{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
731 visninger | Oprettet:

Inspiration til uddannelse? {{forumTopicSubject}}

Da jeg efterhånden ser det som urealistisk (pga karakterer) at skulle læse forsikringsmatematik eller jura leder jeg efter nye veje, som kræver et knap så højt snit, da jeg på det seneste har haft det svært i skolen..

Jeg har i flere år gået med disse to valg sat højt for næsen, så har simpelthen ingen anelse om, hvad der ellers kunne være interessant.

Nogen som har nogle gode ideer eller som er i gang med en spændende uddannelse?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Inspiration til uddannelse?
  • #1   21. jan 2015 Har du overvejet kvote 2? Jeg ved ikke noget om hvordan den ser ud på de uddannelser.

Jeg har taget en HTX og valgte derefter en helt anden vej end den du vil. Jeg startede i sommer på erhvervsuddannelse, og jeg skal til grundforløbsprøve i morgen (dette er endnu en overspringshandling). Til februar starter jeg på min læreplads, som film- og TV-produktionstekniker.
    Noget helt, helt andet, så det giver nok ikke vildt meget inspiration smiley

• #2   21. jan 2015 Ja, men ved ikke helt hvordan det fungerer? Altså i hvert fald hedder snittet på forsikringsmatematik (mit førstefald) på 11,4 og mit snit er pt på 4,4 så det er en ret stor forskel /:

• #3   21. jan 2015 Ja okay. Når der er så stor forskel på snittet, er det ikke sikkert du kan komme ind på kvote to heller.
    Hvorfor ikke bare læse matematik og så flytte over på Forsikringsmatematik hvis det er det du gerne vil smiley

• #4   21. jan 2015 Hvis jeg skal til at læse matematik og så forsikringsmatematik vil jeg være 30-35 år inden jeg er færdig ;o)

• #5   21. jan 2015 og hvad så? Vi skal alligevel arbejde til vi er omkring 70 år. så det er jo ikke de få år der gør forskellen.
    Du kan jo også bare tage en bachelor i matematik det tager 4 år og så tage den anden. ved ikke om det er en kandidat uddannelse. Men du kan muligvis også få merit for nogle af fagene hvis du har læst matematik.

• #6   21. jan 2015 Synes bare det er lang tid at være på SU - det er jo så min mening og mit valg, sådan er vi jo så forskellige smiley

• #7   21. jan 2015
    Der er jo kæmpe mange muligheder.
    Hvis jeg var dig ville jeg køre rundt til de åbent hus arrangementer der er rundt omkring og få en uforpligtende snak med nogle studerende.

Jeg drømte selv om dyrlæge, men endte med Erhvervsøkonomi i Esbjerg smiley Og det er jeg faktisk utroligt glad for jeg gjorde.

Og ellers er Kvote 2 jo altid værd at prøve - det værste der kan ske er at du får et nej, og så har du jo prøvet smiley

• #8   21. jan 2015 Du kan også læse fag op, for at få en bedre karakter. Det kræver bare man er villig til at gøre en indsats smiley

• #9   21. jan 2015 du kan ikke læse fag op for at forbedre gennemsnit smiley du kan tage anden uddannelse og lign. som forbedre dine muligheder på kvote 2, men 4,4 er lavt mit snit på 7 var lavt og jeg kom ind på kvote 2 på jura smiley

• #10   21. jan 2015 Altså jeg går på VUC
    Og der er altså mange der læser fag, de har læst for at forbedre deres gennemsnit. Så det kan godt lade sig gøre.

Det var mere at hvis det var forsikringsmatematik du ville, var det en mulighed at gå den vej.
    Du kan prøve at tage den her test.

hvad synes du er spændene?

• #11   21. jan 2015 de kan læse fag op på et andet niveau eller forbedre karakteren i et enkelt fag, men man kan ikke forbedre sit gennemsnit (se linket)
    (link fjernet)

• #12   21. jan 2015 Kvote 2 er jo netop lavet, for at man kan komme ind på en uddannelse uanset gennemsnit. Men hvis der er et minimumskrav til gennemsnit på uddannelsen, skal det stadig overholdes. Det ser der dog ikke ud til at være, på nogen af uddannelserne.

Så hvis du opfylder adgangskravene, synes jeg da du skal forsøge at søge på kvote 2. Du kan evt. tage et par år, hvor du arbejder med noget, der relaterer sig til det, for at få erhvervserfaring, og på den måde øge dine chancer for at komme ind.

Men jeg vil umiddelbart ikke råde dig til at tage andre uddannelser, for at øge dine chancer. Man har SU til 6 år, så hvis du vil have en kandidatuddannelse, har du altså kun ét år, til at tage en anden uddannelse. Det kan du nok ikke bruge til ret meget alligevel, og så er du også nødt til at tage din uddannelse uden pauser. :o)

• #13   21. jan 2015 Men har du prøvet Studievælgeren? Der vælger du interesser osv., og så kommer den med forslag. :o)

https://www.ug.dk/vaerktoej/studievaelgeren/#/home

• #14   21. jan 2015 Agrobiologi, super spændende studie, der kommer hele vejen rundt omkring fødevarer og landbrug. For at komme ind på kvote 1 er snittet 02, da vi er et lille studie og derfor har optagelse af alle ansøgere. Vi ønsker at blive et meget større studie. Der er job til alle når man er færdige og flere har fået job tilbudt allerede inden endt uddannelse. Det er bestemt ikke en dårlig ting at have hest, da langt over halvdelen af de studerende her er eller har været hestepiger, så er der i hvert fald altid noget at snakke om smiley tag et kig, og lad dig ikke narre, selvom snittet er 02 læser vi mange af de samme bøger som biologerne og de dyrlægestuderende smiley

• #15   21. jan 2015 CTS - de kigger også karakterer på kvote 2, her ser de bare OGSÅ på andet.
    Jeg er kommet ind pga. anden uddannelse og kan stadig nå det med 6 års SU. Der er flere måder a læse fx jura på på, man kan jo også selv betale.

• #16   21. jan 2015 Jeg ville også selv læse jura, men troede ikke keg kunne få snittet, så jeg gik efter at få en elevplads i et revisionshus. Jeg fik snittet til jura alligevel, men er nu meget glad for mit valg som revisor.
    Det kunne være du kunne finde det spændende også? Jura og revision er ikke så langt fra hinanden igen. Man kan på RUC læse HA på deres samfundsvidenskavelige bachelor linje med et relativt lavt snit (-:

• #17   22. jan 2015 Maria - Det er mig bekendt forskelligt, hvordan kvote 2 bedømmes. På min uddannelse havde karakter ikke betydning, for kvote 2. :o)

Og ja, man kan naturligvis tage uddannelsen uden SU, hvis man har mulighed for det. :o) Det er der jo også nogen der vælger at gøre, selvom de har SU-klip tilbage. :o)

• #18   22. jan 2015 Det bliver nok svært at være under uddannelse med hest på Sjælland ;s
    Det er planen at jeg skal flytte over omkring Vallensbæk, når jeg er færdig med min HHX

• #19   22. jan 2015 Hvis det er det du vil er det jo bare at lette røven og tage sig sammen og kæmpe for det der er ingenting der kommer let her i livet.

Jeg er så i den helt anden boldgade.
    Jeg har taget uddannelsen som motorcykelmekaniker som jeg er færdig med d. 31/3 og til august starter jeg på videruddanelsen autoteknolog

• #20   22. jan 2015 Det er ikke bare at "lette røven og tage sig sammen", da jeg har nogle problemer, som gør det ekstra svært for mig - de kan I selvfølgelig ikke vide noget om, men det er også meget kompliceret

• #21   22. jan 2015 Mich- så let er det ikke, er man på 3. år kan man ikke bare hæve et snit fra 4 op på 10-11. karakterskalaen går altså kun til 12, men vil give dig ret i, at man må kæmpe for det man gerne vil og måske også ofre.

• #22   22. jan 2015 Jeg er på første år, for anden gang

• #23   22. jan 2015 når okay, så kan der jo nå at ske meget, jeg forstod det som, at du vidste at dit snit ville ende på ca 4 smiley

• #24   22. jan 2015 Nej nej. Men det er andet år i træk at det ligger så lavt (sidste år 4,16 og i år 4,41). Men med de 'problemer' jeg har, så er jeg bare ikke sikker på at jeg ser det som realistisk længere. Kan godt være jeg har knap 2½ år endnu, men det er jo alligevel ikke vildt meget i min situation..

• #25   22. jan 2015 nu ved jeg jo ikke hvorfor dine karakterer er som de er, men med fare for at ramme dig, tænker jeg bare. Er du i stand til at gennemføre en universitetsuddannelse?

• #26   22. jan 2015 Det er også en af de ting jeg grubler over - og derfor jeg overvejer en anden uddannelse.

Jeg har flere gange overvejet fotograf og den er ofte oppe og vende.. Jeg har levet livet været meget betaget af billeder og elsker at fotografere, da jeg får en anden form for indre ro af det. Det eneste der bekymrer mig herom er hvordan beskæftigelsesmulighederne er?

• #27   22. jan 2015 jeg vil råde dig til at kigge efter uddannelser som ikke er på universitetsniveau, der er ingen grund til at opsøge nederlag, det er der ingen som får det bedre af.

Jeg tror på at der er masser af arbejde til de dygtigste indenfor det meste. Hvis du brænder for at fotografere, så er det da det du skal satse på smiley

• #28   22. jan 2015 Hvis du er på første år, så hold fokus på de fag du afslutter i år - tag en snak med lærerne om at hvad du skal gøre for at hæve din karakter og så gør en indsats!
    Tag i lektiecafé, snak med studievejlederen om evt. samtaler med en trivselskonsulent, mentor eller lign. - hvis du kun går på første år, så har du altså utrolig mange muligheder for at hæve dit snit.

Og jo, så er der altså ting hvor man bare må tage sig sammen. Jeg har bestemt heller ikke haft et let liv - og da slet ikke mens jeg har gået på HHX - men det er altså kampen værd at hive sig selv op og i det mindste gøre et forsøg ...
    Rigtig mange skoler gør altså en kæmpe indsats, for at elever der kæmper med det ene eller det andet, har mulighed for at klare sig godt alligevel. Det gør min skole i hvert fald.

• #29   22. jan 2015 Måske kan du få lov til at bruge et ekstra år på din HHX?
    I min klasse på gymnasiet, var der en, der pga. fysiske skavanker ikke kunne være meget i skole, og hun fik lov til at bruge et ekstra år, så hun ikke skulle have så mange fag hvert år. Det gjorde, at hun havde mere tid og overskud til de fag hun så havde. :o)

Jeg tænker også, at du måske skal søge noget andet end universitetsuddannelse. Jeg ved ikke så meget om de uddannelser, du er interesseret i, men så vidt jeg har hørt, skulle især jurastudiet være ret hårdt. Matematiske uddannelser plejer heller ikke, at være helt nemme.

Jeg tror helt sikkert godt, at du vil kunne leve af at fotografere, hvis du er dygtig nok og markedsfører dig godt. Jeg kender flere der lever af det, eller på et tidspunkt har gjort det. :o)

• #30   22. jan 2015 Tror ikke der er mulighed for ekstra år på den måde på min skole. Har dog allerede gået første år om.

Kunne i hvert fald godt overveje fotograf, da det virkelig er noget jeg brænder for smiley

Kommentér på:
Inspiration til uddannelse?

Annonce