{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.601 visninger | Oprettet:

At lære hesten galop {{forumTopicSubject}}

Godaften.

Jeg er godt igang med tilridningen af min welsh cob, og vi vil gerne snart til at galloppere nu, og det er så her problemet kommet.
Inden jeg startede tilridning lærte jeg ham kommandoerne stå, skridt og trav i longen, og det har været nemt for ham, også videre i tilridningen. Men jeg kan simpelthen ikke få ham i galop i longen. Eller jo, men det er et bukkespring og så 3 galopspring og så i trav igen. Normalt jager jeg ikke en hest frem, da de kender kommandoen, men det bliver jeg nødt til med ham ellers sker der ikke noget. Han har uden tvivl ingen balance og synes det er svært/hårdt at holde galoppen, og søger derfor nogle råd til hvordan jeg kan træne det med ham.

Han er ikke så turvant endnu, ellers ville jeg have prøvet at galloppere på tur, da jeg har haft gode erfaringer med det før.

Skal jeg lade ham løbe løs på ridebanen, og så bare "longere" ham på stor volte, hvor han bare skal frem af?

Kom gerne med gode råd smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At lære hesten galop
  • #1   19. aug 2015 Følger lige! Står inden samme situation smiley

  • #3   19. aug 2015 I dit tilfælde ville jeg undlade at tage galoppen i longe, fordi det højest sandsynligt er balancen den mangler - som du selv siger - og så er det meget krævende at den skal gå på så lille en volte, som det er i en longe. Og det med at lukke ham løs på banen, ville jeg heller ikke forsøge mig med, fordi det nemt kan blive noget jag, hvilket nærmere vil stresse ham eller geare ham helt op, så der ikke kommer andet end fnys og høj haleføring ud af det smiley

    Jeg ville i stedet tage galoppen med en rytter på ryggen og holde den så meget ligeud som muligt og på så stor volte som muligt. Du skal med stor sandsynlighed løbe ham i gang og det er helt i orden. Jeg plejer at gøre det, at jeg rider på i traven, når hesten er fremme i en frisk trav, giver jeg signal til anspring - og det bliver jeg ved med, indtil hesten springer an. Det vil sige, at det er helt okay, at det tager fire runder, hvor du presser på, men så snart den tager det første galopspring, skal hesten roses. Så betyder det ikke noget, at den ikke bliver i galoppen i mere end et par spring. Herefter gentages processen et par gange, men det er vigtigt - alt efter hvor sensitiv en hest, du har med at gøre - at den tages ned i tempo ind i mellem. Det er netop ikke meningen, at hesten skal føle sig jaget, men den skal mærke et tilpas stort pres til, at den er (eller bliver) klar over, at den skal ind i en ny gangart smiley
    Jeg håber det er til at forstå smiley


  • #4   20. aug 2015 Hvorfor skal den galopere nu? Var det ikke bedre at vente til hesten har balancen, har lært et ordenligt stopsignal, er styrbar fra ryggen osv.?

  • #5   20. aug 2015 min lærte det ved hjælp af bomme. min underviser havde lagt bomme/Cavalletis rundt på volten ved E - A - B og C. Han elsker at springe og hver gang han havde hoppet en bom satte han selv i galop. herefter puttede jeg stemme kommando på når han var i springet og nu skal jeg bare sige "galop" så går han igang.
    nu skal det så kædes sammen med de rigtige hjælpere:):)


  • #6   20. aug 2015 Anna Julie: Fordi det er lettere for hesten at lære ride kommandorne når den har en lyd kommando som den i forvejen kender.

    TS: Har du prøvet at gå banen rundt mens den er i longe? Så den er ligeudrettet og ikke på volte, men stadig ikke helt fri smiley


  • #7   20. aug 2015 Tjek evt mit forumemne, med min part der ikke har balancen til at holde galoppen smiley der er mange gode svar smiley

  • #8   20. aug 2015 Følger også lige med (:
    Kunne godt bruge lidt råd til min nytilredet 4 års som også er igang med galop træning (:


  • #9   20. aug 2015 Jeg tilred min hingst for lidt mere end 1 år siden, og det er først nu jeg er begyndt at lære ham galop med rytter, i longen kan han, hvis han er ve dat være træt, virklig være "svær" at få i galop, men når jeg gav komandoen,blev jeg ved med at give den, samtidig med jeg drev på ham (tovet, pisk, krop sprog, alt efter hvad jeg lige brugte den dag)
    i starten bestod det også af bukkespring, et galop trin og så tilbage i traven, men efterhånden som han fik balancen og konditionen til det, så kunne vi begynde med hurtigere og langsomere galop.
    når han skulle galopere i longen, lod jeg ham galopere med hele tovet, samtidig med at jeg "gik/løb" med rundt, for at han ikke skulle tvinges ind på en volte han slet ikke var klar til.

    Nu hvor vi så er gået i gang med galopen fra ryggen, så bukker han gerne de to første "forsøg" på at galopere, men det er ike buk der siger "hop af" men mere en form for glædesbuk (ord fra en der stod og så på) og når først der er "bukket" af, så er der abselut ingenting i galopen, men jeg må nok ærlig indrømme at jeg ikke fortryder at have ventet så længe på at galopere, men jeg tager også ridningen i helt langsomt tempo, smiley


  • #10   20. aug 2015 Vil gøre præcis som Lea.
    Indføre galoppen på en lige strækning, drive på hesten i trav lægge lidt ben til den side du ønsker galoppen. Lige så snart hesten slår i galop så ROS den godt.. Det er fint med 2-3 galop stridt til at starte med. smiley Hvis du kan mærke hesten ikke har ret meget energi den dag til galop så spring over, så den får nogle gode første gange.


  • #12   20. aug 2015 Jeg har lært Tindur galop signalet i longen først både fra stillestand, skridt og trav. Så begyndte jeg at ride ud på ture og efterhånden tog jeg galoppen på en lige strækning. Da det var gjort nogle gange lod jeg ham galopere i nogle bløde sving før jeg tog galoppen med ind på banen. Da startet jeg med at lægge en bom som han sprang over og vi fortsatte nogle meter i galop og stoppede i starten op før svinget. Efterhånden lod jeg ham tage halve banen og i mandags red vi tre runder på hver volte og kunne have blevet ved smiley hvis det skyldes dårlig balance så sørg for at lære ham det i longen først. I mellemtiden træn hans balance med bomme osv. Du kan jo også løs springe ham over nogle cavaletti så måske galoppen kommer der også smiley

    Mvh TT


  • #13   20. aug 2015 Jeg har også lært mine galop anspring over bomme på jorden. Lander i galop og så tilføjes signalet til galop kombineret med kommandoen galop. Der var selvfølgelig dårlig balance fra starten, men det var også indlæring af selve anspringet. Selve galoppen er trænet lige ud i terrænet.

  • #14   21. aug 2015 Tak for jeres svar smiley

    Ja, jeg har prøvet at løbe med rundt når han skal galloppere, men jeg kan sgu ikke følge med - hverken med tempo eller kondition smiley jeg gør det selv når han traver (halvdelen af banen) da jeg gerne vil have ham ud på lige spor også, i stedet for bare rundt.

    Jeg vil prøve det med bommene, og så bare fortsætte med at ride skridt og trav lidt endnu.


Kommentér på:
At lære hesten galop

Annonce