Fra indekat til udekat {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Kæresten og jeg har den her rigtig skønne hunkat. Vi fik hende da hun var omkring 3 måneder, og hun er en helt almindelig huskat. Hos os har hun altid været indekat, vi har indtil nu boet i lejlighed i midtbyen, og vi synes ikke det var forsvarligt at lukke hende ud. Det har hun virket til at være helt tilfreds med, der er blevet leget med hende, hun har et kæmpe kradsetræ som hun bruger flittigt, og hun har ikke virket som om hun manglede noget eller kedede sig.
Nu har vi så købt hus i en lille by på landet, og vi tænker det bliver rigtig svært at holde øje med katten hele tiden når vi for eksempel lufter ud eller når det bliver sommer og man har en tendens til at lade havedøren stå åben.
Så vi har tænkt at hun måske skulle konverteres til udekat. Byen er en lille by på landet, og der er over 5 kilometer til nærmeste vej der er større end en lille landevej. Altså er vi ikke dødnervøse for at hun skal blive kørt ned sådan lige umiddelbart. Der er heller ikke frygtelig mange naboer, men vi har overvejet at hegne hele grunden ind med et hegn på 1.80 meter og så lave det så det buer lidt indad i toppen, så vi måske kan holde hende ude af naboernes haver så vidt muligt. Vi vil også gerne have hund på et tidspunkt, og så skal haven jo alligevel hegnes ind.
Men hvordan bærer vi os ad med at at vænne hende til at være udekat? Er der noget vi skal tænke på udover hegnet for eksempel?
Katten er i øvrigt chippet og øremærket. Jeg tænker et halsbånd måske også ville være en god ide?
maj 2012
Følger: 11 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 53 Svar: 359
Eventuelt spørg på kattegalleri for mere hælp.
I kunne også (hvis hun er vandt til snor) gå små turer med hende i haven (når den er indhegnet)
feb 2007
Følger: 30 Følgere: 76 Heste: 6 Emner: 489 Svar: 2.099
maj 2006
Følger: 124 Følgere: 121 Heste: 12 Emner: 66 Svar: 1.710
Med hensyn til at holde den inde i haven bliver det svært.. Min kravler på taget af huset osv, de skal nok komme ud hvis de vil
apr 2012
Følger: 15 Følgere: 39 Heste: 1 Emner: 47 Svar: 638
jan 2012
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 6 Svar: 304
Vi har selv indekat, og hun bliver aldrig udekat. Jo, hun ELSKER alt hun ikke må - inklusiv at rende ud. Så når det bliver godt vejr igen, så får hun nok en voliere, og vi får noget fluenet for vinduerne når de åbnes.
jul 2010
Følger: 53 Følgere: 50 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 912
maj 2007
Følger: 81 Følgere: 77 Heste: 10 Emner: 169 Svar: 2.144
Jeg synes personligt det er pjat at hegne ind for at holde katten ude men det er jo op til jer
okt 2006
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 111 Svar: 1.745
nov 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
Vil altså også sige der er stor forskel på en kat og en hund når den forbinder sig i en fremmeds have. En hund kan bide og angriber mere end en kat gør. Min kat er udekat ( han bor også inde men kan komme ud ) Vi bor inde i byen. Han går i vores egen have, og et stort areal af græs hvor der er en form for kontoer. De har aldrig klaget eller sagt at katten er et problem. Havde han været en hund, ville de da nok. Det er også lagt mere forståeligt.
Men hvis jeres kat ikke er stealiseret, lad den blive inde. Der kommer hurtigt mislinger.
Ville også synes det er synd at hegne den ind, da den jo er fanget. Men det vil jeg så hellere have end at den skulle være evigt i en kattesele.
Held og Lykke
Fra indekat til udekat