Købt sygt dyr hvordan er reglerne? {{forumTopicSubject}}
Hej alle. Dette har intet med heste at gøre har derfor lagt ind under off topic, hvis jeg ikke må lave opslaget så giv lyd.
Jeg har købt en ko med en kalv, af en kreaturhandler, en uge inden jeg fik den, blev jeg ringet op at kalven den var blevet dårlig i benet og snottede og hostede, han fik så dyrlæge på den og ville først levere når den var rask. Det ringede han så ugen efter og sagde at den var, og leverede den. Der virkede den også okay, men allerede dagen efter var dens knæ lidt hævet igen, vi tænkte den måske bare skulle bevæge det lidt og at transporten nok bare havde været hård for den, så vi så tiden an. Men kalven blev værre og værre og den blev mere og mere snottet og hostede igen. Så vi måtte have dyrlæge ud i går. Den har så lungebetændelse og har ifølge dyrlægen også haft det længe eftersom det er ret udviklet, det har så gjort at den er blevet så hævet i knæet at den ikke kan gå på benet. Og den får antibiotika + smertestillende ugen ud og på mandag skal dyrlægen så kigge på den igen.
Det er på lørdag to uger siden vi købte kalven. Men nu er det vi tænker, han Har jo egentlig solgt os et sygt dyr? Og nu hænger vi på den. Det er uvist om kalven kan overleve denne sygdom da den er ret alvorlig. Vi er glade for kalven men vi syntes det er lidt øv at have betalt for et sygt dyr. Hvordan står vi mht. Evt. At kræve nogle penge tilbage eller at han betaler dyrlægen eller andet? Eller skal vi bare sluge den?
Hvordan er købsreglerne for det? Vi troede jo vi havde købt et rask dyr. Men det havde vi bare ikke...
dec 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 4 Emner: 65 Svar: 1.902
Måske har dyrlægen fundet lungebetændelsen og har behandlet og så har sælger afleveret dyret så snart han så der var bedring..
Men som det er med handel af heste, så er det køber som har undersøgelses pligt, så med mindre i kan bevise at han bevidst har solgt jer et sygt dyr, så er der så vidt jeg ved ikke meget at gøre..
maj 2006
Følger: 39 Følgere: 37 Heste: 2 Emner: 22 Svar: 235
jul 2009
Følger: 90 Følgere: 93 Heste: 6 Emner: 193 Svar: 2.705
Men hvis sælger er samarbejdsvillig, så kan i vel finde et kompromis
jan 2007
Følger: 128 Følgere: 131 Heste: 9 Emner: 23 Svar: 351
Vi har kunnet redde nogle af kalvene ved at behandle meget tidligt, men er der skulle flere behandlinger til og med lidt større dosering end normalt.
https://www.landbrugsinfo.dk/Kvaeg/Sundhed-og-dyrevelfaerd/Veterinaert-beredskab/mycoplasma/Sider/Mycoplasma-beskrivelse-og-symptomer.aspx
jan 2007
jan 2007
Følger: 53 Følgere: 50 Heste: 8 Emner: 132 Svar: 455
jan 2007
Købt sygt dyr hvordan er reglerne?