{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.253 visninger | Oprettet:

Tvivl om Inseminering {{forumTopicSubject}}

Hej hg'er
Jeg håber der er nogle kloge og erfaren hoveder der kan hjælpe mig.

Sagen er den at jeg har en hopper jeg gerne vil have et føl på, et føl til mig selv ikke til videre salg.
Men jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal gribe det an. Hun bliver 11 i år og hun har ikke haft føl før, så jeg syns at det skal være i år hun skal ifol, så jeg kan nå at få et føl på hende. Men jeg kender desværre ikke lige nogen der har en hingst, eller kender nogen der kender nogen, så jeg har gået og tænkt om det var nemmest at få hende insemineret. Jeg har googlet lidt rundt, men jeg er stadig lidt forvirret. Er det kun steder hvor de er specialiceret i det man skal kontakte? Og hvor finder man præcis dem der er nærmest? Hvad er andres erfaringer med at få insemineret der hjemme? Nogen der har en ide om ca. Pris?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tvivl om Inseminering
  • #1   15. feb 2018 Først og fremmest, hvad race er vi ude i?
    De fleste dansk varmblod bedækker ikke naturligt, og mange ponyracer tilbyder kun inseminering ved meget få hingste.
    Det er ret afgørende for, om du overhovedet har mulighed for at inseminere smiley


  • #2   15. feb 2018 Først må du finde hvilken race du skal have, ikke alle tilbyder bedækning til hopper af andre racer. Så skal du finde ud af hvilke svage sider din hoppe har, og finde en hingst der har dette som en af de stærke sider. Kig også gerne på hingstens forældre. Så skal du kigge på evt indavlsprocent. Når du har fundet hingst, kontakt avler og derefter dyrlægen der skal inseminere. Jeg kan varmt anbefale Niels Majdal, Ringe Dyrehospital Stordyrsektionen, han er en af landets dygtigste indenfor inseminering og fertilitet, og bliver kaldt til både Jylland og Sjælland pga sine færdigheder. smiley og han kommer hjem til dig smiley
    Er din hoppe kåret? Det ville også være en god idé, de kan kåres selvom de er drægtige smiley
    Du kunne jo evt kontakte Majdal og spørge hvem han ville anbefale i dit område smiley

    Mvh TT


  • #3   15. feb 2018 Jeg fik min hoppe inserminert forrige år og bedækket sidste år. Insermineringen randte op i ca 9000kr i dyrlæge udgifter + de 8.500kr for hingsten oven i, mens bedækningen kostede kun ca 2000kr i dyrlæge udgifter + de 8.500kr for hingsten. det var med den samme hingst begge gange. Insermineringer foregår hos dyrlægen og ikke hjemme hos dig. Hvis du absolut vil have det hjemme hos dig skal du regne med ydeligere udgifter, så overvej lige hvor mange penge du vil offer på et føl.

  • #4   15. feb 2018 Mange tak for hjælpen smiley
    Hun er en blandning af tinker og islænder og havde lidt i tankerne om en islænder hingst, Welsh eller en pinto. Men det er måske nemmest at finde en der har en hingst der ikke er kåret? For det er vel ikke alle med avls hingste som må bedække eller sælge sæd til hopper der er blandinger? smiley


  • #5   15. feb 2018 Selv avlskårede hingste kan godt insiminere blandings hopper.
    Men du skal ikke regne med at en, ikke avlskåret hingst tilbyder frostsæd i strå.
    Det er en dyr fremgangsmåde, selvfølgelig for at beskytte den dyre hingst mod fjollede brunst hoppers sparken.
    Og den der tilbyder, det man kalder " pirat bedækning" fordi hingsten ikke er avlskåret, tilbyder kun naturlig bedækning ved hånd, hvor man hjælper til med at bedække hoppen og i stod, hvor hingst og hoppe selv klare det på marken, på fold sammen.


  • #6   15. feb 2018 Hvad ønsker du ud af dit kommende føl? Jeg kender ingen Islænder avlere der har strå, der foregår det for hånd. Du skal have transporteret din hoppe til hingsten også bedækkes den nok for hånd. (Det har været dette jeg har været med til tidligere indenfor Islænder verden)
    Find den ønskede hingst og kontakt avler og hør ad om de vil bedække din hoppe. smiley

    Mvh TT


  • #7   15. feb 2018 Du kan ikke få den bedækket/insemineret ved en kåret islænderavlshingst - det forbyder avlsforeningen. Hopperne skal have fuld stamtavle og være rene islændere.

    Jeg vil stærkt anbefale dig at bruge en kåret hingst - så ved du, hvad hingstens kvaliteter er, og hvordan den avler (eller har potentiale til at avle, hvis det er en ung hingst - se på afstamningen og dennes resultater). Kig på Welsh- og pintoavlsforeningernes hjemmesider og find en egnet hingst smiley Så vidt jeg ved, kan du få afkommet registreret som krydsavl i disse foreninger, hvis det lever op til visse krav.


  • #8   15. feb 2018 Det jeg ønsker ud af føllet er ikke det vilde. Hoppens mor er jeg opvokset med og efter hun fik føl har jeg haft en drøm om at jeg vil have hendes "blod" resten af mit liv. Det er egentlig det der er meningen.

    Jeg har da lidt jeg ved min hoppe jeg syns der mangler, hun er ikke så høj og er kort i ryggen. Det er derfor jeg er lidt i tvivl om jeg skal vælge en islænder, men det ville også være fedt hvis den kunne tølte og så er jeg vild med islænder smiley det er derfor de to andre har været oppe og vende smiley


  • #9   15. feb 2018 Om "baghaveavl" med heste uden papirer er en god idé eller ej, er diskussionen uden ende smiley Hvis du vil bruge en ukåret islænderhingst, så findes der nok også sådan en et sted. Jeg ved dog ikke, hvordan man finder dem, hvis man ikke kender nogen, der kender nogen - måske på markedspladsen herinde eller på heste-nettet? Sandsynligheden for, at hingsteholder med ukåret hingst tapper sin hingst til inseminering er dog forsvindende lille - det koster jo en del penge at opbevare og transportere sæden. Så der må du nok indstille dig på, at hoppen skal ud af huset og enten vil blive bedækket ved hånd eller i stod.

  • #10   15. feb 2018 Men jeg kan godt se at det er nemmest og billigst at få hende naturligt bedækket smiley

  • #11   15. feb 2018 Der findes andre racer der tølter, end Islænder, hvis det er tølt der trækker. Passo Peruano... Er lidt i tvivl om stavemåden, de kan tølte. Jeg mener Stald Nordkap har den race. Det er lækre små heste med skøn udstråling. Jeg mener føl kan registreres i Arienderberger... Igen er jeg i tvivl om stavemåde.
    Prøv at Google.


  • #12   15. feb 2018 Den ser og lyder faktisk og spændene, og de har ikke noget i mod at blande? smiley

  • #13   15. feb 2018 Jeg har ikke forstand på hvordan og hvorledes du skal og kan gribe det an.
    Men her er et link til en Paso Peruano hingst som er annonceret her på HG som avlshingst smiley

    https://www.hestegalleri.dk/den-store-toelter/id-1182668


  • #14   15. feb 2018 Det er ved blanding, at Arienderberger fremkommer smiley

  • #15   15. feb 2018 Aegidienberger er ved blanding med islænder smiley Det er en race i sig selv - 50 % Paso og 50 % islænder.

    https://www.stald-nordkap.dk/aegidienberger


  • #16   15. feb 2018 Det læste jeg mig oz lige til smiley

  • #17   15. feb 2018 Jeg ved også kun, hvad jeg har læst mig til igennem årene - jeg ved ikke, om paso-hingsteavlerne tager "tilfældige" blandingshopper ind, men jeg ville da kontakte Stald Nordkap, hvis det var mig. Så vidt jeg ved, har de det største udvalg af gangartsheste i DK, så hun må vide det smiley

  • #18   15. feb 2018 Her er en Paso Peruano avler i nærheden af mig smiley som jeg har hørt har hendes hingst et fantastisk temperament smiley og ved han har haft en 11 års pige oppe på ryggen smiley
    http://staldnyhave.dk/raceinfo/introduktion

    Mvh TT


  • #19   15. feb 2018 Han er faktisk ret lækker, mange tak smiley

  • #20   15. feb 2018 Jeg er netop blevet uddannet hesteinseminør:) du kan sagtens få din hoppe insemineret hjemme og du blot bestiller sæden hjemtil. altid mest praktisk ved hingsteholdere men ikke altid det mest optimale for alle smiley prisen er jeg faktisk usikker på. Jeg kører nok noget billig intro i år for at få en masse erfaring:) dog er jeg bosat på sjælland:)

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #21   16. feb 2018 Jeg tænker at du skal være ret kritisk om hvad du forventer af en kommende føl, istedet for bare at få et føl for at få det.

    Du skal også have med i overvejelserne er risikoen for at få noget "uønsket", er for står, og at det måske er bedre at nyde din hoppe, også købe et føl/plag/hest som passer til de kriterier du har.

    føl er ikke noget man bare laver, der skal være en masse overvejelser, og forventninger, det er imod et levende liv, og ikke bare en genstand.


  • #22   16. feb 2018 AMT
    Jeg har ingen kriterier og er personlig selv vild med blandinger, hver sin smag/mening.

    Ja det er et sats, men jeg vil elske lige meget hvad der kom ud af det, jeg er ikke firekantet. Og der er igen plan om at dette føl skal ud og genere andre, men dette føl er til mig og kun mig, dette er min drøm, lige gyldig hvad der kommer ud af det. Dumt tja, men det er mine penge, og jeg gør ikke noget som vil kunne skade min hoppe. Så du behøver ikke bekymre dig smiley jeg har fået den hjælp jeg søgte smiley


Kommentér på:
Tvivl om Inseminering

Annonce