{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.841 visninger | Oprettet:

Susling
Susling
Emner: 3 Svar: 37

Fra indekat til udekat {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Kæresten og jeg har den her rigtig skønne hunkat. Vi fik hende da hun var omkring 3 måneder, og hun er en helt almindelig huskat. Hos os har hun altid været indekat, vi har indtil nu boet i lejlighed i midtbyen, og vi synes ikke det var forsvarligt at lukke hende ud. Det har hun virket til at være helt tilfreds med, der er blevet leget med hende, hun har et kæmpe kradsetræ som hun bruger flittigt, og hun har ikke virket som om hun manglede noget eller kedede sig.

Nu har vi så købt hus i en lille by på landet, og vi tænker det bliver rigtig svært at holde øje med katten hele tiden når vi for eksempel lufter ud eller når det bliver sommer og man har en tendens til at lade havedøren stå åben.

Så vi har tænkt at hun måske skulle konverteres til udekat. Byen er en lille by på landet, og der er over 5 kilometer til nærmeste vej der er større end en lille landevej. Altså er vi ikke dødnervøse for at hun skal blive kørt ned sådan lige umiddelbart. Der er heller ikke frygtelig mange naboer, men vi har overvejet at hegne hele grunden ind med et hegn på 1.80 meter og så lave det så det buer lidt indad i toppen, så vi måske kan holde hende ude af naboernes haver så vidt muligt. Vi vil også gerne have hund på et tidspunkt, og så skal haven jo alligevel hegnes ind.

Men hvordan bærer vi os ad med at at vænne hende til at være udekat? Er der noget vi skal tænke på udover hegnet for eksempel?

Katten er i øvrigt chippet og øremærket. Jeg tænker et halsbånd måske også ville være en god ide?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fra indekat til udekat
  • #1   4. dec 2014 Synes som sådan at jeg planer er gode.
    Eventuelt spørg på kattegalleri for mere hælp.
    I kunne også (hvis hun er vandt til snor) gå små turer med hende i haven (når den er indhegnet) smiley

• #2   4. dec 2014 jeg åbnede bare døren og lokkede med den mad hun bedst kan lide sådan så hun vendte sig til at komme når jeg kaldte, min var 7 år og indekat. nogle gange skal jeg bare slå med en ske på skålen så kommer hun på fulde gardiner. min dyrelæge sagde jeg i skellet kunne smide noget af hendes eget kattegrus så der lugtede af hende. skal siges min går ikke længere væk fra matriklen end hun kan høre os. om vinteren gider hun ikke gå ud ret meget. man skal bare huske at vente med at lukke ud før der er gået nogle uger har jeg hørt.

• #3   4. dec 2014 Min har været indekset fra helt lille killing til 1 år smiley og han er både ude og inde nu smiley jeg startede med at have ham med ud i snor, men da han ikke brød sig om selen gik det ikke.. Vi gjorde så det at vi lod døren stå åben når vi gik ude i haven eller sad på terrassen smiley og nu har han så fundet ud af at det ikke er farligt, men derimod spændene smiley
    Med hensyn til at holde den inde i haven bliver det svært.. Min kravler på taget af huset osv, de skal nok komme ud hvis de vil smiley ellers skal der tag på og hønsehegn smiley

• #4   4. dec 2014 Nu er det sådan, at katte skal holdes på egen grund, præcis ligesom hunde. Så med mindre, at i vil kunne holde katten på egen grund, synes jeg at i skal lade den blive ved med at være indekat smiley

• #5   4. dec 2014 Hvad med at lave en voliere den kan gå ud i? Den skal nok finde sin vej ud hvis ikke der er lukket over hegnet eller finde igennem små huller. For ja, en kat skal holdes på egen grund. Efter vi har købt "hus på landet" men stadig i byen, har vi pludselig fået 5 udekatte. Det går nok lige indtil den dag der kommer hund i huset, men der er da nogle der ikke vil have fremmede katte på deres grund.

Vi har selv indekat, og hun bliver aldrig udekat. Jo, hun ELSKER alt hun ikke må - inklusiv at rende ud. Så når det bliver godt vejr igen, så får hun nok en voliere, og vi får noget fluenet for vinduerne når de åbnes.

• #6   4. dec 2014 Hvis hun ikke er steriliseret så få det gjort, på landet er der en del katte som ikke er hegnet ind og hvis hun smutter, er sandsynligheden for små mislinger stor . Hvis du syntes halsbånd er en god ide kan de købes med lidt elastik så hun kan få det af hvis hun hænger fast i noget .

• #7   4. dec 2014 Lad hende blive inde i huset de første 14 dage 3 uger og lad så døren stå åben indimellem så hun kan sidde og kigge ud og selv bestemme om hun vil være inde eller ude...
    Jeg synes personligt det er pjat at hegne ind for at holde katten ude men det er jo op til jer smiley har ikke hørt om naboer i landzoner som brokker sig over katte i hvertfald men man kan jo aldrig vide smiley

• #8   4. dec 2014 Køb en kattesele, og væn katten til den indenfor. Når den er accepteret, så kan man tøjre katten i døren, som er åben, så kan den gå ind og ud. Samt tag gruset fra bakken og strø det langs skellet på grunden,så lugter der af den

• Klara J
    Klara J Tilmeldt:
    nov 2014

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #9   4. dec 2014 Ville bestemt synes det var synd for katten hvis den skulle have katte sele, og være tøjret. Katte er fra naturens side skabt til at være udenfor. Ikke at jeg har noget i mod inde katte. Men at proppe katten i sele og lade den stå ude er synd.

Vil altså også sige der er stor forskel på en kat og en hund når den forbinder sig i en fremmeds have. En hund kan bide og angriber mere end en kat gør. Min kat er udekat ( han bor også inde men kan komme ud ) Vi bor inde i byen. Han går i vores egen have, og et stort areal af græs hvor der er en form for kontoer. De har aldrig klaget eller sagt at katten er et problem. Havde han været en hund, ville de da nok. Det er også lagt mere forståeligt.

Men hvis jeres kat ikke er stealiseret, lad den blive inde. Der kommer hurtigt mislinger.

Ville også synes det er synd at hegne den ind, da den jo er fanget. Men det vil jeg så hellere have end at den skulle være evigt i en kattesele.

Held og Lykke

Kommentér på:
Fra indekat til udekat

Annonce