{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.055 visninger | Oprettet:

Sælge eller beholde? {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Jeg står i dilemma, som har fyldt mit hoved meget på det sidste, og jeg vil derfor høre om hvad I vil gøre hvis I var mig.
I sommers lånte jeg min hest ud, da jeg skulle flytte hjemmefra og starte på et nyt studie og pengene ikke længere var til hest. Hun er udlånt indtil at jeg er færdig med at studere (dvs ca. 3 år endnu).
At skulle låne hende ud eller sælge hende var et af de hårdeste beslutninger jeg nogensinde har truffet, fordi jeg holder utrolig meget af den hest. Hun betyder ufatteligt meget for mig. Men jeg ved samtidig også at hun har det rigtig godt hvor hun er nu og låner er rigtig glad for hende.

Efter jeg var flyttet hjemmefra, gik der jo ikke længe før jeg begyndte at savne det at have hest. Jeg har nu både prøvet parter og rideskole, men intet af det har jo været helt rigtig - jeg vil jo gerne have min egen. Jeg vil gerne have min hoppe tilbage. Men pengene er der ikke lige nu.

Jeg snakkede meget med mine forældre om det, fordi jeg var/er så ked af det over at ikke at have hest længere. Der er ikke kæmpe tomrum i mit liv..

Mine forældre mente at jeg burde sælge min hoppe til lånere og købe en ny hest når jeg har pengene til det. Dette bunder i at min hoppe er nervøs af sind. Og jeg er en nervøs rytter nogengange. Derfor har mine forældre aldrig ment at vi var et godt match pga. Nervøsiteten.

Jeg så pointen i det og spurgte låner om de ville købe hende. De svarede at de måske ville til sommer.

Men nu tror jeg at jeg har fortrudt. Min hoppe er min drømmehest. Udover det med nervøsiteten. Hun er fantastisk, sød og rar, og vil altid gøre alt for at gøre en tilfreds. Og hun gør mig altid glad. For mig er jordtræningen og i det hele taget bare hyggen for jorden mindst lige så stor en del som ridningen er. - og det er kun under ridning jeg selv bliver nervøs nogengange. Problemet ligger i at når jeg bliver nervøs, så bliver hun også nervøs og dermed bliver det bare en ond cirkel.

Jeg har tænkt meget over om hvorvidt det ville være en god idé at sælge hende eller ej. Fordelen ved at sælge vil være at jeg vil kunne få en hest om et par år som vil være totalt cool og at jeg ikke behøvede at betale min hoppes forsikring længere. (Som jeg betaler mens hun er udlånt til låner). Forsikringen er en del penge for en fattig studerene som mig - og derfor kunne jeg bruge de penge jeg bruger på forsikring til at spare op til en ny hest. Samtidig hvis jeg skulle sælge hende skulle det også være til låner da jeg ved hun har det rigtig godt der og de passer godt på hende.

Samtidig er tanken om at sælge hende så forfærdelig hård og den gør mig så ked af det. Jeg kender jo min hoppe rigtig godt og jeg elsker at arbejde med hende i de gode perioder hvor hun virkelig er min drømmehest. Jeg ved hvilket foder hun skal have, hvilket udstyr der passer til hende, hvordan hun reagere i forskellige situationer osv. Og ærlig talt - tanken om at skulle lære en hel ny hest at kende virker så underlig og lidt uoverskuelig. Nok er det mest fordi jeg bare savner min hoppe ufatteligt meget.
Samtidig føler jeg heller ikke min hoppe og jeg har opnået alle vores mål. Jeg føler mig så klar til arbejde videre med hende og kæmpe med hendes nervøsitet men også min egen nervøsitet.

Og igen, samtidig er tanken om en ny hest utrolig spændende. Selvom jeg synes meget virker uoverskueligt, er tanken om at få en ny rolig hest jeg ikke kender også virkelig fristende. At få en som jeg altid, hver dag, kan slappe 100% af på..

Hvad ville I gøre hvis I var mig?

Jeg ved godt jeg førere steder modsiger lidt mig selv, men det er også forskeligt fra dag til dag hvordan jeg har det med det hele.
Undskyld det blev så langt smiley

- Grøndahl


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sælge eller beholde?
  • #1   4. apr 2016 Lad låner låne i 3 år, og hvis du efter de år stadig vil have hende, så behold hende. Du får hende ikke tilbage hvis du sælger.

  • #2   4. apr 2016 Hvorfor kan du ikke have hende mens du studere??
    Jeg studere også og er på SU og har hest.. Det er stramt ja, men det kan sagtens lade sig gøre smiley


  • #3   4. apr 2016 Cecilie - ja det har jeg også overvejet meget. Men der er det bliver jeg lidt nærig og synes det er træls jeg betaler hendes forsikring i 3år for 'ingenting' hvor jeg kunne have brugt de penge på en anden hest. Og det er måske dumt at tænke af mig, for kan jo sagtens også følge dig:)

    Prinsessen - jeg kan ikke få det til at gå op, men vil da gerne høre hvordan du gør det, hvis du har lidt gode råd hehe smiley


  • #4   4. apr 2016 Har næsten lige været der.

    Havde min vallak Anton som jeg havde haft i 7,5år, han smed mig af for 5år siden eller han smed mig ikke af jeg røg af, og landede på hovedet og det har sat En nervøsitet i mig som så gør at bliver jeg nervøs gør han også..
    Jeg har de sidste 5 år haft diverse parter, han var udlånt på et tidspunkt og en masse andet..
    Til sidst tog jeg mig sammen for et år siden og begyndte selv at ride for alvor på ham og det gik kanon, vi red let dressur, tog lidt små spring en smule tur dog var jeg meget nervøs på tur så det blev kun meget lidt..
    Men jeg var glad for ham..
    Fra jorden var han mit et og alt fra ryggen var han blevet en okay ride hest for mig..
    I november 2015 måtte jeg aflive min anden hest som var drømme hesten, han var rolig, høj, og jeg var tryg ved ham om det så var tur, spring, dressur eller ringridning osv.
    Og der fandt jeg ud af hvor meget det betød at have en hest jeg altid var tryg ved, så da jeg røg af anton igen i januar og min nervøsitet kom tilbage med et brag valgte jeg at sælge ham selvom det var så pisse hårdt for han var virkelig min baby havde haft ham siden han var 4år og selv tilredet, indsprunget ja alt..
    Men nu hvor jeg står med min nye hest som er så hamrende rolig og dejlig og kan det jeg ønsker, og anton er hos en fantastisk familie, ja så må jeg ærligt sige at jeg aldrig har taget så god en beslutning som denne, anton har det godt og er hos en som ikke er nervøs, og jeg har en hest som jeg ikke er nervøs på ?


  • #5   4. apr 2016 Maria - tak for din kommentar. Den har givet mig noget at tænke over smiley
    For ja tanken om at sælge er dælme hård. For så er hun jo slet ikke min længere. Men samtidig tanken om en ny rolig hest trækker også i mig. Og hvad nu hvis jeg sælger hende, købe er en ny og det hele så bliver helt ok for så har jeg en ny hest at bruge min tid og energi på i stedet for st gå og tænke på min hoppe hele tiden smiley


  • #6   4. apr 2016 Jeg har arbejde ved siden af hvor jeg tjener mindst 2000 om måneden.. I sommerferien har jeg flere vagter og kan skrabe nogle penge sammen som kan hjælpe mig gennem vinteren.
    Så har jeg valgt at tage studielån efter jeg købte ny hest, men det er jo en temperamentssag om man vil låne penge gennem sin uddannelse smiley

    Så har jeg et rigtig dejligt opstaldningssted hvor jeg kan få lov at arbejde noget af staldlejen af.. Det tager selvfølgelig lidt tid men det er det værd for mig.

    Til sidst har jeg en rigtig god bank der forstår hvis jeg har brug for at lave overtræk i ny og næ. Og så er mine forældre søde til at hjælpe mig med fx at hente foder, kører mig ud til hesten osv. Og det kommer også over min mor ind i mellem at hun handler lidt for mig..

    Så sådan fungere det for mig smiley


  • #7   4. apr 2016 Hvis du ved din hest har det godt hvor den er og det at få en der rent faktisk passer til dig trækker i dig så er det lidt for mig dit svar smiley

    Jeg har ikke et sekundt fortrudt og har ikke fældet en eneste tårer for jeg ved Anton har det godt, de var til stævne i den klub jeg står og stod med ham og måden de taklede at jeg self. gerne ville hilse på ham og generelt måden de taklede ham og tog imod mig og sådan gjorde bar at jeg var lykkelig..

    Jeg har nu en hest som jeg allerede på 6uger har startet 2 stævner på og meldt til vores første ude stævne
    er allerede nu nået meget længere med hende en jeg nogensinde kom på Anton..
    jeg er glad og tryg selv når hun bliver bange jeg føler mig sikker og elsker at være sammen med hende om jeg rider, strigler eller leger med hende smiley

    Jeg ved det var det helt rigtige mig og Anton var bar ikke det rette match, for hans og min egen skyld var det det helt rigtige at gøre smiley


  • #8   4. apr 2016 Prinsessen - ja okay smiley jeg har desværre ikke et job, selvom jeg har søgt i så lang tid nu, har det ikke lykkes for mig desværre. Til sommer for jeg mulighed for et studierelateret job, som jeg håber jeg kan få smiley


  • #9   4. apr 2016 Jeg syntes du skal tage det job du kan få.. Om det så er rengøring, bartender eller noget helt andet så er det bare med at få noget på cv'et og penge i kassen.

    Og et job ved siden af SU'en kan gøre forskellen for om du kan beholde din hoppe. Måske dine forældre også er mere villige til at hjælpe dig lidt hvis du har et job.


  • #10   4. apr 2016 Maria - ja det trækker i mig at får en rolig hest - og især når jeg hører din historie. Men samtidig er tanken om at skulle af med Disa virkelig hård. Vi har været en del igennem sammen og jeg har virkelig også haft nogle fede og gode ture med hende. Det er ikke kun de dårlige jeg har haft.
    Jeg er helt sikker på hun har det fantastisk hvor hun er nu. Jeg skal op og besøge hende i næste måned for første gang. Og det er jeg spændt på. Især fordi jeg savner hende så meget, men også at se sådan helt 'live' hvordan hun har det smiley


  • #11   4. apr 2016 Jeg har også haft nogen fantastiske oplevelser med Anton, som sagt tilred jeg ham selv, sprang på ham, red ture, lærte at ride bidløst på ham, jamen vi har uendeligt mange ting sammen, men i den tid jeg har haft ham har jeg måtte starte forfra mange gange pga. min nervøsitet for ham, og han er bar lige som din typen der mærker det og reagere på det med det samme, og ja jeg elsker ham over alt på jorden, og savner ham også men jeg ved hvor han er og har lavet en kontrakt der hedder at de købte ham billigt, så vil de sælge en dag skal jeg have buddet på ham til samme pris, så på den måde ved jeg at skulle det ske så for jeg buddet (har husket at skrive at hvis ikke de giver mig buddet skal det betale mig x antal kroner, og på den måde kan man være mere sikker på forkøbsret)

    Så jeg ved at hvis det skulle ske ville jeg kunne få muligheden for at få ham igen, og indtil da nyder jeg i fulde drag at jeg har en hest som jeg elsker at sætte mig op på og ikke være nervøs smiley


  • #12   4. apr 2016 Maria - kan så godt følge dig! Og smart med kontrakten. Det vil jeg helt sikkert også gøre hvis jeg vælger at sælge smiley

  • #13   4. apr 2016 Håber du træffer det rette valg for dig og din hest om det bliver at beholde hende eller sælge hende..
    Som sagt jeg har stået i præcis samme situation som dig, og du skal være velkommen til at spørger hvis du vil vide noget omkring det hele, hvilke tanker jeg gjorde mig eller hvad det nu skulle være smiley

    For mig var den rette beslutning helt sikkert at komme videre


  • #14   4. apr 2016 Maria - tak smiley

  • #17   5. apr 2016 Caroline - det er også bare mig der lidt nærig med det haha smiley

    Stald z: jeg har godt fuldt lidt med på sidelinjen med dig og ölveig og Herkules smiley (altså det du har skrevet herinde). Og jeg synes det er virkelig fedt af dig at prøve at 'få en hest ud af' Herkules, nu hvor dine forældre ikke kan smiley men vil du så mene at jeg burde sælge Disa til låner eller beholde hende? smiley


  • #19   6. apr 2016 Tak for din kommentar Stald Z smiley

Kommentér på:
Sælge eller beholde?

Annonce