1.368 visninger
|
Oprettet:
Hvordan finder i tid? {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Jeg ville høre om i havde nogle super gode råd, til både at kunne passe sine lektier (går på gymnasiet), og have tid til at ride og passe hestene?
For jeg syntes godt nok at det kniber med at nå begge ting, og har desværre måtte opgive min ridning en del til trods for lektier - hvilket jeg rigtig gerne ville have lavet så meget om på som muligt. - Så hvis du har nogle gode råd, ville jeg blive rigtig glad for at hører dem.
Hav en god aften // Laura Nikolajsen
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Folk vil fortælle dig at det handler om at prioritere. Det gør det også - men vi har også forskellige grænser for hvornår nok er nok.
Da jeg gik på gym og havde lektier, kæreste, part, venner og job kunne jeg ikke kapere det - det blev for meget for mig. Det passede ikke ind, selvom nogen ville synes jeg havde masser.
Er så glad for at have fået en bil - det giver virkelig mere overskud til hest, end da jeg ikke havde og skulle cykle eller tage off. transport.
Og er glad for at være på en uddannelse, hvor der ikke er særligt mange lektier/store afleveringer og derfor har jeg også mere tid til at have fri, når jeg har fri.
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.241
Ellers så tager jeg ud til hesten efter skole for også lige at få et pusterum og en pause derfra og så laver jeg lektier om aftenen. Ja, det bliver ofte lidt sent, men sådan er det. Nogle gange laver jeg slet ikke mine lektier.
nov 2004
Følger: 165 Følgere: 286 Heste: 7 Emner: 151 Svar: 1.346
Jeg har hest, fuldtidsstudie med en del lektier for (et par stykker mere end jeg havde i gymnasiet), eget firma, fritidsjob og styrketræning. Jeg når det hele og har faktisk ikke haft nogle pligter i dag eller imorgen.
Jeg er af den opfattelse at hvis ikke du kan nå det du skal i gymnasiet, vil du på ingen måde kunne nå det, når du flytter hjemmefra og får et rigtigt fuldtidsjob.
feb 2008
Fint at du kan nå det hele, men det er ikke alle der har tid til det eller overskud til at have så mange ting på en gang.
jun 2009
Følger: 18 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 5 Svar: 27
nov 2004
Hvis ikke man kan finde tid til hesten når man bor hjemme og går i gymnasiet kan jeg ikke se hvordan man skulle kunne det i fremtiden.
sep 2007
Sascha - Synes netop der er kæmpe foreskel - også selvom man evt. bor hjemme. Jeg kunne slet ikke kapere det i i gymnasiet, men lige pt. er jeg under uddannelse til SOSU hjælper med 37 timer om ugen + weekend arbejde, så det er ikke helt en udtalelse der holder.
Folks grænser er forskellige og forskellige ting spiller ind på hvornår nok er nok.
feb 2008
jun 2009
feb 2008
jun 2009
Hvor er det pænt af dig at skrive
nov 2004
Men når nu opretter skriver at hun har en spiseforstyrrelse, så kan jeg godt forstå hun ikke kan nå det hele. Det synes jeg er en vigtig faktor i det her, da man bruger mange kræfter på det.
Laura, umiddelbart lyder det ikke til du kan skære mere ned nogle steder, hvis du stadig gerne vil have hestene som støtte i din dagligdag. Altså. jeg tænker, du kan ikke skære ned på skolen, du kan ikke skære ned på lektier, du kan ikke skære ned på hestene og du kan heller ikke skære ned på søvn.
feb 2008
sep 2007
Det handler netop om hvem man er som person.
Jeg er møg introvert - så når jeg har brug en hel dag på arbejde, så er jeg meget fyldt op oven i hovedet og har brug for ro. Jeg har brug for at have tid til at kunne sidde foran computeren og bare sidde.
Hesten er et sted hvor jeg kobler af og hvor man også godt kan være alene - fx under ridningen, hvis man vælger det.
Hvor andre er ekstroverte og foretrækker der er gang i den konstant fordi det giver dem energi.
Og ja, fordi det er forskelligt som sagt hvornår nok er nok - jeg har behov for at kunne bruge tid på at lave ingenting, det mener andre er spild af tid men uden den tid er dagen ikke den samme for mig og uden det bliver jeg træt og muggen.
jun 2009
mar 2013
Følger: 16 Følgere: 26 Heste: 4 Emner: 42 Svar: 1.068
En normal dag for mig ser sådan ud:
Skole - 8:00 - 15:00
Bussen hjem - 16:00
Så skal jeg spise, klæde om og sådan - 16:30
Henter jeg hestene, og går i gang med den første - 18:30
Anden hest - 20:30
Også har jeg en hest der har pause hver dag: 21
Jeg spiser så når jeg har fodret! Ofte er jeg færdig med det omkring kl. 22
Lektierne eller træning kl. 22:30 (Alle stile og større opgaver bliver lavet i weekenden, normale lektier bliver lavet i bussen på vej hjem. Dermed har jeg sjældent lektier der hjemme så tiden kan bruges på lidt styrke træning)
Så går jeg i seng, så bad om morgene og forfra.
-Jeg går så kun i 9 kl. men jeg planlægger min tid!
Jeg har arbejde hele tirsdag, og derfor er der ingen ridning på mine egne denne dag. Arbejder dog med heste hele dagen efter skole.
okt 2010
Følger: 165 Følgere: 77 Heste: 15 Emner: 56 Svar: 414
Men herefter juleferien er der virkelig kommet et pres på og jeg fungere slet ikke med min pony nu her efter skole
jun 2009
okt 2010
Jeg er bare så afkræftet i weekenderne...
okt 2010
Bare et forslag
Men det skifter lidt med hvordan tingene hænger sammen i hverdagen med mig pga. vejret skifter mit humør og jeg får ikke nok søvn i hverdagene 7 timer ca.
jun 2009
jul 2010
Følger: 95 Følgere: 95 Heste: 6 Emner: 24 Svar: 655
okt 2004
Følger: 79 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.621
Det handler alt sammen om hvad man vil og/eller skal, og så prioritere efter det. Og så skal du huske på, at du bare er et menneske, du KAN ikke nå alt. Hvis det er vigtigt for dig at være ved hesten, for at du kan fungere optimalt, så er det ok, at du engang imellem prioriterer det over lektier. Selvfølgelig skal du gå op i din skole, men der sker ikke noget ved, at du ikke når alle dine lektier, eller at de ikke bliver lavet lige grundigt, hvis du i stedet bruger tid på det, der får din hverdag til at fungere. :o) Så lad være med at få stress over, at du skal nå det hele - det er ok, at man ikke når det hele altid. :o)
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Så jeg plejer at ride mandag, onsdag og fredag.
Hvis jeg har aftensvagt ser det sådan ud:
Står op kl. 05.15. ordner mig og børn, kører de i skole/Sfo. Og tager op til hesten så jeg er der kl. 07. +/-. Sadler op og går i ridehallen så jeg er der ca. kl 08-09 +/-
Er tilbage i stalden omkring kl 9 og sadler af og fodrer med vit/min osv og smider hesten på fold. Muger ud og ordner med hø og foder. Er hjemme 10-11 tiden. Så får jeg en time +/- på øjet. Står op og går i bad og ordner mig + husarbejde og kører på arbejde kl. 14. Kommer hjem mellem 22.30-00.30. (alt efter hvilken vagt) og går i seng.
Arbejder jeg tidligt ser dagen sådan ud:
Står op kl. 05.15. Ordner mig og børn og kører de i Sfo og videre på arbejde. Når jeg er færdig kl. 15. kører jeg (nogle dage tager børnene bus hjem) hjem/op til hesten og fylder hønet. Så tager jeg hjem spiser og hygger med børn/ordner hus og ca kl 19 tager jeg op til hesten og er i ridehuset ca kl. 20-21. Tilbage i stalden og give vit/min og muge ud. Er her hjemme ca 22.30- 23. og går så i seng.
Tirsdag, Torsdag, lørdag og søndag kører jeg op til hesten når det passer ind i programmet. Dog ikke meget senere end kl 16. Her muger jeg ud, fylder hønet, giver vit/min ++ og nusser lidt med hesten.
Det hele handler om prioriteringer. Dengang jeg studeret til pædagog (arbejder som socialpædagog) havde jeg også hesten og jeg nåede det hele. Da havde jeg skole, lektier, hest, hus, arbejde og børn. Så prioriter, prioriter, prioriter hvis du virkelig ønsker hesten og ridningen. Du skal dog være sikker på at du er villig til at gå ned på nogle ting. Det er ikke fair for hesten at du ikke gør det hel hjertet og har glæde af samværet
Hesten er mit frirum og glæde. Ja faktisk den der holder mig kørende
Mvh TT
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 46 Svar: 1.582
Jeg solgte min hest da jeg blev forfremmet, og selvom det gør ondt hver dag, så ved jeg jeg gjorde det rigtige - både for ham og mig
Hvis jeg skulle nå hest i hverdagen, skulle jeg op kl 5:00, på arbejde, hjemme kl 20:00. Spise og Ud til hesten og derpå være sammen med min kæreste.
På papiret kan det sagtens lade sig gøre, men det ville ikke være det rigtige for mig, da det betyder meget for mig at jeg har et forhold til min hest og har tid til at se ham og hygge med ham.
Så selvfølgelig kunne jeg prioritere anderledes, men så skulle jeg gå på kompromis med hvordan jeg synes jeg vil have hest (ordentlig tid til træning/samvær/hygge, tid til at gøre boksen helt ren, ordentlig tid til at tilse hesten m.m), og det var jeg ikke interesseret i.
Jeg får sikkert modsvar til dette, men jeg synes det er en smule arrogant at sige; du skal bare prioritere, det kan jeg
jun 2010
God vind fremover
mar 2013
Følger: 16 Følgere: 26 Heste: 4 Emner: 42 Svar: 1.068
Vi begyndte så i skole, med den nye skolereform. Det var en opvækker lange dage, mistede lysten til hestene. Ville endelig bare gerne sove og lave intet når jeg kom hjem fra skole det tog mig et par måneder og få mig selv ind i en rytme og finde glæden ved hestene igen.
Når dette sker er tingene ikke så sjove som de burde være.
apr 2008
Følger: 131 Følgere: 128 Heste: 5 Emner: 623 Svar: 4.636
okt 2010
apr 2008
Følger: 131 Følgere: 128 Heste: 5 Emner: 623 Svar: 4.636
okt 2004
Hvis man hurtigt bliver stresset, har man måske brug for flere pauser og mere 'alenetid', så handler det jo om, at man skal prioritere det højere end andre ting. Og så må man prioritere hesten ned. Har man brug for at være sammen med andre, prioriterer man nok det højere end alenetid.
ALLE kan prioritere, og alle gør det. Man prioriterer bare forskelligt. Jeg er fx en person der har brug for meget tid til bare at slappe af og være mig selv, så det prioriterer jeg højt, da jeg ellers ikke kan fungere. Det betyder så, at jeg er nødt til at prioritere andre ting ned - fx min hest eller mit studiejob.
Og du prioriterer jo også din tid. Det lyder til, at du prioriterer dit job højt, og samtidig har du nogle prioriteringer i forhold til hesten og hvordan den skal passes, og det vil du ikke gå på kompromis med. Så kan man enten vælge at prioritere job eller hest ned - og da vælger man enten det man helst vil, eller det der er bedst for en/ens familie. Det er individuelt hvad man vil vælge, men det handler jo alligevel om hvad man som person prioriterer højest. :o)
Man skal prioritere det højest, man synes er vigtigst, og det gør vi vel alle sammen, på en eller anden måde. Nogle gange betyder det så, at man er nødt til at vælge nogle ting fra.
jun 2009
jun 2010
Ja, vi prioriterer, men for mig er det ikke tid, men værdier/holdninger/ønsker til hvordan jeg skal holde hest
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.745
Ved ikke hvordan jeg ellers skulle gøre det, for jeg har også brug for ro til mit hoved, så jeg kan stå op næste dag og være på
okt 2004
Det jeg mener er, at man skal finde ud af hvad der er vigtigst for en, og så prioritere det højest, og måske gå på kompromis med noget andet. :o)
For nej, man KAN ikke have tid til alt, så man må vælge hvad der er vigtigst at bruge tid på. Og det gør man jo så netop ud fra ens interesser, holdninger, værdier, ønsker osv.
Men hvis man er på kursus, så har man jo valgt, at det er vigtigt for en, at tage det kursus - og så må man prioritere det højere end fx tid til hesten. Hvis man er en person, der slet ikke kan undvære hesten, så må man prioritere hesten højere, og ikke tage på det kursus. Eller skære nogle andre ting ned i stedet.
Hvis det vigtigste er hesten, og man har et job, der ikke giver en tid til at passe den som man vil, så kan man enten skille sig af med hesten, eller finde sig et job, der giver mulighed for at man kan passe den som man vil, uden at skulle gå på kompromis. Vil man ikke af med sit job, må man beslutte sig for hvilken af de to ting der er vigtigst, og om man evt. kan prioritere hestens pasning lidt ned, for at kunne få plads til begge dele. Det handler stadig om prioritering. :o)
Og ja, vi prioriterer netop ud fra holdninger, ønsker, værdier osv. :o)
okt 2004
Hvis det betyder, at man skærer lidt ned på lektierne, så er det for mig at se bedre, end at man bruger meget tid på lektierne, så det går ud over ens humør og velbefindende, hvilket så igen går ud over præstationen i skolen.
Jeg mener det er en god investering, at bruge tid på at gøre det, der gør en glad. Jeg har det som dig, jeg har også brug for fred og ro, når jeg kommer hjem. Og ja, nogle gange går det ud over lektierne. Men hvis jeg ikke tog mig den tid hver dag, til at koble fra, ville mine skolepræstation være meget dårligere, end den er, når jeg ikke får lavet alle mine lektier lige godt. Så for mig er det ihvertfald bedre at prioritere mig selv over lektier, da jeg ellers slet ikke får lavet nogle lektier og ikke er frisk til næste skoledag. :o) Giver det mening?
nov 2011
Nu er det jo ikke fordi jeg ikke har det godt. Eller jo jeg har det heller ikke godt, psykisk, men det har ikke noget med skolen at gøre. Jeg er bare den type menneske, som har behov for at kunne være for mig selv i et godt stykke tid bagefter, når jeg har været i skole. Uddannelse er ikke rigtig indrettet til introverte mennesker...
Men ja det giver mening. Får heller ikke lavet alle lektier på nuværende tidspunkt, fordi jeg bliver nød til at vælge, hvad jeg har overskud til. Og jeg KAN ikke få lavet det hele, fordi jeg også bliver nød til at have ro til mit hoved engang imellem. Ellers kammer det over, og så kan jeg ingenting.
okt 2004
Og det er jo også som du siger, at giver du ikke dig selv ro, så kammer det over, og så kan man pludselig ikke magte noget af det. :o)
nov 2011
Det var også bare for at være sikker på, at du ikke havde misforstået mig
nov 2008
Følger: 67 Følgere: 64 Heste: 5 Emner: 121 Svar: 438
Tit bliver jeg træt af mig selv, at jeg ikke har mere overskud, men har lært at sige til mig selv, at det nok går alligevel. Hesten bliver ikke redet hver dag i ugen, får et par fridage, kæresten må passe sig selv når jeg laver aflveringer og vigtigst af alt, sætter jeg tid til at slappe totalt af og bare lade op. Så må lektierne lige tjekkes op på, inden timen. Tit kan jeg sagtens være med alligevel, og er fint med i afleveringer, som andre siger bliver de lavet i weekenderne. Men bare lær at sige pyt. Det går nok det hele, så længe du kan lide det, du laver.
jun 2009
Følger: 147 Følgere: 2042 Heste: 9 Emner: 97 Svar: 300
Jeg har planlagt hestens fridage inden ugen starter, så det kan passe sammen.
Jeg har så valgt at priotere veninderne fra, og satse på min sport i stedet for. Nogen gange kan der komme et lille overskud som godt kan bruges på veninder, men der foretrækker jeg at sove, det er jo forskelligt for menneske til menneske.
- jeg går i 1.g
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.576
Hvordan finder i tid?