{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.140 visninger | Oprettet:

At huske sin engelsk MUNDTLIG udenad?? {{forumTopicSubject}}

Hej..:)

Jeg skal til engelsk mundtlig eksamen i morgen, og jeg er vildt nervøs da man ikke må have noter med ind. Så jeg aner IKKE hvordan pokker jeg skal huske det, jeg har øvet det igennem mange gange, men bliver ved med at glemme det, og må hele tiden kigge på min grundtekst (jeg har det hele skrevet ned, dog ændre jeg det og sætter på/tager af hver gang jeg øver den) Jeg hugger helt vildt i det og kan slet ikke huske hvad jeg skulle sige, og så lang er den altså heller ikke..

Hvad gjorde i for at huske det udenad? Er der nogle tips nu man ikke engang må have noter med?
Jeg er en af dem der glemmer ALT når jeg bliver nervøs, så hvis jeg bliver endnu mere nervøs over at glemme teksten, så kan jeg garantere den er helt væk imorgen når jeg sidder der..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  At huske sin engelsk MUNDTLIG udenad??
  • #1   5. jun 2014 Jeg går i panik på tirsdag.. Jeg har det samme problem som dig smiley

• #2   5. jun 2014 Det er heller ikke fair man ikke engang må have noter med, det må man jo i Dansk og det er da nemmere..-.-

• #4   5. jun 2014 Du kunne måske skrive stikord ned på et papir, og hver gang du kigger på papiret kan du så se hvad teksten handler om, og derefter kan du langsomt prøve at øve uden stikord smiley

• #5   5. jun 2014 Åh, jeg skal også op i morgen i mundtlig engelsk ..
    Altså du må jo godt have selve din disposition med, hvor stikordene er på, så jeg plejer bare at øve og øve og huske at bruge min disposition som støtte og til sidst kan jeg det nogenlunde når jeg kun kigger på min dispostion smiley

Ellers prøv at hold en lille pause fra at øve det og gå udenfor, gå en lille tur eller noget, sådan så du lige kan få dine tanker væk fra det et øjeblik smiley

Held og lykke herfra!

• #6   5. jun 2014 Jeg lader altid være med at kunne det ordret, fordi så bliver man hyllet ud af den når man pludseligt glemmer noget derinde eller lærer/censor afbryder en midt i at man snakker smiley Jeg plejer bare at øve det jeg ca vil sige, og så de hovedemner jeg skal rundt om smiley Så har du vel også en outline du kan støtte dig til derinde, hvis det går helt galt smiley

• #7   5. jun 2014 Det lyder godt nok mærkeligt, hvis I ikke må tage jeres disposition med ind til prøven.....

• #8   5. jun 2014 Øv dig i at tale ud fra din outline. Og øv dig maaange gange i dag. Der er ikke behov for at det er perfekt, bare du kan sige noget ud fra din outline så du ikke går helt i stå, hvis du glemmer noget.

Jeg var dybt forvirret til min engelsk mundtlige og gik i stå. Det kan altså alligevel indbringe et 4 ikke at ane hvad faaaen man laver. smiley

• #10   5. jun 2014 Puh jeg er ikke god til at håndtere lige præcis den slags stes, og det bliver jo bare svære herfra og højere oppe i systemet efter folkeskolen.

Men jo jeg må gerne have min disposition med ind, i mit tilfælde hjælper den bare ikke rigtigt overhovedet, da jeg er nødt til at kunne det hele udenad som en salgs tale. Jeg er i forvejen en klovn til at huske noget som helst-.-

• #11   5. jun 2014 Katrine: det må de også godt - men det tekst hun har skrevet ned som hun skal sige må hun ikke have med ind. Det er det hun mener, tror jeg (:

• #13   5. jun 2014 Talekort eller disposition vil jeg mene at man SKAL have lov til at tage med ind. Man kan ikke forvente af nogen, at de kan ALT udenaf - især ikke når vi snakker om eksamen hvor folk, forståeligt nok, er skide nervøse og glemmer alt!

• #14   5. jun 2014 Jeg er typen der øver og øver og stopper et par dage inden. Så tager jeg til eksamen og så snakker jeg bare. Det ligger der lige pludseligt og glemmer jeg noget så finder jeg på et eller andet.
    Jeg husker ikke tingene hvis eg øver det for meget.

• #15   5. jun 2014 Det ville også have været en stor hjælp hvis jeg kunne bruge min disposition til noget, men jeg var nødt til at lave det meget om efter jeg havde aflevet den, så den passer ikke så godt mere, og er mere forvirrende en en hjælp.
    Jeg prøver at tænke positivt, men jeg kan ikke huske noget, og må hele tiden kigge i min tekst for at komme videre. I morgen SKAL den bare sidde der, jeg er ikke god nok til at kunne improvisere ligesom i dansk.

• #16   5. jun 2014 Linnea: lav dig en overskuelig og god disposition som kan hjælpe dig igennem. Print den ud og aflever til lærer og censor og fortæl du har lavet den lidt om pga det og det. (det giver point, skulle jeg mene). Dispositionen er netop til at give overblik over hvad du vil komme igennem samt også for lærerne hvad du vil berøre.

• #17   5. jun 2014 Udenadslære. Jeg øver og øver og øver i flere uger, indtil jeg kan det udenad smiley

• #18   5. jun 2014 Rikke - Jeg er rimelig sikker på at man ikke må lave den om? Man skulle jo have en masse underskrifter på dem da de blev afleverede, for at sikre de ikke blev lavet om smiley

Hippie - Jeg har desværre kun ind til imorgen, da jeg har skrevet den helt om en million gange .. smiley

• #19   5. jun 2014 Derfor skriver jeg altid alt ned jeg vil sige, inden jeg aflevere outline. Så er jeg sikker på at have de noter med på, som jeg skal bruge smiley

• #20   5. jun 2014 Jeg havde kun en dag til at finde ud af hvad jeg ville sige, øve det og lære det udenad. Det var så tysk, og da jeg ikke kan tysk så blev jeg nødt til at gøre det sådan.

Det kan sagtens lade sig gøre, bare øv øv øv øv! Gerne kun 1 emne af gangen og når du kan det nogenlunde så videre til det næste. De steder hvor du oplever du stopper skriver du et stikord ned og fortsætter. Næste gang kan du kigge på din seddel med stikord og efterhånden som du øver det har du mindre og mindre brug for de stikord du har skrevet ned smiley

Held og lykke med det smiley

• #21   5. jun 2014 Ego - Tak! Det vil jeg gøre smiley

• #22   5. jun 2014 Du må øve dig i at tale ud fra din disposition, hver gang du skal kigge i dine noter trækker det gevaldigt ned. Det bedste man kan gøre til en eksamen er at ligge sine papir væk også bare snakke. Man kan altid lige kigge igennem når læreren spørg "har du sagt alt hvad du ville sige"
    Sådan gør jeg ihvertfald hver eneste gang, og ja jeg glemmer da tit nogen ting men dem får jeg jo så sagt når jeg lige hurtigt køre papiret igennem for at se om jeg har glemt noget. Ellers prøver jeg så vidt det er muligt at ikke sidde og kigge ned.

Så øv dig i at fremlægge dit emne ud fra din disposition, du skal minimum gennem gå din fremlæggelse 10 gange inde du kan memorerer det smiley

• #23   5. jun 2014 Tror nu også gerne du må komme med et retteblad til din outline (som det jo så ikke rigtigt er xD Det er da nærmere en synopsis) sådan må vi ihvertfald gerne på HF og videre, du skal bare have en kopi til både lære og censor. Men ellers prøv dog at hør din lære ad? Han/hun har vel en mail hvor i må stille spørgsmål angående eksamen? smiley

• #24   5. jun 2014 Lad være med at snakke ordret efter din grundtekst, det er næsten umuligt at huske hvert eneste ord i teksten. Du ved, hvad du skal snakke om, og hvilke ting, der er vigtige, at have med. så bare snak frit omkring det, i stedet for at gå fuldstændig efter teksten. Det behøver ikke at lyde fuldstændig ens, hver gang du øver det. Det lyder også langt mere naturligt, når du snakke så. smiley

• #25   5. jun 2014 Jeg tror ikke, du må rette i din synopse. Det måtte vi i hvert fald ikke. Hvis vi kom med en, der var rettet i, måtte vi slet ikke bruge den under vores fremlæggelse. Så måtte vi klare os helt uden smiley

• #26   5. jun 2014 Puh jeg tror det bliver en gang freestyle det her..

• #27   5. jun 2014 Jeg var oppe i mandags, og det gik ret godt. Fik 12. smiley
    Prøv at lave en disposition til de emner, som du kan trække. Så øv ud fra den, og lad vær med, at skrive noget ordret ned. smiley
    Når du har øvet det nogle gange kan du måske rækkefølgen på dine punkter i dispositionen, og så øver du uden. Indtil du kan det udenad. Det gjorde jeg med alle emnerne. Husk at perspektivere og relaterer til noget du kender til. smiley
    En god idé er også, at tage tid på dig selv, så du ca. ved hvor lang tid du bruger og har tilbage. smiley

• #28   5. jun 2014 Skriv ALT ned du vil sige på et stykke papir, og så bare læs det igennem og læs det højt.
    sådan huskede jeg ihvertfald mit smiley

• #30   5. jun 2014 Linnea: jo du må GODT lave den om!! Dine lærere skal bare have den nye som du har udformet og du skal forklare hvorfor at du har lavet en ny: den er mere overskuelig og du har måske i mellemtiden fået opklaret noget som gør du skal ind på det og det. smiley

• #31   6. jun 2014 Okay, nu har jeg ikke læst alle kommentarerne, og du har også allerede været oppe, MEN jeg vil bare lige hurtigt kommentere. For at sige det ligeud så er det bare en super dårlig idé at få den vane at man skal huske hele sin grundtekst - man bliver SÅ meget lettere bragt ud af kurs hvis læreren stiller et spørgsmål, og det er tydeligt at se på eleverne, når hele teksten er indstuderet og den bare lires af. Når du blot holder dig til stikordene - altså den almindelige disposition, som man altid må have med - så har du blot ét "emne" ad gangen at snakke om, og du kan derfor snakke mere frit og engageret, og det bliver meget nemmere at holde styr på det hele, fordi du kun skal forholde dig til emner og ikke huske milelange passager i hovedet. Men det er nok også bare fordi jeg personligt hader den teknik med panisk at skulle huske hele sin 3 siders tekst ordret, det er simpelthen ikke noget der duer når man kommer videre smiley det er så let at se forskellen i blikket på de lange passager der skal huskes ordret og bare leveres, og så på et par stikord, der bliver brugt til at indgå i en samtale med læreren

• #32   6. jun 2014 Jeg havde INTET da jeg skulle op, og havde tænkt mig bare at fortælle jeg ikke kunne og at jeg bare var der for ikke at få -3. Men jeg besluttede da jeg sad, at jeg bare ville begynde at snakke random og det gik faktisk rigtig godt! smiley

• #33   6. jun 2014 Det var da godt, så fik du i hvert fald mere ud af det end et -3! smiley

• #34   6. jun 2014 Haha ja et gjorde jeg bestemt smiley

• #36   7. jun 2014 Anja - Det var da ikke en særlig fed oplevelse, hvis lærer og censor ikke støttede dig, men fik dig til at føle dig utilpas? ..
    Og ja tak, det gik rigtig godt smiley

• #37   8. jun 2014 Jeg tror sagtens man kan føle sig utilpas selvom lærer og censor støtter én - uanset hvad skal de holde deres mund, kigge på én og høre efter hvad man nu siger, og det gør da også mig meget utilpas, når man pludselig sidder dér og de sådan stirrer på én smiley

• #38   9. jun 2014 Nu har du jo været oppe, og kan se at det gik fint nok - fandme godt gået, at du gjorde dit bedste! Hvis man bare gør det hver gang, så går det altså ikke helt galt!

Det jeg altid gør, er at skrive en tekst, som jeg så gennemlæser og øver til jeg kan den udenad. Og ja, det kræver måske 50 gennemgange af teksten, før jeg kan den udenad. Det bliver selvfølgelig aldrig helt udenad, men så har jeg nogle sætninger og vendinger, jeg ved jeg kan bruge.

Jeg ved godt, at nogen siger det er en dårlig idé, at det kommer til at lyde som oplæsning, og at man kan gå i stå, hvis man bliver afbrudt osv. - men det har altså indbragt mig en del 10 og 12-taller, så helt skidt kan det nu ikke være. :o) Jeg vil ihvertfald ikke forsøge mig med andet, for det virker bare så meget bedre, end nogen anden metode jeg har prøvet. :o)

Et godt tip er, at lave dispositionen så tidligt som muligt, og sørge for at få lavet de nødvendige ændringer, inden den skal afleveres. Brug rigeligt med tid på at lave den rigtig god, så den kan hjælpe dig igennem eksamen. Den skal have de rigtige stikord, så den kan støtte dig, når du går i stå osv. Det er det den er der for, så man kan ligeså godt lave den så god som muligt. :o)

Kommentér på:
At huske sin engelsk MUNDTLIG udenad??

Annonce