{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.731 visninger | Oprettet:

Alle jer på HF {{forumTopicSubject}}

Godmorgen HG: )

Jeg står her og skal starte på Hf til næste år.
Jeg er nu blevet lidt skræmt.. Alle mine andre veninder er optaget den almindelige STX. De har nu igennem et stykke tid fortalt om alt det de har "hørt" om HF. Om at det skulle være dårligt, og at det kun var ældre mennesker, der gik der, og at jeg ikke ville komme til at gå i klasse med nogen på min egen alder. Jeg er selv 16.
Så nu står jeg her og bliver en smule bekymret!

Alle jer som går på HF, hvad har i af erfaringer, og er i glade for jeres valg om HF? Hvor gamle er i? Hvad har i af valgfag?

På forhånd tak.

Store knus Julie


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Alle jer på HF
  • #1   25. apr 2016 Her hvor jeg går er der to klasser - en til dem der lige er gået ud af folkeskolen, og en til dem over 18 smiley

  • #2   25. apr 2016 Du kommer i klasse med nogen på din egen alder, men der er også folk der er lidt ældre. HF er ikke dårligt, hvis man bare selv gider at tage det seriøst smiley

    Jeg var 19, da jeg startede på hf og vi var imellem 16 og 25 år. jeg havde musik, psykologi, filosofi og samfundsfag B som valgfag/fagpakke og var rigtig glad for det.
    Hvis jeg kunne vælge om, ville jeg have taget en stx, men det er mere pga de mange eksamener, som jeg absolut ikke var god til.


  • #3   25. apr 2016 ''Ældre'' mennesker er ikke så slemme smiley Jeg tog selv HF lige efter 10. klasse og jeg var rigtig glad for min klasse på HF. STXere har tit fordomme om HF'ere, og det er sikkert det du har hørt smiley Men de holder som regel ikke stik.

  • #4   25. apr 2016 Jeg var lige fyldt 17 da jeg startede på HF. Den yngste i min klasse var 16 og den ældste 25 - så ingen "ældre" mennesker smiley

    Jeg er glad for at jeg valgte HF i stedet for en STX smiley


  • #5   25. apr 2016 Tja, mange af dem der går på HF på mit gymnasium er enten på din alder eller 20+ smiley HF er bestemt ikke dårligere end STX - det er hvad man gør det til. Lad være med at lytte for meget til de rygter der kommer fra STX'erne, nogle har det med at se ned på HF'erne. smiley kender en del på HF og de er super glade for det. Jeg havde valgt HF hvis jeg kunne vælge om. Føler mit tit meget ældre end dem i min klasse, selvom det for det meste bare drejer sig om at jeg er 1-2 år ældre end dem. Plus man får ikke standpunktskarakterer på HF, hvilket jeg ser som noget meget positivt, da det tit er noget man går meget op i. Du bliver ikke dømt på hvor meget du siger i timerne, det gør man på STX, hvilket jeg synes er dybt åndssvagt. Jeg er fx en der ikke siger meget, men det betyder ikke, at jeg ikke kan finde ud af tingene eller ikke følger med - og det trækket mit gennemsnit ned..

    Lad være med at tænke for meget over tingene - det gør ofte tingene værre end hvad det reelt set er. Slap af og tag tingene som de kommer smiley no need to worry..


  • #6   25. apr 2016 I min klasse er folk imellem 18 og 25 år gamle, så heller ingen "gamle" her.
    Jeg vil dog sige, at HF ER dårligere end STX. Jeg har gået begge steder, 2.5 år på STX og 1 år (sidste år) på HF. Niveauet er lavere, generelt er eleverne mindre motiveret fordi de ikke får karakterer eller standpunktskarakterer. I realiteten behøver du ikke lave noget som helst hele året, når du alligevel skal til eksamen i alle fag. Det giver desværre bare en rigtig dårlig arbejdsmoral ved mange, fordi de simpelthen ikke gider lave noget i timerne, det får de alligevel ikke noget ud af.
    Med det sagt, så er det også ganske rart, at der ikke er så høje forventninger. Det kræver ikke meget at klare sig godt og følge med, så det er bestemt mindre stressende end STX smiley


  • #7   25. apr 2016 var også lige fyldt 17 da jeg startede var ikke den yngste og imgen over 25 vi havde en rigtigt god klasse og at alle ikke er 17 er et stort plus held og lykke hvis du vil bliver det en fantastisk tid

  • #8   25. apr 2016 Jeg går på HF lige nu og jeg er ganske tilfreds smiley Vi er mellem 16 og 23, jeg selv er 18. Så kan det godt være vi er lidt ældre end STX'ere, men vi får også langt mere respekt fra lærerne og det er jeg virkelig glad for smiley I år har jeg mediefag som valgfag, og til næste år skal jeg have mat B, psykologi C og erhvervsøkonomi C smiley


  • #9   25. apr 2016 Le Coeur, man har da ikke valgfag på begge år? smiley


  • #10   25. apr 2016 Jo, det har du smiley Jeg har musik i år, og næste år er det Engelsk A og musik B smiley

  • #11   25. apr 2016 Jeg har også både gået på STX og HF. På det gymnasium hvor jeg gik på HF var folk generelt ikke ældre, men det er det på nogle gymnasier, ligesom niveauet tit er forskelligt fra gymnasium til gymnasium.
    Det første sted jeg gik på STX virkede HF til at være nogenlunde det samme som STX, selvfølgelig i forhold at HF'ere har fagene på lavere niveauer end STX (HF har fx normalt ikke 4 A-fag som STX skal have).
    Der hvor jeg tog HF var folk meget umotiverede, og det går ud over undervisningen. Der skal bruges for meget energi på det "simple" stof, og der bliver mindre tid til det kringlede stof. Jeg læste dog rimeligt på mine fag, så jeg kunne godt leve med det, men synes det var træls at de simple ting skulle skæres ud i pap hele tiden fordi folk ikke gad læse hjemmefra.
    Jeg gik dog ud af HF med et fint snit, og det var det jeg kom der for. Skulle jeg gøre det om, tog jeg en HF igen, for jeg synes det var nemmere at lave nogle gode karakterer. smiley


  • #12   25. apr 2016 jeg havde godt nok også kun valgfag det sidste år smiley

  • #13   25. apr 2016 De af mine venner der har taget HF umiddelbart efter 10 klasse har alle været i klasse med jævnaldrende (16-19 år)

    Jeg tror at mange ''ældre'' vælger VUC, hvis de ønsker en HF. Jeg går selv på VUC trods jeg kun var 19 da jeg startede. Klasserne er meget blandet, men jeg er typisk den yngste, også med mine nu 21 år. Jeg har dog overhovedet ikke haft noget problem med det. Fordelen ved de lidt ældre er, at det giver et lidt mere seriøst studiemiljø.

    Jeg har psykologi B som valgfag, og så har jeg valgt at tage samfundsfag og religion + noget mere på et højere niveau end krævet, og det kommer så til at gælde som et valgfag på en eller anden måde. - Det er noget jeg har kunne fordi jeg tager en HF enkeltfag.

    Med hensyn til niveauet, så vil jeg altså - modsat nogen andre - råde dig til ikke at slappe for meget af, bare fordi du har hørt at HF er nemmere. Jeg har selv gået på HHX tidligere, og jeg synes at HF har været meget sværere. På HHX var der flere afleveringer og mere ''opsyn'' med en, hvorimod min oplevelse på HF er, at man selv er ansvarlig for meget af ens læring og derfor skal bruge mere fritid på selv at læse. Det skal man jo så være moden nok til at kunne styre smiley


  • #14   25. apr 2016 Det gode ved HF er netop den blandede alder. Hvis du forstår at bruge det kan du få meget ud af en klasse med så stor aldersspredning smiley

    Men der var mange der var under 18 i min klasse da vi begyndte. Og tænk på du bliver færdig et år før de andre hvis i alle har taget 10 klasse smiley

    Jeg er så glad for jeg valgte HF jeg var aldrig kommet igennem en STX. Og jeg fandt min bedste veninde på HF smiley

    Det eneste der er skidt ved HF er at den ikke åbner helt så mange døre som en STX gør smiley
    Hvis du f.eks vil være læge. Så kræver det at du bagefter læser op på nogle fag smiley


  • #15   25. apr 2016 Bettemus
    Ellers skal man se det som en fordel at HF ikke åbner så mange døre - så har du netop ikke så mange fag på A-niveau, og du kan nemt lave et godt snit smiley Så kan man bruge det ekstra år eller to på at læse fag op på højere niveau og arbejde lidt - og så skal man blot bestå fagene for at komme ind på drømmeuddannelsen (i hvert fald de fleste steder). Jeg anbefaler det i hvert fald tit til dem som skal bruge sit snit til noget smiley


  • #16   25. apr 2016 Melissa:
    Det er rigtigt. Men hvis du er en 12tals pige der har nemt ved fag så er det nedren at læse fag op. Og du kan ikke komme ind via kvote 1 hvis ikke dine fag står på dit eksamensbevis og så gælder gennemsnittet ikke længere smiley


  • #17   25. apr 2016 Jeg tog HF efter 10. Klasse og blev færdig sidste år. I min klasse var folk mellem 16-25, hvor jeg selv var 16 da jeg startede smiley
    Nogle tog det slet ikke seriøst, mens andre tog det meget seriøst og ville gerne komme ud med et godt snit.
    Hvis jeg kunne vælge om tror jeg at jeg havde tager en HTX eller lign. Især fordi jeg synes at det ser ud som om at folk på stx og HTX generelt tager skolen mere seriøst, mens jeg havde den oplevelse på HF at halvdelen tog det seriøst, mens resten bare var der. Jeg følte lidt at det ødelagde motivationen og splittede klassen for meget.
    Af valgfag havde jeg det første år billedkunst c og på andet år havde jeg biologi b og psykologi b smiley


  • #18   26. apr 2016 Bettemus
    Det er da netop godt både hvis man ikke er så stærk fagligt og hvis man er?
    Hvis du ikke er stærk faglig, så har du på HF fagene på lavere niveau = du får nemmere ved at score lidt højere karakterer end på STX, hvor du har flere A-fag = større chance for at lave et godt snit.
    Så skal du bagefter blot supplerer dine fag, hvor du blot skal bestå for at komme ind på mange uddannelser på kvote 1 (for mange er ligeglad med om du har 02 eller 12 i adgangsgivende fag, så længe du har det nødvendige snit)
    Når du supplerer fag går det ikke ud over dit snit.
    Hvis du er "12 tals pige" får du en bedre chance for at lave så gode karakterer som muligt, og du får mulighed for at søge ind på uddannelser med meget højt snit - men skal selvfølgelig supplerer de nødvendige fag bagefter.
    Jeg ved godt det i de fleste tilfælde tager 1 år mere end en STX, men jeg har til gengæld fået mulighed for drømmeuddannelsen (dog har jeg gjort dette i lidt omvendt rækkefølge). Skulle jeg gøre det om, havde jeg læst HF og suppleret fag for at få så højt snit som muligt smiley

    Der ER selfølgelig uddannelser hvor det er et krav du fx har 4-7 i Mat A eller lignende, og så skal man selvfølgelig have det når man læser det op, men langt de fleste uddannelser skal de adgangsgivende fag blot bestås.


  • #19   26. apr 2016 Melissa:
    Hvis du ikke har de fag du skal bruge indlagt i dit gennemsnit fra en adgangsgivende eksamen. Så kan du ikke søge ind via kvote 1.
    Så Skal du med dine ekstra eksamen fra de fag du mangler søge ind via kvote 2. og i kvote 2 betyder dit gennemsnit ikke noget smiley


  • #20   26. apr 2016 Bettemus
    På langt de fleste uddannelser skal de adgangsgivende fag ikke nødvendigvis være en del af din gymnasielle uddannelse. Jeg kom ind via kvote 1 på veterinærmedicin og har en helt almindelig HF. Jeg læser da også sammen med en masse andre som har suppleret efter deres gymnasielle uddannelse. Så det kan man da smiley
    Der er så vidt jeg ved få uddannelser som vil have de adgangsgivende fag ind i din gymnasielle uddannelse (og altså ikke som enkeltfag efterfølgende), men af hvad jeg har undersøgt og fået fortalt dengang er det meget få - og det var også dem jeg omtalte før mht. der kræves en bestemt karakter i visse fag.
    Du kan fx læse om supplering på mit studie her: http://studier.ku.dk/bachelor/ansoegning-og-optagelse/supplering/ smiley


  • #21   26. apr 2016 Bettemus, det er så ikke korrekt.
    Jeg er selv optaget via kvote 1 på psykologi, selvom der står matematik c på eksamensbeviset. Jeg læste det på b-niveau i sommerferien og blev optaget samme år som jeg afsluttede gym.


  • #22   26. apr 2016 Just 4 fun, så havde du jo også faget i forvejen, som bettemus skriver. Jeg forstår det således, at hvis du skal bruge et fag du eksempelvis sket ikke har haft f.eks. tysk eller biologi. Så skal du søge på kvote to, da du ikke bare supplerer dit fag, men påbegynder et helt nyt smiley

  • #23   27. apr 2016 Tusind tak for alle jeres svar smiley


  • #24   27. apr 2016 Line *Urban*
    Jeg har snakket med flere som aldrig har haft fysik men har suppleret faget efterfølgende til B niveau fordi det var nødvendigt, så det har jeg aldrig hørt om.. smiley


  • #25   27. apr 2016 Melissa Dahl: Jeg har bestemt hellere ikke selv sat mig ind i det, men det var mere bare den opfattelse, jeg fik af bettemus' forklaring smiley

  • #26   27. apr 2016 Ja okay. Hvis det passer må det være på bestemte uddannelser. Man kan i hvert fald godt på min smiley

Kommentér på:
Alle jer på HF

Annonce