{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.248 visninger | Oprettet:

hvorfor er min hest så syg? :( {{forumTopicSubject}}

åååååh, det er godt nok ikke sjovt at se på mere! smiley

han begyndte for ca. 2 måneder siden at tabe sig lidt, først var det fedt han var for tyk så jeg gik rundt i troen om, at træningen gav pote. Men han tabte sig lidt mere og fik lidt tynd mave, han fik en ormekur, Det blev ikke bedre. Dette fandt sted, mens jeg forsat red ham, han var fuldstændig optimal at ride, vi var endda till jagt, hvor jeg som sædvanlig have problemer med at holde den store fyr.
Efter jagten d. 22 sep. kom dyrlægen om mandagen og tog en blodprøve, han var så åbenbart lige ved at dø af lav blodprocent, han fik 3 foreskellige slags boostere. Dyrlægen tog ny blodprøve 3 uger efter igen, både nyre- og levertal er helt i top, men han taber sig forsat og har tynd mave, faktisk er det rent vand der kommer ud. De sidste uger er blevet brugt på at skifte foder for om der evt. kunne være noget han ikke kunne tåle, holde ham fra græsset for tyndskiden skyld uden bedring dog, hygge og gøre al det bedste der overhovedet kan gøres for min lille skat.
Torsdag begyndte han så ikke at ville spise, hvor han ellers igennem hele sygdomsforløbet har haft stor madlyst. Han rør hver hø, mash eller sit nye foder som han ellers var så glad for. det eneste jeg kan få i ham er lidt gulerødder og rugbrød. Men alt hvad han spiser som er tørt (rugbrød/foder/guffer) ryger ud af munden igen i store klumper, det er som om der intet spyt er i munden, men det er jo klart hvis han intet grovfoder spiser.

Han har på 1½ måned tabt 110 kg, vi får svar på lorteprøven på onsdag, jeg håber inderligt den kommer med et mirakelsvar. Det er ikke sjovt at skulle være bødlen over sin bedste ven, men samtidig er der også grænser for hvad jeg snart syntes han skal udsættes for.

øv, det er nok det værste ved at anskaffe sig de kære dyr! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvorfor er min hest så syg? :(
  • #1   4. nov 2013 Ville snakke med dyrlægen og få ham ud!! Det lyder ikke godt!!


  • #2   4. nov 2013 Håber det bedste for ham og dig! smiley

  • #3   4. nov 2013 som der allerede er skrevet er dyrlægen inde over. Jeg håber da i hvert fald ikke der er nogle der ikke ville kontakte dyrlægen hvis deres hest smider 110 kg.

    Mia, tak smiley


  • #4   4. nov 2013 Alligevel ret vildt hesten taber sig 110 kg! Den må se hærens ud nu! smiley

  • #5   4. nov 2013 ØVØV! Rigtig træls situation du står i. Giv os endelig en update smiley

  • #6   4. nov 2013 Han ligner en mishandlet hest impoteret direkte fra polen, det er i hvert fald godt han gå med dækken, ellers havde dyrenes beskyttelse nok stået ned i stalden smiley

  • #7   4. nov 2013 har du snakket med dyrlægen om eventuelt mavesår??

  • #8   4. nov 2013 Ønsker dig alt muligt held og lykke!!! Det er bestemt ikke sjovt at have en hest der har det sådan! Håber virkelig der bedste for dig og din hest!!!

  • #9   4. nov 2013 Sandie - ja smiley

    den flyvende hollænder, jo tak, har aldrig prøvet at have så syg hest før og det er bestemt heller ikke noget jeg nogensinde har lyst til at prøve igen! smiley


  • #10   4. nov 2013 Hvor må det være surt for dig!
    For mig lyder det som om han måske har ondt når ham spiser. Du ville hellere ikke spise hvis det gjorde ondt smiley
    Jeg ville sige tænderne eller mave
    Men få en dyrlæge ud
    Held og lykke med din lille ponse smiley


  • #11   4. nov 2013 Lea, tak smiley tænderne er tjekket og jeg har for en uge siden bestilt tid hos en dame, som kan et eller andet, men hun kan først d. 13, hun skal kunne mærke spændinger inde i kroppen også fra smerter af, som hun så gør et eller andet ved. Men der er godt nok også lang tid til d. 13 lige pt smiley

  • #12   4. nov 2013 Orm....... Eller mavesår.... Nu tænderne er tjekket.... Kom endelig med en opdatering!
    Og ønsker dig al held og lykke med at finde årsagen og rette op på ham! smiley


  • #14   4. nov 2013 orm er han også tjekket får, samt fået en ormekur.
    Håber så inderligt at afføringsprøver siger et eller andet på onsdag, har også selv lejet lidt med idden om mavesår, men han har bare spist så fint indtil for nogle dage siden. har også tænkt på om det måske kan være noget tarmsygdom af en art.
    Nu må jeg se, prøver ville være en uge undervejs, da den skulle skamtjekkes for alt, så håver der er noget der giver svar i hvert fald! smiley


  • #16   4. nov 2013 Er han tjekket ad flere omgange med larvedyrkning???

    Det lyder som et "typisk" ormeproblem nemlig.... smiley

    Hvilken test er det de laver på gødningsprøven nu?


  • #17   4. nov 2013 Arne, ej nej jeg træner ikke ham pt. sæt en kat op på ham og rygraden knækker sammen smiley

    Jeanette, jeg vil vove at påstå at det her stikker noget dybere end end et ormeproblem. Jeg ved faktisk ikke helt hvad det er får test, men de skulle kunne se på cellerne i tarmvæggene og sådanne ting.


  • #18   4. nov 2013 Det er skam ikke unormalt med sådan et forløb som din ved massiv ormeinfektion.. Men er han tjekket ad flere omgange med larvedyrkning??

  • #19   4. nov 2013 har du overvejet en tur på dyrehospitalet med ham?

  • #20   4. nov 2013 Nej det er han ikke, ejer på steder siger nu altså også det ikke orm, han har altid haft en pænt ormetal har jeg fået afvide. Men hvis han var så voldsomt ramt af orm burde de andre heste så ikke også have en sjat orm?

  • #21   4. nov 2013 Carina O, ja og nej. han er oprindeligt ikke min hest, men det mig 'der har ham.' Dyrlægen sagde det hurtigt ville løbe op i 40.000 og det vil ejer ikke betale, hvilket jeg faktisk godt kan forstå, samt det jo ikke er sikkert det bliver godt alligevel. Ud over det syntes jeg også snart at det er ved, at være syndt at blive ved med, at hive ham igennem alt muligt.

  • #22   4. nov 2013 What!!! smiley

    Så ville jeg FLUKS få sendt friske gødningsprøver afsted til larvedyrkning, det kunne egentlig kun gå for langsomt!! At han har fået en ormekur er jo LANGT fra ensbetydende med at den har taget de korrekte orm, og viser ikke om de er resistente overfor netop denne kur.... Og nej, det har INTET med hans tidligere ormetal at gøre, eller hvad de andre heste på stedet har eller ikke har...

    Uf... Forstår slet ikke hvorfor I ikke har sat ind med massivt ormetjek for længe siden!!


  • #23   4. nov 2013 Han er jo blevet tjekket for orm, men ikke flere omgange.
    Afføringsprøven der er afsted nu vil jo også vise om der eks. er bendelorm.
    Jeg ved ikke helt så meget om sådanne sygeforløb, men satser da stærkt på at både en garvet hestedame og dyrlæge ved hvad de laver smiley


  • #24   4. nov 2013 Jamen!! 1 gødningsprøve, og hvis det var uden larvedyrkning, der blandt andet påviser blodorm, er det jo hip som hap, når hans videre forløb har været som det har.. Jeg er selv "garvet" hestedame igennem 25 år, og har 2 veninder der er dyrlæger, de siger også at der skal tjekkes massivt for orm.... Det koster jo nada at få tjekket en 2-3 gødningsprøver, og få dem tjekket via larvedyrkning... Yderligere kan man sende blodprøve til titermåling for bændelorm.. Alm blodprøve kan kun vise infektionstal, ikke den aktuelle situation ang bændelorm...

    Siger kun det her, fordi det ofte er set at synderen bag sådanne voldsomme forløb, har været orm, i den ene eller anden form... Derfor bør det udelukkes på korrekt vis, især fordi det er så billigt, nemt og ikke udsætter hesten for stress eller lign...


  • #25   7. nov 2013 Som forventet var det ikke orm.

    det er desværre leveren som ikke fungere optimalt smiley


  • #26   7. nov 2013 Årh nej dog. Kan man gøre noget ved og hvilken betydning har det fremtidigt?

  • #27   7. nov 2013 der er desværre ikke noget at gøre, og fremtiden står desværre på en aflivning.
    måske de kan komme med en løsning på evt. landbo højskolen, men der er efterhånden også grænser for hvor langt den skal trækkes, han har jo efterhånden haft det dårligt længe nu og det er kun syndt at forsætte, samt det er jo ikke engang sikkert det ville hjælpe smiley


  • #28   7. nov 2013 Puha det var da frygteligt, det gør mig ondt smiley Men ja, der skal være en grænse, specielt med det vægttab hesten har været igennem, den er jo svækket og energien skal jo være der til forbedring. Men det er aldrig en let beslutning. Hvad siger ejeren af hesten?
    Hvordan er det opstået?


  • #29   8. nov 2013 man ved ikke hvorfor det er opstået, den fungere simpelthen bare ikke optimalt mere smiley Nu skal det jo igennem forsikringen og alverdens skidt, ejeren har dog sagt, at hvis de forlanger han skal igennem alt muligt for at få beviser, så er penge ikke alt. Hun vil hellere undvære de penge og så han kommer afsted i den næmeste fremtid, så han ikke skal gå længere end højst nødvendigt og det var jeg godt nok glad for at høre! smiley

  • #30   8. nov 2013 Det er dejligt ejeren tænker mest på hestes ve og vel. Men det er en hård tid, mange tanker herfra smiley

  • #31   8. nov 2013 Mange tak smiley
    han er blevet aflivet allerede i dag, men det var desværre det bedste for ham


  • #32   8. nov 2013 Puha, det gik stærkt smiley

  • #33   8. nov 2013 meget! smiley

Kommentér på:
hvorfor er min hest så syg? :(

Annonce