Strøelse! {{forumTopicSubject}}
Hej...
Jeg er ved at blive sindssyg over ikke at kunne finde den "rigtige" strøelse til mine heste!
Hvad bruger i og hvorfor har i valgt det? Hvor meget bruger i? Pris?
Jeg har i mange år haft hestene på spåner, og været meget tilfreds, men de er simpelthen blevet SÅ dyre! Så vi besluttede at prøve med halm da vi flyttede ind i vores nye stald... Fungerede fint, vi har svært,ved at opbevare ret meget ad gangen, samt møddingen bliver hurtigt kæmpe stor. Nu er vi så på tørv bund og træpiller ovenpå, men syns det er hårdt arbejde at fylde nyt ind når de skal opblødes først.
De egentlige "problemer" består i:
Halmen er svær at opbevare, giver kæmpe mødding og at de spiser den rene halm...
Spånerne er mega dyre i indkøb.
Træpillerne er okay i indkøb, men jeg har tre drenge der sviner pænt meget, så der skal bruges en del træpiller. Og så er det hårdt at bløde dem op inden brug... Hvilket jeg er nødt til for at det ikke støver og de ikke spiser pillerne.
I dag har jeg så forsøgt mig med træpillesmuld... Men hold da magle hvor det støver!! Dvs. det skal vandes før det er brugbart, i mine øjne.
Jeg må gøre noget forkert med strøelse siden det er så besværligt!
Men hvad bruger i, og hvorfor?
jun 2007
Følger: 352 Følgere: 323 Heste: 4 Emner: 94 Svar: 413
maj 2008
Følger: 60 Følgere: 70 Heste: 1 Emner: 45 Svar: 1.133
apr 2013
Følger: 42 Følgere: 40 Heste: 3 Emner: 9 Svar: 109
mar 2011
Følger: 15 Følgere: 16 Heste: 4 Emner: 154 Svar: 2.130
Men vi laver det jo selv, og har plads til det.
Jeg er ret tilfreds med det
Brugte spåner i noget tid da min gamle pony blev forfangen, kunne simpelthen ikke tage det der med at samle klatter hver dag. Og spånerne er jo bare over alt, det er halmen også, men spånerne putter sig bare inde i alle små revner hvor du ikke kan komme med en kost
Jeg ser det som et plus at det æder halmen, så har de altid et eller andet at gumle på
dec 2008
Følger: 66 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 7 Svar: 172
http://magasin.dadidi.dk/i/180657
sep 2012
Følger: 24 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 30 Svar: 290
Indtil videre virker denne blanding upåklageligt.
jul 2008
Følger: 41 Følgere: 48 Heste: 7 Emner: 256 Svar: 1.001
Syns spåner er super lækre at se på, og elsker duften af ren stald med nye spåner. Syns bare det er et ret stort minus at de er så dyre.
Træpillerne fungerer egentlig udemærket... Det er bare hårdt arbejde at bløde dem op.
Smuldet er jeg ikke umiddelbart begejstret for pga. støvet... Men prøver at gøre det vådt næste gang. Syns dog heller ikke det fylder noget i boksene = bruger mere
Halmpiller har jeg ikke prøvet, men overvejdede det i stedet for træpillerne... Valget faldt egentlig kun på træpiller da de var billigst
Vi bruger tørv under pillerne. Det giver en god bund. Bryder mig ikke synderligt om tanken om at de kun skal stå på tørv... Det er jo bare jord! Har en ide om at det bliver meget "svampet" og vådt år man har to der tisser meget, det samme sted, og leger med vand...?
Tak for artiklen, den vil jeg lige studere
Hvor meget bruger i af det forskellige om ugen/måneden?
mar 2011
Tænker at hvis man køber 2-3 paller af gangen, så er der måske lidt at spare,
især hvis man ikke køber det der hvor man handler foder og udstyr.
Har du prøvet her?
http://tmspaaner.dk/
eller her:
(link fjernet)
jeg ved ikke hvad de koster i forhold til andre steder, ved bare at da jeg købte spåner til min, var de også rigtig dyre, men vi købte dem der hvor vi handler foder
mar 2011
Hvis man sørger for at holde det tørt og strø lidt hver dag, så bliver det ikke vådt og smattet.
Men jeg syntes at det er rigtig hårdt at muge i, men det kan godt være at det kun er hvis det er et par kalve der har gået på det i et par uger
jul 2008
Tror ikke rent tørv er løsningen for os... Det tiltaler mig ikke rigtigt at de står på jord?!
Mht. halmen... Så er det ligemeget hvilken form det kommer i... Vi kan stadig kun opbevare hvad der kan være i en boks. Og det bliver temmelig hurtigt brugt når der er fem heste at strø hos. Godt nok skal det ikke hentes så langt væk, men det er såååå irriterende at skulle hente to minibig ad gangen. Eller omkring 60 små baller. Det bliver dælme hurtigt brugt. Og så bliver det et stort problem at køre med trailer når der er sne...
En anden ulempe ved halmen... Det lugter! Med fire vallakker og en hingst, så bliver der en interessant dunst i løbet af natten
Nogen der har erfaring med hamp/hemp?
mar 2004
Følger: 92 Følgere: 91 Heste: 14 Emner: 569 Svar: 3.173
jul 2008
mar 2011
og det suger vel heller ikke så godt hvis de er våde og allerede har suget en masse vand
det er bare noget jeg længe har tænkt over
jul 2008
Syns problemet med at de kan spise de tørre piller er langt større.
jun 2009
Følger: 15 Følgere: 21 Heste: 3 Emner: 17 Svar: 89
mar 2004
Følger: 92 Følgere: 91 Heste: 14 Emner: 569 Svar: 3.173
jun 2008
Følger: 49 Følgere: 46 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 46
Strøelse!
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside