{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.105 visninger | Oprettet:

Pels-skifte? {{forumTopicSubject}}

Jeg vil egentligt blot hører om der er nogle af jer, der har oplevet noget tilsvarende dette jeg skriver nu? smiley

Sagen er den, at jeg har nogle venner, som har et føl på knap et år, som har fået noget "pels-tab", som ser meget mystisk ud.
Den er brun pt, men smider pelsen i store plamager. Det startede på bringen, og har fortsat op på undersiden af halsen, og op i hovedet.Den har også på bagbenene/lårene. Den har ikke tabt noget endnu de typisk "lus-steder" ved manke og langs manen.
Da den er forkølet, har de haft dyrlæge ude og give pencillinkur, og spurgte i den sammenhæng til pelsen. Dyrlægen havde ingen ide om hvad det kunne være, og sagde de kunne prøve at vaske den i noget mod mider.
Sagen er så den, at pels-tabet begyndte for nok ca en god måneds tid siden, og den går i løsdrift med 3 andre, som der intet er at se på.
Det vil også være et stort problem for dem at vaske den, da den jo som sagt går i løsdrift.

Jeg var så ude og kigge på den i går, og kunne se at den har bitte små mørke/sorte dun overalt, hvor den har tabt det brune pels. Dunene er ca en halv centimet lange.
Og så havde den ufattelig tør hud!

Min egen på 4 år, led også af meget tør hud, her sidste vinter, da han skulle sætte pels, og i foråret, da han fældede.
Han fælder også som en tosset pt, og sætter vinterpels i fulde fart samtidig.

Hvad tror i? Har i oplevet noget lignende med jeres føl?
Umildbart ville jeg blot råde dem til at give den lidt olie i foderet, samt evt en lille bitte smule vitamin mere. Det gør jeg selv med min i år, og han har slet ikke så tør hud under pels-skifte så.
I så fald, hvor meget olie må man give sådan en bette en (det er en traver). En halv dl i alt, eller?

Håber meget der er nogle, som ligger inde med forslag! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pels-skifte?
  • #1   3. okt 2013 Jeg har oplevet en for nogle år siden. Det var så på halsen alt pels forsvandt.
    Ejeren fik noget shampoo mm ved dyrlægen som skulle bekæmpe svamp.

    Kan ikke huske hvor mange gange den skulle vaske, men det hjalp den ihvertfald.


  • #2   3. okt 2013 Det var lidt sent på året at lave det nummer smiley
    Du skriver at den skifter farve også, har den ikke tabt sin følpels?


  • #3   3. okt 2013 Hvis dyrlægen anbefaler, at plagen skal vaskes mod evt. utøj, så synes jeg da bestemt, at dens ejer skal rette sig efter det? smiley Det er jo dyrlægen, som er eksperten på det område. Og hvis ejer er i tvivl, kan de jo altid vælge at få en anden dyrlæge ud og kigge også. smiley

    Personligt har jeg ingen idé om, hvad der kan være galt, desværre.


  • #4   3. okt 2013 Har selv prøvet det med en af vores, smurte hende ind i pigoil over det hele, lod det virke i 3 dage, og så én gang til, så var det væk og kom aldrig tilbage.

  • #5   3. okt 2013 Jane: Nå ja, der er selvfølgelig pigoil smiley
    Det er meget besværligt for dem at vaske, når de går i løsdrift, for den vil jo komme til at fryse.
    Men hvor meget brugte i? Hvor tykt et lag? smiley

    Louise: Dyrlægen sagde at de kunne forsøge med det, for hun anede ikke hvad det var smiley Og det er altså som sagt et stort problem for dem at vaske den.

    Pernille: Er det noget du har oplevet før? smiley
    Øh ja, jeg må nok være dig svar skyldig, de har haft den et par måneder.


  • #6   3. okt 2013 Det lyder næsten som om den ikke smider sin følpels før nu...
    Har den mon fået hvad den skal ha af godt mælk og følfoder siden start på livet.
    Mon det kan være forsinket...
    Vores føl Nellie smed sin pels i store plamager her i sommers som 3 måneders...
    hun så vild sjov ud, kik evt. billeder i hendes album..
    Hun opvokser på fohlen gold og hendes mor fået tilskud af equilac fra hippolyt til mælken...som vi nu er stoppet med,hun fylder 6 mdr.
    Hun har spist lidt af fodret siden 3-4 uger gammel og spiser sit følfoder morgen og aften idag i egen boks...drikker stadig lidt mælk...hun fortsætter på fohlengold indtil 2 år gammel....

    Umiddlebart vil jeg skønne det som om den mangler noget fodringsmæssigt.
    Held og lykke med føllet.


  • #7   3. okt 2013 Tja, de har som sagt kun haft den i ca to måneder, så har jo gået med stabil foder i ca 1,5 måned smiley
    Men mange tak. Vi prøver med lidt olie i halvanden uges tid + en lille smule ekstra vitamin og holder øje, og så må vi tage den derfra,


  • #8   3. okt 2013 Skougaarden: Det her ligner faktisk rigtig meget deres føl smiley
    http://hest2.webgallerier.dk/album/1777/628/471/8880322-nellie--toesserne-del-3--
    http://hest2.webgallerier.dk/galleri/697/628/471/3484254-anden-saerlig-race-skougaardens-nellie-beauty-bianca

    Det ligner også at Nellie har rigtig kort pels, der hvor følpelsen er faldet af, kan det passe?

    Og burde deres føl få dækken på, nu hvor det i forvejen er meget forkølet, og næsten ingen pels har?


  • #9   4. okt 2013 Vores Nellie lægger ikke meget pels til,så nu tilmorgen har hun fået et decideret føldækken på,da hun fryser..føldækken med maveklap og dobbelt velcro fortil..købt på nettet... smiley

  • #10   4. okt 2013 Mange tak, jeg vil helt sikkert lige vise dem tråden, for tror det er her den ligger smiley

  • #11   4. okt 2013 :)Nellie har tabt alt sin følpels...i sommers,nu er hun fin sort...hun lægger ikke meget pels til...de har bokse i maskinhal så ikke højere temperatur end ude,så de får regndækken af i aften,tørt på imorgen igen...bliver det for koldt til vinter stalddækken under regndækken..overvejer da et stalddækken til Nellie senere...se evt.mustang.dk smiley

  • #12   4. okt 2013 Mange tak, det er dejligt at vide lidt om det smiley det er heller ingen af os der har haft føl før, så derfor slet ingen erfaring med føl og dækken fx.

  • #13   4. okt 2013 Bare smør pelsen ind der hvor den mangler, så længe det ikke er køligerer end det er nu, kan du sagtens gøre det. Brug evt. en aflagt opvaskeflaske med åben/luk tud på, og hæld det på og gnid ind. Det virker for det kvæler alt levende mekanisme som måtte iriterer og samtidig olierer det huden.

  • #14   4. okt 2013 Lyder rigtig godt smiley det kan da ikke skade at prøve..

  • #15   7. okt 2013 Min hingst tabte pels på underhalsen og bringen som plag.. Han så herrens ud! Han delvist tabte/delvist gnubbede det af.. Det viste sig at han ganske enkelt havde det for varmt i vinterpelsen og gav sig selv et "jagtklip".. Det var ikke kønt, men ganske ufarligt.. Jeg ville vaske den for en sikkerhedsskyld og så smide fleecetæppe på indtil den er tør.. Og så, som du siger olie i foderet.. ½ dl. lyder rimeligt..

Kommentér på:
Pels-skifte?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce