{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.913 visninger | Oprettet:

Hvornår ville i stoppe (ang hund) {{forumTopicSubject}}

Hej med jer

Står i den kedelige situation at vores Cane Corso tæve bliver ved med at blive dårlig i hendes bagben..

Det hele startede for 1 1/2 år siden hvor hun blev operarat for en korsbåndsskade i det ene bagben. (skindebenet bliver flækket og en titaniums kile bliver sat ind som erstatning for korsbåndet)
Det en operation på 4 timer, og 12,000,- hunden kan gå på benet dagen efter, men skal smertestilles 2 mdr efter..

For 8 mdr siden røg det andet korsbånd så.. Nå afsted med hende igen. Dyrlægen ringer så til mig, og forklarer at den ikke kun er gal med hendes korsbånd, men at hun også har patella i knæet (løsknæskald), og hvis han kun operaret korsbåndet, vil det ingen virkning ha, da knæet er løst.. BUM 17,000,-

Nu er hun så begyndt at halte igen, og jeg frygter at det er knæet i det "raske" ben der er løst. Jeg skal til dyrlægen og ha det tjekket idag.

Men hvornår er nok nok?

Tænker bare, hunden er kun 4 år gammel og har allerede 3 operationer i bagbenene. Kan jeg virkelig tilbyde hende at gennem gå så stor en operation igen?? Der er ingen garanti for om knæet bliver hvor det skal.

Dyrlægen foreslog over til at vi prøvede at lave en behandling hvor han centrifugere noget af hendes blod, så der kommer flere hvide blod legmer, for så sprøjter det ind i det dårlige led i håb om at det skulle hjælpe..

Puha ved sku ikke hvad jeg skal gøre hvis hun får konstateret Patelle i det raske knæ idag.. Syntes sku det er synd hvis hun skal under kniven igen igen..

håner i kan give mig lidt støtte i at tage den rette beslutning..

//Rose

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvornår ville i stoppe (ang hund)
  • #2   12. dec 2013 Jeg havde nok ladet den få fred.

• #3   12. dec 2013 Det er også min tanke Miv, men for satan kan ikke lide den tanke, hun er virkelig en ener den hund.. Men det sku os synd..

• #5   12. dec 2013 Jeg havde nok stopper ved første operation, smiley men jeg ved nu også fra ejen krop at man aldrig bliver smerte fri efter sådan nogen ting og at man så skal tage hendsyn hele livet det skal et dyr ikke smiley og når den ikke er ældre er der lang vej tænker jeg

• #6   12. dec 2013 Det med at pumpe hvide blodlegemer ind, er meget effektivt.

Det er egentligt en ret gammel behandlings form, som startede hos heste.

Man er blevet mere tilbøjelig til at vælge den moderne medicin nu, men metoden virker stadig.

Hvorvidt du skal stoppe er op til dig selv.
    -Jeg ved hvor langt jeg vil gå for min hund, og bedste ven.
    Jeg ved også, hvor langt jeg vil gå for min hest.

Min kæreste og jeg er skræmmende enige om disse ting og beslutninger.

Men fordi vi vil gøre en ting, er det ikke sikkert det er det rigtige at gøre, og det er ikke sikket du vil gøre det samme.

• #7   12. dec 2013 Jeg var i praktik ved en dyrlæge. Der var en operation som tog hele formiddagen (Fra 8.00-12.00) Det var en TTA hvor det også var noget i et bagben, kan ikke huske præcis hvad det var der var sket. Den operation kostede 15.000. Hunden var også blevet opereret forriguge hvor det kostede 18.000 altså 33.000 på to uger på en hund der er 15 år gammel.
    Der vil jeg mene at nu er nok NOK!

Du kaster mange penge efter din hund, men synes det er synd at der skal kastes så mange penge efter den, hvis det alligevel ikke er sikkert at det bliver til noget.
    Synes du skal lade hunden komme afsted op til kære vor herre. Så sparer du de 17.000 og kan bruge dem på en evt. ny hund:-)

• #8   12. dec 2013 Den dag min hund skal have medicin o.lign. for at kunne leve smertefrit, vil jeg sige stop... Selvom det er svært...
    Hvis en operation kan hjælpe, så ville jeg gøre det.. men hvis det stod småt til med pengene og der ikke var garanti for at det vil hjælpe, vil jeg nok sige stop...
    Jeg forstår dit dilemma, det er slet ikke nemt at skulle træffe en beslutning..

• #9   12. dec 2013 Forstår slet ikke de dyrlæger, der vil operere på 15 år gammel hund. Så er det ikke længere dyrets tarv, man beskytter.

• #10   12. dec 2013 Penge er sq da bare et tal, det er mere om man vil lade ens hund gå gemmen det igen og igen.

Hvis jeg var din hund ville jeg nok have fred især når intet er sikkert smiley

• #11   12. dec 2013 er gået meget længere med hunden, end jeg ville gå med mine heste. Tror det er fordi det er et inde dyr og et man kæle med lang mere end vores heste..

Overvejer også om en IRAP behandling skal komme på tale, det er den hvor blod legmerne bliver centrifugeret..
    Men kan ikke rigtig se hvordan sådan en behandling kan hjælpe med at holde knæet inde på plads? for med en operation laver man en større fuge så knæet har svært ved at "hoppe" ud..

• #12   12. dec 2013 og ja penge er bare et tal, det er mere det med at man skal tage beslutningen om liv og dø, det sørme ikke nemt smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #13   12. dec 2013 Din hund har tydeligvis mange problemer med bagpartiet, og mon ikke at det vil fortsætte med den ene operation efter den anden?

Jeg havde sagt stop da ved anden operation.

• #14   12. dec 2013 det også det jeg frygter Astrid.. Men du ved man skal lige "overtales" til at gøre det rigtige..

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#15   12. dec 2013 Stald rosen: ja desværre.

Men en hund er ikke tjent med at leve et liv hvor den kun fungere med operationer.

Havde de første to operationer lagt med måske 5-7 års mellemrum, havde sagen været en hel anden på en måde.

Men bare det at i allerede nu har ofret så mange penge på jeres hund, og er villig til at ofre endnu flere viser bare hvor stor en betydning hunden har for jer, og i kan derfor, hvis i vælger aflivning gøre det uden dårlig samvittighed.

• #16   12. dec 2013 Jeg synes det er synd for hunden . Den har tydeligvis en stor portion problemer i bagbenene . Hvor længe skal den have smerter, før du siger stop ?
    Hvor mange operationer skal den igennem før du er overbevist om at det faktisk er helt galt med dens bagben ?

Tag det ikke som et surt opstød . Det var de tanker jeg havde, da jeg aflivede min Cane Corso .

• #17   12. dec 2013 Astrid du har så meget ret, dejligt du lige fik skåret det ud i pap for mig.. Så er det måske lidt nemmere at sige til dyrlægen at vi ikke ønsker at forsætte med at fixe hende..

• #18   12. dec 2013 helt ok camilla..
    Det altid godt lige at få banket lidt fornuft ind, når nu man holder så meget af dyret..

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#19   12. dec 2013 Stald risen: det var så lidt smiley

Har selv stået i samme situation - dog med en kat.

Heldigvis er min dyrlæge så meget katteelsker, at han nægtede at behandle katten, fordi nu var nok nok. Og den eneste rigtige løsning var en aflivning.

Han er så også en af de dyrlæger, der er ufatteligt dyrelsker og tænker kun på dyrets bedste og ikke hans pengepung.
    (Har også fået aflivet en killing jeg prøvede at rede fra at dø, den aflivede han søndag nat, og sørgede for at få den væk, for det sølle beløb af 175kr.)

Men håber i kommer frem til den rigtigte beslutning om det så er aflivning eller operation, det ved kun jeres mavefornemmelser..

Men øv en situation smiley

• #20   12. dec 2013 Jeg kan slet ikke forestille mig hvor hårdt det må være - jeg har selv hund og han er ubetinget min aller bedste ven, men jeg ved også at havde det været ham havde jeg nok sagt stop nu. Penge er bare et tal og man kan ikke sætte værdi på et hundeliv eller et andet liv for den sags skyld.

Jeg forstår godt du ville give hende en chance da hun kun er 4 år, men tror du ikke det er nok nu? Hvordan ser hendes liv ud om 3 år? Hun vil højst sansynligt aldrig blive ''up-to-date'' når hun allerede har været igennem en forholdsvis stor operation og operationer der gælder knæ er aldrig helt gode - det ved vi jo også fra os mennesker.
    Mange ting kan klares med medicin, men medicin skader også leveren på længere sigt og det er højst sanssynligt bare fordi hun er en flink hund at du måske ikke aner at hun faktisk går og har ondt.. Jeg skal ikke kunne sige det??

Jeg ved fra mig selv at hvis min hund skulle have medicin resten af livet for at være til for MIN skyld, havde jeg sagt stop. Jeg mener ikke at et dyr skal holdes i live for vores egen skyld. Nogle hundeliv er korte og andre er lange, sådan er det vidst bare med skæbnen.. Kold og kynisk - jeg ved det.. Men jeg vil til hver en tid hellere aflive en hund og lade den få fred, end at den skulle gå og have ondt fordi at jeg skulle have en at kæle med.

- Jeg håber du finder en fornuftig løsning, det er selvfølgelig kun DIG der kan tage den beslutning, og jeg er sikker på at du er så fornuftig at du godt ved inderst i dit hjerte hvad der er det rigtige at gøre.

Jeg lærte et godt ordsprog engang ''Hvis du er i tvivl, er du ikke i tvivl'' - tænk over den - det ordsprog har hjulpet mig meget. Held og lykke med det hele - jeg krydser fingrer for jer! smiley

• #21   12. dec 2013 Altså jeg står lige nu med to hunde, den ene har muligvis noget oppe i hjernen og vi kan simpelhen ikke kaste mange penge i bordet for den hund, da han er gammel og vi fik den fra nogen som ikke fortalte noget om den vi har kun haft den i to år nu og vi må desværre til at gå af med ham da han simpelhen er blevet for underlig spiser alt fra bordene, ryster, er halvt blind og har problemer med ørene...

I mens den anden hund har noget med sin bagbens muskler så må ikke få for meget motion... Og dette er jo synd for hunden han er to år gammel og er blevet tæsket før han kom til os, men hvordan skal gøre ham træt det er jo også synd for ham at han skal have så meget energi så han spurter rundt i hele huset og kan ikke finde ro.

Må ærligt indrømme at jeg ville nok give hunden fred så hunden igen smerter har... Selvom at det er pisse hårdt og vil ærligt indrømme at man bliver mere tilknyttet til ens hund da der er der hele tiden...

• #22   12. dec 2013 Svaret er hurtigt.. En død hund lider ikke og hvis hunden lider er det op til dig selv om du vil lade den lide og få flere operationer eller lade den gå bort så den får fred

-Bum smiley

• #23   12. dec 2013 For lidt over 2 mdr siden måtte vi sige farvel til vores schæfer tæve, dels pga at fejl operation i bagben og fordi binyre og nyrene vat stået af. Vi fik at vide at der var en behandlings mulighed. Men vi var noget til et punkt hvor Gry ikke kunne trives med det mere. At gå en tur i skoven var ikke det samme mere. Hun haltede og slæbte benet efter sig. Hende som elskede at lege med andre hunde, endte med at knurre at vores lille DS/lab hvalp. Hun så ikke glæden ved en grankogle mere eller at min niece kom på besøg. Hun kunne ikke magte det mere.

Med denne historie prøver jeg at sige at det er ligemeget med pengene. Men har du en hund der ikke fungere eller kan være sig selv. Så må man tage den beslutning.

Nu kender jeg ikke din hund og ved ikke hvordan den er. Men det ved du bedst selv. Har hun ændret sig? Ændre hun sig i frostvejr pga operationerne?

• #24   12. dec 2013 Puuh jeg ved hvordan du har det smiley

Min hund Nico sprang også korsbåndet i det ene bagben og fik den samme operation. Han fik desværre ødelagt det og skulle omopereres efter en uge smiley bare efter de to operationer havde jeg en følelse af at gik det galt igen så var det slut.

Hvis den er gal igen med din vovse så synes jeg du skal give den fred. For jeres begges skyld, selvom det er mega hårdt. Tro mig det ved jeg.
    Jeg synes bare man er nød til at kigge på den kvalitet hundens liv har. Kan hunden ikke få lov til at tumle og være hund synes jeg ikke den bør leve.

• #25   12. dec 2013 Havde os sagt stop nu.

Hvis den allerede har så store problemer med bagbenene så synes jeg det er mest fair at gi den fred.det blir sandsynligvis værre med alderen
    Ved godt at det er uendeligt hårdt og man føler sig som bøddel.men man har et dyr og dermed et ansvar.et stort og tiltider tungt ansvar at sige stop på vegne af dyret.sig stmr mens det er værdigt! Har set en labbe på knap 14 stavre sig afsted næsten dov og blind.de var for længe om sige stop,hun var urenlig tilsidst ku knap gå tur.det var uværdigt og synd

• #26   12. dec 2013 Kan give dig min vinkel.
    Vores rev også korsbåndet i sommers...
    Først var vi til vagtdyrlæge, der fik vi besked på, at man ikke ville aflive, så sund og frisk en hund.

Så var vi til dyrlæge, da jeg ikke synes det blev forbedret..
    Dyrlægen sagde der skulle gå op til et år, før vi kan sige om hun bliver bedre..

Jeg følte mig som en dyremishandler, på trods af dyrlægens forsikring om det modsatte, da vi tog fra dyreklinikken..
    Kunne jo se, min hund havde smerter, hun gik mere eller mindre på 3 ben..

Idag bruger hun benet mere, men jeg har det stadig ikke godt med det.
    Jeg har besluttet, hvis det andet korsbånd ryger, så bliver hun aflivet...

Jeg var allerede parat til at aflive hende, da jeg kom til dyrlægen..
    Hun skal ikke leve med smerter, fordi jeg elsker hende - ej heller fordi en dyrlæge synes hun ser frisk ud..
    Hun halter jo ikke fordi, det ikke gør ondt..

• #27   12. dec 2013 TAK for alle jeres svar, kan jo godt se hvad alle dyreelskere ville gøre..
    Hun har ikke været den samme hund siden første operation, så har besluttet at hvis dyrlægen finde hun også har Patella Lúx i venstre bagknæ, så får hun fred..

2 dårlige knæ og 2 korsbånd er sku for mange operationer for en hund på 4 år..

• #28   12. dec 2013 er den sygeforsikret? I så fald gær det jo beslutningen lidt nemmere - synes jeg i hvert fald smiley
    Jeg har den holdning at hvis hunden er glad, og ikke har smerter, så ville jeg fortsætte smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#29   12. dec 2013 mie: må man spørge hvorfor du mener at valget bliver nemmere, bare fordi man har sygeforsikret++

• #30   12. dec 2013 Ja hun er sygeforsikret, og vi har i år brugt knapt 20.000kr på den.. Men det gør ikke min beslutning nemmere, da hunden ikke bliver mere rask af den grund, desværre..
    Mit spørgsmål var også om hvornår nok er..

Hun er glad men IKKE 100% smertefri

• #31   12. dec 2013 Altså vi har haft Danmarks eneste fritte/ilder med et kunstigt korsbånd.
    Samme fritte var 3måneder forinden blevet opereret i maven, fordi den havde spist avis papir, der havde sat sig fast i overgangen mellem mavesæk og tarm.

Han blev aflivet, da dyrlægen sagde, han havde fået leukæmi. De foreslog kemi behandlinger, men når udsigten er så dårlig, så er der ingen grund til at sætte dyret i så store smerter.

Vores lille fritte kostede mellem 10-15.000 kr. i dyrlæge det 1,5 år han levede.

Og hold nu kæft, hvor han jeg hørt for det af mine kollegaer. Jeg er dyrepasser i zoo, og ingen har kunnet forstå, hvorfor vi brugte så mange penge på dyret.

Men til det, har jeg kun at sige, at vi har valgt vores dyr i medgang og modgang. Og hvis der er en reel chance for at det bliver godt igen bagefter, uden at rekreations tiden er alt for lang, så prøver vi det.

Vores DSG tæve på 4,5 år har igennem de sidste 2,5 år kastet op 1-2 gange om måneden, og aldrig har dyrlægen kunnet finde noget galt med hende. For ca. 1 måned siden kastede hun blod op.
    Så nåede dyrlægen frem til at hun har en sart mave.
    Resultatet blev, at vores lille hund har fri recept på noget medicin, som hun skal have, når hun kaster op. Samt at hun skal have noget specielt foder, der koster 600 kr. for 5 kg.

Vi var enige om kæresten og mig, at hvis det var kræft eller noget andet i den dur, så skulle hun herfra. Men når det "bare" er det her, så prøver vi det. Hun har endnu ikke kastet op, efter vi er startet på det nye foder. Og helt ærligt, det ski træls at gå hjem med 5 kg. foder og 600 kr. fattigere, men hunden skal have 100 g. om dagen, så det er da også til at komme sig over.

Den dag hun ikke kan klare sig sådan her mere, så skal hun over regnbuen. Den dag hun har ondt hele tiden, og ikke kun de dage hun kaster op, så skal hun herfra. Men indtil da, så er den her løsning OK for os.

Kommentér på:
Hvornår ville i stoppe (ang hund)

Annonce