{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
873 visninger | Oprettet:

Folde..opdeling eller ej.. {{forumTopicSubject}}

Hej Hg.
Jeg står jo i denne fantastiske situation at jeg skal flytte og får hestene hjem smiley (Tindur + Rocky og låneminiature) der er pt. En fold på ca 7000 kvm. Og jeg får lavet to små folde(fold 1 der er omkring indgangen til laden som bliver lukket af der hvor der er sået, og fold 2 der går bagom og over i en del af baghaven) mere når der er tid til at pløje, harve og så. De kommer hjem til maj hvor jeg håber græsset (på fold 3, den store) har blevet højt nok. Og så efter at fold 2 og tre er blevet slået og har vokset op igen så kommer de også til at gå der.

Mit spørgsmål er så..
Vil I bare lade de gå på alle tre stykker , eller lukke nogle af de i perioder? Hvornår ville I evt lukke for de diverse folde?
Min gode veninde mener de bare skal gå over det hele. Men er bange for at der bliver pløjemark.. Hvad har I bedst erfaring med? smiley

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Folde..opdeling eller ej..
  • #1   30. jan 2016 Hov..glemte helt min "fine" telefon tegning af foldene..den beige "firkant" er laden smiley

    Mvh TT


    profilbillede
  • #2   30. jan 2016 Jeg ville beholde opdelingen og skifte mellem foldene, sådan at når en fold er ved at være spist ned, men inden den er for spist ned, så ville jeg skifte og lade den få fred smiley

  • #3   30. jan 2016 Så du tænker ikke at de kan gå frem og tilbage således at de ikke spiser nogle af de ned smiley hvad med denne årstid? Hvad og hvornår lukker I af?

    Mvh TT


  • #4   30. jan 2016
    Nu har du flere gange nævnt overvægt problemer med Tindur ( at han let tager på ) og hvis du også får fat i en miniature, ville jeg sørge for at holde græsset ned - alternativt lave vandre stier, så det bliver holdt nede og ikke kommer op.


  • #5   30. jan 2016 Altså tænkte jeg ville, hvis det var mig, sætte dem på én fold og når den så var græsset ned, ville jeg skifte til en af de andre smiley sådan så den kunne nå at få fred og vokse igen smiley

  • #6   30. jan 2016 Ellers ville jeg som krikken forslår lave vandre stier alla PP, det er super fedt hvis man har en hest, som hurtigt tager på smiley

  • #7   30. jan 2016 Ikke stort nok til vandrestier, plus at mit føl skal have lov til at tonse rundt smiley

    Mvh TT


  • #8   31. jan 2016 Plus at den store fold er fem år gammel med ret højt græs og der bliver sået græs til nøjsomme heste på de to andre folde smiley

    Mvh TT


  • #9   31. jan 2016 Nu har jeg ikke helt styr på hvad 7000kvm er i hektar, men medmindre foldene bliver små af at dele dem op, så ville jeg gøre det, hvis de bliver små i det, så ville jeg lade dem gå på hele stykket altid,

  • #10   31. jan 2016 10000kvm er en hektar.. Så foldene til sammen er ikke engang en hektar... smiley

    Mvh TT


  • #11   31. jan 2016 Hm ja ok, så ville jeg nok faktisk med tiden lade den få det hele at gå på smiley jo større folde jo gladere heste, synes jeg at opleve smiley

  • #12   31. jan 2016 Okay smiley det jeg også tænkte og min veninde foreslog..Men vidste ikke om det måske var ekstra skidt for de nye folde osv.. Jeg kommer til at tage godt vare på de pæle som jeg bruger de første måneder til at lukke de så hvis jeg ser at det bliver mudder så lukker jeg af... smiley

    Mvh TT


  • #13   31. jan 2016 det er faktisk bedst med større folde om vinteren. netop for at undgå at de træder det hele op.
    jeg har vel 4000 til mine to - de går ikke på døgnfold - så det er kun til lidt sjov og motion. men her kan jeg se at det er kun de steder hvor frøgræset ligger, rundt om hjørnet samt ved indlukket at der er meget mudder.
    har tidligere haft 17000, også kun 1 stor fold, og her var der kun der hvor de skulle rundt om hallen for at komme ind at der var mudderet.

    men så har de stået flere steder på ridebane-store folde - flere heste - og her har intet tørt faktisk været overhovedet fordi der endelig er for lidt plads til for mange heste.


  • #14   31. jan 2016 Okay smiley så når jeg har slået en slet og det har vokset op igen så kommer de på hele stykket året rundt smiley

    Mvh TT


  • #15   31. jan 2016 Lyder skønt at Hypperne kommer hjem! smiley

  • #16   31. jan 2016 Ville lade det være en stor

  • #17   31. jan 2016 Hej TT. Du bør som minimum have 2 folde og gerne 3, så du kan skifte mellem dem. Dels for at de ikke bliver ødelagt/helt dødbidt, dels pga. ormepres. Du skal give en fold ro i mindst 1 måned ad gangen for at mindske ormepresset samt lade den vokse op. Det er en gylden regel hele året rundt.

  • #18   31. jan 2016 Kunne du ikke lave en "basis-fold" hvor der vandes og gives hø og så lukke græsstykkerne af?
    Så kan basisfolden bruges som vinterfold, så græsset skånes i den periode?

    Når du ikke har mere grund, skal du passe på græsset får tilstrækkelig hvile og tid til at gro til smiley

    Du kunne så hegne græsstykkerne sådan at der kommer en indgang op ad basisfolden, så hestene altid har basis folden, og så kan lukkes på enten græsstykke 1, 2 eller 3.
    Praktisk og nemt smiley

    Sådan synes jeg bedst og praktisk man udbytter pladsen smiley
    Kh Mia

    Hvis ik det gir mening, så må jeg lige tegne det ;)-


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #19   31. jan 2016 Min tanke er at du skal overveje om det kan betale sig for dig selv at lave hø når du ikke har et større areal, hvis du vælger at gøre det så skal du regne med at du først kan bruge stykket sidst sommer først efterår da du ellers ødelægger rodnettet i det nyanlagte, hvilket vil sige at du har en forholdsvis lille fold indtil efteråret, den vil blive jordfold omgående hvis du har tre heste gående, derved skal du fodrer med hø også i sommermåneder plus alm. Foder.

    Ødelægger du det nysåede græs skal du regne med eftersåes idet nysået græs ikke er tæt den første sæson, vi har kæmpet med problemet på vores tilsåede marker det er først nu efter 5 sæsoner med eftersåning, gødning og sprøjten for ukrudt at de kan bære også når det regner, jordens beskaffenhed betyder også meget i den forbindelse altså hvor god er den.


  • #20   31. jan 2016 JM - jeg skal kun slå det første græs på det nye stykke da græsset efter såning skal slåes en gang således at rødderne gror bedre fast. Så når det skal slåes så kan jeg jo ligeså godt få det pakket og brugt.. smiley
    Der er et stykke der er sået for fem år siden og der skal de gå indtil de to andre folde er vokset op, slåt og vokset op igen smiley

    Der er ikke nok til andet end to små folde og en større..

    Mvh TT


Kommentér på:
Folde..opdeling eller ej..

Annonce