{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.319 visninger | Oprettet:

Sælge eller beholde ? {{forumTopicSubject}}

Jeg er sådan sådan i tvivl om jeg skal beholde en af vores bedste ponyer.

Den har været i avlen, er kåret og skulle egentligt bare hjem i avlen igen efter nogle resultater i sporten. Men på kun et år med nuværende rytter er den bare stormet fremad.

Det er en springrytter, der rider den og de har allerede mange 0 runder i LB-LA spring på C-plan og ofte tager den en placering i toppen.
Parret skulle for sjovt lige prøve en dressurstart, så ponyen kunne få Guldmedalje og R i dens forbund, og der vinder de deres debut i LA4 dressur.
Så vælger de at prøve at starte på C-plan i dressur og her får de en 3. plads i deres første LA3, en 2. plads i LA4 og 66% og 1. uplaceret i deres første LA5.

Er sådan en pony for god at tage hjem i avlen? Den fylder 8 i år og er i rivende udvikling med kæmpe kapacitet i både dressur og spring, så er virkelig kommet i tvivl om det er synd, at den ikke får lov at forsætte dens karriere i sporten?

Desværre skal den sælges hvis den skal forsætte da nuværende rytter skal på efterskole til sommer.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sælge eller beholde ?
  • #1   13. mar 2018 Hej Gro
    Er det helt umuligt at finde en ny rytter der kan låne i et par år inden hun kommer hjem i avlen?

    Det er en super svær beslutning som jeg sagtens kan se er et stort dilemma.
    Måske er de hopper du har derhjemme nok? smiley

    Så kan i lave mange flere der kan begå sig så flot i sporten smiley

    De bedste hilsner fra Helle


  • #2   13. mar 2018 Hej Helle.
    Ja det er så svært at finde en rytter på det niveau. Der er ikke nogen ide i at den skal starte forfra i LC-LB, så det skal være en rytter der kan tage den videre. De få der kan vil nærmest have man betaler alle udgifter. Så har taget en beslutning om at den enten skal sælges eller hjem.
    Ja vi har rigeligt hopper at vælge imellem, men de er altså bare noget helt specielt dem der er ud af denne linje.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #3   13. mar 2018 Nej, jeg syntes ikke at en pony på 8, som går LB-LA er for god til at tage ud af sporten.

    Selve ridesporten mister intet ved at den tages ud, men er ponyen af sublim kvalitet, og det rigtige match findes, så kan både avl og sport få stor glæde af det.

    Jeg syntes aldrig at det er synd at tage hesten ud af sporten, med mindre at det er heste ala Cassidy, altså 1 ud af 1.000.000, hvor tabet faktisk vil være kolosalt. smiley


  • #4   13. mar 2018 Det er nu heller ikke sporten jeg tænker på, men ponyen. Jeg så da gerne at den forsatte og opnåede B-pony status, det er jo altid rart at de afkom man laver klarer sig godt.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #5   13. mar 2018 Stutteri: så om det er synd for ponyen at den tages hjem? smiley

  • #6   13. mar 2018 AMT: tror du misforstår pointen lidt.

  • #7   13. mar 2018 Jeg ville lade den gå så langt den kunne i sporten og så trække avl på den senere. Den er nok ligeglad med hvad der sker, men det skader da absolut ikke avlen at den kommer ud og viser sig og skaber nogle resultater. Så kan folk jo se hvad der ligger bag deres føl.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #8   13. mar 2018 Stutteri: Har den været i avlen?

    Hvis ikke, så ville jeg tage ponyen hjem, lave et føl, se resultatet af dette.
    Er resultatet helt hen i vejret, så sælge hesten. Er resultatet ønskeligt, så sætte hesten tilbage i sporten, lade den skrabe en masse gode resultater sammen, for derefter at pensionere den, og trække flere føl smiley

    jeg håber at jeg har fanget pointen nu smiley




  • #9   13. mar 2018 Den har været i avlen og avler godt.
    Jeg skal måske ikke bruge ordet "synd" for hesten er jo ligeglad om så den var død for at sætte det på spidsen.
    Jeg burde måske hellere sige om det er ærgerligt ikke at se hvor langt den kan nå i sporten. Personligt er jeg jo ikke ligeglad med det, men vil jo også gerne avle på den.


  • #10   13. mar 2018 Havde det være min beslutning at tage, havde jeg taget den hjem og havde avlet et par føl på den også måske du kunne være heldig at finde en rytter det den, til at holde den i gang. Så når du ikke syntes du skulle bruge den mere i avlen, så var den klar til at blive redet op.
    Evt. kunne hende der rider en nu, ikke låne den med på efterskole og udvikle den ydereligere? smiley


  • #11   13. mar 2018 havde du boet lidt tættere på ville jeg gerne ha redet hende for dig, hvis jeg stod med et afkom af en af mine avlshopper ville jeg helt klart holde den i ridning når der er et stort potentiale i den ??

  • #12   13. mar 2018 De islandske hesteavlere har et ordsprog: "Hvis du har tre hopper af varierende kvalitet, så skal du avle på den bedste, ride på den næstebedste og slagte den sidste. "
    Det er selvfølgelig at sætte tingene groft op, men man forstår budskabet smiley

    Som stutteri kan du jo se på det på to måder: Tager du den hjem og avler, så har du knaldgodt blod og en hoppe, der allerede har guldmedalje (som jeg læser det) og resultater, der gør, at det er nemt at sælge føllene. Sælger du den og lader den gå i sporten, kan den måske få så gode resultater, at du kan bruge den som fantastisk reklame for din avl - især hvis den bærer stutteriets navn. Det sidste kræver jo selvfølgelig, at du finder den rigtige rytter, og at den ikke bliver skadet.

    Var det min, så havde jeg avler på den.


  • #13   13. mar 2018 Egenkorrektur: *næstbedste*, *avlet på den* smiley

  • #14   13. mar 2018 Ellers kan du jo se om der dukker en rytter op, og hvis ikke, så kan du avle på hende. Måske dukker der en op, måske ikke.
    Hvis den kommer fra en god linje, så er det næsten synd at sælge, tænker jeg. smiley


  • #15   13. mar 2018 Resultater betyder bar en masse for fremtidige føl priser. Så hvis du annoncere efter en rytter der kan ride den i de klasser den kan, er der måske en rytter der ikke selv har råd til at købe en så fin pony, men gerne vil ride den. Jeg syntes det er dumt, ikke at lade den udvikle sig. Den er stadig ung og selvom den tar 3-4 år mere i sporten, kan den stadig bruges til avl senere.
    Hvis du specifikt søger efter en rytter, der ikke selv har råd til en super pony, så tror jeg godt du kan finde en rytter til den.
    Forøvrigt en super smuk pony. Er selv fan af guldheste smiley


  • #17   15. mar 2018 Vent med at avle til den er B pony og gerne går P klasser.

    Find en rytter der kan udvikle den inden for det næste års tid, det bør være muligt når den allerede går LA5. (jeg tænker dressur mæssigt)

    Herefter avl på ponyen.


  • #18   15. mar 2018 Sandra Charlotte Kempf: Jeg er meget enig med dig i den vurdering, men det er altså meget svært at finde en rytter der kan det.

  • #19   16. mar 2018 Jeg ved det, jeg ved det.

    Men man kunne jo alligevel håbe det kunne lykkes. Du må nok ud og have fat i nogle ryttere der allerede har ponyer, men evt. mangler en mere og vil hjælpe dig med projektet.


  • #20   16. mar 2018 Måske den lokale rideskole har rytteren uden ejen hest, der gerne vil længere, men ikke har økonomien.
    Slå en seddel op, eller deres Facebook side.
    Selvfølgelig vil du få henvendelser fra små piger med drømme, men jeg tror på at der, findes en dreng/ pige der kan og vil.


Kommentér på:
Sælge eller beholde ?

Annonce