{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
922 visninger | Oprettet:

lære hesten at ligge :) {{forumTopicSubject}}

Ja, en af mine store drømme med Sofus er at lære ham at ligge ned - og senere sidde, men det er ikke endnu self smiley - men de metoder jeg har prøvet har ikke virket....
Jeg har prøvet at få ham til at neje, og så puffe til ham, men han snurre rundt med benet nede i stedet, og bliver ved med det...
Jeg har prøvet at træne at han skulle tage hovedet ned mod jorden i snart over et år, men han nægter og gør det lige modsat... så den med at få hovedet ned mod jorden og spanske skridt på bagbenene og gå i en cirkel virker heller ikke smiley

Og i sommers rullede han ikke medmindre jeg var langt væk når han var blevet skyllet - han ligger sig dog ned og ruller selvom jeg trækker ham (er prøvet 2 gange, på vej ind fra fold og da vi ''skridtede af'' (fra jorden smiley ) hvor han havde svedt lidt da vi havde sprunget - begge gange stod jeg på under en meters afstand og kunne nemt komme ned til ham osv. smiley
Men vi kan jo ikke ligefrem vaske ham her når det er koldt smiley

Så er der nogen der har en anden metode jeg evt. kunne prøve som ikke indeholder at binde hesten e.l.! smiley for så er jeg meget interesseret smiley

- K


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  lære hesten at ligge :)
  • #1   6. nov 2014 Jeg har haft samme problem med min egen, at han ikke ville ligge sig ned når jeg var i nærheden. Det kræver en masse tålmodighed, men når du har prøvet i et år tror jeg du har masser af tålmodighed xD
    Anyways, i starten skal du gøre ham tryg ved at du er til stede når han ligger - hvis ikke han ligger ned overhovedet når du er i nærheden, tror jeg bare du skal prøve at indlære det. Gør det et sted hvor han er tryg, eks. i ridehallen, og når der ikke er forstyrrelser - folk der rider eller laver andet i nærheden.
    Jeg brugte Josie Quintrells metode, synes den virker rigtig godt! Jeg sad dog "fast" i lidt tid før han forstod at han skulle ligge sig, men mit bedste råd er at give hesten al den tid den har brug for!
    Evt gør det efter du har redet, mens den er lidt svedt, da det udløser at de gerne vil rulle sig fordi det klør - og endelig lad den rulle sig hvis den ligger sig! I starten skal den bare synes at det er SÅ fedt at ligge sig ned sammen med dig! :)))
    https://www.youtube.com/watch?v=F9iUsohw3d8


  • #2   6. nov 2014 Team - altså det med at skrabe i jorden kan give problemer da han har lært spanske skridt ved at tappe på benet - og er bange for at han så bare bliver for signal-forvirret smiley

    Og han er ca. 1 meter høj så vi rider ikke smiley


  • #4   6. nov 2014 Thomine - det er også forsøgt - men han har lært at når jeg rejser mig skal han også rejse sig fra at have nejet. Og når han er nede på det ene ben kan han ikke bukke det andet så han ligger ned på begge forben - det kan han kun fra han står op og jeg ve helt ærligt ikke hvordan jeg skal indlære det smiley

  • #5   6. nov 2014 Den eneste metode jeg har fundet der har virket på min (Dog droppet pga. manglende tålmodighed, vil hellere bruge tiden på noget der rent faktisk er fornufigt xD)

    Det er bare at sidde på en ridebane, folden, hvad du nu træner på også står du bare og venter også så snart han tager hovedet ned (om det er for lie at snuse eller noget så er det fint) også klikkede jeg ham og gav en godbid også krævede jeg bare mere og mere af ham og han lagde sig faktisk ned



  • #6   6. nov 2014 Kailie - det kunne godt være en mulighed, klikkeren skal nok lige læres ind først, har været i gang, men droppede det lidt igen xD

  • #7   6. nov 2014 Ja, det er klart xD jeg syntes at træne med target har været den nemmeste måde at indlære klikkeren indtil nu smiley

  • #8   6. nov 2014 Ja det var også det første vi startede med at træne hvilket han fangede hurtigt, men så stoppede det ligesom lidt og har ikke fået taget mig sammen til at få det genopfrisket smiley

  • #9   7. nov 2014 Du kan jo altid lære ham et andet signal tiæ at skulle skrabe når han ligger sig, i forhold til når han skal lave spanske skridt smiley

  • #10   7. nov 2014 Som hvad for eksempel? Han er ret dårlig til mine krops-signaler, han skal helst kunne mærke noget på han egen krop før han reagerer smiley

  • #11   7. nov 2014 Jeg har fx. lært min at når vi går, og jeg tapper ham på benet skal han ligge sig. Kun når vi går smiley
    Og når han skal løfte ben (start til spanske skridt) rører jeg ham ved albuen


  • #12   7. nov 2014 Det med albuen fungerer ikke rigtigt da jeg står på den ene side og han skal jo så løfte begge ben...
    Men jeg prøver at tænke lidt på hvad man kan bruge smiley


Kommentér på:
lære hesten at ligge :)

Annonce