{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.248 visninger | Oprettet:

I tvivl om studievalg {{forumTopicSubject}}

Hejsa.
På forhånd undskyld, det her bliver langt, men jeg håber alligevel i vil give Jer tid til at læse det og komme med råd smiley
Sagen er den, at jeg er rigtig meget i tvivl om, om jeg har valgt rigtigt med studiet. Jeg har siden 7. klasse ønsket at blive dyrlæge og havde også super gode karakterer i folkeskolen. Da jeg så kom på gymnasiet satte jeg det sociale ret højt, da jeg fandt nogle gode veninder og faktisk aldrig har haft det i min klasse før, så det betød meget.
Men af den grund vidste jeg godt at dyrlæge vat udelukket (hvis jeg ikke kom ind på kvote 2).
Jeg har så holdt sabbatår hvor jeg har været ude og rejse, derefter arbejdet 5 måneder med køer et sted hvor jeg ikke fungerede med ejerne. Jobbet var vildt godt, kollegaerne virkelig søde og jeg var glad for det, men jeg kunne slet ikke med cheferne så valgte at sige op til 1/6.
Herefter fik jeg tilbudt arbejde ved en nabo (også med køer), og det har bare været VIRKELIG godt!
Jeg søgte så studie, og havde ikke regnet med at komme ind på hverken dyrlæge eller husdyrvidenskab som jeg virkelig gerne ville (faktisk hellere end dyrlæge efterhånden), så havde regnet med at skulle læse i Odense næste år, hvor jeg så havde hesten stående tæt på og arbejdet i weekenderne. Jeg var så så heldig at komme ind på husdyrvidenskab I København, men nu kommer mit dilemma.
Det er en kæmpe omvæltning da jeg SLET ikke havde regnet med det, jeg kender ingen i KBH og har ingen lejlighed, men på den anden side er jeg ikke så genert så det burde nok gå.
Men nu er jeg pludselig kommet i tvivl om, om det virkelig er det jeg vil. Jeg er så glad for at arbejde med køer og overvejer at blive landmand i stedet. Jeg ville kunne læse i Odense tæt på hesten, og den kan jeg ikke få med til KBH, så det trækker jo også lidt.
Det er bare dumt hvis min uddannelse kommer til at afhænge af hesten.
Min mester vil rigtig gerne give mig elevplads og siger han ville blive glad hvis jeg blev i faget, men at jeg skal tænke mig om, for det er jo nok en chance jeg aldrig får igen.

Suk det blev langt. Har i nogle gode råd, måske synspunkter der kan sætte tankerne lidt i gang igen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  I tvivl om studievalg
  • #1   9. aug 2015 det her det lyder måske lidt nas på samfundet

    men hvis jeg var dig så ville jeg begynde og så sige jeg kan altid droppe ud igen

    så ender jeg med at så gennemføre fordi jeg så er en som altid siger jeg er begyndt så kan jeg ikke bare stoppe igen


  • #2   9. aug 2015 Ja det tænker jeg også selv. Og så har jeg også altid den uddannelse at falde tilbage på. Omvendt synes jeg jo lidt jeg spilder min tid når jeg rigtig gerne vil arbejde med landbrug. Og så er jeg også lidt frustreret over hvad pokker jeg skal gøre med hesten i den tid jeg lærer.

  • #4   9. aug 2015 Jeg har selv taget en gymnasial uddannelse (htx) og faktisk med et højt snit der ligger på lidt over 10. Altså kan jeg komme ind på ret mange videregående uddannelser.
    Men det var ikke det jeg ville. Jeg ledte efter en uddannelse der matchede mig og hvor jeg ville det hele. Ved rigtig mange var der noget som gjorde, at det ville jeg ikke kunne holde ud i alle de år.

    Jeg fandt i stedet en erhvervsuddannelse med film og tv, men jeg ledte dog stadig efter videregående, fordi det er svært at få elevplads. Den uddannelse lød som lige det jeg ville, og jeg tog den ikke fordi jeg var skoletræt. Mange lærere omkring mig sagde "du skal da på uni". Ja, jeg har hovedet til det, men lysten er der ikke 100 %.
    I dag er jeg glad for det. Jeg har verdens bedste læreplads, elsker mit arbejde, og der er lortedage, men ikke noget jeg ikke kommer over igen med det samme.

    Hvis du er bange for at spilde en chance, så tænk dig om igen: En erhvervsuddannelse er jo faktisk ret kvalifikacerende. Du lærer om virkeligheden på en måde det ikke er muligt på en videregående uddannelse, fordi du ER i virkeligheden. Og det er da kun en god ting hvis du engang vælger at læse videre. Du har et snit, det bliver ved dig resten af livet, alt der udover er jo bare mere kvalifikation. Ville du ikke hellere have en arkitekt der er udlært tømrer, end en der har haft snuden i bøgerne og ikke kender til praksis i virkeligheden? Det samme vil jeg mene gør sig gældende inden for dyr og landbrug.


  • #5   9. aug 2015 Find en part til hesten

    Hmm jeg vil så sige jeg går et sted jeg ikke vil men bider det lidt i mig og tænker så har jeg da et eller andet

    dog er mit jo kun hg og hg eux det er ikke lige det du går og leger med


  • #6   9. aug 2015 Hun kan være ret besværlig og har haft part til hende mens jeg var i Afrika. Det resulterede i at jeg måtte starte helt forfra med hende igen, så det har jeg jo ikke ret meget lyst til igen.


  • #7   9. aug 2015 Og tusind tak for input Hønen. Det gav lidt at tænke over!

  • #9   9. aug 2015 Er du kommet ind gennem kvote 1 eller 2?

    Havde jeg stået i dit sted, havde jeg valgt at takke nej til uddannelsen i Kbh og søge ind som landmand. Du ved, hvilken vej, du vil - noget med dyr og landbrug. Og du ved, at du kan komme ind på Husdyrvidenskab, så kan du jo komme ind igen, hvis du ombestemmer dig!
    Jeg ville være SÅ træt af at have solgt/udlejet min hest, for at finde ud af, at det var "spildt" (synes egentlig aldrig, at det er spildt at bruge tid på en uddannelse, selvom det ikke er det rigtige. Det er bare erfaring).

    Men mærk GODT efter, om det er decideret tvivl, eller om det er dine nerver der taler, fordi det er en så stor omvæltning at rykke teltpælene op og starte på en videregående uddannelse smiley

    Men jeg er selv en af dem, der har fortrudt mit valg af uddannelse (op til flere gange, faktisk), fordi jeg simpelthen kunne mærke på mig selv, at det ikke var det, jeg ville. Og hver gang har jeg fortalt mig selv, at jeg ikke har noget, jeg skal nå - jeg vil hellere starte på en uddannelse som 30-årig, hvis det er noget, jeg virkelig brænder for, fremfor at bruge 6 år på en uddannelse, der i virkeligheden ikke siger mig noget smiley så kan jeg finde mange andre ting at lave i de 6 år smiley


  • #10   9. aug 2015 Tusind tak for din besked. Det er dejligt at høre det jeg egentlig selv tænker, komme fra andre smiley
    Jeg er kommet ind via kvote 1, men det er slet ikke sikkert jeg gør det igen hvis gennemsnittet ændrer sig jo smiley
    Hesten bliver heldigvis ikke solgt da de står hjemme, men hun trives ikke med bare at gå og glo. Ih det er godt nok svært smiley


  • #12   9. aug 2015 Hvis du tænker på din fremtid og ser dig selv i landbruget - og helst vil bruge din hverdag i landbruget med køerne - så tror jeg du har dit svar smiley
    Kan godt forstå din dilemma. Og hvor er det fedt, at du er kommet ind. Men hvis du ser dig selv i landbruget så er der ingen grund til at gå udenom det fordi man føler at man skal noget andet smiley


  • #13   9. aug 2015 Hvis du tager den til landmand, står du mig bekendt stærkere til at komme ind på husdyrvidenskab. Men lav 10 års scenariet. Hvad ser du dig selv lave om 10 år?

  • #14   9. aug 2015 Tine: Jeg er jo allerede kommet ind smiley
    Ja det er også lidt det jeg ikke ved om 10 år. Jeg ved ikke om jeg sidder og rådgiver landmænd (eller hestefolk eller hvad ved jeg) om foder, pasning og optimering af landbruget, eller om jeg rent faktisk er ude og prøve at optimere landbruget. Jeg har et arbejde og en elevplads nu, men arbejder jeg også der om 10 år?
    Jeg vil nok gerne have mit eget, men det har jeg slet ikke råd til i første omgang. Men drømmen er der da lidt smiley


  • #15   9. aug 2015 Jeg mente mere at hvis du vil satse på landbruget, og så senere i livet gerne ville læse husdyrvidenskab, så stod du stærkere smiley Der er jo intet der forhindrer dig i at tage begge uddannelser smiley

  • #16   9. aug 2015 Ved at tage uddannelsen til husdyrvidenskab, kan du jo nemt komme til at arbejde med landbrug smiley Hvis jeg var dig ville jeg tage de år på husdyrvidenskab, for desværre er det altså meget hårdt at være landmand (af hvad jeg har hørt) iforhold til hesten, kan du ikke enten låne den ud eller få nogen til at hjælpe dig med økonomi mv, så du kan få den med? Desuden kan du stå ret billigt på amager smiley Lige hvad jeg tænker iforhold til hvad du har skrevet smiley

  • #17   9. aug 2015 Du kan jo desuden sagtens blive landmand uden at have uddannelsen smiley

  • #18   9. aug 2015 Jeg valgte uddannelse efter fornuft, i stedet for med hjertet. Det har givet bagslag, og jeg fortryder nu - men jeg er så langt, at det ikke kan betale sig at stoppe.Jeg vil forsøge med drømmeuddannelsen bagefter.

    Mærk efter hvad du vil. Er det den gamle husdyrvidenskabsdrøm der trækker? Eller er det landmand? Vælg med hjertet. Glemme alle for og imod - men tænk på, hvad du vil.
    Vælger du forkert, så kan du altid skifte retning. Det er der intet forkert i! Men vælg ikke noget fra, som du gerne vil, på grund af små faktorer. Der er en løsning på alt.

    - Held og lykke. smiley


Kommentér på:
I tvivl om studievalg

Annonce