjorde det på 3 dage.

  • #21   15. sep 2013 Hvor gammel skal hesten være før den må trække en person:-)?

Kommentér på:
Lære hesten at trække Kælk

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce