{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
983 visninger | Oprettet:

Købt sygt dyr hvordan er reglerne? {{forumTopicSubject}}

Hej alle. Dette har intet med heste at gøre har derfor lagt ind under off topic, hvis jeg ikke må lave opslaget så giv lyd.
Jeg har købt en ko med en kalv, af en kreaturhandler, en uge inden jeg fik den, blev jeg ringet op at kalven den var blevet dårlig i benet og snottede og hostede, han fik så dyrlæge på den og ville først levere når den var rask. Det ringede han så ugen efter og sagde at den var, og leverede den. Der virkede den også okay, men allerede dagen efter var dens knæ lidt hævet igen, vi tænkte den måske bare skulle bevæge det lidt og at transporten nok bare havde været hård for den, så vi så tiden an. Men kalven blev værre og værre og den blev mere og mere snottet og hostede igen. Så vi måtte have dyrlæge ud i går. Den har så lungebetændelse og har ifølge dyrlægen også haft det længe eftersom det er ret udviklet, det har så gjort at den er blevet så hævet i knæet at den ikke kan gå på benet. Og den får antibiotika + smertestillende ugen ud og på mandag skal dyrlægen så kigge på den igen.
Det er på lørdag to uger siden vi købte kalven. Men nu er det vi tænker, han Har jo egentlig solgt os et sygt dyr? Og nu hænger vi på den. Det er uvist om kalven kan overleve denne sygdom da den er ret alvorlig. Vi er glade for kalven men vi syntes det er lidt øv at have betalt for et sygt dyr. Hvordan står vi mht. Evt. At kræve nogle penge tilbage eller at han betaler dyrlægen eller andet? Eller skal vi bare sluge den?
Hvordan er købsreglerne for det? Vi troede jo vi havde købt et rask dyr. Men det havde vi bare ikke...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Købt sygt dyr hvordan er reglerne?
  • #1   11. jun 2014 Jeg ville kontakte sælger og bede om at få den journal han dyrlæge har lavet da han var på besøg, eller i hvert fald få den dyrlæges udtalelse. Måske har den dyrlæge (på mystisk vis) ikke fundet lungebetændelsen, men har "troet" at det var noget andet der var galt, og så har sælger jo handlet i god tro..
    Måske har dyrlægen fundet lungebetændelsen og har behandlet og så har sælger afleveret dyret så snart han så der var bedring..

Men som det er med handel af heste, så er det køber som har undersøgelses pligt, så med mindre i kan bevise at han bevidst har solgt jer et sygt dyr, så er der så vidt jeg ved ikke meget at gøre..

• #2   11. jun 2014 En behandling er lige som hos mennesker sygdommen bliver slået falsk ned. Når dyret så bliver flyttet så bliver den stresset og sygdommen bryder ud igen... Så det er logisk nok at kalven bliver syg igen da der ikke er gået 2-3 uger efter sidste behandling.. smiley

• #3   11. jun 2014 Hvis i ikke har snakket med sælger, så gør det! Det kan sagtens være han ikke har været klar over at det var alvorligt med den.

Men hvis sælger er samarbejdsvillig, så kan i vel finde et kompromis smiley

• #4   11. jun 2014 Det lyder meget som om den er ramt af Mycoplasma Bovis.. Når den nu både har lungebetændelse og ledbetændelse.. Hvad sagde dyrlægen? Det er ret alvorligt og vi har mistet mange kalve på arbejdet pga Mycoplasma. Der findes ikke ret mange behandlingsmuligheder, og det smitter via slimhinderne (snot, spyt i foder, vand mm)
    Vi har kunnet redde nogle af kalvene ved at behandle meget tidligt, men er der skulle flere behandlinger til og med lidt større dosering end normalt.

https://www.landbrugsinfo.dk/Kvaeg/Sundhed-og-dyrevelfaerd/Veterinaert-beredskab/mycoplasma/Sider/Mycoplasma-beskrivelse-og-symptomer.aspx

• #5   11. jun 2014 Det er ikke for at skræmme eller være bederevidende, men ville bare lige gøre opmærksom på det, hvis du ikke allerede kender til det smiley Jeg har arbejdet i landbruget i 4 år, og det sidste års tid hos en kalveproducent, hvor lungebetændelse er en stor del af de sygdomme jeg behandler for. Vi havde et udbrud i 2011 med mycoplasma, og mistede mange kalve fordi det dengang ikke var kendt endnu. Det har været under kontrol det sidste stykke tid, fordi vi behandler tidligt og kender til symptomerne nu. smiley

• #6   12. jun 2014 Tak for svar vil lige kigge nærmere og nævne det for dyrlægen mandag med det mycoplasma det kunne godt lyde som det,

• #7   12. jun 2014 Håber det bedste for jer smiley

Kommentér på:
Købt sygt dyr hvordan er reglerne?

Annonce